beantwoord

Sprinters te luid signaal 'deuren sluiten; Volume omroepen

• 6 november 2019
  • 11 reacties
  • 176 Bekeken

1. Waarom klinkt de waarschuwing ‘deuren sluiten’ in de sprinters Alphen a/d Rijn - Leiden v.v. zo extreem luid? Horendol word je er van als het nog 10 min duurt voor de trein vertrekt en mensen met tussenpozen instappen en de deuren dus iedere keer openen en sluiten.
  2. Waarom klinken de omroepberichten (‘We zijn op tijd vertrokken, zuchttt) zo extreem luid in de treinen Alphen a/d Rijn - Leiden en Leiden-Den Haag CS v.v. Helemaal storend als je in een stiltecoupé zit.

Een aanzienlijk lager volume zou bijzonder prettig zijn

icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 6 november 2019, 16:46

Het bericht van @Tamzin is juist @ThijsA 

En wat is er zo bijzonder aan de treinen tussen Alphen en Leiden, een type dat al vele jaren overal als IC of Sprinter rijdt.

Vanzelfsprekend dient er ook in de stilte coupe omgeroepen te worden. Die reizigers niet inlichten is ongewenst, zeker ook bij bijzonderheden of calamiteiten.

Bekijk origineel

11 reacties

Nou over de wc-deuren staan in dit verband ook regels in die UTP 😀

Blijft het feit dat een visuele signalering (de rode knipperlichten) bij de deur toch voldoende moet zijn voor slechthorenden naast een auditieve op een draaglijker volume.

En mogen de praatjes alsof we naar LA vliegen (“wij heten u hartelijke welkom aan boord van de Intercity naar Groningen”; nog even en het wordt “mijn naam is X en mede namens machinist Y en zijn bemanning heet ik u ...”) ajb achterwege blijven. Voor goed of slechthorenden of visueel beperkten tamelijk zinloze informatie.

Reputatie 3

Inderdaad, nogal twijfelachtig allemaal.

Het zou mij niks verbazen als de NS de volumeknop veel hoger heeft staan dan nodig is volgens de regels. De NS is al niet al te handig met zulk soort dingen, zie bijv. ook de rare knoppen om WC deuren op slot te doen.

De Annex A waarin het volumeniveau wordt gespecificeerd (“4.2.1.11. Spoken information
1) The spoken information shall have a minimum STI-PA level of 0.45, in accordance with the specification referenced in Appendix A, index 5.“) ontbreekt. In het document zelf wordt geen concreet geluidsniveau aangegeven, voorts wordt niet gedefinieerd wat de ‘spoken information’ precies behelst. Die zal vast noodzakelijke informatie omvatten, reden te meer de berichten te beperken toot die laatste categorie.

Reputatie 7
Badge

Geen broodje aap verhaal @Rocco_Siffredi @ThijsA , gewoon nieuwe regelgeving welke geldt voor nieuw materieel:

Alles hierover is terug te vinden in het volgende document: UTP PRM

In het kort moeten de (veiligheids-)signalen dusdanig zijn dat ook de minder goed horende medemens ze toch goed kan verstaan. Heb je nog jonge goed werkende oortjes, dan kan het wat hard overkomen.

Reputatie 3

Dat “EU” argument lijkt mij ook een broodje aap verhaal. Zie graag een bron of een bevestiging hiervan van een NS- medewerker als dit al echt zo is.

“EU” dat argument is me iets te makkelijk. Wonderlijk dat in bussen, trams en vliegtuigen het volume niet zo bizar hoeft te zijn

Als het onderwerp veel voorbijkomt hebben er kennelijk meer mensen problemen mee, ik zou zeggen NS doe er wat aan!

Reputatie 7
Badge +3

Er knippert ook een licht als de deuren sluiten, dus het lijkt me geen argument, bovendien gaat dit niet op voor andere vervoermiddelen, dus ik betwijfel de juistheid van je reactie

Dit onderwerp is hier al tig keer voorbij gekomen.

Ik zou zeggen succes bij de EU.

Geen idee, dat is het traject wat ik vaak reis. Bij bijzonderheden of calamiteiten akkoord, helaas beperkt het omroepen zich daar niet toe

Reputatie 7
Badge

Het bericht van @Tamzin is juist @ThijsA 

En wat is er zo bijzonder aan de treinen tussen Alphen en Leiden, een type dat al vele jaren overal als IC of Sprinter rijdt.

Vanzelfsprekend dient er ook in de stilte coupe omgeroepen te worden. Die reizigers niet inlichten is ongewenst, zeker ook bij bijzonderheden of calamiteiten.

Er knippert ook een licht als de deuren sluiten, dus het lijkt me geen argument, bovendien gaat dit niet op voor andere vervoermiddelen, dus ik betwijfel de juistheid van je reactie

Reputatie 7
Badge +3

EU voorschriften vanwege slecht horenden.

Reageer