spoorbrug hedel | NS Community
beantwoord

spoorbrug hedel

  • 14 September 2022
  • 19 reacties
  • 690 Bekeken

Reputatie 2

Eigenlijk meer een vraag voor een machinist misschien, maar die krijg ik nooit aangeschoten.. weet iemand wat er aan de hand is bij de spoorbrug bij Hedel, over de Maas? Al weken gaat de sprinter ri Den Bosch daar zeer langzaam over heen...

icon

Beste antwoord door West 14 September 2022, 18:16

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7

Tijdelijke snelheidsbeperking (TSB) tot maximaal 40 kilometer per uur over een lengte van 600 meter. Reden is 'toestand spoor’. Wat waarschijnlijk zoiets betekent als dat er schade is aan de rails of omliggende infrastructuur. 

Reputatie 2

Duidelijk! En wat leuk je serieus reageert op mijn vraag. Er is dus wel echt iets aan de hand. Heb je toevallig ook enig inzicht in of en zo ja op welke termijn dit verholpen gaat worden, en of daarvoor het traject tijdelijk dicht moet?

Reputatie 7
Badge +3

Die vraag zou je kunnen stellen aan ProRail. Zij zijn de beheerders van het spoor en verantwoordelijk voor dit soort werkzaamheden. 

Reputatie 7

Graag gedaan! Ik kan in de voor mij beschikbare informatie niet terughalen wat het exacte probleem is maar mijn ervaring leert dat daar best enige tijd overheen kan gaan. Als het iets kleins is wat makkelijk gerepareerd kan worden dan zal het wellicht een keer tijdens de nachtelijke uren geregeld gaan worden en merkt de reiziger er weinig van. Maar er zijn ook TSB die tot een veelvoud van jaren in stand worden gehouden omdat er een reparatie voor ingepland moet worden die veel meer tijd in beslag gaat nemen. Kan ook zijn dat er een bepaald onderdeel voor moet komen wat langere tijd kost, of dat het wordt uitgesteld door een tekort aan personeel. 

 

Een leuk voorbeeld is een 'knikje’ in het spoor tussen Rosmalen en Oss-West welke ik 5 jaar geleden heb gemeld en waarbij toen in eerste instantie werd gezegd dat het nog binnen de afkeurmaat viel. Uiteindelijk werd het knikje steeds serieuzer tot men besloot dat er toch wel iets aan gedaan moest worden. Vorig jaar is het knikje gerepareerd, maar er is alsnog een TSB bijgeplaatst en die staat er tot op de dag van vandaag nog steeds… Persoonlijk nam ik in de jaren voor de reparatie al een zelf-opgelegde TSB van 100km/u in acht, omdat ik het onprettig vond er met de volle 140 overheen te rijden.

Bedankt voor het antwoord, West!

Reputatie 2

Bedankt voor dit inkijkje, West! Heel erg leuk en leerzaam om te lezen. Ook dat zo'n tijdelijke snelheidsbeperking mogelijk nog best lang kan blijven duren. Dat verwondert me trouwens ergens wel op zo'n druk traject, al snap ik de afwegingen/oorzaken goed.

Reputatie 2

Iemand enig idee hoe tijdelijk deze snelheidsverlaging zal zijn? Dankzij de uitleg van West ben ik mij er van bewust dat maar weinig mensen deze kennis zullen hebben, maar de TSB geldt op dit toch drukke traject nog steeds

Iemand enig idee hoe tijdelijk deze snelheidsverlaging zal zijn? Dankzij de uitleg van West ben ik mij er van bewust dat maar weinig mensen deze kennis zullen hebben, maar de TSB geldt op dit toch drukke traject nog steeds

De meeste TSB's duren meerdere weken en meestal zelfs meerdere maanden, de enige die hier enig zicht op heeft is Prorail. Prorail is de beheerder van de spoorinfra en verantwoordelijk voor de reparaties en dus ook voor het vrijgeven van dit stuk spoor voor hogere snelheden dan nu het geval is.

Soms wordt het in de TSB informatie richting machinisten vermeld wanneer de TSB eindigt, misschien dat @Edwin  of @West  dat dan hier nog kunnen aangeven.

Reputatie 7
Badge

Iemand enig idee hoe tijdelijk deze snelheidsverlaging zal zijn? Dankzij de uitleg van West ben ik mij er van bewust dat maar weinig mensen deze kennis zullen hebben, maar de TSB geldt op dit toch drukke traject nog steeds

Een collega heeft dit nagevraagd bij ProRail. Ten eerste gaat het om een defecte compensatie las, dat is de aansluiting van de rails op het spoor van de brug. Als dat te warm wordt, heeft het spoor ruimte om uit te zetten zonder dat de brug onberijdbaar wordt.

ProRail verwacht dat het herstel hiervan rond eind oktober zal gaan plaatsvinden. Hou er dan voorzichtig rekening mee dat de TSB begin november wel verdwenen zal zijn (tenzij de werkzaamheden om wat voor reden dan ook niet door kunnen gaan natuurlijk).

Reputatie 2

Veel dank voor de info Edwin, erg fijn. Zal het traject daarvoor worden afgesloten (lijkt me wel he) en voor hoe lang? Weekend reparatie? Of zelfs in de nachtelijke uren te doen? Zoals je merkt, geen flauw idee hoeveel werk zo'n reparatie is...

Reputatie 7
Badge

Er zal waarschijnlijk wel een buitendienst stelling voor nodig zijn, maar ik denk dat dit 's nachts zal zijn. Pin me daar echter niet op vast, het kan ook zijn dat ze de reparatie combineren met andere werkzaamheden of dat men er tóch voor kiest om de boel een (deel van een) dag buiten dienst te zetten voor herstel. Ik verwacht echter niet dat dit lange werkzaamheden zijn.

 

In het geval van Hedel zal er waarschijnlijk een stuk spoor uit geslepen worden, waarna er een nieuw stuk wordt in gelast, zodat de compensatielas er weer een tijd tegen kan.

Reputatie 2

Goedemorgen @Edwin, is inmiddels al meer bekend over de details van een eventuele buitendienststelling en of dit eind oktober zal zijn? Bij de geplande werkzaamheden zag ik in ieder geval nog niets vermeld staan

Goedemorgen @Edwin, is inmiddels al meer bekend over de details van een eventuele buitendienststelling en of dit eind oktober zal zijn? Bij de geplande werkzaamheden zag ik in ieder geval nog niets vermeld staan

Als het op de brug is kan het waarschijnlijk wel met enkelspoor rijden worden opgelost aangezien beide bruggen volledig gescheiden zijn. Alleen wel met wat minder treinen.

Reputatie 7
Badge

Goedemorgen @Edwin, is inmiddels al meer bekend over de details van een eventuele buitendienststelling en of dit eind oktober zal zijn? Bij de geplande werkzaamheden zag ik in ieder geval nog niets vermeld staan

Sorry @Melake , druk dagje gehad.

Helaas weet ik niet wanner herstel hiervan op de planning staat. Ik ga er niet vanuit dat dit een lange buitendienst stelling vereist, tenzij er meer aan de hand is dan "alleen" een compensatie las. 

Inmiddels is er tussen Vught en Boxtel ook een snelheidsbeperking aangegeven met LAE borden.

Reputatie 7

Inmiddels is er tussen Vught en Boxtel ook een snelheidsbeperking aangegeven met LAE borden.

Die zit er al een tijdje in, sinds 22 april

Reputatie 6

Inmiddels is er tussen Vught en Boxtel ook een snelheidsbeperking aangegeven met LAE borden.

Die zit er al een tijdje in, sinds 22 april

Het worden er steeds meer. Ook bij Goes en Zevenbergen.

Reputatie 2

We ramden zojuist op normaal tempo de brug over. Heb ik mazzel dat ik nog leef, of is de TSB eraf @Edwin @West ?

Reputatie 7
Badge

We ramden zojuist op normaal tempo de brug over. Heb ik mazzel dat ik nog leef, of is de TSB eraf @Edwin @West ?

Ik zie 'm er in de gauwigheid niet meer tussen staan dus ga ik ervan uit dat het hersteld is. Bovendien was die TSB in de ATB opgenomen, wat betekent dat je af moet remmen naar 40 km/u, dan merk je het wel als de beperking is opgeheven 😁

Reageer