@TreinspotterHeerenveen
Wat is er zo speciaal aan Nederlandse treinen behalve het 1500V systeem?
Nederlandse treinen zijn ook geschikt voor langere mensen. Ik mijd de SNG. Het is geen kwestie van wennen, want ik word van het zitten er in echt niet korter, De stoelen zitten allerbelabberdst en zeker voor langere ritten. De stoptrein Zwolle-Leeuwarden is geen korte afstand. Friesland is geen Randstad, je bent niet in twintig minuten in Grou. Je rug is dan zo stijf dat je het Theehuis niet haalt.
Ik kan me niet voorstellen dat deze stoelen ooit zijn uitgetest voor mensen langer dan 180 cm.
Als ik de hele dag op kantoor heb gezeten is het laatste wat ik wil zitten op zo'n rugbreekstoel van de SNG. Ik blijf lekker een kwartiertje staan.
Het is deels ook een kwestie van aan wennen, waar de SNG nieuw op het traject kwam hoorde je klachten waar deze langer rijdt hoor je deze niet meer. En ik zie het echt niet gebeuren dat deze stoelen eerder vervangen gaan worden.
En aangezien sprinters voornamelijk bedoeld zijn om maar kort in te zitten is er een keuze gemaakt voor kleine smalle tafels waar je net je beker drinken op kunt zetten. Met misschien wel als achterliggende reden dat er dan ook minder afval op de tafeltjes achtergelaten kan worden want dat is een grote ergernis van de grotere tafeltjes, dat mensen te lui zijn om hun eigen rotzooi op te ruimen en maar gewoon achterlaten op die tafeltjes.
Ik kan me niet herinneren ooit tafeltjes in SLT gezien te hebben?
Fotootje.
Ja ja, deze eerste wereldproblemen zijn zonder meer echt dramatisch te noemen. Te kleine tafeltjes, het is een drama.
Tja ik baal ook altijd dat de stoelen geen elektrische recline functie hebben in de trein en dat er geen TV schermpjes zijn zoals in het vliegtuig zodat ik films kan kijken.
over de mensonvriendelijke inrichting van de nieuwste sprinters is het laatste woord nog lang niet gezegd -- NS zou een fortuin kunnen verdienen door rugkussentjes te verkopen
Hoe weet u dat? U reist toch uit principe niet met sprinters?
Het ontwerp is echt fraai, maar de rugpijn gaat er helaas niet door weg.
In de TGV heb je een paar prima uitklapbare tafels in de vier zitjes. waarom kan dat niet in het Nederlandse materieel.
Omdat een sprinter voor korte afstanden is bedoeld en een TGV voor internationale trajecten.
“is bedoeld” ja.. veel mensen moeten intercityafstanden afleggen in zo'n ding, bijv. van Zwolle naar het noorden.
Ik snap het probleem van die tafeltjes ook niet echt. Je kunt er je koffie of broodje prima op kwijt en dat is het. Precies waarvoor ze bedoelt zijn.
Voor de nieuwe generatie (pun intended SNG) mensen moet het tafeltje wel plaats bieden voor een tablet of smartphone waar streaming of social media op gekeken wordt.
Een koffie òf een broodje past, maar een koffie èn een broodje niet. Zeker niet voor vier personen , waar dit tafeltje voor bedoeld is.
Een koffie òf een broodje past, maar een koffie èn een broodje niet. Zeker niet voor vier personen , waar dit tafeltje voor bedoeld is.
Met die spiegelgladde piepkleine tafeltjes in SNG zou ik erg oppassen om daar koffie op te zetten, voor je het weet krijg je die over je heen.
Ik heb ooit gepoogd met een flesje fris op zo'n tafeltje van Utrecht naar Hilversum te reizen in een SNG en dat liep er op uit dat ik elke keer als de trein optrok ik dat flesje mocht opvangen.
De stoelen zijn een kwestie van persoonlijke smaak. De één zal ze fijn vinden, de ander zal ze minder fijn vinden. Voor mij was het wel heel erg wennen in het begin. Dat er geen tafeltjes inzitten is niet helemaal waar, er zitten wel tafeltjes bij de 4-zits maar die zijn een stuk kleiner geworden. De 2-zits hebben voor (m.u.v. de eerste klas) geen klaptafeltjes. Dat was in andere sprinters al.
De vele piepjes in de trein zijn voor reizigers met een visuele beperking, en is voor zover ik weet een Europese norm waar NS gewoon aan moet voldoen.
En een ICE in Duitsland is natuurlijk totaal niet te vergelijken met een sprinter in Nederland. Dat zijn twee totaal andere concepten.
Ik kan me niet herinneren ooit tafeltjes in SLT gezien te hebben? Een ook SGM niet (allemaal sprinter materieel).
Het rechtopzitten is een bewuste keuze geweest. Minder rechtop = minder zitplaatsen = duurdere kaartjes. Dat durfde men kennelijk niet aan.
Dat CAF minder ervaring met treinen zou hebben zegt natuurlijk niks over de toegepaste stoelen. Die zijn door NS gekozen.
Overigens heb ik liever SNG op de langere trajecten dan FLIRT of SLT. Oftewel: Smaken verschillen.
De sprinters van uit Leeuwarden naar Zwolle rijden nu voor de IC uit en je kunt dus overstappen op het eerste IC station op de IC naar Zwolle als je daar heen moet. Zelden dat reizigers op dit traject het hele stuk met de sprinter gaan.
Dan zou je ook wel de sprinter Zwolle - Amsterdam - Den Haag kunnen opnoemen maar ook daar gaan reizigers niet van begin tot eind mee (helaas personeel wel) maar die reizigers pakken ook een IC voor het langste deel van het traject.
Slechte en weinig tafeltjes. Commuters en anderen werken in de trein. De huidige tafeltjes zijn klein en ongemakkelijk om te werken er zijn er bovendien minder in de 4-zitter plaatsen. Er zijn nog nauwelijks 2 Zita plaatsen. Waarom? Een van de voordelen voor het nemen van de trein is nu weg! Niet goed nu we meer met het OV zouden gaan reizen. Afstanden in IC zijn lang. We werken daar. NS - verander de tafels en meer 2 zitters voor rust!
Gelukkig hebben we nog een schoot waar we dingen op kunnen zetten, tenzij je geen benen hebt natuurlijk…
Ik heb nog nooit zo'n tafeletje ergens gebruikt want dan moet ik zo gebogen zit dat het vragen om een hernia is.
In de TGV heb je een paar prima uitklapbare tafels in de vier zitjes. waarom kan dat niet in het Nederlandse materieel.
Omdat een sprinter voor korte afstanden is bedoeld en een TGV voor internationale trajecten.
Ik kan me niet herinneren ooit tafeltjes in SLT gezien te hebben? Een ook SGM niet (allemaal sprinter materieel).
Er zitten wel degelijk (kleine) tafeltjes in de SLT en SGM. Deze zitten, zoals ik eerder schreef, alleen bij de 4-zits. Volgens mij had de SGM bij 2-zits zelfs een klein tafeltje (boven het prullenbakje).
Voor zover ik weet is SNG de enige sprinter die klaptafeltjes heeft, maar wel alleen in de 1e klas.
Ja ja, deze eerste wereldproblemen zijn zonder meer echt dramatisch te noemen. Te kleine tafeltjes, het is een drama.
Ik snap het probleem van die tafeltjes ook niet echt. Je kunt er je koffie of broodje prima op kwijt en dat is het. Precies waarvoor ze bedoelt zijn.
Ik kan me niet herinneren ooit tafeltjes in SLT gezien te hebben?
Fotootje.
Ah ja, je bedoelt het deksel van de afvalemmer. Ik dacht dat je een echt tafeltje bedoelde
Ik zie dat niet als een deksel van de prullenpak, meer een gecombineerde prullenbak en tafeltje. En aangezien SNG geen prullenbak bij de stoelen heeft is er ook niet zo'n 2-in-1 combinatie.
Maar het tafeltje in de SNG is inderdaad erg aan de krappe kant. Soms wil je iets meer kwijt dan alleen een koffie of broodje. Het is geen onoverkomelijk probleem maar soms is een wat groter formaat tafeltje wel handig. Gezien het aantal klachten erover is dat iets wat reizigers graag willen.
Op mijn vaste traject is per 12-12-2021 de SLT vervangen door SNG (van CAF). Wat een beroerde stoelen, Tafeltjes verdwenen en veel te harde piepjes bij tredes uitrollen. Bij vrijwel gelijke ontwerpeisen (SNG, FLIRT, CNG) mbt tot gemiddelde reistijd/minimaal noodzakelijk comfort eded is de SNG toch wel het meest beroerde resultaat. (Muv USB-sockets). Bij de SNG stoelentest in Rotterdam was met name de recht-op houding een punt van discussie onder de testers.
Ik lees dat er meer reizigers zich erg storen aan deze stoelen. Wat bij de ICE4 van de Deutsche Bahn kan ( stoelen van 2 jaar oud worden na heel veel klachten vervangen door betere) is voor ons reizigers een voorbeeld.
Nou, de DB stoptreinen hebben anders wel echt stoelen die op een plank lijken. Dan is SNG toch behoorlijk wat beter en ook heeft het meer functionaliteit zoals USB poorten en een werkende WC.
Maar wat betreft de tafels, een sprinter is officieel bedoeld voor korte ritten. Maar dat is helemaal niet altijd het geval, zeker niet als je het hebt over bijvoorbeeld de rit Zwolle-Groningen (8100 serie) of Zwolle-Leeuwarden (9000 serie)
NS zou misschien iets beter moeten kijken waar ze welk type sprinter inzetten.
Dus bijvoorbeeld op de langste trajecten FLIRT, gemiddelde lengte trajecten SLT en op korte trajecten SNG.
CAF heeft ook niet heel veel ervaring met treinen maken voor Nederland. Vooral trams maken ze. Die stoelen in de CAF Urbos in Utrecht lijken enigsinds op die van de SNG.
Op mijn vaste traject is per 12-12-2021 de SLT vervangen door SNG (van CAF). Wat een beroerde stoelen, Tafeltjes verdwenen en veel te harde piepjes bij tredes uitrollen. Bij vrijwel gelijke ontwerpeisen (SNG, FLIRT, CNG) mbt tot gemiddelde reistijd/minimaal noodzakelijk comfort eded is de SNG toch wel het meest beroerde resultaat. (Muv USB-sockets). Bij de SNG stoelentest in Rotterdam was met name de recht-op houding een punt van discussie onder de testers.
CAF heeft ook niet heel veel ervaring met treinen maken.
CAF heeft niets te maken met de keuze van het interieur. De klant kan ieder interieur ingebouwd krijgen (incl. stoelen) wat de klant zelf wil. NS had ook een intercity-interieur ingebouwd kunnen krijgen
CAF heeft verder zo ongeveer het halve materieelpark van de RENFE gebouwd, hoezo niet veel ervaring?
Overigens heeft CAF recentelijk onderdelen van Alstom in Duitsland en Frankrijk overgenomen, waardoor bijv. ook de Talent3 voortaan door CAF wordt geproduceerd.
Op mijn vaste traject is per 12-12-2021 de SLT vervangen door SNG (van CAF). Wat een beroerde stoelen, Tafeltjes verdwenen en veel te harde piepjes bij tredes uitrollen. Bij vrijwel gelijke ontwerpeisen (SNG, FLIRT, CNG) mbt tot gemiddelde reistijd/minimaal noodzakelijk comfort eded is de SNG toch wel het meest beroerde resultaat. (Muv USB-sockets). Bij de SNG stoelentest in Rotterdam was met name de recht-op houding een punt van discussie onder de testers.
CAF heeft ook niet heel veel ervaring met treinen maken.
CAF heeft niets te maken met de keuze van het interieur. De klant kan ieder interieur ingebouwd krijgen (incl. stoelen) wat de klant zelf wil. NS had ook een intercity-interieur kunnen krijgen
CAF heeft verder zo ongeveer het halve materieelpark van de RENFE gebouwd, hoezo niet veel ervaring?
Overigens heeft CAF recentelijk onderdelen van Alstom in Duitsland en Frankrijk overgenomen, waardoor ook de Talent3 voortaan door CAF wordt geproduceerd.
Ik heb het een beetje verkeerd verwoord, maar ik bedoel dat ze niet veel ervaring hebben in treinen maken voor het Nederlandse spoornet.
@TreinspotterHeerenveen
Wat is er zo speciaal aan Nederlandse treinen behalve het 1500V systeem?