Snelle intercitydienst Den Haag-Eindhoven gaat via de HSL

De snelle intercity tussen Den Haag en Breda die op 23 januari 2017 is gestart rijdt sinds maandag door naar Eindhoven. De intercity rijdt nu twee keer per uur in beide richtingen tussen Den Haag en Eindhoven. De trein rijdt tussen Rotterdam en Breda over de hogesnelheidslijn. Daardoor duurt de reis tussen Den Haag en Eindhoven elf minuten korter.

NS deed in de afgelopen maanden tussen Den Haag en Breda ervaring op met deze nieuwe intercitytrein. Inmiddels zijn er voldoende treinen beschikbaar om over de HSL te rijden. Tijdens de eerste periode vanaf 23 januari was er voor reizigers die overstapten vanuit of naar richting Tilburg en Eindhoven een extra overstap op Breda. Deze is maandag vervallen. De vertrektijden op dit traject zijn met een paar minuten aangepast.
Nieuwe treindienst

NS wil met de nieuwe treindienst de HSL intensiever gebruiken voor de binnenlandse reiziger. Naast de snelle verbinding Amsterdam-Rotterdam hebben reizigers tussen Den Haag en Eindhoven sinds maandag een kortere reistijd en meer verbindingen. De trein rijdt een groot deel van het traject over het reguliere spoor. De treinen zijn daarom geschikt gemaakt en toegelaten voor het hogesnelheidsspoor én het conventionele spoor.

De treinen zijn enkeldeks rijtuigen met aan beide kanten een locomotief: één voor en één achter de trein. De trein is extra lang met negen rijtuigen en is de langste niet-samengestelde binnenlandse trein van NS. In de trein is een fietsvoorziening ingebouwd met ruimte voor vier fietsen plus een rek voor grote stukken bagage. Op alle treinen staat aan de buitenkant van het fietsrijtuig een sticker.

20 reacties

Badge +3
Heb je nu een persbericht van NS geknipt en geplakt? 😃
Reputatie 6
Heb er al enkele keren mee gereisd. Ga lekker ergens in de laatste 4 bakken zitten richting Den Haag en de voorste 4 richting Breda. Bijna niemand te zien, dus heerlijk rustig reizen. Is de trein buiten de spits niet gewoon te lang? Jammer dat je er geen deel uit kan halen en aan andere treinen koppelen...
Reputatie 6
Badge
Misschien moet er buiten de spits bijna niemand naar Breda?
Reputatie 7
Badge +3
De treinen zijn voor buiten de spits gewoon te lang, maar ja dat is het nadeel van getrokken treinen.
Badge +3
Het is eerder het nadeel van de trek-treksamenstelling.
Reputatie 3
Dat niet hoor. Het aftrappen en bijplaatsen van rijtuigen is intussen al zo'n tien jaar verleden tijd, als het al geen 15 jaar is.
Badge +3
Als je geen rangeerders meer hebt, gaat het inderdaad niet lukken. Het alternatief is blijkbaar lucht verplaatsen.
Gisteren voor het eerst in gezeten. Hoewel de verbinding prima is ben ik minder blij met het hsl traject. Heenweg viel m'n laptop verbinding uit en terugweg m'n telefoongesprekken. Niet heel handig als je aan het werk bent
Reputatie 2
Gisteren voor het eerst in gezeten. Hoewel de verbinding prima is ben ik minder blij met het hsl traject. Heenweg viel m'n laptop verbinding uit en terugweg m'n telefoongesprekken. Niet heel handig als je aan het werk bent

Dit komt doordat er ten eerste geen WiFi in deze treinen is en ten tweede de vele tunnels (A16-Dordtse Kil, Oude Maas, Barendrecht,Rotterdam) waar de 3/4G verbinding weg valt. Delft en Rijswijk ben ik niet mee bekend. Eenmaal uit zo'n tunnel duurt het even voordat de 3/4G connectie weer tot stand is gekomen en duik je de volgende tunnel in.
Dat snap ik ja, maar daardoor is het voor mij eigenlijk niet echt een verbetering te noemen tov de dienstregeling van 2016 toen het gewoon nog rechtstreeks (Via Dordrecht) was
Reputatie 6
Badge
Tja, een groepje mensen wil graag sneller naar Rotterdam en Den Haag. Ik vond de oude situatie ook veel beter en die was veel minder storing gevoelig.
Reputatie 6
Badge
Dat groepje mensen is de marketingafdeling van NS, die dat graag op papier wilden (kunnen zetten)....

Die nieuwe verbinding lijkt het wel nu iets beter te doen, maar nog steeds niet bepaald vlekkeloos. Geen wifi is sowieso een misser.
Reputatie 7
Badge +3
Delft en Rijswijk ben ik niet mee bekend.

In de tunnel bij Delft is intussen mobiel bereik, vorig jaar zijn daar antennes geplaatst. De tunnel was daardoor zestien keer ’s nachts buiten dienst gesteld.

http://www.spoorzonedelft.nl/actueel/nieuwsberichten/spoortunnel_delft_voorzien_van_mobiel_bereik
http://www.gsmhelpdesk.nl/nieuws/12699/spoortunnel-delft-een-van-de-eerste-treintunnels-met-netwerkdekking
Reputatie 7
Badge +3
Tja, een groepje mensen wil graag sneller naar Rotterdam en Den Haag. Ik vond de oude situatie ook veel beter en die was veel minder storing gevoelig.
Dat groepje zijn 95% van de reizigers uit Brabant die in Dordrecht niets te zoeken hebben.
Reputatie 6
Badge
Er waren anders best veel uitstappers toen de trein er nog reed. Ik herinner me zeker 50 man per keer in de spits. En Dordrecht is voor Rotterdam en Den Haag veel belangrijker dan Breda en verder.
Reputatie 7
Badge +3
In 8 bakken VIRM gaan bijv. ruim 800 mensen, dan is 50 man natuurlijk procentueel niet veel.
Reputatie 6
Niets te zoeken in Dordrecht? Een ondergewaardeerde stad, best een leuke oude binnenstad. Voor die paar minuten reistijdwinst naar Rdam - als de HSL storingsvrij is - Dordrecht én daarmee de fijne jarenlange directe ICverbinding Venlo - Breda opofferen, vind ik persoonlijk nogal drastisch. Zeker omdat ze de IC naar Brussel ook al verliezen. Dordrecht wordt te zwaar gedegradeerd.
Reputatie 6
Badge
Rene74 het is dat richting Rotterdam de verbinding wel prima is, anders kon Dordrecht beter opgeheven worden. Overgrote deel van de mensen blijft toch naar de grote havenstad gaan voor werk/sociaal.
Badge +3
Zeker omdat ze de IC naar Brussel ook al verliezen. Dordrecht wordt te zwaar gedegradeerd.
Men heeft in Dordrecht in feite 5 jaar langer dan voorzien de IC Brussel gekregen vanwege het Fyra-fiasco. Als hele volksstammen van en naar Dordrecht hadden gereisd, zou NS wel heroverwogen hebben om de IC Brussel niet langer in Dordrecht te laten stoppen.
Reputatie 6

Men heeft in Dordrecht in feite 5 jaar langer dan voorzien de IC Brussel gekregen vanwege het Fyra-fiasco. Als hele volksstammen van en naar Dordrecht hadden gereisd, zou NS wel heroverwogen hebben om de IC Brussel niet langer in Dordrecht te laten stoppen.

Tja. En ipv van Dordrecht gaat hij straks stoppen in Breda. Gemeente blij, eindelijk de gewenste HSL-verbinding naar Brussel. Alsof hele volksstammen uit België allemaal naar Breda zouden willen en andersom..... dat wordt ook schromelijk overschat. Voor velen zal Breda een hinderlijke omweg zijn.

Reageer