beantwoord

Snelste route met terugrijden toegestaan

• 4 januari 2019
  • 9 reacties
  • 429 Bekeken

Ik reis voor mijn werk van Gouda naar Voorburg. Vanmorgen kwam ik 7:15 op station Gouda en zag dat de stoptrein van 7:20 niet reed. De NS-reisplanner gaf mij als (snelste) optie de IC van 7:17 naar Den Haag, en dan over te stappen op de stoptrein naar Den Bosch van 7:43, en weer terug te rijden naar Voorburg. Toen was ik 7:47 op Voorburg, ipv 7:57 als ik gewacht had op de volgende stoptrein op Gouda.
Ik neem aan dat dit is toegestaan, vooral ook omdat de reisplanner dit als optie geeft. Maar ik zie op dit forum ook berichten dat 'terugsteken' niet is toegestaan. Is het toegestaan?
icon

Beste antwoord door Robert B 4 januari 2019, 13:37

Bovendien, als je in Den Haag door poortjes moet dan maak je daar een overstap en steek je niet terug in die zin. Je betaalt wel (iets) meer voor je reis, en bij een Traject Vrij krijg je de overstap als buiten traject gefactureerd.

Dat laatste is wel wat duurder, want je betaalt dan alsof je een losse reis vanaf Voorburg naar Den Haag en terug gemaakt hebt.

Hoe dan ook, als de planner het aangeeft als reisadvies dan mag het, ook zonder overstap door poortjes.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 5
U mag altijd de route volgen die de NS-Reisplanner aangeeft, maar zonder dat u AltijdVrij heeft aangekruist of een "via station" heeft ingevuld.

Ik zie uw reis overigens alleen maar verschijnen in de Reisplanner wanneer ik AltijdVrij aankruis.
Reputatie 3
Naast dat het in de reisplanner staat, is nog van belang of het om reizen met een trajectkaart gaat, en hoe de poortjes op het overstapstation staan; is het mogelijk om over te stappen zonder uit- en weer in te checken?
U mag altijd de route volgen die de NS-Reisplanner aangeeft, maar zonder dat u AltijdVrij heeft aangekruist of een "via station" heeft ingevuld.

Ik zie uw reis overigens alleen maar verschijnen in de Reisplanner wanneer ik AltijdVrij aankruis.

De reisplanner geeft deze mogelijkheid niet aan, derhalve volgens mij niet toegestaan ivm terugsteken.
Bij AltijdVrij is alles toegestaan, ik neem even aan dat TS dit niet heeft.
Ik merk dat ik even een nadere toelichting moet geven. Standaard, wanneer er geen uitval van treinen is, wordt deze reis niet door de Reisplanner weergegeven. Het is dan ook niet de snelste optie. Echter vanmorgen was de trein van 7:20 uitgevallen. Dat was in de Reisplanner al bekend (complimenten voor NS, dit werkt meestal heel goed als een trein uitvalt!). Alleen in deze bijzondere situatie was het reizen via Den Haag CS sneller, en werd dit dus ook in de Reisplanner weergegeven. Ik heb hierbij geen 'via station' of 'AltijdVrij'' aangevinkt. Uit de antwoorden maak ik op dat dit in die situatie is toegestaan.
Badge +3
Bovendien, als je in Den Haag door poortjes moet dan maak je daar een overstap en steek je niet terug in die zin. Je betaalt wel (iets) meer voor je reis, en bij een Traject Vrij krijg je de overstap als buiten traject gefactureerd.

Dat laatste is wel wat duurder, want je betaalt dan alsof je een losse reis vanaf Voorburg naar Den Haag en terug gemaakt hebt.

Hoe dan ook, als de planner het aangeeft als reisadvies dan mag het, ook zonder overstap door poortjes.
Reputatie 7
Badge +3
Door poortjes gaan met deze reis is niet nodig, IC uit Gouda komt aan op 5 en sprinter vertrekt van 6. Je zou dan alleen door poortjes heen moeten indien je naar spoor 8,9 of 10 moet.
Badge +3
Door poortjes gaan met deze reis is niet nodig, IC uit Gouda komt aan op 5 en sprinter vertrekt van 6. Je zou dan alleen door poortjes heen moeten indien je naar spoor 8,9 of 10 moet.
Ah! Dan is er dus niets aan de hand, zolang het een reisadvies was zonder via-station of altijd vrij. 😉
Reputatie 4
En zolang de poortjes in Den Haag nog niet dicht zitten kun je ze negeren (al wil ik niemand aanzetten tot "grijs rijden"). Alleen kun je wel door een conducteur aangesproken worden als je tegen de richting inreist.
Het antwoord van Robert klopt. Indien dit het reisadvies is zonder een via-station of de optie voor Altijd Vrij dan is dit toegestaan.

Reageer