beantwoord

Sprinter Zwolle-Utrecht

• 13 november 2018
  • 8 reacties
  • 1355 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Als je met de sprinter naar Utrecht of Zwolle moet, zit je sinds dit jaar weer in erg oude treinstellen. Dat het er zo oud uitziet, maakt mij niet heel veel uit. Maar ze zijn wel erg vaak defect, dit zorgt vaak voor veel vertraging. De afgelopen week heb ik dinsdag 20 min, vrijdag 30 min, maandag 35 min en vandaag weer 30 min vertragingen gehad. Vaak is de trein defect (zelfs de deuren) of er is weer een storing.

Nu is mijn vraag natuurlijk wanneer deze oude treinen worden vervangen door nieuwere? Ik lees ook allemaal topics over hetzelfde probleem, maar dan 3 jaar geleden. Toen werd er belooft om in 2017 nieuwere treinen in te zetten, maar nu hoor ik van iedereen dat ze pas weer rond 2021 gaan komen? Ik snap dat er niet genoeg materiaal is, maar dat dit sprinter traject zo wordt verwaarloosd is echt erg frustrerend.

Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Jeroen 13 november 2018, 21:54

@Tamzin, als eerste gaan de SGM-2 stellen uit de dienst, daarna zullen de DDM1 en de DD-AR volgen maar die worden voor zover mij bekend vervangen zodra de SNG zijn intrede doet op de trajecten waar deze nu rijden en op trajecten waar de SNG niet komt te rijden zal dit pas rond de nieuwe dienstregeling 2020.

Op het traject Zwolle - Utrecht staat nog steeds SNG gepland, inzet medio juni 2019 als er verder geen onoverkomelijke problemen met de SNG voorkomen.

Het is inderdaad een traject wat bekend staat om zijn gladheid en dat samen met de power van de loc kan dat wel meer problemen geven dan met andere type treinen waarin je wat minder vermogen beschikbaar hebt.

De huidige inzet van de SGM op dit traject loopt volgens mij tot december en dat is juist ter bestrijding van de gladheid omdat dit een zgn. sandite treinstel is.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Zoals de planning nu is wordt het medio komend jaar maar dan moet het wel meezitten en moeten er geen kinderziektes komen. Overigens wordt het dan waarschijnlijk voorlopig een mix van oud SGM3 en nieuwe treinen aangezien in eerste instantie de dubbeldekkers worden afgevoerd.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sprinter_Nieuwe_Generatie

De vertragingen komen overigens op dit moment vooral door gladde sporen en daar zullen ook de nieuwe treinen last van hebben.
Badge
@Tamzin, als eerste gaan de SGM-2 stellen uit de dienst, daarna zullen de DDM1 en de DD-AR volgen maar die worden voor zover mij bekend vervangen zodra de SNG zijn intrede doet op de trajecten waar deze nu rijden en op trajecten waar de SNG niet komt te rijden zal dit pas rond de nieuwe dienstregeling 2020.

Op het traject Zwolle - Utrecht staat nog steeds SNG gepland, inzet medio juni 2019 als er verder geen onoverkomelijke problemen met de SNG voorkomen.

Het is inderdaad een traject wat bekend staat om zijn gladheid en dat samen met de power van de loc kan dat wel meer problemen geven dan met andere type treinen waarin je wat minder vermogen beschikbaar hebt.

De huidige inzet van de SGM op dit traject loopt volgens mij tot december en dat is juist ter bestrijding van de gladheid omdat dit een zgn. sandite treinstel is.
Reputatie 7
Badge
Wat dan op zich wel weer opmerkelijk is, aangezien de SGM één van de meest slipgevoelige treinen is die we hebben.........
Reputatie 7
Badge +3
Jullie houden blijkbaar van slippertjes 😆
Reputatie 7
Badge +3
De volgorde van vervanging die je noemt klopt maar SGM2 rijdt op allerlei trajecten. Dat SGM2 wordt overal op korte termijn vervangen door het SGM3 dat vrijkomt van de trajecten die als eerste volledig met SNG gaan rijden en waar dus geen SGM3 meer nodig is.

Verder is het voor zover ik weet niet de bedoeling dat DDM1 dat vrijwel uitsluitend intercitydiensten rijdt wordt vervangen door SNG. Het plan was altijd dat de sprinterdiensten Zwolle-Groningen en Leeuwarden-Meppel met SNG gaan rijden en het daardoor vrijkomende intercitymaterieel (per saldo) wordt gebruikt om DDM1 in NH vervangen. Dat verklaart ook waarom de introductie van SNG in het noorden in het bovengenoemde overzicht al in het voorjaar van 2019 gepland staat aangezien DDM1 na SGM2 als eerste verdwijnt. Maar wellicht zijn de plannen veranderd.
Reputatie 4
Wat is er gebeurt met de planning van SNG op Amsterdam - Zandvoort/Alkmaar-Hoorn dat op alle overzichtjes en kaarten ingekleurd was om SNG te krijgen, maar niet in overzicht van de bovenstaande link staat?
Badge
Wat is er gebeurt met de planning van SNG op Amsterdam - Zandvoort/Alkmaar-Hoorn dat op alle overzichtjes en kaarten ingekleurd was om SNG te krijgen, maar niet in overzicht van de bovenstaande link staat?
Die is vervangen voor de 3300 treinserie Hoorn Kersenboogerd - Leiden

Wat is er gebeurt met de planning van SNG op Amsterdam - Zandvoort/Alkmaar-Hoorn dat op alle overzichtjes en kaarten ingekleurd was om SNG te krijgen, maar niet in overzicht van de bovenstaande link staat?Die is vervangen voor de 3300 treinserie Hoorn Kersenboogerd - Leiden

Is het inmiddels al wel bekend waar die SLT stellen dan naartoe verkast worden? (Zoja, is er al een overzicht van wat er verplaatst gaat worden?)

Reageer