beantwoord

Sprinter Utrecht-Den Bosch stopte niet

Toon eerste bericht

43 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Operatie geslaagd: de trein heeft gereden. Helaas is de patiënt overleden: de trein is aan de tussenstations voorbijgereden.
Dit is dus absoluut géén noodsituatie en de noodrem mag hier niet voor gebruikt worden. Er is geen direct gevaar voor welke veiligheid dan ook.
Techniek kan ook falen, een dodemansknop zal niet in 100% van de situaties dat er iets met de machinist aan de hand is ingrijpen. Misschien wel in 99,99%, maar niet in 100%. Voor iemand die volledig geïnformeerd is over de situatie is het weliswaar geen noodsituatie, maar vanuit het perspectief van de reiziger kan dit toch zeker als een noodsituatie over komen. Zie het als een achtergelaten koffer: voor degene die de koffer vergeten is is duidelijk dat er geen bom in zit, voor de politie is dit echter toch een noodsituatie.
Reputatie 3
NS,

Ik zie in de beantwoording niet waarom er op station Utrecht niets is omgeroepen.
En waar was de conducteur ?
Bezig met zijn administratie ?
Wellicht is er wel degelijk omgeroepen, maar heeft de omroep niet goed gefunctioneerd (al dan niet in één van de twee treinstellen).
Reputatie 3
Daar heb je wel een punt Julian. Maar omroepen in de trein is al te laat.
Er had op het station gemeld moeten worden dat de trein opgewaardeerd was tot Intercity.
Reputatie 7
Ben ik ook met jullie eens. We hebben ook op Social Media geconstateerd dat de informatievoorzieningen niet goed genoeg waren. Dit is ook bij de planners aangegeven: hoe moet een reiziger weten wat er met zijn/haar trein gaat gebeuren, als wij dit niet duidelijk kenbaar maken. Ook het personeel van deze trein is op de hoogte gesteld.
Badge +3
Op Twitter zei @NS_Online gisteren dat de sprinter wegens vertragingen 'bevorderd' was tot sneltrein, met tussen Utrecht en 's Hertogenbosch alleen stops in Geldermalsen en Zaltbommel. Blijft vreemd dat dit niet omgeroepen is. Je zou maar op Vaartsche Rijn of zo moeten zijn, mag je helemaal terug vanuit Geldermalsen 😞
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk met name eens gekeken moet worden naar de rol van de conducteur. Waar was die en wat heeft hij het hele traject gedaan.
Op Twitter zei @NS_Online gisteren dat de sprinter wegens vertragingen 'bevorderd' was tot sneltrein, met tussen Utrecht en 's Hertogenbosch alleen stops in Geldermalsen en Zaltbommel. Blijft vreemd dat dit niet omgeroepen is. Je zou maar op Vaartsche Rijn of zo moeten zijn, mag je helemaal terug vanuit Geldermalsen :( Ik denk dat dit vooral mosterd na de maaltijd is. Dat kun je ook van te voren ook nooit weten, zeker niet als je met z'n alle in de sprinter zit verwacht je wel dat hij overal zou stoppen. En als de mensen dat van te voren wisten hadden ze heus wel de trein naar Tiel genomen.
Ik ben net als Tamzin ook benieuwd naar wat de conducteur allemaal heeft gedaan.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb gemerkt dat er regelmatig net na vertrek wordt omgeroepen in de trein. Dan wordt er gekakeld dat we keurig volgens dienstregeling vertrokken zijn. Het is natuurlijk veel slimmer om voor vertrek om te roepen waar de trein naartoe gaat zodat reizigers die per ongeluk in de verkeerde trein zitten, nog kunnen uitstappen.
Dat NS dit doet, kan ik met enige moeite nog wel begrijpen. De trein naar Tiel zat er inmiddels vlak achter, waarmee in theorie alleen de reizigers die van de tussengelegen stations verder dan Geldermalsen moesten, extra vertraging voor hun kiezen kregen.
Praktisch ligt het al wat anders, want tegelijk wordt ook de capaciteit tussen Utrecht en Culemborg gehalveerd, wat vermoedelijk al wat meer overlast geeft.
Maar goed, ik kan me de keuze in dit geval nog enigszins voorstellen. Maar het is dan wel essentieel dat de communicatie op orde is. En dat was hier duidelijk niet het geval. Niet verwonderlijk, want de communicatie bij NS is al niet sterk als alles goed loopt, bij verstoringen is die, in mijn ervaring tenminste, altijd slecht tot dramatisch. Dat weet NS zelf natuurlijk ook, het wordt hier op het forum zelfs een beetje vergoeilijkt ("bij de stress rond verstoringen kan het er wel eens bij inschieten"). Met die wetenschap zou dit soort maatregelen helemaal niet meer tot de mogelijkheden mogen behoren. Te groot risico dat de klanten niet tijdig op de hoogte zijn van de soms vergaande consequenties voor hen. Laat NS eerst zorgen dat de communicatie op orde is, waarbij afwijkingen van het gebruikelijke goed worden gecommuniceerd, voor je bewust dergelijke afwijkingen gaat gebruiken ten behoeve van je eigen proces.
En dat gekakel na vertrek als het gewoon volgens planning rijdt, zou ik achterwege laten, het voegt voor de klant niets toe.
Reputatie 7
Badge +3
Reizigers van bijv. Culemborg naar Den Bosch worden ook gedupeerd.
Dat gaf ik ook aan, die van de tussengelegen stations verder dan Geldermalsen moesten.
Reputatie 3
Ik heb het idee dat er wel omgeroepen is, maar dat de omroepinstallatie het niet deed.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens vraag ik me nog steeds af waarom dit überhaupt noodzakelijk was. De trein was 15 min te laat maar de keertijd in Den Bosch is 23 minuten dus daar had hij dan weer gewoon op tijd kunnen vertrekken..
En laat een vertraging van 15 minuten ook nou precies tussen de intercity's passen zonder ze te hinderen, mits er rond datzelfde tijdstip geen goederentrein rijdt.
Ik heb het idee dat er wel omgeroepen is, maar dat de omroepinstallatie het niet deed.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat zowel de omroepinstallatie op Utrecht Centraal als die in de betreffende trein het niet deed. En er is natuurlijk niks mis mee om in gevallen als deze te anticiperen op een niet of slecht hoorbare omroep en voor vertrek even door de trein te lopen om er zeker van te zijn dat iedereen in de trein op de hoogte is en de kans te geven nog uit te stappen.

Reageer