beantwoord

Sprinter of intercity naar Putten?

In het voorjaar reisde ik (65) voor het eerst van Voorburg naar station Putten met mijn e-bike. Ik had van tevoren uitgezocht dat ik met sprinters kon reizen zodat in- en uitstappen makkelijk zou zijn. Helaas, op het traject Utrecht-Zwolle rijdt de sprinter met intercity-materieel. In- en uitstappen was dus een hele klus. Onlangs maakte ik weer dezelfde reis met hetzelfde probleem. In het halletje stonden 3 grote en 2 vouwfietsen. Logisch op dit traject, de Veluwe is bij uitstek geschikt om lekker te gaan fietsen! Waarom rijdt daar niet een echte sprinter, bijvoorbeeld eens per uur? Ik vind de aanduiding 'sprinter' hier wel verwarrend!
Ik kan niet altijd rekenen op een sterke man op het perron die me helpt!
icon

Beste antwoord door Anonymous 28 juli 2018, 21:37

Wat op dit traject rijdt lijkt op IC materieel maar is sprinter materieel bij de NS, dit zijn nml. DD-AR dubbeldekstreinen welke alleen maar op sprinter trajecten rijden omdat deze snel kunnen optrekken door de grote loc welke er voor rijdt. En op sprinter trajecten is het noodzakelijk dat een trein snel kan accelereren.

Instappen met de fiets is inderdaad lastiger dan in de gelijkvloerse sprinters zoals de SLT, SGM en de Flirt.

De trein welke u hier nu nog ziet rijden zal vanaf dienstregeling 2019 in ieder geval vervangen worden maar wellicht nog eerder als de introductie van de nieuwe SNG (Sprinter Nieuwe Generatie) voorspoedig loopt, deze nieuwe sprinter heeft dan ook een uitschijftrede welke slechts een kleine opening overlaat tussen het perron.
Bekijk origineel

11 reacties

Wat op dit traject rijdt lijkt op IC materieel maar is sprinter materieel bij de NS, dit zijn nml. DD-AR dubbeldekstreinen welke alleen maar op sprinter trajecten rijden omdat deze snel kunnen optrekken door de grote loc welke er voor rijdt. En op sprinter trajecten is het noodzakelijk dat een trein snel kan accelereren.

Instappen met de fiets is inderdaad lastiger dan in de gelijkvloerse sprinters zoals de SLT, SGM en de Flirt.

De trein welke u hier nu nog ziet rijden zal vanaf dienstregeling 2019 in ieder geval vervangen worden maar wellicht nog eerder als de introductie van de nieuwe SNG (Sprinter Nieuwe Generatie) voorspoedig loopt, deze nieuwe sprinter heeft dan ook een uitschijftrede welke slechts een kleine opening overlaat tussen het perron.
Dat klinkt goed en zou heel fijn zijn! Een trein die Flirt heet lijkt me ook wel een leuke. Voor reizigers is het duidelijker als een sprinter in de dienstregeling er ook uit ziet als een sprinter.
Reputatie 6
Badge
Nog een tip: In de NS App is te zien wat voor treintype er rijdt. Zo zie ik dat om 8.41 uit Utrecht een dubbeldekker rijdt en een half uur later een 'enkeldeks'. Deze info is eigenlijk altijd kloppend.
Nog een tip: In de NS App is te zien wat voor treintype er rijdt. Zo zie ik dat om 8.41 uit Utrecht een dubbeldekker rijdt en een half uur later een 'enkeldeks'. Deze info is eigenlijk altijd kloppend.
Deze info moet je altijd op de dag zelf bekijken en dan nog heb je geen enkele garantie dat de getoonde treinen daadwerkelijk ingezet worden. Last minute wijzigingen komen geregeld voor veroorzaakt door verstoring waardoor vervangend materieel ingezet wordt indien dit beschikbaar is.
Reputatie 6
Badge
Ah, ok. Op dag zelf, of kort voor vertrek, klopt het bij mij altijd. Blijkbaar dus niet (altijd) te ver van te voren.
Ik zou in principe 70 minuten voor vertrektijd aanhouden om het in de app te bekijken, dan heb je de meeste kans dat het klopt. Maar zoals JBa aangeeft, garantie tot aan de home-knop.
Reputatie 7
Badge +3
Om dat even te bevestigen, gister toen ik rond 16.15 keek zou de 2265 bestaan uit 2 stellen VIRM, eentje vanuit Vlissingen en in Rotterdam zou er nog eentje erbij worden gezet, zoals gebruikelijk. Ging niet door, alleen het 4tje vanuit Vlissingen is doorgereden tot aan Amsterdam.
Geen idee of die erg vol zat, ik had vanwege de vertraging die deze trein in Zeeland op dat moment al had, de trein van een kwartier eerder genomen.

Meestal komt het wel uit, maar soms dus niet.
Om 16.49h kwam idd pas het bericht dat de trein met 1xVIRM4 reed.
Reputatie 7
Badge +3
Toen zat ik net op de fiets om de 2454 van 17.09 te halen. Maar fijn dat je kan bevestigen dat ik het me niet verbeeld had 😘

Wat betreft de sprinters naar Putten, op https://www.ovtijden.com/avtdag/pt is per dag te zien welk treintype er gereden heeft en dat zijn inderdaad voornamelijk dubbeldekstreinen (DDAR maar DDZ), een enkele keer een SLT sprinter die wel makkelijk toegankelijk is.
Overigens bent ik zo'n 2 weken geleden zelf ook gaan fietsen op de Veluwe en ook gestart in Putten (trein genomen vanaf Leiden). Die rit was ik de enige met een fiets in de DDAR.
Bedankt voor alle info. Ik denk dat de meeste reizigers niet gaan nakijken of een sprinter echt een sprinter is. De naam 'sprinter' voor dit traject vind ik verwarrend. 'Stoptrein' is dan toch beter?
Voor alle senioren met fiets hoop ik dat volgend jaar een prettig toegankelijke trein op dit traject gaat rijden.
Reputatie 4
NS noemt alle stoptreinen "Sprinter". Het is een productnaam. De bedoeling is dat op termijn alle Sprinters ook met als zodanig herkenbaar materiaal gaan rijden.

Reageer