spatscherm in OV | NS Community
beantwoord

spatscherm in OV


Door mijn autisme en astma kan ik geen mondkapje dragen. Mag ik in het OV een spatscherm dragen.  Anders word ik wel heel erg beperkt in mijn bewegingsvrijheid , daar ik ook geen rijbewijs / auto bezit. Ik ben in het bezit van een autisme pas.

icon

Beste antwoord door Thom 8 July 2020, 10:27

Bekijk origineel

84 reacties

Reputatie 7
Badge +4

 

 

De regelgeving een mondkapje te moeten dragen, geldt echt voor iedereen, en er zijn geen uitzonderingen.

 

Gezien de weerstand die er bij een deel van de bevolking tegen het mondkapje is, zal het dan smoesjes regenen en mensen die het echt niet kunnen, kunnen in wezen dus niet reizen. De maatregel is nodig omdat de anderhalve meter afstand in de trein niet te realiseren is. De besmettingskans neemt gelukkig af, maar een tweede golf moet worden voorkomen.

 

Alle regelgeving heeft twee kanten. Het beperkt aan de ene kant en het beschermt aan de andere kant. De bescherming van u en anderen is nu noodzakelijk. De trein met een toenemend aantal reizigers is nu eenmaal een potentiële besmettingsbron. De maatregelen zijn vervelend maar uitzonderingen maken is lastig gezien de opstelling van de mensen die met een oncontroleerbaar verhaal komen, maar het eigenlijk gewoon niet willen.

Uw pas geeft ook geen recht op een uitzonderingspositie in deze, hoe vervelend ook. Overigens blijkt dat ademen in nagenoeg alle gevallen wel gaat in de praktijk. Uw autismestoornis is een ander verhaal en daar is in zijn algemeenheid niets van te zeggen als het gaat over wat de praktische gevolgen er van zijn. Maar ook dan is het mondkapje dus zonder meer verplicht.

 

Bedenk dat velen nu de trein mijden. Zeker de risicogroepen en mensen met ademhalingsmoeilijkheden vallen daar in veel gevallen ook onder. Ik reis zelf ook niet, en ben normaal toch echt een fanatieke treinreiziger.

 

Ik wil er wel aan toevoegen dat velen niet reizen, omdat mensen de mondkapjes niet op willen zetten. En dit  nog wel onder het mom van ‘vrijheid’. De risicogroep wordt daarmee echter wel alle vrijheid ontnomen om te kunnen reizen met een gering risico. Sommigen kunnen zich een opname op een IC echt niet permitteren. Zij zouden wel kunnen reizen als iedereen het elementaire fatsoen had daar rekening mee te willen houden.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Spatschermen zijn alleen voorbehouden aan NS-personeel. Alle reizigers dienen in het OV een mondkapje te dragen. Daar is geen enkele uitzondering op.

Door mijn autisme en astma kan ik geen mondkapje dragen. Mag ik in het OV een spatscherm dragen.  Anders word ik wel heel erg beperkt in mijn bewegingsvrijheid , daar ik ook geen rijbewijs / auto bezit. Ik ben in het bezit van een autisme pas.

Nee @Andries50 , een spatscherm voor reizigers is niet toegestaan, het mondneuskapje is in het gehele OV verplicht.

Teleurgesteld. Heb alle begrip voor de maatregelen maar nu word ik gedupeerd    van wegen mijn autisme.

Reputatie 7
Badge +3

Teleurgesteld. Heb alle begrip voor de maatregelen maar nu word ik gedupeerd    van wegen mijn autisme.


Regel is regel. Als jij geen mondkapje op hoeft vanwege jouw autisme, dan zijn er nog wel 1001 redenen te bedenken waarom anderen dat ook niet hoeven en worden alle reizigers gedupeerd.

Op dit moment zijn het de mensen uit risicogroepen en mensen die wel een mondkapje dragen die gedupeerd worden door mensen die geen mondkapje (willen) dragen. Ik heb ook geen auto maar mijd de trein vanwege de mondkapje-weigeraars.

Teleurgesteld. Heb alle begrip voor de maatregelen maar nu word ik gedupeerd    van wegen mijn autisme.

Autisme lijkt me sowieso geen reden om geen mondkapje te hoeven dragen. Ik zie niet in wat autisme met een mondkapje van doen heeft.

Bij astma zou ik me nog iets kunnen voorstellen maar gezien de risico's voor anderen is het dan beter niet met het OV te reizen.

maar mijd de trein vanwege de mondkapje-weigeraars.

Zou maar weer eens instappen @MoDe Al is het maar om zelf een beeld te krijgen van het mondneuskapjes gedrag. Overdreven angstig zijn is ook niet goed voor je. De kans dat je verongelukt op je dagje uit is bijna net zo groot dan dat je besmet raakt met Corona.

Als je nu niet durft te reizen komt er tot april 2021 niets meer van...

Reputatie 7
Badge +3

maar mijd de trein vanwege de mondkapje-weigeraars.

Zou maar weer eens instappen @MoDe Al is het maar om zelf een beeld te krijgen van het mondneuskapjes gedrag. Overdreven angstig zijn is ook niet goed voor je. De kans dat je verongelukt op je dagje uit is bijna net zo groot dan dat je besmet raakt met Corona.

Als je nu niet durft te reizen komt er tot april 2021 niets meer van...


Ik ben niet bang maar heb totaal geen zin om tussen asociaal volk te gaan zitten. En waar zou ik naar toe moeten? Met de trein naar oudere familieleden is niet zo'n goed idee. En een dagje uit terwijl je alles van te voren moet reserveren? Daarbij heeft NS liever mensen in de trein die niets (zwartrijders) of nauwelijks betalen. Aangeven dat je VDU, keuzendagen en/of 65+ vooral niet moet opzeggen, maar deze abonnemenhouders niet tegemoetkomen. Ondertussen wel niet-abonnemenhouders in de trein lokken met samenreiskorting, groepstickets en spoordeelwinkelacties. Ik denk dat ik niet de enige abonnementhouder ben die de trein (voorlopig) mijdt. Gezien het aantal verlengde Keuzedagen en actiekaartjes had NS er beter aan kunnen doen om hen eerst te laten reizen voor men weer met allerlei acties kwam.mogelijk zeg ik zelfs mijn abonnementen wel op...

Ik ben niet bang maar heb totaal geen zin om tussen asociaal volk te gaan zitten.....Daarbij heeft NS liever mensen in de trein die niets (zwartrijders) of nauwelijks betalen. 

Wat een trieste kijk op het geheel @MoDe . Duidelijk te veel op deze Community gelezen en daarna een beeld gevormd. In een ander topic gaf ik al aan waarom. Net of de halve trein vol zit met asociale zwartrijders zonder mondneuskapje.

En waarom niet eens je oudere familieleden bezoeken met de trein ? De buitenwereld is vaak compleet anders dan hier beschreven.

Donderdag/vrijdag weer ruim 200 km met de trein en bus, zal weer eens goed om me heen kijken en een kort sfeer verslagje typen.

maar mijd de trein vanwege de mondkapje-weigeraars.

Als je nu niet durft te reizen komt er tot april 2021 niets meer van...

Ik vrees dat heel veel vroegere reizigers zich komend jaar inderdaad niet meer op het station zullen laten zien. Alleen lijkt men zich dat bij NS en bij de vakbonden nog niet helemaal te realiseren.

Reputatie 7
Badge +3

@DeventerHet klopt dat de buitenwereld anders is. Steeds minder mensen houden zich aan de Coronamaatregelen. Ik wil niet het risico lopen dat ik de oudere veelal kwetsbare familieleden besmet omdat mensen zich niets aantrekken van de mondkapjesplicht in OV of 1,5 m. Ik ben niet wereldvreemd en haal mijn info niet alleen van de community af.

Een uitje is niet meer leuk als je voor van alles moet reserveren. En doelloos met de trein reizen om de kas van NS te spekken of om mijn angst (die ik niet heb) te overwinnen is niet mijn beeld van een leuk dagje uit. Ik kan mijn geld wel beter besteden (en omdat ik lang genoeg NS heb gesponsord overweeg ik om mijn abonnementen op te zeggen). Inmiddels na ruim 3 maanden niet met OV mogen reizen gewend aan het niet reizen met OV.

 

Reputatie 7
Badge +3

maar mijd de trein vanwege de mondkapje-weigeraars.

Als je nu niet durft te reizen komt er tot april 2021 niets meer van...

Ik vrees dat heel veel vroegere reizigers zich komend jaar inderdaad niet meer op het station zullen laten zien. Alleen lijkt men zich dat bij NS en bij de vakbonden nog niet helemaal te realiseren.


NS investeert liever in 'klanten' die alleen met actiekaartjes met de trein willen reizen. Sinds samenreiskorting, groepstickets en andere aktiekaartjes stopgezet waren werd de roep om dit soort kaartjes weer aan te bieden alleen maar groter. Net als men vindt dat de goedkope jongerenkaartjes er nu moeten komen.

Reputatie 2

Spatschermen zijn alleen voorbehouden aan NS-personeel. Alle reizigers dienen in het OV een mondkapje te dragen. Daar is geen enkele uitzondering op.


Heerlijk hoe flexibel je kan zijn. Begrijp dat iedereen tegenwoordig gebonden is aan regels die vanuit de overheid worden opgelegd, maar het zou een grote (semi-overheid) organisatie als NS sieren om je best te doen, problemen met de (nieuwe) regels direct te melden en hier iets mee te doen.

 

Teleurgesteld. Heb alle begrip voor de maatregelen maar nu word ik gedupeerd    van wegen mijn autisme.

Begrijp ik, maar het is voor iedereen op dit moment aanpassen. De één in bewegingsvrijheid, de ander in financiële middelen en weer een ander in toekomstperspectief. Denk dat jouw ‘bewegingsvrijheid’ nog meevalt.

maar mijd de trein vanwege de mondkapje-weigeraars.

Als je nu niet durft te reizen komt er tot april 2021 niets meer van...

Ik vrees dat heel veel vroegere reizigers zich komend jaar inderdaad niet meer op het station zullen laten zien. Alleen lijkt men zich dat bij NS en bij de vakbonden nog niet helemaal te realiseren.


NS investeert liever in 'klanten' die alleen met actiekaartjes met de trein willen reizen. Sinds samenreiskorting, groepstickets en andere aktiekaartjes stopgezet waren werd de roep om dit soort kaartjes weer aan te bieden alleen maar groter. Net als men vindt dat de goedkope jongerenkaartjes er nu moeten komen.

Die kritiek vind ik inderdaad terecht. Tienduizenden zo niet honderdduizenden abonnementshouders hebben de laatste maanden hun abonnement opgezegd of online omgezet in Flex Basis (om de lange wachtrij bij de Klantenservice te omzeilen). Ik zou verwachten dat NS eerst eens probeert die voormalige vaste klanten weer aan het reizen te krijgen alvorens weer met aktiekaartjes te gaan strooien voor berekenende ééndagsvliegen. De wegen van NS Marketing zijn soms ondoorgrondelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Tienduizenden zo niet honderdduizenden abonnementshouders hebben de laatste maanden hun abonnement opgezegd of online omgezet in Flex Basis (om de lange wachtrij bij de Klantenservice te omzeilen). Ik zou verwachten dat NS eerst eens probeert die voormalige vaste klanten weer aan het reizen te krijgen alvorens weer met aktiekaartjes te gaan strooien voor berekenende ééndagsvliegen. De wegen van NS Marketing zijn soms ondoorgrondelijk.

Dat is wel erg makkelijk gezegd. Een grote groep van die opzeggers zijn forenzen en zolang er nog wordt opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te werken als dat mogelijk is zullen die echt niet opnieuw een abonnement afsluiten. Van diverse mensen hoor ik dat die oproep tot nu toe tot 1 september is.

Verder zullen anderen die voor hun plezier reisden met de trein dat nu niet doen omdat er bv geen concerten, festival of andere evenementen zijn, men niet wil of durft te gaan naar een museum ofattractie, wat misschien ook geldt voor een dagje gezellig winkelen of familiebezoek. Als mensen niet naar die bestemmingen gaan dan is die treinreis niet nodig. 

Mensen zullen dus pas weer een abonnement afsluiten wanneer ze weer mogen/kunnen/durven/willen gaan naar de bestemmingen waarheen men voor Corona ging. 

Spatschermen zijn alleen voorbehouden aan NS-personeel. Alle reizigers dienen in het OV een mondkapje te dragen. Daar is geen enkele uitzondering op.


Heerlijk hoe flexibel je kan zijn. Begrijp dat iedereen tegenwoordig gebonden is aan regels die vanuit de overheid worden opgelegd, maar het zou een grote (semi-overheid) organisatie als NS sieren om je best te doen, problemen met de (nieuwe) regels direct te melden en hier iets mee te doen.

 

Teleurgesteld. Heb alle begrip voor de maatregelen maar nu word ik gedupeerd    van wegen mijn autisme.

Begrijp ik, maar het is voor iedereen op dit moment aanpassen. De één in bewegingsvrijheid, de ander in financiële middelen en weer een ander in toekomstperspectief. Denk dat jouw ‘bewegingsvrijheid’ nog meevalt.

 

Spatschermen zijn alleen voorbehouden aan NS-personeel. Alle reizigers dienen in het OV een mondkapje te dragen. Daar is geen enkele uitzondering op.

 

Zojuist op station Heemskerk stapte een druk bellende Hoofdconducteur in. HC had geen mondkapje op. Nadat hij zijn gesprek in de sprinter had afgerond. Liep hij nog steeds zonder mondkapje bijna door de gehele trein naar achteren om daar uiteindelijk in de 1e klasse of in de machinistencabineplaats (kon het vanaf mijn plek niet meer zien) te nemen. De passagiers waren eigenlijk allemaal flabbergasted.

@Pingpong 

Waardeloos zoiets. Ik weet wel dat er ook meer inspecties plaatsvinden bij personeel, want ik snap wel dat iedereen vreemd opkeek.

 

 

De regelgeving een mondkapje te moeten dragen, geldt echt voor iedereen, en er zijn geen uitzonderingen.

 

Dat is niet helemaal waar

 

In de artikelen 2.7, 2.7a en 2.8 is bepaald dat reizigers vanaf 13 jaar een niet-medisch mondneuskapje dienen te dragen. Op dit gebod wordt niet gehandhaafd bij personen die wegens een medische oorzaak geen mondkapje kunnen dragen. Reizigers zullen die medische oorzaak desgevraagd op enigerlei wijze aannemelijk moeten maken.

 

Het “op enigerlei wijze aannemelijk moeten maken” is wel onduidelijk beschreven, om geen problemen te krijgen zou ik hiervoor een verklaring van een arts vragen en die bij je dragen.

Teleurgesteld. Heb alle begrip voor de maatregelen maar nu word ik gedupeerd    van wegen mijn autisme.

Autisme lijkt me sowieso geen reden om geen mondkapje te hoeven dragen. Ik zie niet in wat autisme met een mondkapje van doen heeft.

Bij astma zou ik me nog iets kunnen voorstellen maar gezien de risico's voor anderen is het dan beter niet met het OV te reizen.

Autisme en mondkapjes zijn gewoon geen goede combi. Non-verbale communicatie is al ontzettend lastig wanneer je autist bent, met een mondkapje op kan je helemaal niet meer lezen wat de ander zou kunnen bedoelen. 
Bij mij roept dit bijvoorbeeld angst en paniek op. Ook het mondkapje zelf zorgt voor angst en paniek. 

Reputatie 4

Ik heb autisme en adhd en heb afgelopen weekend net zo als andere weekend heel nederland door gereist met de trein.

iets van 21 uren mondkapje opgehad het moet gewoon wennen dat is alles.

Ik heb autisme en adhd en heb afgelopen weekend net zo als andere weekend heel nederland door gereist met de trein.

iets van 21 uren mondkapje opgehad het moet gewoon wennen dat is alles.

Ik denk dat “ik heb autisme en adhd”in deze iets te simpel is. Ik denk dat het voor een ieder die een dergelijke kwaal heeft anders is. De ene persoon zal daarbij van een mondkapje geen last van hebben en een ander zal daar denk ik heel erg op reageren. Ik heb een lichte vorm van COPD en ik vind ze voor lange reizen niet echt prettig. 

Reputatie 4

Ik begin vondt vervelend en zou spelletje doen van als rustig kapje af.
Maar nu ben al gewendt denk er niet bij na en als slokje drinken neem of snoepje vergeet ook wel eens af te doen en denk uh oh ja m`n kapje.
En je moet niet die stoffen kapjes doen maar die wegwerp dingen en genoeg hebben.

 

 

De regelgeving een mondkapje te moeten dragen, geldt echt voor iedereen, en er zijn geen uitzonderingen.

 

Gezien de weerstand die er bij een deel van de bevolking tegen het mondkapje is, zal het dan smoesjes regenen en mensen die het echt niet kunnen, kunnen in wezen dus niet reizen. De maatregel is nodig omdat de anderhalve meter afstand in de trein niet te realiseren is. De besmettingskans neemt gelukkig af, maar een tweede golf moet worden voorkomen.

 

Alle regelgeving heeft twee kanten. Het beperkt aan de ene kant en het beschermt aan de andere kant. De bescherming van u en anderen is nu noodzakelijk. De trein met een toenemend aantal reizigers is nu eenmaal een potentiële besmettingsbron. De maatregelen zijn vervelend maar uitzonderingen maken is lastig gezien de opstelling van de mensen die met een oncontroleerbaar verhaal komen, maar het eigenlijk gewoon niet willen.

Uw pas geeft ook geen recht op een uitzonderingspositie in deze, hoe vervelend ook. Overigens blijkt dat ademen in nagenoeg alle gevallen wel gaat in de praktijk. Uw autismestoornis is een ander verhaal en daar is in zijn algemeenheid niets van te zeggen als het gaat over wat de praktische gevolgen er van zijn. Maar ook dan is het mondkapje dus zonder meer verplicht.

 

Bedenk dat velen nu de trein mijden. Zeker de risicogroepen en mensen met ademhalingsmoeilijkheden vallen daar in veel gevallen ook onder. Ik reis zelf ook niet, en ben normaal toch echt een fanatieke treinreiziger.

 

Ik wil er wel aan toevoegen dat velen niet reizen, omdat mensen de mondkapjes niet op willen zetten. En dit  nog wel onder het mom van ‘vrijheid’. De risicogroep wordt daarmee wel alle vrijheid ontnomen om te kunnen reizen met een gering risico. Sommigen kunnen zich een opname op een IC echt niet permitteren. Zij zouden kunnen reizen als iedereen het elementaire fatsoen had daar rekening mee te houden.

 

 

Gewoon kappen met die zinloze mondkapjes. Allemaal symboolpolitiek...

Gewoon kappen met die zinloze mondkapjes. Allemaal symboolpolitiek...

@r_dalhuisen : Ben je nu speciaal lid geworden van deze community om 2 keer je gal te kunnen spuwen over de mondkapjes??? 

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon kappen met die zinloze mondkapjes. Allemaal symboolpolitiek...

@r_dalhuisen : Ben je nu speciaal lid geworden van deze community om 2 keer je gal te kunnen spuwen over de mondkapjes??? 


In oktober 2017 waren mondkapjes in het OV nog niet verplicht.

Reageer