beantwoord

Sprinters als intercity

  • 14 October 2021
  • 22 reacties
  • 2849 Bekeken

Reputatie 7

Ik zag deze week opeens Sprinters rijden tussen Zwolle en Roosendaal. Ik weet dat de DDZ nog aan de kant staat, maar is er ook gebrek aan overig IC-materieel?

Vanmiddag reisde ik tussen Den Bosch en Breda met de intercity richting Roosendaal. Dit was ook Sprintermaterieel (dubbel treinstel) en deze was zo vol (alle stoelen inderdaad bezet) dat vele tientallen mensen moesten staan. Den Bosch vertrek 14.12 uur. 

Ik hoop dat de materieelinzet op deze lijn spoedig weer wordt als voorheen.

 

icon

Beste antwoord door Edwin 14 October 2021, 15:31

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge

Er is inderdaad een groot tekort aan IC materieel, door meerdere oorzaken. Hierdoor is al het reservematerieel verbruikt en moeten er noodgedwongen sprinters op IC lijnen worden ingezet.

Het is even roeien met de riemen die we hebben op dit moment.

Reputatie 6

Och, vergelijken met een 20-30 jaar geleden is het “heel goed te doen”. SLT’s of zelfs SNG’s zijn altijd tig keer beter te doen dan Plan V of SGM… Voor mij is het enige verschil tussen IC en Sprinter tegenwoordig de “steek”, die bij Sprinters alsmaar nog steeds kleiner wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien is het ook een kwestie dat er wel meer dan genoeg sprinter materieel is nu er al veel nieuwe SNG stellen zijn geleverd en in dienst zijn. 

Omdat DDZ nog aan de kant staat zijn er minder IC stellen. Die kun je dan verdelen over de IC trajecten waardoor een deel van de treinen korter zijn dan wanneer de DDZ stellen wel beschikbaar zijn. Alleen wordt het nu langerzamerhand weer drukker in de trein omdat meer mensen weer naar werk gaan en ook het hoger onderwijs al weer een tijdje weer open is. Daardoor kunnen bepaalde treinen die korter zijn dan ze zouden moeten zijn te druk zijn.

Die DDZ stellen zijn nog steeds niet inzetbaar. Dan kun je er ook voor kiezen om treinen die je wel hebt te gebruiken. Door sprinters in te zetten op een IC traject speel je weer wat IC materieel vrij waarmee andere IC's verlengd kunnen worden.

Reputatie 6

Volgens mij zijn er nu overigens echt héél veel sprinters, vooral SNG, is dat niet een beetje overdreven zo?

Reputatie 7
Badge

Volgens mij zijn er nu overigens echt héél veel sprinters, vooral SNG, is dat niet een beetje overdreven zo?

De rammelbakken (oftewel SGM) moeten vervangen worden :grin:

Reputatie 7
Badge +3

Maar als ik het me goed herinner was de eerste serie SNG genoeg om SGM en DDAR te vervangen en is de tweede serie uitbreiding. Intussen zijn al best een aardig aantal SNG stellen van de tweede serie geleverd en zijn nog niet alle SGM stellen uit dienst. Er zijn dus intussen meer sprinters dan voor de levering van de SNG stellen begon. En blijkbaar zo veel dat ze ook op IC trajecten kunnen worden ingezet. 

Reputatie 6

Ja, zóveel SGM was/is er niet meer!

Overigens is voor mij mat’54 de “echte” “rammelbak”.

Reputatie 1

Volgens mij zijn er nu overigens echt héél veel sprinters, vooral SNG, is dat niet een beetje overdreven zo?

De rammelbakken (oftewel SGM) moeten vervangen worden :grin:

Hou die 'rammelbakken' maar lekker in dienst en voer SNG af. Wat een onding is dat, als stoptrein is het al matig maar als intercity is het helemaal huilen met de pet op.

Ik stap wel weer in de auto...

Reputatie 6

En dan doel je waarschijnlijk op de belachelijk korte steek en dat de stoelen zo rechtop staan?

Zolang DDZ niet beschikbaar is zal er weinig anders op zitten dan sprinters in intercitydiensten in te zetten. Of het handig is dat dan uitgerekend te doen op het langste intercitytraject Zwolle-Roosendaal is natuurlijk iets anders, Den Haag-Amersfoort lijkt me bijv. logischer.

De laatste berichten op somda.nl (waar doorgaans goed geïnformeerde mensen vertoeven) zijn trouwens dat de ILT voorlopig niet erg overtuigd is van de oplossing die NS heeft voorgesteld voor DDZ. Dat doet vermoeden dat het DDZ-drama nog wel eens lang kan gaan duren. Omdat DDZ inmiddels 25-30 jaar oud is zal daarmee ook de vraag komen of het financieel überhaupt nog wel zin heeft enorme investeringen hierin te doen.  

Reputatie 1

En dan doel je waarschijnlijk op de belachelijk korte steek en dat de stoelen zo rechtop staan?

De steek, het complete gebrek aan tafeltjes waar je iets aan hebt, de oncomfortabele stoelen, het slechte rijgedrag, het geluidsniveau (geluidsisolatie was een optie tegen meerprijs?), de ventilator (airco) die steeds aan en uit gaat, en zo kan ik nog wel even doorgaan...

Reputatie 6

Rijgedrag van SNG is goed te doen. Wat mij betreft beter dan (V)IRM die ook als IC worden ingezet. Maar niet zo goed als SLT en ICM/IRM.

Die herrie is inderdaad wel “een dingetje”. Het is dat ik altijd doppies in heb, maar anders is het inderdaad gewoon echt herrie de hele tijd. Hoe dat ooit geaccepteerd heeft kunnen worden...

Reputatie 7

Het staat sindskort op de digitale schermen vermeld:

"sprinter rijdt als intercity"  

Reputatie 7
Badge

Het staat sindskort op de digitale schermen vermeld:

"sprinter rijdt als intercity"  

Klopt, nog niet bij elk station overigens.

Reputatie 7

Nu zijn het wel Sprinters, maar verdubbel ze dan a.u.b. Een vierdelig stelletje is veel te kort, ondanks de herfstvakantie en daluren staan mensen op elkaar gepropt. Breda, 10.50 richting Zwolle (4 minuten later vertrokken). 

Ik heb het doorgezet, Rene74. Bedankt voor het signaal.

Reputatie 3

Het kan ook anders;gisteren Zondagmiddag 12:50 Intercity 2 X 4XXX treinstellen;Breda richting Den Bosch de hele 1e Klas had ik voor mijzelf alleen, wat een Luxe!

Reputatie 4

Het staat sindskort op de digitale schermen vermeld:

"sprinter rijdt als intercity"  

 

Kan dat ook gedaan worden bij de SLT's die rijden als IC tussen Utrecht en Rotterdam (en soms Utrecht-Den Haag)? Lijkt me wel zo handig, dan hoeft de conducteur niet steeds om te roepen. Al had de conducteur afgelopen zaterdag bedacht dat vanwege Halloween de SLT een IC werd, op zich wel een goede oplossing ;-)

Reputatie 6

Het kan ook anders;gisteren Zondagmiddag 12:50 Intercity 2 X 4XXX treinstellen;Breda richting Den Bosch de hele 1e Klas had ik voor mijzelf alleen, wat een Luxe!

Dat heb ik zo vaak! En dan nog wel de tweede klas! Kwestie van de goede tijd en het goede traject uitzoeken :smile:. Ergens halverwege het traject zit een héél druk station met heel veel in- en uitstappers. De mensen van/naar dit station hoeven niet naar mijn stations, zijn dan al lang weg, lekker rustig. Voordeel voor mij van een lang traject...

Reputatie 7
Badge

 

Kan dat ook gedaan worden bij de SLT's die rijden als IC tussen Utrecht en Rotterdam (en soms Utrecht-Den Haag)? Lijkt me wel zo handig, dan hoeft de conducteur niet steeds om te roepen. Al had de conducteur afgelopen zaterdag bedacht dat vanwege Halloween de SLT een IC werd, op zich wel een goede oplossing ;-)

Bij deze serie gebeurt het ook, maar niet op elk station. Dit komt omdat niet alle stations al over zijn gezet naar het nieuwe systeem. Gouda en Alexander tonen dit volgens mij al wel in de borden. Utrecht is jammer genoeg pas als laatste station aan de beurt voor deze update.

Reputatie 7
Badge +1

Het kan ook anders;gisteren Zondagmiddag 12:50 Intercity 2 X 4XXX treinstellen;Breda richting Den Bosch de hele 1e Klas had ik voor mijzelf alleen, wat een Luxe!

Dat heb ik zo vaak! En dan nog wel de tweede klas! Kwestie van de goede tijd en het goede traject uitzoeken :smile:. Ergens halverwege het traject zit een héél druk station met heel veel in- en uitstappers. De mensen van/naar dit station hoeven niet naar mijn stations, zijn dan al lang weg, lekker rustig. Voordeel voor mij van een lang traject...

Dat had ik toevallig vandaag nog. Het was zo stil dat ik me bijna af begon te vragen of ik in de juiste trein was gestapt :rofl:

Reputatie 6

In een trein gaat zitten die afgerangeerd wordt (en niet goed is aangegeven), heb ik een keer gehad, lang geleden. Was nog mat’54 dus kon er gelukkig nog tijdig uit springen (nog langs het perron).

Vandaag twee bakken SNG helemaal voor mezelf:thumbsup_tone2:

Reageer