beantwoord

Snellere verbinding Utrecht - Breda

• 6 april 2015
  • 8 reacties
  • 436 Bekeken

Iedere keer stoor ik mij eraan dat de aansluiting in Den Bosch tussen de IC's van en naar Utrecht en Breda zo slecht is. De wachttijd is meestal bijna een kwartier! Met de sprinter is de verbinding helemaal lang. Een betere aansluiting tussen IC's kan de reistijd zo verkorten tot een uur.
Een nieuwe spoorlijn langs de A27 zit er voorlopig niet in, dus kan deze overstap a.u.b. verbeteren zodat mensen niet allemaal de auto in hoeven duiken?
Een paar minuten aanpassen van de IC Roosendaal-Arnhem (en v.v.) is precies de oplossing voor bijna een kwartier reistijdwinst iedere reis.

Natuurlijk is de dienstregeling complex, maar graag wil ik NS vragen om rekening te houden met de duizenden reizigers tussen Breda en Utrecht.

Vr. groet,
M. Sapo
icon

Beste antwoord door Herman NS 7 april 2015, 19:43

Beste sapo81,

Welkom op het NS Serviceforum. Mocht je nog een specifiek tijdstip hebben, dan verneem ik dat graag via een privébericht. Vervolgens kan ik jouw melding doorgeven aan de verantwoordelijke afdeling. Mochten er meer klachten binnenkomen, dan kunnen we kijken of er ruimte is voor aanpassingen in de dienstregeling.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

8 reacties

Beste Sapo,
Wat is jouw bron voor het aantal ('duizenden') reizigers?
Helaas is er nog nooit een kok gevonden, die kan koken naar alle monden.
Als NS aan jouw wens gaat voldoen voor een betere overstap of een rechtstreekse verbinding, staan er elders weer reizigers in de kou met een slechtere verbinding of overstap.
Dit speelt al jaren, je praat tegen dovemansoren... Ook ik vroeg het me al jaren via diverse media af of dit niet anders kon.... en wat doet Profail ? ze laten de treinen uit het zuiden 2 minuten eerder aankomen zodat ze kunnen roepen... dit is geen officiële aansluiting... ipv beide treinen 2 minuten juist de andere kant op te laten schuiven. Vaak maakte ik ook mee dat de beiden treinen op het perron stilstonden, de trein naar Utrecht zelfs nog een rood sein had... en machinist en conducteur weigerde de passagiers binnen te laten, alles precies volgens de regeltjes maar zo ontzettend klantonvriendelijk. Je wil niet weten hoeveel goodwill de NS kan opbouwen... maar och waarom zouden ze, het gaat maar om simpele passagiers die niet moeten zeuren over de 'service' 😞
@Dwarsligger,
Alweer wat gedateerd, maar deze bron geeft aan dat er nu 45.000 reizigers per bus of trein op het traject zitten. Zal ondertussen misschien wel iets meer of minder zijn, maar i.i.g. 'duizenden':
http://www.bamrail.nl/sites/default/files/domain-86/documents/4.d.1_visienota_spoorverbinding_breda_utrecht-86-1349965624691080610.pdf

En tuurlijk dient er ook met andere trajecten rekening te worden gehouden!
Vaak maakte ik ook mee dat de beiden treinen op het perron stilstonden, de trein naar Utrecht zelfs nog een rood sein had... en machinist en conducteur weigerde de passagiers binnen te laten, alles precies volgens de regeltjes maar zo ontzettend klantonvriendelijk.(
Dit lijkt me niet. Aangezien het volgens de regeltjes niet toegestaan is om de deuren tijdens een rooie pit al te sluiten.
Reputatie 1
Badge
Tipje/HInt; daarom rijdt er dus al sinds jaar+dag een direkte snelbus, Brabantliner geheten, momenteel door ARRIVA, via die A27, totale rijtijd iets meer als 1 uur, stopt enkel in Sleeuwijk en Vianen. Retour na 9.00 11.-en dat is dan ook nog bruikbaar als dagkaart op alle ARV bussen in Heel Brabant.
Beste sapo81,

Welkom op het NS Serviceforum. Mocht je nog een specifiek tijdstip hebben, dan verneem ik dat graag via een privébericht. Vervolgens kan ik jouw melding doorgeven aan de verantwoordelijke afdeling. Mochten er meer klachten binnenkomen, dan kunnen we kijken of er ruimte is voor aanpassingen in de dienstregeling.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Reputatie 2
Die snelle verbinding is er. Maar het is geen trein maar een bus. Deutsche Bahn dochter Arriva rijdt tussen Breda en Utrecht met een busdienst die in ruim een uur Breda en Utrecht verbindt. De bus rijdt onder de naam Brabant Liner. Deze bus stopt ook in Hank, Nieuwendijk, Sleeuwijk De Tol en Vianen.
Ik ben één van de 47.000 reizigers tussen Breda en Utrecht en irriteer me al een jaar of 6 aan de zwaar belabberde aansluitingen.

De snelwegbus is wel een comfortabel alternatief. Reistijd is 1:10 - 1:20 uur, dus net zo snel als de trein. Frequentie ligt alleen een stuk lager, comfort is wel beter en prijzen vaak ook.

Even inhoudelijk over de treinen en slechte aansluitingen:

Utrecht - Breda:
IC Utrecht - Den Bosch vertrek Utrecht .38 of .08, aankomst Den Bosch .06 of .36
IC Utrecht - Den Bosch vertrek Utrecht .53 of .23, aankomst Den Bosch .21 of .51
IC Den Bosch - Breda vertrek Den Bosch .20 of .50

Met de ene IC heb je een overstap van 14 minuten. De andere IC is vaak een paar minuten eerder in Den Bosch, waardoor je de overstap van -1 minuut in 80% van de gevallen buiten de spits wel haalt. In andere gevallen zie je of de deuren voor je neus gesloten worden of de trein wegrijden. Conducteurs van de IC naar Breda doen er overigens regelmatig alles aan om geen aansluiting te bieden. Je ziet ze vaak proberen hun deuren nog net op tijd dicht te krijgen voordat de deuren van de IC uit Utrecht open gaan. Dan denk ik, je ziet die trein aankomen, wacht dan verdomme een minuutje.

In de richting Breda - Utrecht:
Breda - Den Bosch vertrektijd .40 of .10, aankomst Den Bosch .10 of .40
Den Bosch - Utrecht, vertrektijd: .09 of .39
Den Bosch - Utrecht, vertrektijd: .23 of .51

Hier ook een overstap van 14 minuten of -1 minuut. In de praktijk spelen hier dezelfde problemen.

Overigens is ook een reisoptie via Rotterdam volgens de reisplanner. Hierbij exact het zelfde verhaal:
Breda - Rotterdam, vertrektijd .56 of .26, aankomst Rotterdam .21 of .51
Rotterdam - Utrecht, vertrektijd .20 of .50
Rotterdam - Utrecht, vertrektijd .35 of .05

Dus 14 minuten of -1 minuut overstap. In de praktijk red je ook hier de -1 minuut overstap regelmatig.

Een betere aansluiting zou echt geweldig zijn, maar ik realiseer me dat het al 7 jaar zo is en de kans dat het nu eindelijk wel verbeterd echt nihil is. We hebben het wel over NS hè. Het zal wel rennen blijven en hopen om de overstap van -1 minuut te halen.

Reageer