beantwoord

Sprinter Hoorn Alkmaar v. 7.50u opgeheven om drukte.

• 11 mei 2016
  • 7 reacties
  • 244 Bekeken

Reputatie 2
Vandaag wou ik om 7.50u uit Hoorn naar Alkmaar treinen maar de sprinter kwam met een 2 delige trein voorrijden. De machinist was hier boos om en heeft de trein in Hoorn laten staan, rit 14818. Ongeveer 600 reizigers bleven op het perron achter, die mee moesten in de volgende trein of via Amsterdam naar Alkmaar rijden. Dat is een reis van 90 km ipv 24... Op de site staat dat deze trein per 12 juni wordt verlengd, maar dit is echte TE erg. De week voor de mei vakantie is dit ook 2 keer gebeurd. Van die 5 werkdagen kwam er ook een 2 delige sprinter in Hoorn voor rijden voor de trein van 7.50u en is ook in die twee gevallen de trein in Hoorn opgeheven omdat het personeel het beu was. Wat gaat hieraan veranderen?
icon

Beste antwoord door Brian NS 11 mei 2016, 20:42

Beste camperwijnen,

Welkom op het NS serviceforum. Dat klinkt zeker niet als de service die wij nastreven. Het personeel is niet gaan rijden met deze trein uit veiligheidsoogpunt, met dit aantal reizigers in combinatie met het materieel kan de veiligheid niet gewaarborgd worden. Het is een traject dat bij ons bekend is, maar ik ga de noodzaak nogmaals melden. Ik hoop dat je snel betere berichten hier kan melden.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 2
Met 2 delige sprinter bedoel ik dus 1 los treinstel met 2 rijtuigen... Gisterochtend om 08.20u van Hoorn naar Alkmaat had ik ook de pech dat er een los 2 delig treintje kwam. Ook daar veel mensen in Obdam die achter bleven.
Beste camperwijnen,

Welkom op het NS serviceforum. Dat klinkt zeker niet als de service die wij nastreven. Het personeel is niet gaan rijden met deze trein uit veiligheidsoogpunt, met dit aantal reizigers in combinatie met het materieel kan de veiligheid niet gewaarborgd worden. Het is een traject dat bij ons bekend is, maar ik ga de noodzaak nogmaals melden. Ik hoop dat je snel betere berichten hier kan melden.
Reputatie 2
Hoi Casper,

Dit is natuurlijk iets wat de NS, maar ook de medewerkers op dat moment, niet prettig vinden.
Een machinist is verantwoordelijk voor de trein, de reizigers in de trein, en de reizigers die op het perron blijven. Een tweedelige sprinter, of SGM zoals deze technisch heet, biedt niet genoeg plaats voor de reizigers die volgens jou dan op het perron staan. Een machinist kan eerder hebben gedacht van 'het moet maar' en het risico zelf maar gelopen hebben, maar onderhand ook zelf de afweging naar de andere kant gemaakt heeft. Immers, hij of zij is ook maar een persoon. Er kan een bepaalde grens zijn dat de machinist zegt dat de situatie met teveel reizigers te gevaarlijk is voor de reizigers. Aangezien hij (of zij voor alle toekomstige 'hij-gebruiken') verantwoordelijk is en blijft, kan hij hebben besloten dat de veiligheid voor gaat en ditmaal niet een oogje dicht knijpt omwille van het tijdig vervoeren van de reizigers. Geen van de situaties is perfect of hoe de NS het zou willen. Ook het team op het perron en in de trein had het liefst gehad dat iedereen tijdig op bestemming komt en indien mogelijk ook nog met een zitplaats of minder opgepropte staanplaats. Zij staan op een gegeven moment net zo goed te schelden, zij 't misschien enkel in gedachte, op degene die de beslissingen heeft genomen die duidelijk niet passen bij de situatie in praktijk. Dat betreft wat waarschijnlijk vaak verborgen gaat bij zo'n situatie.

Met jouw vraag "Wat gaat hieraan veranderen?", weet ik ook totaal niet. Wat belangrijk is, is dat ook de NS de klacht zo goed mogelijk door krijgt. Met een enkele klacht wordt het misschien wel serieus gelegen, maar niet altijd de noodzaak om te handelen te zien. Als jij, het personeel waarover jij vertelt, en andere reizigers de NS maar zo goed mogelijk informeren over het probleem (oftewel simpel gezegd: klagen) dan is er een moment dat de NS niets anders kan doen dan proberen de situatie op te lossen. Bijvoorbeeld door meer materieel. En hier wordt aan gewerkt. Tenzij ik me goed vergis gaan over een kwestie van weken extra materieel, zogenaamde DDM1 dubbeldekkers, in Noord-Holland de boel versterken. Misschien even behelpen tot de NS veranderingen invoert, op welke wijze dan ook.
En ik voel overigens helemaal met jou mee, mijn trein is ook al maanden dagelijks proppen en aanduwen. Maar denk zelf in ieder geval maar zo: tegen de tijd dat het probleem opgelost is heb je met het informeren van de NS over het probleem op een positieve en gedetailleerde wijze, in plaats van hersenloos klagen wat sommige mensen doen, geholpen met het probleem. En dat voelt misschien ook wel goed als je binnenkort wel op tijd en comfortabeler kan reizen 😉
Een pluspunt: hier is te zien dat de volgende trein uit maar liefst 3 tweetjes bestond. Kennelijk zijn ze erin geslaagd om het materieel van de uitgevallen trein aan de volgende trein te koppelen.
Reputatie 4
Ik heb het al eerder geschreven: Hoorn zit in het verdomhoekje bij NS.
Ik weet niet of het al verbeterd is,maar ook de andere sprinter geeft regelmatig problemen (die naar Hoofddorp)
@Satneef
Dat wordt medio december van dit jaar opgelost.
Reputatie 2
Bedankt voor alle reakties. Op vrijdag rijdt deze rit altijd met 2+3 rijtuigen en dan kunnen op de reizigers in Obdan na de meeste mensen wel zitten. Waarom deze trein alleen vrijdags in een degelijke lengte kan rijden heb ik ook eens gevraagd, maar om dat te begrijpen moet je zo ongeveer hogere wiskunde hebben gestudeert. Als ik vraag: waarom wel op vrijdag en niet op de andere dagen valt daar geen eenvoudig antwoord op te geven?

@Satneef, de sprinter naar Hoofddorp is wel vaak een paar minuten te laat, maar wat ik zo observeer is die trein wel lang genoeg voor de hoeveelheid reizigers. Dat gaat volgens mij goed en dat mag ook gezegd worden!

Reageer