SNG : beroerde Stoelen, geen tafeltjes | NS Community

SNG : beroerde Stoelen, geen tafeltjes

  • 14 December 2021
  • 40 reacties
  • 1929 Bekeken

Op mijn vaste traject is per 12-12-2021 de SLT vervangen door SNG (van CAF). Wat een beroerde stoelen, Tafeltjes verdwenen en veel te harde piepjes bij tredes uitrollen. Bij vrijwel gelijke ontwerpeisen (SNG, FLIRT, CNG) mbt tot gemiddelde reistijd/minimaal noodzakelijk comfort eded is de SNG toch wel het  meest beroerde resultaat. (Muv USB-sockets). Bij de SNG stoelentest in Rotterdam was met name de recht-op houding een punt van discussie onder de testers.

Ik lees dat er meer reizigers zich erg storen aan deze stoelen. Wat bij de ICE4 van de Deutsche Bahn kan ( stoelen van 2 jaar oud worden na heel veel klachten vervangen door betere) is voor ons reizigers een voorbeeld.


40 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Gelukkig hebben alle sprinters nu een toilet. 

Gelukkig hebben alle sprinters nu een toilet. 

Je wil ook niet weten hoevaak ik met passagieren een collega heb afgelost omdat die heel nodig moest en dan ben je blij met een toilet in de trein (zeker als vrouwelijke collega).

Reputatie 6

Maar wat betreft de tafels, een sprinter is officieel bedoeld voor korte ritten. Maar dat is helemaal niet altijd het geval, zeker niet als je het hebt over bijvoorbeeld de rit Zwolle-Groningen (8100 serie) of Zwolle-Leeuwarden (9000 serie)

Den Haag CS - Hoorn Kersenboogerd...

Daar zijn vrijwel nul doorgaande reizigers. Het zijn in feite twee treinen die in Schiphol aan elkaar zijn gekoppeld omdat ze daar niet kunnen keren. Net als Leiden-Den Bosch of Uitgeest-Rotrerdam.

Grotendeels waar, maar ik heb ‘m wel eens eind-tot-eind hoor.

Reputatie 4

Ik snap het probleem van die tafeltjes ook niet echt. Je kunt er je koffie of broodje prima op kwijt en dat is het. Precies waarvoor ze bedoelt zijn.

Voor de nieuwe generatie (pun intended SNG) mensen moet het tafeltje wel plaats bieden voor een tablet of smartphone waar streaming of social media op gekeken wordt.
 

Een koffie òf een broodje past, maar een koffie èn een broodje niet. Zeker niet voor vier personen , waar dit tafeltje voor bedoeld is.

Reputatie 7
Badge +2

Een koffie òf een broodje past, maar een koffie èn een broodje niet. Zeker niet voor vier personen , waar dit tafeltje voor bedoeld is.

Met die spiegelgladde piepkleine tafeltjes in SNG zou ik erg oppassen om daar koffie op te zetten, voor je het weet krijg je die over je heen.

Ik heb ooit gepoogd met een flesje fris op zo'n tafeltje van Utrecht naar Hilversum te reizen in een SNG en dat liep er op uit dat ik elke keer als de trein optrok ik dat flesje mocht opvangen.

Reputatie 4

In de TGV heb je een paar prima uitklapbare tafels in de vier zitjes. waarom kan dat niet in het Nederlandse materieel. 

In de TGV heb je een paar prima uitklapbare tafels in de vier zitjes. waarom kan dat niet in het Nederlandse materieel. 

Omdat een sprinter voor korte afstanden is bedoeld en een TGV voor internationale trajecten.

Reputatie 7
Badge +1

In de TGV heb je een paar prima uitklapbare tafels in de vier zitjes. waarom kan dat niet in het Nederlandse materieel. 

Omdat een sprinter voor korte afstanden is bedoeld en een TGV voor internationale trajecten.

Een TGV is inderdaad niet met een sprinter te vergelijken, maar voor sommige langere trajecten waar bijvoorbeeld SNG rijdt vind ik ze wel wat sober uitgevoerd. Dat doen de regionale vervoerders hier toch wel iets beter.

Overigens krijgen de nieuwste intercity's van NS (ICNG) wel grotere (werk)tafeltjes bij de 4-zits.

Reputatie 2

In de TGV heb je een paar prima uitklapbare tafels in de vier zitjes. waarom kan dat niet in het Nederlandse materieel. 

Omdat een sprinter voor korte afstanden is bedoeld en een TGV voor internationale trajecten.

“is bedoeld” ja.. veel mensen moeten intercityafstanden afleggen in zo'n ding, bijv. van Zwolle naar het noorden.

Reputatie 7
Badge +4

@TreinspotterHeerenveen

Wat is er zo speciaal aan Nederlandse treinen behalve het 1500V systeem?

Nederlandse treinen zijn ook geschikt voor langere mensen. Ik mijd de SNG. Het is geen kwestie van wennen, want ik word van het zitten er in echt niet korter, De stoelen zitten allerbelabberdst en zeker voor langere ritten. De stoptrein Zwolle-Leeuwarden is geen korte afstand. Friesland is geen Randstad, je bent niet in twintig minuten in Grou. Je rug is dan zo stijf dat je het Theehuis niet haalt. 

Ik kan me niet voorstellen dat deze stoelen ooit zijn uitgetest voor mensen langer dan 180 cm.

Reputatie 7
Badge +3

Als ik de hele dag op kantoor heb gezeten is het laatste wat ik wil zitten op zo'n rugbreekstoel van de SNG. Ik blijf lekker een kwartiertje staan.

Reputatie 3

over de mensonvriendelijke inrichting van de nieuwste sprinters is het laatste woord nog lang niet gezegd -- NS zou een fortuin kunnen verdienen door rugkussentjes te verkopen 😉

over de mensonvriendelijke inrichting van de nieuwste sprinters is het laatste woord nog lang niet gezegd -- NS zou een fortuin kunnen verdienen door rugkussentjes te verkopen 😉

Hoe weet u dat? U reist toch uit principe niet met sprinters?

Badge +3

Op zich wel een mooie foto 

Via https://twitter.com/Spotter_OV_Rdam/status/1634644325521846277

Is volgens Treinposities wel een tijd terug dat die (2308) tussen Haarlem en Den Haag reed, en de tijd op het scherm (12:18) klopt ook niet echt met de setting (avond) 😅

Reputatie 7
Badge +4

Het ontwerp is echt fraai, maar de rugpijn gaat er helaas niet door weg.

 

Reageer