SNG : beroerde Stoelen, geen tafeltjes | NS Community

SNG : beroerde Stoelen, geen tafeltjes

  • 14 December 2021
  • 40 reacties
  • 1929 Bekeken

Op mijn vaste traject is per 12-12-2021 de SLT vervangen door SNG (van CAF). Wat een beroerde stoelen, Tafeltjes verdwenen en veel te harde piepjes bij tredes uitrollen. Bij vrijwel gelijke ontwerpeisen (SNG, FLIRT, CNG) mbt tot gemiddelde reistijd/minimaal noodzakelijk comfort eded is de SNG toch wel het  meest beroerde resultaat. (Muv USB-sockets). Bij de SNG stoelentest in Rotterdam was met name de recht-op houding een punt van discussie onder de testers.

Ik lees dat er meer reizigers zich erg storen aan deze stoelen. Wat bij de ICE4 van de Deutsche Bahn kan ( stoelen van 2 jaar oud worden na heel veel klachten vervangen door betere) is voor ons reizigers een voorbeeld.


40 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het ontwerp is echt fraai, maar de rugpijn gaat er helaas niet door weg.

 

Badge +3

Op zich wel een mooie foto 

Via https://twitter.com/Spotter_OV_Rdam/status/1634644325521846277

Is volgens Treinposities wel een tijd terug dat die (2308) tussen Haarlem en Den Haag reed, en de tijd op het scherm (12:18) klopt ook niet echt met de setting (avond) 😅

over de mensonvriendelijke inrichting van de nieuwste sprinters is het laatste woord nog lang niet gezegd -- NS zou een fortuin kunnen verdienen door rugkussentjes te verkopen 😉

Hoe weet u dat? U reist toch uit principe niet met sprinters?

Reputatie 3

over de mensonvriendelijke inrichting van de nieuwste sprinters is het laatste woord nog lang niet gezegd -- NS zou een fortuin kunnen verdienen door rugkussentjes te verkopen 😉

Reputatie 7
Badge +3

Als ik de hele dag op kantoor heb gezeten is het laatste wat ik wil zitten op zo'n rugbreekstoel van de SNG. Ik blijf lekker een kwartiertje staan.

Reputatie 7
Badge +4

@TreinspotterHeerenveen

Wat is er zo speciaal aan Nederlandse treinen behalve het 1500V systeem?

Nederlandse treinen zijn ook geschikt voor langere mensen. Ik mijd de SNG. Het is geen kwestie van wennen, want ik word van het zitten er in echt niet korter, De stoelen zitten allerbelabberdst en zeker voor langere ritten. De stoptrein Zwolle-Leeuwarden is geen korte afstand. Friesland is geen Randstad, je bent niet in twintig minuten in Grou. Je rug is dan zo stijf dat je het Theehuis niet haalt. 

Ik kan me niet voorstellen dat deze stoelen ooit zijn uitgetest voor mensen langer dan 180 cm.

Reputatie 2

In de TGV heb je een paar prima uitklapbare tafels in de vier zitjes. waarom kan dat niet in het Nederlandse materieel. 

Omdat een sprinter voor korte afstanden is bedoeld en een TGV voor internationale trajecten.

“is bedoeld” ja.. veel mensen moeten intercityafstanden afleggen in zo'n ding, bijv. van Zwolle naar het noorden.

Reputatie 7
Badge +1

In de TGV heb je een paar prima uitklapbare tafels in de vier zitjes. waarom kan dat niet in het Nederlandse materieel. 

Omdat een sprinter voor korte afstanden is bedoeld en een TGV voor internationale trajecten.

Een TGV is inderdaad niet met een sprinter te vergelijken, maar voor sommige langere trajecten waar bijvoorbeeld SNG rijdt vind ik ze wel wat sober uitgevoerd. Dat doen de regionale vervoerders hier toch wel iets beter.

Overigens krijgen de nieuwste intercity's van NS (ICNG) wel grotere (werk)tafeltjes bij de 4-zits.

In de TGV heb je een paar prima uitklapbare tafels in de vier zitjes. waarom kan dat niet in het Nederlandse materieel. 

Omdat een sprinter voor korte afstanden is bedoeld en een TGV voor internationale trajecten.

Reputatie 4

In de TGV heb je een paar prima uitklapbare tafels in de vier zitjes. waarom kan dat niet in het Nederlandse materieel. 

Reputatie 7
Badge +2

Een koffie òf een broodje past, maar een koffie èn een broodje niet. Zeker niet voor vier personen , waar dit tafeltje voor bedoeld is.

Met die spiegelgladde piepkleine tafeltjes in SNG zou ik erg oppassen om daar koffie op te zetten, voor je het weet krijg je die over je heen.

Ik heb ooit gepoogd met een flesje fris op zo'n tafeltje van Utrecht naar Hilversum te reizen in een SNG en dat liep er op uit dat ik elke keer als de trein optrok ik dat flesje mocht opvangen.

Reputatie 4

Ik snap het probleem van die tafeltjes ook niet echt. Je kunt er je koffie of broodje prima op kwijt en dat is het. Precies waarvoor ze bedoelt zijn.

Voor de nieuwe generatie (pun intended SNG) mensen moet het tafeltje wel plaats bieden voor een tablet of smartphone waar streaming of social media op gekeken wordt.
 

Een koffie òf een broodje past, maar een koffie èn een broodje niet. Zeker niet voor vier personen , waar dit tafeltje voor bedoeld is.

Reputatie 6

Maar wat betreft de tafels, een sprinter is officieel bedoeld voor korte ritten. Maar dat is helemaal niet altijd het geval, zeker niet als je het hebt over bijvoorbeeld de rit Zwolle-Groningen (8100 serie) of Zwolle-Leeuwarden (9000 serie)

Den Haag CS - Hoorn Kersenboogerd...

Daar zijn vrijwel nul doorgaande reizigers. Het zijn in feite twee treinen die in Schiphol aan elkaar zijn gekoppeld omdat ze daar niet kunnen keren. Net als Leiden-Den Bosch of Uitgeest-Rotrerdam.

Grotendeels waar, maar ik heb ‘m wel eens eind-tot-eind hoor.

Gelukkig hebben alle sprinters nu een toilet. 

Je wil ook niet weten hoevaak ik met passagieren een collega heb afgelost omdat die heel nodig moest en dan ben je blij met een toilet in de trein (zeker als vrouwelijke collega).

Reputatie 7
Badge +3

Gelukkig hebben alle sprinters nu een toilet. 

En ook een lange tijd waarin iemand misschien ook een keer een sanitaire stop moet maken. Dan maar niet teveel koffie drinken. :grin:

Dat is zo en zo al een dingetje aan het worden, ook door zeer korte overstappen tussen verschillende treinen en de verblijven zijn vaak neit erg dichtbij.  Gelukkgi kun je in uiterste nood gewoon de trein stoppen en even de treindienstleider bellen dat je een sanitaire noodstop maakt op het spoor en waar je trein stilstaat. :grin:

Reputatie 7
Badge +3

En ook een lange tijd waarin iemand misschien ook een keer een sanitaire stop moet maken. Dan maar niet teveel koffie drinken. :grin:

Waarom helaas personeel wel? Die zitten toch gezellig in hun eigen hokje? Of bij de machinist?

Omdat FNV vindt dat ze geen risico mogen lopen?

Dat de gewone reiziger daardoor wel risico loopt,  nou ja 

Voor de machinist zijn de vele stops en de langdurige concentratieboog flink vermoeiend op dit lange traject. Je zit gedurende lange tijd zonder onderbreking nml. op deze trein, de enige onderbreking die je had was pas in Leiden al moest je dan wel doorlopen omdat je zover van alles af moest stoppen met de trein.

Reputatie 5

Waarom helaas personeel wel? Die zitten toch gezellig in hun eigen hokje? Of bij de machinist?

Omdat FNV vindt dat ze geen risico mogen lopen?

Dat de gewone reiziger daardoor wel risico loopt,  nou ja 

De sprinters van uit Leeuwarden naar Zwolle rijden nu voor de IC uit en je kunt dus overstappen op het eerste IC station op de IC naar Zwolle als je daar heen moet.  Zelden dat reizigers op dit traject het hele stuk met de sprinter gaan.

Dan zou je ook wel de sprinter Zwolle - Amsterdam - Den Haag kunnen opnoemen maar ook daar gaan reizigers niet van begin tot eind mee (helaas personeel wel) maar die reizigers pakken ook een IC voor het langste deel van het traject.

@TreinspotterHeerenveen

Wat is er zo speciaal aan Nederlandse treinen behalve het 1500V systeem?

CAF maakt volgens mij vooral treinen voor het Spaanse hogesnelheidsnetwerk. Ze zijn niet echt bekend met stoptreinen maken.

De verwachtingen van Nederlandse reizigers zijn ook anders dan in Spanje omdat het veel duurder is om te reizen in Nederland op korte afstanden.

Van het regionale CAF Civity platform zijn meer dan 500 treinstellen gebouwd variërend van 2 tot 8 rijtuigen. 

Dat de trein hier veel duurder is heeft niet met luxere treinen te maken maar met veel hogere lonen.Dat geldt zowel voor personeel als klanten.

Maar wat betreft de tafels, een sprinter is officieel bedoeld voor korte ritten. Maar dat is helemaal niet altijd het geval, zeker niet als je het hebt over bijvoorbeeld de rit Zwolle-Groningen (8100 serie) of Zwolle-Leeuwarden (9000 serie)

Den Haag CS - Hoorn Kersenboogerd...

Daar zijn vrijwel nul doorgaande reizigers. Het zijn in feite twee treinen die in Schiphol aan elkaar zijn gekoppeld omdat ze daar niet kunnen keren. Net als Leiden-Den Bosch of Uitgeest-Rotrerdam.

Reputatie 6

Maar wat betreft de tafels, een sprinter is officieel bedoeld voor korte ritten. Maar dat is helemaal niet altijd het geval, zeker niet als je het hebt over bijvoorbeeld de rit Zwolle-Groningen (8100 serie) of Zwolle-Leeuwarden (9000 serie)

 

Den Haag CS - Hoorn Kersenboogerd...

 

Reputatie 7
Badge +1

De SNG is gebaseerd op een bestaand concept van CAF: Namelijk, de CAF Civity.

Qua verwachtingen: Het is NS die bepaald hoe de trein er uit komt te zien en welke luxe de trein heeft. CAF past daar zijn ontwerp op aan. Het grootste deel van de eisen wordt al tijdens de aanbesteding van de trein gesteld. 

Precies om die reden lijkt de FLIRT van NS heel erg op de SNG, omdat Stadler in eerste instantie meedeed in hetzelfde aanbestedingsproces.

Reputatie 2

@TreinspotterHeerenveen

Wat is er zo speciaal aan Nederlandse treinen behalve het 1500V systeem?

CAF maakt volgens mij vooral treinen voor het Spaanse hogesnelheidsnetwerk. Ze zijn niet echt bekend met stoptreinen maken.

De verwachtingen van Nederlandse reizigers zijn ook anders dan in Spanje omdat het veel duurder is om te reizen in Nederland op korte afstanden.

 

Reageer