sommigen dingen gaan wel supergoed, post ze hier! | NS Community

sommigen dingen gaan wel supergoed, post ze hier!


Reputatie 6

Na veel terechte kritische opmerkingen richting NS (die heb ik zelf ook) wil ik ook graag wat positieve noemen:

  • het gemak van flex abonnementen waarmee je na een maand weer kan schakelen ipv een jaar
  • de mooie stations die we in NL hebben (Rotterdam, Utrecht, Arnhem….) daar kunnen ze in Duitsland nog een puntje aan zuigen
  • de vele aardige conducteurs en conductrices die wel een rondje door de trein lopen, controleren, juist en tijdig informeren en het visitekaartje voor het bedrijf zijn. 

41 reacties

Reputatie 7
Badge +4

In ieder geval een goed alternatief als tegenwicht tegen de soms hoge zuurgraad in de reacties. 

Reputatie 7

Zeer positief vind ik ook de goed betaalbare dalurenabonnementen waarmee je het hele land door kunt sporen voor een vaste prijs per maand, in vrijwel alle treinen, omgerekend voor ca. 4,50 euro per dag. Perfect. Dat is voor mij dé reden om altijd, zo'n 5 of soms 6 dagen in de week, met de trein te reizen en niet per auto (er zelfs niet een te bezitten). In de meeste andere landen bestaat dit niet op deze wijze, of het is erg prijzig. 

Reputatie 5

Na veel terechte kritische opmerkingen richting NS (die heb ik zelf ook) wil ik ook graag wat positieve noemen:

  • het gemak van flex abonnementen waarmee je na een maand weer kan schakelen ipv een jaar
  • de mooie stations die we in NL hebben (Rotterdam, Utrecht, Arnhem….) daar kunnen ze in Duitsland nog een puntje aan zuigen
  •  

Ben jij weleens in Duitsland geweest met de trein?

Met name Berlijn HBF en Keulen HBF zijn prachtig!

Reputatie 7
Badge +4

Berlijn HBF is zeker geweldig maar er is wel een historische verklaring, 😇.

Ik heb het Oostblok nog meegemaakt, na de Wiedervereinigung was het natuurlijk een prestigeobject. Hoe dan ook, het is prachtig.

Reputatie 7
Badge

Zijn de stations in Nederland werkelijk mooier dan in Duitsland? Dat is toch een kwestie van smaak.

Reputatie 7

Zijn de stations in Nederland werkelijk mooier dan in Duitsland? Dat is toch een kwestie van smaak.

Zeker. Maar vaak heeft het denk ik ook veel te maken met onderhoud. Een minder fraai ogend station kan door een verfbeurt, reparaties en een schone en opgeruimde omgeving toch erg verbeteren. 

Maar zulke vervallen, roestige en door onkruid overwoekerde stations zoals je in Duitsland en België op bepaalde plaatsen aantreft, die heb je niet bij ons. 

Reputatie 6

Berlijn ken ik niet Keulen wel. Het is ook wel een beetje appels en peren. Maar buiten de façade die vaak wel mooi is vind ik Duitse stations erg gedateerd vanbinnen en vaak smerig. Maar goed dat is weer een andere discussie :) 

Reputatie 7
Badge +1

Berlijn ben ik nog nooit geweest, maar afgaand op afbeeldingen in Google ziet het er prachtig uit!

Het mooie/fijne van Nederlandse stations vind ik vooral dat ze grotendeels, mooi of niet mooi, netjes en schoon zijn. Er zijn uitzonderingen, maar daar gaat dit topic niet over. 😊

Hoewel ik veel Nederlandse stations (o.a. Haarlem, Rotterdam, Arnhem) toch ook wel erg mooi vind.

Reputatie 1

Afgelopen maand behoorlijk veel in Duitsland gereisd op verschillende trajecten. 
Heb daar nog niet meegemaakt dat ook maar 1 trein op tijd reed. De grote drukte ivm 9-ticket speelt wellicht mee. Communicatie over storingen? Zeer summier of helemaal niet. Half uur stilgestaan ivm overwegstoring. Geen enkel bericht via de omroep. Wel stond er iets in de “bahn.de” app, die ook van geen kant klopt als het gaat om vertrek- en aankomsttijden. Kortom: het gras bij de (ooster) buren is zeker niet groener en in die zin komt de NS er niet slecht van af..

 

Reputatie 7
Badge +3

In dit verband wil ik ProRail, NS en de gemeente Gooise Meren een pluim geven voor de nieuwe westelijke entree van station Naarden-Bussum. Heel prettig ingericht voor het halen/brengen van reizigers die aankomen of vertrekken van spoor 2. De K+R-strook waar je 15 minuten mag staan is prima. Ik ken weinig stations in Nederland waar je je passagiers zo makkelijk kunt halen/brengen. Ook heel fijn dat er geen ontsierende poortjes zijn geplaatst.

De ruimte die is vrijgekomen door het weghalen van spoor 3 t/m 5 wordt nuttig gebruikt voor een nieuw P+R-terrein, de K+R-strook en heel veel fietsrekken (die helaas niet overkapt zijn.) Het eilandperron is een uniek object geworden met nog maar 1 spoor en toegang vanaf de andere zijde. 

 

Reputatie 7

Loes.

Reputatie 4

Wat ik positief vind:

  • de treinen op ‘mijn’ traject rijden over het algemeen best punctueel
  • fijn dat er in élke NS trein een toilet is
  • top dat er op elk station een AED & minimaal één digitaal scherm met live vertrektijden is
  • dat elk NS station op werkdagen overdag minimaal elk half uur wordt bediend, is iets dat in het buitenland zeker geen zekerheid is
  • er wordt flink geinvesteerd in nieuwe treinen en stations, waardoor deze er over het algemeen modern uitzien
  • als ik bijvoorbeeld kijk naar ‘mijn’ dichtstbijzijnde station, Alkmaar Noord, dan heeft deze sinds kort drempelvrije toegang, gratis grote bewaakte fietsenstalling, OV-fietsen, nieuw toilet én een watertappunt. Da’s toch best netjes voor een relatief klein station.

 

Wat er goed gaat?

Dat NS aandacht besteedt aan de voorlichting wat te doen bij onveilige situaties of overlast. Er zijn in de hele trein stickers op de ramen geplakt en ik heb het advies om het nummer op te slaan opgevolgd 

 

Reputatie 5

Mijn complimenten gaan naar de klantenservice.

Over het algemeen is de toegankelijkheid van de NS app in combinatie met VoiceOver voor slechtzienden en blinden op de iPhone best goed. Daar zou DB echt nog iets van kunnen leren.
Nu is ProRail doorgaans verantwoordelijk voor geleidelijnen, maar je komt ze op elk station tegen (op enkele stations met smalle perrons na). Ik weet van geen enkel ander Europees land waar dat zo goed is.
Sprinters hebben een gelijkvloerse instap.
Reisassistentie kan tot een uur voor vertrek worden geboekt voor binnenlandse reizen. Daar kunnen ze bijvoorbeeld bij de zuiderburen nog wat van leren. 

 

Badge +3

Deze! https://twitter.com/Dolfjansen/status/1557041369587253249

 

Reputatie 7
Badge +4

Gisteren in de trein die om 20.07 aankwam in ‘s Hertogenbosch:

 

Moeder met kinderwagen en twee kleine kinderen wil haar kleine graag opstellen direct naast de deur. Vraagt het vriendelijk, maar geen reactie en men keurt haar geen blik waardig, het elementair even naar binnen helpen dragen was er ook niet. Ok, ze kwam met moeite binnen, de conductrice wachtte even met vertrekken.

Vervolgens nergens aan meewerken, geen ruimte geven aan de kinderwagen, dom voor je uit blijven staren, negeren, dat niveau. Conductrice ziet dit en biedt moeder een plaats in de eerste klas aan. Uitstekend gedaan. Onze hufterburgertjes konden zien dat ze ruim in de eerste klas zat en zij lekker mopperen over het onrecht dat zij er niet mochten zitten.

Als je een moeder met een kinderwagen en twee hummels niet even helpt, dan kun je al niet dieper meer zakken, maar

De conductrice verdient een groot compliment!

Trein Zwolle-Roosendaal,  9 augustus, 19.23 uit Arnhem, 20.07 in Den Bosch.

Ik wil haar eigenlijk wel een bloemetje sturen.

Reputatie 5

De nieuwe ICNG ziet er schitterend uit aan de buitenkant.

De binnenkant kan ik nog niet over oordelen,maar naar wat ik op foto’s heb gezien is het veelbelovend

Zondag 14 augustus vier ritten gemaakt in de 1e klas, waarvan drie keer gecontroleerd. Twee keer werd omgeroepen dat rode stoelen wijzen op de 1e klas met het advies om ter vermijding van een boete de 1e klas te verlaten, mocht je rijden met een 2e klas kaartje.

De rit van Utrecht naar Deventer stroomde vol met doorgaans bier drinkende voetbalsupporters. Ook de 1e klas om mij heen vulde zich met luidruchtig pratende en vaak ook naar hartelust boerende reizigers. Nadat omgeroepen was dat de 1e klas bedoeld was voor reizigers met een 1e klas kaartje, verscheen een in mijn oude ogen vreselijk jong meisje om de kaartcontrole te doen. Dit meisje week voor niets en niemand en liet op een resolute, maar vriendelijke manier degenen zonder 1e klas kaartje de coupe verlaten. Ook kwam zij even later nog een keer terug en daarmee verlieten twee reizigers die na controle terug waren gekomen, de coupe opnieuw en ditmaal voorgoed. Ze schreef geen boetes uit, maar trad wel heel gedecideerd op en met uiteindelijk goed resultaat. Hulde!

Reputatie 5

Ik vind de betrouwbaarheid van de dienstregeling bij NS (in Nederland in het algemeen) vaak veel beter dan in het buitenland. In Duitsland bijvoorbeeld hebben de langeafstandstreinen vaak (heel veel) vertraging. Je mag al blij zijn als je minder dan een half uur na dienstregelingstijd arriveert. Bovendien worden treinen daar (zeker de laatste tijd) om de haverklap door allerlei oorzaken opgeheven; vaak bij uurs- of zelfs tweeuursdiensten, waardoor je dus 1 of 2 uur moet wachten voordat de volgende komt, als die tenminste al komt. Dan ben ik blij met de 5 of 10 minuten vertraging die je af en toe bij NS hebt.

Ook de inrichting van de stations is hier vaak zeer functioneel. Hoe vaak komt het in het buitenland niet voor (Belgie bv) dat er veel te weinig/smalle (rol)trappen zijn naar de perrons zodat er vaak lange files op de perrons ontstaan? Of kapotte/afwezige liften, niet functionerende kaartautomaten, etc. Dan merk je pas dat het in Nederland nog helemaal niet zo slecht geregeld is.

Badge +3

Nog eentje https://twitter.com/woahveerle/status/1561121943071473665

Taxi heeft me netjes thuis gebracht. Dankjewel voor de service 

In IC Nederland 9247 een NMBS HC, solo, welke in de bijna volzette bak 1e klasse iedereen zonder geldige upgrade daarvan voorziet. Op uiterst correcte wijze mag ter plekke een 10tje p.p. worden afgerekend cash of met de kaart. Als ik goed heb geteld zijn er zes upgrades verkocht nog voordat we nu in Breda aankomen. 
 

Een Brits koppel had een bankkaart die werd geweigerd door de PIN terminal. Er zou een Nederlandse HC volgen om het een en ander alsnog te regelen. Ik heb ‘m nog niet gezien, ben benieuwd of we die voor Amsterdam CS nog treffen.

Reputatie 7
Badge +1

Die MB doet het hem inderdaad.

MB?

 

Inmiddels bijna op Schiphol, het koppel heeft de trein reeds verlaten. Geen HC meer gezien helaas. 

Reputatie 7
Badge +1

Je zegt toch NMBS conducteur…..

Reageer