beantwoord

Sprinter Utrecht-Den Bosch stopte niet

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Goedemorgen,
Gisteren zat ik in de sprinter van Utrecht naar Den Bosch van 17.52u. Deze vertrok met 15 min vertraging. Vervolgens reed de machinist alle stations met volle snelheid voorbij, dus ook Houten-Castellum waar ik eruit moest. Iedereen was verontwaardigd en er werd niets omgeroepen. In Culemborg was een passagier het zat en die heeft aan de noodrem getrokken. Toen konden we eruit en weer met een andere trein terug naar Houten. Ik vond dit zo vreemd! Dus ik ben nu wel heel benieuwd wat hier de achterliggende reden van was!
Alvast bedankt. Met vriendelijke groet,
Jessica
icon

Beste antwoord door Miriam NS 28 juni 2017, 12:58

Hallo Kip_, welkom op ons Serviceforum. Ik snap dat je hier wel even van opkijkt op zo'n moment. Ik vermoed ook dat dit is gedaan om de opgelopen vertraging in te lopen, maar er kunnen verschillende oorzaken zijn geweest. Uiteraard is dat voor reizigers die op een tussengelegen station uit moeten stappen erg vervelend. Zoals Coryza aangeeft is de noodrem nooit de oplossing. In dit topic lees je wat meer over het gebruik van de noodrem. Wanneer je dit meemaakt geef het dan bij ons aan. Wij kunnen hier een melding van maken zodat hiernaar gekeken kan worden. Heb je hierdoor veel vertraging opgelopen of extra kosten gemaakt?
Bekijk origineel

43 reacties

Reputatie 3
Aan de noodrem trekken.. nooit een goed idee. Door deze actie hebben verscheidene IC's ook vertraging opgelopen tussen Ut-Ht. Dat de communicatie 0 was is natuurlijk niet goed te praten, maar dat is deze actie ook niet.
En ws was dat het doel van de machinist, de vertraging inlopen, zodat deze trein op tijd reed en de andere ook, want op tijd rijden is belangrijk.

Goede actie dus, hopelijk worden klanten assertiever.

Wat zei de conducteur van deze actie ? Gaf hij nog een verklaring ?
Hallo Kip_, welkom op ons Serviceforum. Ik snap dat je hier wel even van opkijkt op zo'n moment. Ik vermoed ook dat dit is gedaan om de opgelopen vertraging in te lopen, maar er kunnen verschillende oorzaken zijn geweest. Uiteraard is dat voor reizigers die op een tussengelegen station uit moeten stappen erg vervelend. Zoals Coryza aangeeft is de noodrem nooit de oplossing. In dit topic lees je wat meer over het gebruik van de noodrem. Wanneer je dit meemaakt geef het dan bij ons aan. Wij kunnen hier een melding van maken zodat hiernaar gekeken kan worden. Heb je hierdoor veel vertraging opgelopen of extra kosten gemaakt?
Ik vermoed ook dat dit is gedaan om de opgelopen vertraging in te lopen.
Zijn jullie er om klanten te vervoeren of om treintjes doelloos rond te laten rijden? In het laatste geval zou ik een modeltrein aanraden in plaats van met echte treinen te gaan spelen.

Het gebruik van de noodrem lijkt me in dit geval trouwens niet ongerechtvaardigd. Als een trein meerdere stations voorbijrijdt, zonder dat er iets wordt omgeroepen, is het niet onwaarschijnlijk dat er iets met de machinist aan de hand is. Weliswaar is daarvoor een dodemansinrichting aanwezig, maar het verleden heeft aangetoond dat die ook niet onfeilbaar is.
ik proef nu toch een beetje verwijten naar de noodremtrekker, terwijl de fout 100% bij NS ligt. In de eerste plaats door te besluiten stations over te slaan in het belang van de heilige punctualiteitscijfers, in de tweede plaats door het vervolgens ook nog eens niet (duidelijk) te communiceren.
5 of meer stations voorbij rijden mag natuurlijk ook nooit de oplossing zijn om vertraging in te lopen.

En inderdaad had er ook iets met de machinist aan de hand kunnen zijn, het is voor mij ook onbegrijpelijk dat de conducteur niets heeft gedaan (al schaamde hij zich ws om de reden om te roepen)
Reputatie 4
Dat er aan de noodrem is getrokken, vind ik een meer dan logische reactie.

Een trein rijdt zonder te stoppen alle stations op volle snelheid voorbij, zonder een aankondiging in de trein wat de reden is van het voorbijrijden. In deze tijden vind ik het vanzelfsprekend dat passagiers dan aan hun eigen veiligheid gaan denken en de trein zo snel mogelijk proberen te stoppen.

En hopelijk ook een goed leermoment voor NS dat het krampachtig vasthouden aan kille prestatiecijfers nooit de voorkeur boven service en comfort van de klanten mag hebben.
Hi Mirjam, gelukkig heb ik geen extra kosten gemaakt en de vertraging doordat de trein niet stopte was een half uur ongeveer, dus viel ook mee. En ik begrijp best dat een machinist de verloren tijd in probeert te halen, maar dan moet wel gecommuniceerd worden dat de trein niet gaat stoppen. Op het bord in Utrecht stonden namelijk gewoon alle standaard tussenstops vermeld. Anders was ik samen met veel anderen niet in de trein gestapt. En ik vind het in dit geval ook begrijpelijk dat iemand aan de noodrem heeft getrokken.
Dat is mijn vermoeden, maar wellicht ben ik daar iets te voorbarig in geweest. De exacte reden kan ik niet achterhalen, maar er kunnen inderdaad verschillende oorzaken zijn geweest. Op onze site is hier ook nog wat extra informatie over te vinden. Wat betreft de communicatie ben ik het helemaal met jullie eens, dit moet beter in zo'n situatie. Dat is ook de reden dat als dit voorkomt wij dit graag willen weten. Alleen dan is het mogelijk dit intern aan te kaarten en ervoor te zorgen dat dit beter wordt.
Lijkt het je niet belangrijk om in dit geval de reden wel te achterhalen ?

De redenen genoemd in je link lijken verder niet van toepassing aangezien er meerdere stations werden overgeslagen. De enige reden lijkt inderdaad het inlopen van vertraging maar op deze manier is het toch van de zotte ?

Volgende keer gebeuren er ongelukken....
Natuurlijk zouden wij ook de reden willen weten en Miriam heeft dit ook proberen uit te zoeken. Helaas hebben wij dit in dit geval niet kunnen achterhalen. De melding is door haar doorgezet en het is goed dat Kip dit heeft gemeld. Ik hoop dat dit de eerste en laatste keer was, maar mocht het nog eens gebeuren probeer dan direct even contact met ons te zoeken via het liefst Twitter. Dan kunnen wij kijken of we direct contact kunnen leggen met het personeel of de afdeling die over de reisinformatie gaat.

Niet communiceren is sowieso onwijs vervelend en ook ik begrijp dat men dan aan de noodrem trekt (ook al is het ongewenst). Het blijft mensenwerk en gelukkig komt dit weinig voor. En ja, MvanGelder, iedere keer is te veel, we weten het.
Reputatie 7
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/6965/2017-06-27T17:52:00+0200

De machinist is niet vergeten te stoppen, deze heeft de opdracht gekregen door te rijden, zoals ook te zien in bovenstaande link.

Dat dit niet gecommuniceerd is, is een ander verhaal. Maar in dit geval valt de machinist niets kwalijk te nemen voor het overslaan van stations.

In deze tijden vind ik het vanzelfsprekend dat passagiers dan aan hun eigen veiligheid gaan denken en de trein zo snel mogelijk proberen te stoppen.
Dit is dus absoluut géén noodsituatie en de noodrem mag hier niet voor gebruikt worden. Er is geen direct gevaar voor welke veiligheid dan ook.

5 of meer stations voorbij rijden mag natuurlijk ook nooit de oplossing zijn om vertraging in te lopen.

En inderdaad had er ook iets met de machinist aan de hand kunnen zijn, het is voor mij ook onbegrijpelijk dat de conducteur niets heeft gedaan (al schaamde hij zich ws om de reden om te roepen)

In dit geval is het veel beter als de stations worden overgeslagen. Een vertraagde stoptrein hindert Intercity's. Daarbij is er een kwartiersdienst tot een Geldermalsen met de stoptrein naar Tiel. Deze reed er dus nagenoeg direct achter aan, gezien de vertragingstijd. Het alternatief is opheffen. Dan lijkt het me beter dat je sneller doorrijdt.

Als er iets met de machinist aan de hand is, dan komt de trein na 30 seconden geen reactie in de noodrem. Het systeem is daar op gemaakt.
Ja voor NS is het veel beter, dat begrijp ik, voor de klanten is het onverteerbaar.

Het had anders geweest als het vooraf was gecommuniceerd, nu zijn veel mensen extra tijd en geld kwijt.

De klanten wisten ook niet wat er aan de hand was en zullen ook niet weten van dat systeem, de reactie is daarom heel begrijpelijk, zeker in deze tijd.
Reputatie 7
De reden was door te hoog opgelopen vertraging.
Wat betreft de communicatie ben ik helemaal eens, dat moet veel beter.
Ik vind het een beetje flauw hoe de melder vanaf meerdere kanten commentaar krijgt. Hier is duidelijk iets fout gegaan aan de kant van NS, en dat moet uitgezocht en voorkomen worden. Al het zwart/witte overboord kan ik goed begrijpen dat er aan de noodrem wordt getrokken. Moeten we daar dan werkelijk nog een scène van gaan maken?
Reputatie 3
@slidestops hoe zie ik in jouw bijlage cq link dat de machinist opdracht kreeg door te rijden?
@Slidestops Bedankt voor het melden van de reden, nu hebben we tenminste wat meer begrip !!
Reputatie 7
@slidestops hoe zie ik in jouw bijlage cq link dat de machinist opdracht kreeg door te rijden?
Tussen Utrecht CS en Geldermalsen geen geplande stops
Je moet daarvoor de origine dienstregeling weten, dan valt op dat er stops missen. Ze zijn hier op zo'n manier eruit gehaald dat het niet opvalt in de vorm van "rijdt vandaag niet" meldingen.
Bedankt voor de aanvulling en het achterhalen van de reden Slidestops!
Reputatie 7
Even ter aanvulling op Henk, als je dan de halaanwijzer van Culemborg pakt https://www.ovtijden.com/avtdag/CL/20170627 Zie je dat om 18.10 er wel staat, dat de trein niet rijd.
Ja, maar dat is vals spelen, want vanuit InfoPlus hebben we nog láng geen ritinfo. Dan moet je als reiziger toevallig een vertrekstaat opvragen die ook nog eens op basis van DVS is, wat onder andere NS.nl niet is. Dat is voor ons leuk om te zien, maar van een reiziger mag je dat in mijn optiek niet verwachten.

Yay tunnel en geen bereik.
@slidestops, zoals aangegeven is in het verleden gebkeken dat een dodemansinrichting niet onfeilbaar is. Het is niet voor niks dat daar steeds verbeteringen in zijn doorgevoerd om geconstateerde tekortkomingen op te lossen. Jij mag misschien blind vertrouwen op de techniek in een trein, niet iedereen doet dat en terecht.
Nogmaals, uit oogpunt van de reiziger heel begrijpelijk dat de noodrem is gebruikt.
Reputatie 4
Beste Slidestops, jouw reactie geeft precies de houding weer van NS naar zijn klanten, de reizigers.

De reizigers verwachten een dienst van station A naar station B. De leverancier van deze dienst beslist anders, en laat de trein zonder melding aan reizigers doorrijden naar station F. De reizigers worden daarbij volledig in de steek gelaten. Waarom? De targets moeten gehaald worden!?! Dat service, comfort én veiligheid van reizigers op de 2e plaats komen, het zij dan maar zo. Echt bizar.

Ook ben ik het niet eens met je stelling dat het geen noodsituatie is. Reizigers worden, zoals ik eerder al meldde, geconfronteerd met een trein die op hol geslagen lijkt te zijn. Meerdere stations worden voorbij gesneld, er worden geen aanstalten gemaakt om af te remmen. Geen mededeling van NS-personeel, niets van dat al. Reizigers kunnen dan in paniek raken. Wie weet is de machinist wel in een psychose terechtgekomen, met alle gevolgen van dien

Aan de noodrem trekken is dan in dit geval de enige en terechte oplossing geweest. Want voor het rijdend personeel mag dit soort trucjes misschien wel gesneden koek zijn, voor onwetende reizigers is het dat absoluut niet.
De Sprinter had net zo goed niet moeten rijden en uit dienst genomen moeten worden. Zomaar aan de noodrem trekken kost € 250,00, maar ik snap de frustratie, en boosheid van de reizigers wel. Als de Sprinter nergens zou stoppen had je net zo goed de gewone intercity kunnen nemen. Er is ook gebrek aan communicatie. Ik hoop dat dit de volgende keer beter gaat en dat de trein indien met grote vertraging beter uit dienst kan worden genomen. Anders heb je gauw het domino effect.
Reputatie 7
Badge +3
Dit verhaal past helemaal in het plaatje dat NS eigenlijk van alle sprinters af wil

Reageer