beantwoord

Sprinter Zwolle / Groningen

• 28 april 2019
  • 18 reacties
  • 1075 Bekeken

De nieuwe sprinter mist nu de stiltecoupé’s, daar valt mee te leven.
Echter is de trein verandert in een heuse kermis.

• Het toilet instrueert elke handeling middels een intercom. Waarom? Toilet was overigens 4 van de 5 reizen defect;
  • Als deuren open en dicht gaan, gaat een soort sirene af;
  • Als de deuren automatisch sluiten gaat ook een geluid af;
  • Er flikkeren lampjes bij de deuren bij openen en sluiten.
Slaat dit niet een beetje door?

Verder zijn de stoelen ook echt een straf om op te zitten. Eerste klas stoelen zitten net zo slecht, alleen die zijn gelukkig rood van kleur.
icon

Beste antwoord door Jeroen 28 april 2019, 22:09

De geluiden/knipperende lampen bij het openen en voor het sluiten van de deuren zal blijven aangezien dit vanwege de regelgeving tegenwoordig verplicht is. Bij oudere treinen die het nu nog niet hebben wordt dit bij de het reviseren van de treinstellen aangebracht, dus uiteindelijk krijgen alle treinen dit.

Wel liep er nog een vraag of het volume zo luid moest zijn maar daar zie ik helaas niets meer over staan in de interne info voor machinisten.

De stoelen zijn inderdaad anders dan in de ICM treinen welke eerst op dit traject reden maar dat komt omdat ICM eigenlijk geen trein was voor een sprinter traject maar bedoelt is voor de IC trajecten. Ook stiltecoupe's zijn er nooit in sprinters.

Het is even wennen voor de reizigers op dit traject en binnenkort ook op het traject Leeuwarden - Meppel waar deze trein ook ingezet gaat worden.

Een positief punt is dat de trein het erg goed doet op dit traject en een hogere punctualiteit dan de punctualiteit welke we totaal halen op het Hoofd Rail Net en dat is wel heel netjes voor een nieuwe trein op een nieuw traject.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Sprinters hebben geen van allen een stiltecoupé.
Op het sprintertraject van Zwolle-Groningen hebben een tijd lang gewone treinen gereden waarin zich wel stiltecoupés bevinden ipv sprintertreinen.

Al die toeters en bellen zijn voor de veiligheid van de reiziger bij in/uitstappen
Reputatie 7
Badge +3
Veiligheid is op zich goed, maar ik begin onderhand toch echt het idee te krijgen dat het te ver doorslaat. Je vraagt je af hoe we in het verleden hebben kunnen in en uitstappen zonder de harde piepjes en de schijnwerpers onderaan bij de deuren. De plafondverlichting op het balkon is echt fel genoeg om het goed te kunnen zien.
Maar ach, het went. Ik reis nu al ongeveer een half jaar met deze nieuwe sprinters op het traject naar Den Haag en het hoort er gewoon bij.

Het viel me afgelopen week pas op dat ik al een tijdje niet meer het constante blazen van de climate control hoorde, wat in begin zo erg was in intervallen van 15 seconden blazen en 30 seconden stil. Daar is blijkbaar al iets aan aangepast.
Badge
De geluiden/knipperende lampen bij het openen en voor het sluiten van de deuren zal blijven aangezien dit vanwege de regelgeving tegenwoordig verplicht is. Bij oudere treinen die het nu nog niet hebben wordt dit bij de het reviseren van de treinstellen aangebracht, dus uiteindelijk krijgen alle treinen dit.

Wel liep er nog een vraag of het volume zo luid moest zijn maar daar zie ik helaas niets meer over staan in de interne info voor machinisten.

De stoelen zijn inderdaad anders dan in de ICM treinen welke eerst op dit traject reden maar dat komt omdat ICM eigenlijk geen trein was voor een sprinter traject maar bedoelt is voor de IC trajecten. Ook stiltecoupe's zijn er nooit in sprinters.

Het is even wennen voor de reizigers op dit traject en binnenkort ook op het traject Leeuwarden - Meppel waar deze trein ook ingezet gaat worden.

Een positief punt is dat de trein het erg goed doet op dit traject en een hogere punctualiteit dan de punctualiteit welke we totaal halen op het Hoofd Rail Net en dat is wel heel netjes voor een nieuwe trein op een nieuw traject.
Reputatie 4
Dat stemmetje is er uiteraard voor blinden en slechtzienden. daarom zijn die WCs ook zo ingericht dat er rolstoelers inkunnen.
Naar mijn ervaring is het tenminste duidelijker te zien als in de verbouwde dubbeldekkers-daar moet je als eersteling heel hard zoeken naar de juiste knoppen/toetsen.
Ik mis de stiltecoupé echt. Ik reis voor mijn werk vaak met de sprinter Zwolle-Groningen vanaf beilen. Dat is een half uur. Uur per dag. Eerder kon ik alvast mail wegwerken of een vergadering voorbereiden. Nu moet ik “verplicht muziek luisteren” omdat andere reizigers aan het kletsen of bellen zijn.
misschien was ik voorheen verwend door deze service, maar
wat is de reden dat de NS geen stilte coupe meer heeft opgenomen?
@Monique Pauline Op jouw verbinding heeft een lange tijd Intercity treinen op een Sprinter verbinding gereden. Hierbij heb je als cadeau dat de trein beschikt over een stiltecoupé. NS heeft in haar Sprinters geen stiltecoupé omdat hier relatief korte ritten mee worden gemaakt.
Reputatie 3
Inderdaad, in een sprinter worden vaak kleine ritten gemaakt, alleen (zeggen veel andere reizigers ook), is Zwolle - Groningen een sprintertraject met intercity-afstanden.
Badge
Inderdaad, in een sprinter worden vaak kleine ritten gemaakt, alleen (zeggen veel andere reizigers ook), is Zwolle - Groningen een sprintertraject met intercity-afstanden.
Het gaat voor de term intercity of sprinter niet om de afstand maar om het stoppen op een enkel station of stoppen op (nagenoeg) alle stations.

En de sprinter die op elk station stopt op deze route is jarenlang uitgevoerd met IC materieel bij gebrek aan sprinter materieel. Er zijn ook sprintertrajecten die het moesten doen met de oudere DDAR of DDM-1 treinen en de reizigers op die trajecten hadden dus niet de mazzel van het nog goede ICM materieel als vervanging voor de sprinter.

Als er op dit traject al die jaren DDAR of DDM-1 had gereden waren de mensen nu blij geweest met de SNG, ik denk dat de mensen die nu reizen op de o.a. de 5600 serie uitkijken naar de SNG op hun route.
Reputatie 6
Badge
De stoelen van een DDM en zelfs DDAR zitten vele, vele malen beter dan van de nieuwe SNG.
Dus of ze echt zo blij zijn ?
Reputatie 4
Voor de zelfs nog iets kortere reis Enschede-Zwolle heeft Keolis wel stiltecoupés. Kan NS nog een voorbeeld aan nemen. Ook qua zitcomfort trouwens...
Reputatie 4
Ik denk dat de meningen erg verdeeld zullen zijn over dit soort "upgrades". Wat voor de een een enorme verbetering is, is voor de ander een verlies.
Wow, vanmorgen al weer voor de tweede keer verrast door het rijden van een echte trein tussen Zwolle en Groningen in plaats van een opgevoerde tram. Rust (stiltecoupé) en stoelen waar je na een uur zitten geen rugpijn van krijgt. Hou'en zo, NS!
Reputatie 7
Badge +3
@Guillaume
Klagen is een Nederlandse hobby.
Reputatie 7
Badge +3
Dit is vanwege de werkzaamheden bij Zwolle. Sprinter en IC keren op elkaar, zo komt er IC materieel (ICM of DDZ) in de sprinter en sprinter materieel (SNG) in de IC naar Groningen. Na de werkzaamheden zal het weer gewoon gepland alleen SNG als sprinter zijn.
Reputatie 4
Volgens mij is klachten niet serieus nemen jouw hobby @Tamzin.
Reputatie 3
Volgens mij heb jij een erg aparte smaak
Reputatie 4
Dat is wederzijds, maar mijn bezwaren gaan jou verder niks aan. Ik verwacht gewoon meer dan dat we tegenwoordig krijgen, en terecht ook.
Reputatie 1
En onzin uitkramen is volgens mij ook zijn hobby.

Reageer