beantwoord

Sprinter

Ik wil graag op Texel gaan fietsen. Nu is mijn vraag tot hoever kan ik met een sprinter reizen vanaf Utrecht naar Den Helder. De intercity is geen optie voor me omdat ik met een e-bike fiets.
icon

Beste antwoord door c.w 13 juni 2016, 20:42

Er zijn altijd toch wel een paar sterke (Noord Hollandse) mannen of vrouwen te vinden in Den Helder om te helpen met het tillen van de fietsen?

Kinderwagens, koffers (tot en met de trap op naar het perron, koffers in de bagagerekken, een fiets, noem het maar op, ik heb de afgelopen jaren van alles wel getild voor andere reizigers die daar om vroegen.
Bekijk origineel

13 reacties

Normaal gesproken tot Heerhugowaard. Vanaf daar is het nog 38 km fietsen tot de veerboot naar Texel. Ik moet er wel bij zeggen dat de sprinters die naar Heerhugowaard rijden net als de intercity's geen gelijkvloerse instap hebben. Met treinen met een gelijkvloerse instap komt u maar tot Uitgeest denk ik.
Reputatie 4
Badge
Met een sprinter kan tot Heerhugowaard gereisd worden. Tussen Heerhugowaard en Den Helder rijden alleen dubbeldek treinen die na Alkmaar als intercity doorrijden.

Zo op het eerste gezicht lijkt me dat er tussen Alkmaar en Heerhugowaard alleen oud sprinter materiaal wordt ingezet (uit de jaren 70 en 80, type SGM). Ik kan dat lastig inschatten maar het lijkt me met dat materiaal net zo lastig om met een zware fiets in te stappen als bij een intercity dubbeldekker. Alleen het sprinter materiaal van de NS dat rond 2010 in dienst is gekomen (en dat nu nog geen WC heeft, type SLT) heeft een redelijk vlakke instap.

Daarom heb ik een aanvullende vraag. Zijn voor jou alleen de nieuwste Sprinters (van type SLT) voldoende of is het oude sprinter materiaal ook voldoende toegankelijk.
Een andere mogelijkheid zou zijn om naar Harlingen Haven te reizen, daar de veerboot naar Vlieland te nemen en vanaf Vlieland de veerboot naar Texel. De treinen naar Harlingen Haven hebben ook een gelijkvloerse instap, maar helaas is het vanaf Utrecht ook niet mogelijk om met gelijkvloers materieel in Leeuwarden of Groningen te komen.

Misschien is het praktischer om de intercity Utrecht Centraal-Den Helder te nemen en aan medereizigers hulp te vragen bij het in- en uitladen van de fiets.
Lijkt me niets. Het moet echt een gelijkvloerse verbinding zijn. Tot Amsterdam is het geen probleem dan dus naar Uitgeest en vandaar fietsen. Dit lijkt me de beste keus. We gaan met 6 fietsen. Moet het eerst nog maar eens goed bekijken. Bedankt voor je reacties.
Reputatie 4
Badge
Houdt er wel rekening mee dat het aantal fietsplekken in een NS trein beperkt is. Ik weet zo niet hoeveel fietsen in een sprinter mee mogen, maar als er al andere fietsen in de trein aanwezig zijn en er is maar één treinstel, is het goed mogelijk dat er geen 6 plekken meer over zijn. Je moet er bij een groep met 6 fietsers dus rekening mee houden dat je de groep moet opsplitsen en een deel een half uur moet wachten op de volgende trein.
Reputatie 7
Badge +3
Een alternatief is natuurlijk om de fietsen niet mee te nemen en bij de Veerhaven in Texel e-bikes te huren.Je moet dan wel met bus 33 van het station in Den Helder naar de veerhaven.

Dit is een verhuurder die ook e-bikes verhuurt:
https://www.fietsverhuurtexel.nl
@Kamcon

In de SLT sprinters is relatief veel ruimte voor fietsen, in het gedeelte met klapstoelen aan de zijkant. Ik zou me er geen zorgen over maken dat er teveel fietsen mee moeten. Hoogstens kan het qua aantal reizigers te vol zijn.
Houdt er wel rekening mee dat het aantal fietsplekken in een NS trein beperkt is. Ik weet zo niet hoeveel fietsen in een sprinter mee mogen, maar als er al andere fietsen in de trein aanwezig zijn en er is maar één treinstel, is het goed mogelijk dat er geen 6 plekken meer over zijn. Je moet er bij een groep met 6 fietsers dus rekening mee houden dat je de groep moet opsplitsen en een deel een half uur moet wachten op de volgende trein.
Ja dat hebben we al vaker gedaan maar meestal is het geen punt. Naar den Haag hebben we twee compartimenten en zijn we een keer met 16 fietsen gegaan. Ging prima.
Reputatie 7
Houdt er rekening mee dat Amsterdam Centraal - Uitgeest via Zaandam de laatste tijd voornamelijk SGM is (hogevloerssprinters), met sporadisch SLT (lagevloerssprinters). Geen idee of er een patroon inzit.
De Sprinter Hoofddorp - Schiphol - Hoorn - Hoorn Kersenboogerd rijdt wel met SLT.
Met een sprinter kan tot Heerhugowaard gereisd worden. Tussen Heerhugowaard en Den Helder rijden alleen dubbeldek treinen die na Alkmaar als intercity doorrijden.

Zo op het eerste gezicht lijkt me dat er tussen Alkmaar en Heerhugowaard alleen oud sprinter materiaal wordt ingezet (uit de jaren 70 en 80, type SGM). Ik kan dat lastig inschatten maar het lijkt me met dat materiaal net zo lastig om met een zware fiets in te stappen als bij een intercity dubbeldekker. Alleen het sprinter materiaal van de NS dat rond 2010 in dienst is gekomen (en dat nu nog geen WC heeft, type SLT) heeft een redelijk vlakke instap.

Daarom heb ik een aanvullende vraag. Zijn voor jou alleen de nieuwste Sprinters (van type SLT) voldoende of is het oude sprinter materiaal ook voldoende toegankelijk.

Het liefst een gelijkvloerse instap dan kunnen we snel in en uit stappen. Maar gezien alle reacties is Noord Holland voor ons de beste optie de fietsen in een Busje te vervoeren naar den Helder en wij met de trein.
Maar ik ga het wel een keer proberen om in utrecht in de IC te stappen naar den Helder en te zien of ik hulp krijg of ik ga met 2 personen. Ben de voorganger van een fietsgroep en 1 x per maand willen we wat anders en gaan dan met de trein naar een locatie toe.
Allemaal bedankt voor jullie hulp en reacties.
Reputatie 7
Wat je zou kunnen doen is de Sprinter van Utrecht Centraal om :25 of :55 via Weesp naar Schiphol nemen. Daar kun je overstappen op de sprinter naar Hoorn Kersenboogerd. Op sommige tijdstippen (als de sprinter uit Utrecht/Weesp op spoor 4 aankomt op Schiphol) is het een cross-platform overstap op Schiphol.
Deze twee treinseries rijden volgens mij uitsluitend met SLT.
Op Hoorn kun je altijd nog verder kijken of op dat moment toevallig SLT wordt ingezet op de Sprinter richting Haarlem (die op Heerhugowaard stopt).
Reputatie 2
Er zijn altijd toch wel een paar sterke (Noord Hollandse) mannen of vrouwen te vinden in Den Helder om te helpen met het tillen van de fietsen?
Kinderwagens, koffers (tot en met de trap op naar het perron, koffers in de bagagerekken, een fiets, noem het maar op, ik heb de afgelopen jaren van alles wel getild voor andere reizigers die daar om vroegen.
Casper, dan hoop ik dat we jou tegenkomen in Den Helder. In de intercity inkomen in Den Helder is geen punt dan hebben we tijd genoeg, alleen in Utrecht maar we kunnen inderdaad splitsen met een trein later. We gaan voor de intercity.
Hartelijk dank voor je antwoord.

Reageer