SNG : beroerde Stoelen, geen tafeltjes | NS Community

SNG : beroerde Stoelen, geen tafeltjes

  • 14 December 2021
  • 40 reacties
  • 1929 Bekeken

Op mijn vaste traject is per 12-12-2021 de SLT vervangen door SNG (van CAF). Wat een beroerde stoelen, Tafeltjes verdwenen en veel te harde piepjes bij tredes uitrollen. Bij vrijwel gelijke ontwerpeisen (SNG, FLIRT, CNG) mbt tot gemiddelde reistijd/minimaal noodzakelijk comfort eded is de SNG toch wel het  meest beroerde resultaat. (Muv USB-sockets). Bij de SNG stoelentest in Rotterdam was met name de recht-op houding een punt van discussie onder de testers.

Ik lees dat er meer reizigers zich erg storen aan deze stoelen. Wat bij de ICE4 van de Deutsche Bahn kan ( stoelen van 2 jaar oud worden na heel veel klachten vervangen door betere) is voor ons reizigers een voorbeeld.


40 reacties

Het is deels ook een kwestie van aan wennen, waar de SNG nieuw op het traject kwam hoorde je klachten waar deze langer rijdt hoor je deze niet meer. En ik zie het echt niet gebeuren dat deze stoelen eerder vervangen gaan worden.

En aangezien sprinters voornamelijk bedoeld zijn om maar kort in te zitten is er een keuze gemaakt voor kleine smalle tafels waar je net je beker drinken op kunt zetten.  Met misschien wel als achterliggende reden dat er dan ook minder afval op de tafeltjes achtergelaten kan worden want dat is een grote ergernis van de grotere tafeltjes, dat mensen te lui zijn om hun eigen rotzooi op te ruimen en maar gewoon achterlaten op die tafeltjes.

Reputatie 7
Badge +1

De stoelen zijn een kwestie van persoonlijke smaak. De één zal ze fijn vinden, de ander zal ze minder fijn vinden. Voor mij was het wel heel erg wennen in het begin. Dat er geen tafeltjes inzitten is niet helemaal waar, er zitten wel tafeltjes bij de 4-zits maar die zijn een stuk kleiner geworden. De 2-zits hebben voor (m.u.v. de eerste klas) geen klaptafeltjes. Dat was in andere sprinters al. 

De vele piepjes in de trein zijn voor reizigers met een visuele beperking, en is voor zover ik weet een Europese norm waar NS gewoon aan moet voldoen.

En een ICE in Duitsland is natuurlijk totaal niet te vergelijken met een sprinter in Nederland. Dat zijn twee totaal andere concepten. 

Reputatie 6

Ik kan me niet herinneren ooit tafeltjes in SLT gezien te hebben? Een ook SGM niet (allemaal sprinter materieel).

Het rechtopzitten is een bewuste keuze geweest. Minder rechtop = minder zitplaatsen = duurdere kaartjes. Dat durfde men kennelijk niet aan.

Reputatie 7
Badge +1

Ik kan me niet herinneren ooit tafeltjes in SLT gezien te hebben? Een ook SGM niet (allemaal sprinter materieel).

Er zitten wel degelijk (kleine) tafeltjes in de SLT en SGM. Deze zitten, zoals ik eerder schreef, alleen bij de 4-zits. Volgens mij had de SGM bij 2-zits zelfs een klein tafeltje (boven het prullenbakje).

Voor zover ik weet is SNG de enige sprinter die klaptafeltjes heeft, maar wel alleen in de 1e klas. 

Badge +3

Ik kan me niet herinneren ooit tafeltjes in SLT gezien te hebben?

Fotootje.

Ja ja, deze eerste wereldproblemen zijn zonder meer echt dramatisch te noemen. Te kleine tafeltjes, het is een drama.

Ja ja, deze eerste wereldproblemen zijn zonder meer echt dramatisch te noemen. Te kleine tafeltjes, het is een drama.

Tja ik baal ook altijd dat de stoelen geen elektrische recline functie hebben in de trein en dat er geen TV schermpjes zijn zoals in het vliegtuig zodat ik films kan kijken.

Reputatie 7
Badge +1

Ik snap het probleem van die tafeltjes ook niet echt. Je kunt er je koffie of broodje prima op kwijt en dat is het. Precies waarvoor ze bedoelt zijn.

Reputatie 6

Ik kan me niet herinneren ooit tafeltjes in SLT gezien te hebben?

Fotootje.

Ah ja, je bedoelt het deksel van de afvalemmer. Ik dacht dat je een echt tafeltje bedoelde :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie dat niet als een deksel van de prullenpak, meer een gecombineerde prullenbak en tafeltje. En aangezien SNG geen prullenbak bij de stoelen heeft is er ook niet zo'n 2-in-1 combinatie. 

Maar het tafeltje in de SNG is inderdaad erg aan de krappe kant. Soms wil je iets meer kwijt dan alleen een koffie of broodje. Het is geen onoverkomelijk probleem maar soms is een wat groter formaat tafeltje wel handig. Gezien het aantal klachten erover is dat iets wat reizigers graag willen. 

Reputatie 2

Op mijn vaste traject is per 12-12-2021 de SLT vervangen door SNG (van CAF). Wat een beroerde stoelen, Tafeltjes verdwenen en veel te harde piepjes bij tredes uitrollen. Bij vrijwel gelijke ontwerpeisen (SNG, FLIRT, CNG) mbt tot gemiddelde reistijd/minimaal noodzakelijk comfort eded is de SNG toch wel het  meest beroerde resultaat. (Muv USB-sockets). Bij de SNG stoelentest in Rotterdam was met name de recht-op houding een punt van discussie onder de testers.

Ik lees dat er meer reizigers zich erg storen aan deze stoelen. Wat bij de ICE4 van de Deutsche Bahn kan ( stoelen van 2 jaar oud worden na heel veel klachten vervangen door betere) is voor ons reizigers een voorbeeld.

Nou, de DB stoptreinen hebben anders wel echt stoelen die op een plank lijken. Dan is SNG toch behoorlijk wat beter en ook heeft het meer functionaliteit zoals USB poorten en een werkende WC.

Maar wat betreft de tafels, een sprinter is officieel bedoeld voor korte ritten. Maar dat is helemaal niet altijd het geval, zeker niet als je het hebt over bijvoorbeeld de rit Zwolle-Groningen (8100 serie) of Zwolle-Leeuwarden (9000 serie)

NS zou misschien iets beter moeten kijken waar ze welk type sprinter inzetten.

Dus bijvoorbeeld op de langste trajecten FLIRT, gemiddelde lengte trajecten SLT en op korte trajecten SNG.

CAF heeft ook niet heel veel ervaring met treinen maken voor Nederland. Vooral trams maken ze. Die stoelen in de CAF Urbos in Utrecht lijken enigsinds op die van de SNG.

Reputatie 7
Badge +1

Dat CAF minder ervaring met treinen zou hebben zegt natuurlijk niks over de toegepaste stoelen. Die zijn door NS gekozen. 

Overigens heb ik liever SNG op de langere trajecten dan FLIRT of SLT. Oftewel: Smaken verschillen.

Op mijn vaste traject is per 12-12-2021 de SLT vervangen door SNG (van CAF). Wat een beroerde stoelen, Tafeltjes verdwenen en veel te harde piepjes bij tredes uitrollen. Bij vrijwel gelijke ontwerpeisen (SNG, FLIRT, CNG) mbt tot gemiddelde reistijd/minimaal noodzakelijk comfort eded is de SNG toch wel het  meest beroerde resultaat. (Muv USB-sockets). Bij de SNG stoelentest in Rotterdam was met name de recht-op houding een punt van discussie onder de testers.

CAF heeft ook niet heel veel ervaring met treinen maken. 

CAF heeft niets te maken met de keuze van het interieur. De klant kan ieder interieur ingebouwd krijgen (incl. stoelen) wat de klant zelf wil. NS had ook een intercity-interieur ingebouwd kunnen krijgen 

CAF heeft verder zo ongeveer het halve materieelpark van de RENFE gebouwd, hoezo niet veel ervaring?

Overigens heeft CAF recentelijk onderdelen van Alstom in Duitsland en Frankrijk overgenomen, waardoor bijv. ook de Talent3 voortaan door CAF wordt geproduceerd.

Reputatie 2

Op mijn vaste traject is per 12-12-2021 de SLT vervangen door SNG (van CAF). Wat een beroerde stoelen, Tafeltjes verdwenen en veel te harde piepjes bij tredes uitrollen. Bij vrijwel gelijke ontwerpeisen (SNG, FLIRT, CNG) mbt tot gemiddelde reistijd/minimaal noodzakelijk comfort eded is de SNG toch wel het  meest beroerde resultaat. (Muv USB-sockets). Bij de SNG stoelentest in Rotterdam was met name de recht-op houding een punt van discussie onder de testers.

CAF heeft ook niet heel veel ervaring met treinen maken. 

CAF heeft niets te maken met de keuze van het interieur. De klant kan ieder interieur ingebouwd krijgen (incl. stoelen) wat de klant zelf wil. NS had ook een intercity-interieur kunnen krijgen 

CAF heeft verder zo ongeveer het halve materieelpark van de RENFE gebouwd, hoezo niet veel ervaring?

Overigens heeft CAF recentelijk onderdelen van Alstom in Duitsland en Frankrijk overgenomen, waardoor ook de Talent3 voortaan door CAF wordt geproduceerd.

Ik heb het een beetje verkeerd verwoord, maar ik bedoel dat ze niet veel ervaring hebben in treinen maken voor het Nederlandse spoornet.

@TreinspotterHeerenveen 

Wat is er zo speciaal aan Nederlandse treinen behalve het 1500V systeem?

Reputatie 2

@TreinspotterHeerenveen

Wat is er zo speciaal aan Nederlandse treinen behalve het 1500V systeem?

CAF maakt volgens mij vooral treinen voor het Spaanse hogesnelheidsnetwerk. Ze zijn niet echt bekend met stoptreinen maken.

De verwachtingen van Nederlandse reizigers zijn ook anders dan in Spanje omdat het veel duurder is om te reizen in Nederland op korte afstanden.

 

Reputatie 7
Badge +1

De SNG is gebaseerd op een bestaand concept van CAF: Namelijk, de CAF Civity.

Qua verwachtingen: Het is NS die bepaald hoe de trein er uit komt te zien en welke luxe de trein heeft. CAF past daar zijn ontwerp op aan. Het grootste deel van de eisen wordt al tijdens de aanbesteding van de trein gesteld. 

Precies om die reden lijkt de FLIRT van NS heel erg op de SNG, omdat Stadler in eerste instantie meedeed in hetzelfde aanbestedingsproces.

Reputatie 6

Maar wat betreft de tafels, een sprinter is officieel bedoeld voor korte ritten. Maar dat is helemaal niet altijd het geval, zeker niet als je het hebt over bijvoorbeeld de rit Zwolle-Groningen (8100 serie) of Zwolle-Leeuwarden (9000 serie)

 

Den Haag CS - Hoorn Kersenboogerd...

 

Maar wat betreft de tafels, een sprinter is officieel bedoeld voor korte ritten. Maar dat is helemaal niet altijd het geval, zeker niet als je het hebt over bijvoorbeeld de rit Zwolle-Groningen (8100 serie) of Zwolle-Leeuwarden (9000 serie)

Den Haag CS - Hoorn Kersenboogerd...

Daar zijn vrijwel nul doorgaande reizigers. Het zijn in feite twee treinen die in Schiphol aan elkaar zijn gekoppeld omdat ze daar niet kunnen keren. Net als Leiden-Den Bosch of Uitgeest-Rotrerdam.

@TreinspotterHeerenveen

Wat is er zo speciaal aan Nederlandse treinen behalve het 1500V systeem?

CAF maakt volgens mij vooral treinen voor het Spaanse hogesnelheidsnetwerk. Ze zijn niet echt bekend met stoptreinen maken.

De verwachtingen van Nederlandse reizigers zijn ook anders dan in Spanje omdat het veel duurder is om te reizen in Nederland op korte afstanden.

Van het regionale CAF Civity platform zijn meer dan 500 treinstellen gebouwd variërend van 2 tot 8 rijtuigen. 

Dat de trein hier veel duurder is heeft niet met luxere treinen te maken maar met veel hogere lonen.Dat geldt zowel voor personeel als klanten.

De sprinters van uit Leeuwarden naar Zwolle rijden nu voor de IC uit en je kunt dus overstappen op het eerste IC station op de IC naar Zwolle als je daar heen moet.  Zelden dat reizigers op dit traject het hele stuk met de sprinter gaan.

Dan zou je ook wel de sprinter Zwolle - Amsterdam - Den Haag kunnen opnoemen maar ook daar gaan reizigers niet van begin tot eind mee (helaas personeel wel) maar die reizigers pakken ook een IC voor het langste deel van het traject.

Reputatie 5

Waarom helaas personeel wel? Die zitten toch gezellig in hun eigen hokje? Of bij de machinist?

Omdat FNV vindt dat ze geen risico mogen lopen?

Dat de gewone reiziger daardoor wel risico loopt,  nou ja 

Waarom helaas personeel wel? Die zitten toch gezellig in hun eigen hokje? Of bij de machinist?

Omdat FNV vindt dat ze geen risico mogen lopen?

Dat de gewone reiziger daardoor wel risico loopt,  nou ja 

Voor de machinist zijn de vele stops en de langdurige concentratieboog flink vermoeiend op dit lange traject. Je zit gedurende lange tijd zonder onderbreking nml. op deze trein, de enige onderbreking die je had was pas in Leiden al moest je dan wel doorlopen omdat je zover van alles af moest stoppen met de trein.

Reputatie 7
Badge +3

En ook een lange tijd waarin iemand misschien ook een keer een sanitaire stop moet maken. Dan maar niet teveel koffie drinken. :grin:

En ook een lange tijd waarin iemand misschien ook een keer een sanitaire stop moet maken. Dan maar niet teveel koffie drinken. :grin:

Dat is zo en zo al een dingetje aan het worden, ook door zeer korte overstappen tussen verschillende treinen en de verblijven zijn vaak neit erg dichtbij.  Gelukkgi kun je in uiterste nood gewoon de trein stoppen en even de treindienstleider bellen dat je een sanitaire noodstop maakt op het spoor en waar je trein stilstaat. :grin:

Reageer