Sneller internet in de trein via 5G

Zelfs met een eigen wifi hotspot heb ik sneller internet dan wifi in de trein. Ik had begrepen dat er een cap op zit van 60 kb, dat is erg weinig voor deze tijd.

Paar jaar terug werd beloofd dat de wifi routers in de trein een upgrade zouden krijgen naar gebundelde 4g en 5g verbindingen van ProRail. Wat is daar van terecht gekomen?

26 reacties

Dan begrijpen we elkaar niet helemaal denk ik. Wat ik zeg is dat als je afhankelijk bent van Wi-Fi (ongeacht wat daar voor multi-4G uplink/downlink aan hangt) je best wat kunt winnen, net als bij wat KPN Super Wifi noemt (dus een mesh in je huis voor overal hoge snelheden, met de access points al dan niet bedraad).

Maar zolang er gecapped wordt, in plaats van naar beschikbaarheid -noem het fair use of QoS of wat dan ook- zal investeren in betere ontvangst weinig opleveren. Uiteraard gaat dat wel spelen zodra het 'echte’ 5G netwerk (met o.a. de 60 GHz band e.d.) voldoende dekkend is, en er (meer dan) voldoende bandbreedte is om iedereen een Wi-Fi ‘ervaring’ te kunnen geven zoals nu thuis in de tuin of op zolder.

Het blijkt een kip/ei verhaal. Zolang er gecapped wordt is het aanleggen van investeren in betere ontvangst zonde geld, maar om de cap te verwijderen zal je eerst moeten zorgen dat je die verbinding dan ook daadwerkelijk bij je clients krijgt. Ik blijf me overigens afvragen of het uberhaupt de moeite waard is, want, zeg, 20 clients van Netflix voorzien blijft een behoorlijke operatie. De toegevoegde waarde van WiFi op stations en treinen is voornamelijk dat je ook mensen zonder data-abonnement, en dat zijn er best wat, richting Reisplanner Xtra e.d. kan pushen.

Vraag me sowieso af of je ontkomt aan limiet en per client, helemaal gezien de kosten om zoiets te onderhouden. Ik bouw bijvoorbeeld VPN-tunnels op poort 443. Hoe belangrijk ben ik dan, en hoe goed is dat uberhaupt traceerbaar?

Van marketingterminologie van KPN, UPC en consorten krijg ik overigens jeuk. KPN lijkt tegenwoordig een soort-van leuk product te bieden voor de gemiddelde consument, maar voor je het weet smeren ze je weer powerline of repeater-meuk aan. Ik zou het m’n “klant” (voor zover ik het installatiewerk incidenteel doe als bij-werk) niet durven verkopen haha.

Dit is in ieder geval hoe ik er tegenaan kijk. Als er een businesscase is voor upgrades, dan zal je toch ergens moet beginnen. Dat zal een eenvoudige berekening zijn van kosten en baten t.o.v. de grootste bottlenecks. Maar om eerlijk te zijn kan ik me niet voorstellen dat er enorme upgrades gaan komen, hooguit afdoende om de gebruikelijke stijging in datagebruik op te vangen.

Wat betreft tunnels, ik werk eigenlijk altijd over NoMachine (soort RDP voor gekken zoals ondergetekende). Trek dat gewoon over een SSH tunnel heen, wat in de trein nooit een probleem was. Waar nodig draai ik ook nog een vpn-servertje op poort 443. Dat is immers dezelfde als versleuteld webverkeer, dus in de regel schiet je daarmee wel door filters heen.

Aan de andere kant, gewoon een snelheidsprofiel toepassen is voor dit type verbindingen natuurlijk wel het eenvoudigst te realiseren. Weinig onderhoud, makkelijk geïmplementeerd, geen gedoe met allerhande pogingen om toch gaten te prikken, geen hardwarekosten, et cetera. Keolis doet het anders, daar krijg je een datalimiet in MB’s en daarna een lager snelheidsprofiel. De limiet ligt op 30MB, dat is nou ook niet bepaald schokkend heden ten dage.

Juist daarom kan je in zo’n geval de load dan weer verdelen over meerdere access points. Zelfs prosumer-spul als Ubiquiti kan dat in principe zonder probleem, automatisch zendvermogen (niet 100%!!) en dan verdelen over meerdere relatief dicht op elkaar geplaatste access points.

Jup, je loopt op een zeker moment tegen beperkingen in je uplink aan. Wel een leuke uitdaging om mee bezig te zijn. Voornaamste zal kosten zijn. Het bieden van WiFi is een interessante zet, je kunt allerlei argumenten om steeds meer de pushen naar gebruik mobiele apps dan weerleggen, maar daarvoor is geen hoge capaciteit nodig. 

Het grote verschil is dat NS in de trein gebruik kan maken van meerdere 4G en 5G [multiplex] verbindingen samen met een professionele buitenantenne itt je eigen telefoon. Hierdoor kun je veel stabieler wifi aanbieden.

De Huawei antennes van de telcos zijn al 5g maar stralen alleen 4g uit omdat de frequenties nog niet zijn geveild.

Maar houdt dat in dat de huidige hardware incl antennes op het dak van de trein al reeds 5G ready is?

Een professionele diversity antenne voor rijdende voertuigen is sowieso al een stuk beter dan de kleinere antennes die je in smartphones vind, welke ook niet geschikt zijn om rijdend goed signaal te krijgen.

Badge +3

Wi-Fi in de trein is een (gratis) service. Werkt het niet dan heb je pech! Komt @Sander-VH van de railcatering niet langs met koffie en snacks.. ? Dan ook pech!

Krijg je verbinding maar haal je de beloofde (waar staat dat in de voorwaarden?) 512 kbps niet.. ook pech.

Kan je geen L2TP of IPSEC VPN verbinding maken? Niet het probleem van NS of T-Mobile!

Voor de rest, doe het lekker met je eigen 4G/HSDPA/3G/UMTS bundel dan.. :rofl:

Laten we eerlijk zijn, 512 kbps, (60 kb/sec geloof ik) is toch niet meer van deze tijd. Moet beter kunnen. Ik zie toekomst voor aanvullende betaalde diensten.

Badge +3

Laten we eerlijk zijn, 512 kbps, (60 kb/sec geloof ik) is toch niet meer van deze tijd. Moet beter kunnen. Ik zie toekomst voor aanvullende betaalde diensten.

Internet in treinen is géén recht. En in treinen waar het gewoon niet zit (zijn er best veel) zal het ook niet betaald aangeboden worden.

Ik wel boos om McDonald's (iedereen door de Drive!)… Ze waren de fritessaus vergeten maar stond wel op mijn factuur (€ 0,65 WTF is dat spul zo duur?) Klaag volgende keer wel als ik een ontbijtje haal of zo.. 

Excuses Robert (als ze me al kennen)… je eerstvolgende cappuccino is gratis!

Nee! Doe maar een medium (tot 31 december 2020) of large (tot 31 december 2021) keuzedag of megabytes menu, want anders sleep ik jullie voor de rechter! :joy:

Zeker geen recht maar je zou kunnen denken aan een basispakket van 2 mbit gratis, waarmee je nog net 360p video's op YouTube kan kijken. De rest betaalde abonnementen.

een basispakket van 2 mbit gratis,

Neem eens een VIRM-6 met capaciteit voor zo'n 600 reizigers, enig idee welke capaciteit daarvoor beschikbaar gesteld moet worden? 512 kbps is meer dan genoeg voor een beetje surfen en (bijvoorbeeld de NS) apps gebruiken, wil je meer staat het je vrij om een eigen 4G abonnement te gebruiken. Youtube is een nice-to-have in een trein.

Badge +3

Het grote verschil is dat NS in de trein gebruik kan maken van meerdere 4G en 5G [multiplex] verbindingen samen met een professionele buitenantenne itt je eigen telefoon. Hierdoor kun je veel stabieler wifi aanbieden.

Maar dat zal alsnog verdeeld moeten worden onder alle gebruikers. En met een (gigabit glasvezel misschien zelfs) access point in je meterkast thuis zal je op zolder of in je tuin ook niet gauw de volle snelheid halen.

In de treinen is er per coupé een access point voor zover ik weet. Het grote probleem is dan ook simpelweg de capaciteit die binnenkomt vanuit de zendmasten. Vanuit een rijdende trein enigszins stabiel internet aanbieden aan honderden mensen is dan een uitdaging.

Badge +3

Zolang je met een cap van nog geen 1 Mbps zit heeft het aanleggen van een wifi mesh netwerk in de trein weinig nut natuurlijk.

Wellicht een idee om (op termijn of juist nu) de boel grotendeels te uncappen zoals Arriva al lang doet? Met dan bijv. 128 kbps als QoS (genoeg voor in ieder geval voice en muziek luisteren).

Maar goed, dataverkeer kost nog steeds geld (hoe weinig dan ook t.o.v. een jaar of 10-20 geleden).

Het wordt een kip/ei verhaal met je berichten zo Robert. Een paar posts terug zeg je dat het organiseren van een hogere uplink zonde is als je het toch niet kunt verdelen over je gebruikers, in je laatste post vind je het aanleggen van fatsoenlijk verdelen weer overbodig omdat de uplink toch beperkt is. Zo wordt een gesprek voeren wel erg lastig. 

Jup, je loopt op een zeker moment tegen beperkingen in je uplink aan.

Volgens mij is de downlink eerder de beperking

Badge +3

Het wordt een kip/ei verhaal met je berichten zo Robert. Een paar posts terug zeg je dat het organiseren van een hogere uplink zonde is als je het toch niet kunt verdelen over je gebruikers, in je laatste post vind je het aanleggen van fatsoenlijk verdelen weer overbodig omdat de uplink toch beperkt is. Zo wordt een gesprek voeren wel erg lastig. 

Dan begrijpen we elkaar niet helemaal denk ik. Wat ik zeg is dat als je afhankelijk bent van Wi-Fi (ongeacht wat daar voor multi-4G uplink/downlink aan hangt) je best wat kunt winnen, net als bij wat KPN Super Wifi noemt (dus een mesh in je huis voor overal hoge snelheden, met de access points al dan niet bedraad).

Maar zolang er gecapped wordt, in plaats van naar beschikbaarheid -noem het fair use of QoS of wat dan ook- zal investeren in betere ontvangst weinig opleveren. Uiteraard gaat dat wel spelen zodra het 'echte’ 5G netwerk (met o.a. de 60 GHz band e.d.) voldoende dekkend is, en er (meer dan) voldoende bandbreedte is om iedereen een Wi-Fi ‘ervaring’ te kunnen geven zoals nu thuis in de tuin of op zolder.

Maar voor volledig 5G zal er op elk zoveelste portaal langs het spoor een antenne moeten komen, en dan wordt Wi-Fi redelijk overbodig want dan zal een eigen 5G telefoon ook prima werken, en zijn de kosten voor je data(bundel) lekker voor jezelf.

Wat er nu vaak gevraagd wordt is dus eigenlijk snelle Wi-Fi als een ‘verplichte service’. Denk dat gratis koffie en thee bij de Kiosk (bij aankoop van iets anders) goedkoper en makkelijker te regelen is voor de NS. De AH heeft allebei al. :joy:

Volgens mij is de downlink eerder de beperking

Vast, uplink is in dit geval niet veel meer dan de lijn naar buiten. Volgens mij was dat wel helder.

Poeh, ik zou dit in eerste instantie niet durven zeggen. Ik heb intern het één en ander uitgevraagd. Hopelijk kan mijn collega van de avonddienst je dan van een antwoord voorzien!

Badge +3

Haha mooi zo, dan zijn we het toch eens. Excuses voor de verwarring, kan best zijn dat ik er gisteren/vannacht op een iets andere manier tegenaan keek. :sweat_smile:

Ben overigens wel benieuwd hoe er tegenwoordig met VPN tunnels omgegaan wordt die via andere (de gebruikelijke) poorten of protocollen werken?

Vodafone is de eerste die 5G aanbiedt, echter met een snelheid die niet veel hoger ligt dan 4G. Voor hogere snelheden zijn andere frequenties nodig en die zijn nog niet geveild. Daarnaast moet je ook nog maar afwachten of dat echt heel veel gaat bieden in een rijdende trein, het bereik van de masten met hogere frequenties is een stuk kleiner, verwacht dan ook niet overal de hoogste 5G snelheden.

Badge +3

Wifi in de trein is volgens mij gecapt op 512 kbps, ruim voldoende voor de meeste zaken (mail, social media, muziek streamen) maar ermee gaan Netflixen of andere HD video bekijken lukt inderdaad niet.

Reputatie 7
Badge +4

NS zal geen snel internet beschikbaar stellen voor zaken als streamen en dergelijke. Het gebruik zal beperkt blijven tot de zaken die Robert noemt. NS heeft geen zin om zaken als streamen voor u te betalen. Zelf heb ik gewoon een 4G-verbinding op mijn telefoon en daarmee kan ik doen wat ik wil. Persoonlijk zou ik het netwerk van NS alleen gebruiken als het echt niet anders kan. 

Zie verder de opmerkingen van Popeye.

Technisch is de verbinding van de trein natuurlijk precies dezelfde verbinding die een mobiele telefoon met een zendmast heeft. De treinen zijn uitgerust met meerdere 4G ontvangers, maar die deel je met de hele trein, dus is het logisch dat de snelheid per gebruiker een stuk langzamer is dan van een individuele telefoon die de verbinding niet hoeft te delen.

De snelheid is inderdaad ge-capped, zodat niet iemand de hele verbinding in z'n eentje misbruikt, maar de exacte snelheid zou ik niet uit mijn hoofd weten. Het is voldoende voor WhatsApp, een e-mailtje of een beetje surfen, maar niet voor streamingdiensten. Voor dat laatste is het netwerk ook uitdrukkelijk niet bedoeld.

In de toekomst zal wellicht ook de verbinding geüpdatet worden naar 5G, maar daar is op dit moment nog niks over bekend. Sowieso biedt dat op dit moment nog geen snelheidsvoordeel, omdat de enige provider met 5G deze op slechts één van de frequenties beschikbaar heeft, waardoor er slechts een beperkte bandbreedte beschikbaar is op 5G (buiten dat het ook nog eens alleen om de download gaat, de upload gaat nog altijd via 4G).

Pas als 5G volledig landelijk is uitgerold en ook de extra 5G frequenties beschikbaar zijn kan het interessant worden om te kijken naar een nieuwe upgrade van de apparatuur, maar dat zal nog wel jaren duren.

Ik zie deze vraag wel vaker voorbij komen, ook op andere kanalen die we beheren, en ben zelf ook wel benieuwd naar het antwoord. Hoewel Robert B en Thom je al een eind op weg hebben geholpen ga ik toch kijken of ik nog meer informatie kan vinden, zoals Denice NS je ook beloofd heeft. 

Reageer