beantwoord

Sprinters Geldermalsen - Utrecht

• 12 december 2018
  • 16 reacties
  • 987 Bekeken

Met de nieuwe dienstregeling zet de NS nieuwe sprinters in, behalve op het traject Geldermalsen - Utrecht. Hier rijden per zondag 9 december alleen nog maar veel oudere sprinters. Heeft dit een reden ? Is 1 van de drukste trajecten van Nederland.
icon

Beste antwoord door Denice NS 13 december 2018, 17:32

Zover ik heb begrepen rijden de eerste nieuwe sprinters op het traject Den Haag - Haarlem. Daar reed voorheen de SGMM. Die zijn ingezet op kleine stukken waar SLT reed zodat SLT trajecten verlengt kunnen worden.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 2
Ttussen Geldermalsen en Utrecht rijdt SLT. Dat is de treindienst Den Bosch- Utrecht - Den Haag. Met die nieuwe dienstregeling rijdt er OOK SGMm tussen Tiel en Woerden die een wc hebben dat de SLT nog niet heeft in de meeste stellen. Reis je Geldermalsen en Utrecht dan kun je kiezen tussen de SLT of SGMm.
Reputatie 5
Badge
Op het traject Geldermalsen - Utrecht reed voorheen vier keer per uur een sprinter van het type SLT. Dat is een vrij moderne trein (bouwjaar 2010 ongeveer). De helft van die treinen rijden nu met sprinters van het type SGM. Dat zijn oudere treinen (bouwjaar 1975 ongeveer). Deze treinen hebben geen gelijkvloerse instap, geen climate control, geen grote schermen met reisinformatie, maken meer geluid en kunnen minder hard. De inzet van dit materieel is tijdelijk en heeft te maken met materieelverschuivingen na de ingebruikname van de nieuwste sprinters (type SNG, bouwjaar 2018) elders in het land. Het vrijgekomen moderne materieel is gebruikt om treinen in de rest van het land te kunnen verlengen. Ik heb plannen gezien om de inzet van de oude sprinters op Utrecht - Geldermalsen vanaf februari terug te draaien. Dan zijn er meer sprinters van het allernieuwste type, waardoor er weer e.e.a. geschoven kan worden in de planning.

Het is dus nog even doorbijten, maar verbetering is in zicht. In de reisplanner van NS kunt u de materieelinzet zien. Dan kunt u, als het mogelijk is, precies de trein nemen op het tijdstip waarop een moderne sprinter rijdt.
Het heeft eveneens niks met rangeren te maken. Wat ik al zei: elk wijzigingsblad wordt er gekeken naar de meest optimale verdeling van het materieel en met de instroom van de nieuwste sprinters worden er nu telkens wijzigingen gemaakt.
De oude sprinters blijven nog enkele jaren gewoon rondrijden. Is het niet tussen Tiel en Woerden, dan is het wel op een andere lijn, waar weer andere mensen te maken krijgen met de iets hogere instap. Treinen zijn nu eenmaal niet zomaar vervangen. De komende jaren stromen er honderden nieuwe sprintertreinen in, maar tot die volledig ingestroomd zijn, zullen de oude treinen blijven rijden, ook na 2019.
Badge
@EveW

De tredes/treeplanken aan de buitenzijde van alle treinen kunnen met dit winterweer glad zijn/worden, net als dat het op perrons glad kan zijn.

Persoonlijk hou ik daar rekening mee als het vriest, niet alleen bij de trein en treinreizen maar ook op andere plaatsen. Maar om het nu levensgevaarlijk te noemen ??? Dat gaat wel heel erg ver.

En wat betreft de afstap hoogte, laat dat nu weer netjes in orde gemaakt zijn op Woerden Molenvliet en geheel conform de ARBO te zijn. Maar dat stukje extra afstap is ook niet levensgevaarlijk, het is voor de kleinere machinisten alleen wat lastiger om in en uit de trein te klimmen maar ook langs de vrije baan moeten we wel eens uit de cabine klimmen bij problemen met de trein en dan is het hoogteverschil nog groter. Maar dat is gewoon PART OF THE JOB. Maar ik snap nog steeds niet wat reizigers hier mee van doen hebben? Dit is puur een stukje waar ALLEEN de machinist uitstapt en weer instapt en er geen reiziger in de trein zit.

En wat betreft je opmerking dat het niet meer kan in 2019 moet ik je ook teleurstellen, het kan nog steeds ook in 2019. Want afgelopen week had ik ook een trein waarbij de treeplanken glad waren door sneeuw en vocht wat bevroor op de treeplanken tijdens het rijden en daar hebben wij als treinpersoneel bij elke stop de reizigers voor gewaarschuwd via de omroep en aangekomen op station Leeuwarden stond daar een schoonmaak medewerker al klar met een schep en wat zout om de treeplanken weer gangbaar te maken.

En dat was niet met een SGM maar gewoon met een dubbeldekker, moeten we die dan ook maar niet laten rijden tijdens vorst?
Reputatie 7
Badge +3
Er rijdt inderdaad plotseling ook oud SGM, dat is een verrassing en ik weet niet of dat ook wel de bedoeling was. Het zijn ook nog losse SGM3 en die zijn veel te klein. Het lijkt dus meer op een noodgreep.
Goeie vraag, Corsten!

Hier heb ik zelf zo geen antwoord op dus ik heb je vraag bij de verantwoordelijke afdeling uitgezet. Zodra ik meer weet zal ik dat hier plaatsen!
Zover ik heb begrepen rijden de eerste nieuwe sprinters op het traject Den Haag - Haarlem. Daar reed voorheen de SGMM. Die zijn ingezet op kleine stukken waar SLT reed zodat SLT trajecten verlengt kunnen worden.
Reputatie 7
Badge +3
Worden die SGM stellen dan niet als reserve gehouden voor de SNG's? Ik meen toendertijd te hebben gelezen dat bij de introductie van de Flirt er een 1 op 1 reserve was in geval van uitval van de Flirts.

Vanmorgen zie ik bv 3 uitgevallen SNG ritten en er rijden 2 SLT's rond in de 6300. Zijn dus geen SGM stellen ingezet.
Reputatie 7
Badge +3
@Momo
Dat was wel het verhaal maar het lijkt er meer op dat SGM niet op reserve worden gehouden maar elders zoals op Woerden-Tiel wordt ingezet als uitbreiding van de totale capaciteit.
Reputatie 4
Er rijdt inderdaad plotseling ook oud SGM, dat is een verrassing en ik weet niet of dat ook wel de bedoeling was. Het zijn ook nog losse SGM3 en die zijn veel te klein. Het lijkt dus meer op een noodgreep.
De samenstelling van de treinen wisselt nogal, het is zeker niet alleen SGM3.
Reputatie 4
De laatste dagen zie ik zo nu en dan weer SLT opduiken naar Tiel. Maar, liefhebbers van ander materieel. Vanaf begin februari komt er weer SLT te rijden in de treinen van en naar Tiel.
Reputatie 7
Badge +3
De afkortingen zeggen mij niets, maar onlangs reisde ik op traject Utrecht- Geldermalsen in een trein waarvan ik dacht dat ze hem uit het spoorwegmuseum hadden gehaald.
Ik ben er niet blij mee. Vooral nu met gladheid is het gewoon spelen met levens als je met een kinderwagen of fiets wil reizen.

De reden voor de inzet van prehistorisch materieel is trouwens van heel andere orde: het perron op Gouda is 10 cm te laag voor de machinist om volgens de richtlijnen uit de cabine te komen en vanwege ARBO wetten zijn die afgrijselijke oude treinstellen ingezet.
Dat de betalende reiziger met klein kind in de kinderwagen of slecht ter been zijnden zich te pletter vallen tussen perron en trein is minder erg.
Geen idee waar dat vandaan komt, maar dat klopt dus niet. De treinen komen overigens ook niet in Gouda, maar keren net buiten Woerden.
Vanaf 4 februari worden deze treinen ook weer met SLT gereden.
Met elke wijziging in de dienstregeling wordt er gekeken naar inzet van materieel en wat de meest optimale oplossing is. Nu de nieuwe sprinters (SNG) bij elk wijzigingsblad ergens anders instromen, zullen er telkens kleine wijzigingen plaats vinden.
Julian; dat vertelde mijn vader. :)
Die zit al een jaartje of 40 bij de NS.
Het heeft te maken met het rangeren? Kan ook goed op Woerden zijn.
Wat de reden ook is; ik vind het spelen met levens. Zeker als je juist voor de trein kiest omdat je bij wil dragen aan een schonere wereld.
Het is met een kindje in een wagentje of met de fiets echt gevaarlijk. Op de kleine tussenstations is er ook niet altijd optimaal gestrooid, de opstapjes zijn keiglad.. kan echt niet meer anno 2019
Reputatie 4
EveW: Het zou kunnen zijn dat de opstapjes glad zijn, maar dat is dan al jaren zo bij vorst. Het is niet gevaarlijker dan eerder. De bewering dat het mensen weerhoudt om de trein te nemen vind ik vergezocht

Reageer