Staan eerste klas | NS Community
beantwoord

Staan eerste klas

  • 22 October 2018
  • 22 reacties
  • 2924 Bekeken

Kan het mogelijk worden om als ik moet staan met eerste klaskaart deze naar 2e klas terug te laten vergoeden? Ik zie nl geen verschil tussen 1e en 2e klas staan.
Het komt helaas steeds vaker voor.
icon

Beste antwoord door Tamzin 22 October 2018, 09:22

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 3
En jullie weten toch ook dat de 1e Klas waanzinnig druk is met maar 1 treinstel...
Reputatie 5
Eerste klas in de uiteinden van de trein plaatsen met een afgesloten deur, die alleen opent na het scannen van de ov-chipkaart (met daarop een ingecheckt 1e klas vervoerbewijs). Lijkt mij de beste oplossing...
De luxe van de eerste klas zit 'm tegenwoordig voornamelijk in de rust. Zolang die er nog is, heeft de eerste klas sowiezo een meerwaarde.
Reputatie 7
Badge +3
De gratis upgrade kaartjes zullen zeker bijdragen aan de drukte in de eerste, maar ik heb het idee dat het voor een groter deel komt omdat mensen onterecht in de eerste klas zitten, en dus ook geen upgrade kaartje hebben.
Dan helpt afschaffen van die gratis upgrade kaartjes maar heel weinig, wat meer helpt is meer controle en dan ook boetes uitdelen ipv alleen terug sturen naar de 2e klas.
Reputatie 7
Badge +4
Nog veertien dagen, dan is in ieder geval de gratis upgrade-ellende weer verleden tijd. Bleef het dat maar.

De schellen zouden bij Marketing toch eens van de ogen moeten vallen. Het gratispubliek reist met deze kaartjes, maar gaat echt niet betalen voor de eerste klas. Het is alleen maar overlast voor de betalende reiziger, en die moet weer op 1, 2 en 3.

Het wordt tijd voor herinvoering van de eerste klas, domweg door te handhaven. Dan is het zo opgelost. Verder is het regelrecht onrechtvaardig.
1e klas opheffen is geen goed idee. NS zal echter wel moeten handhaven en beboeten als men ten onrechte 1e klas zit. Anders wordt extra betalen voor de eerste klas minder aantrekkelijk.
Gisteren zat ik in een bijna volle eerste klas. Na controle door een conducteur bleek dat een ander stel en wij de enige waren die daadwerkelijk voor de eerste klas betaald hadden. De rest werd weleens waar weggestuurd naar de tweede klas, maar niet beboet. Dit terwijl ze geen geldig plaatsbewijs hadden voor de 1e ste klas. De volgende keer gaan ze gewoon weer zitten. Het enige risico is dat je weggestuurd wordt.
NS doet hier wat aan. Zo haal je je eigen product er onderuit.
De 1e klas opheffen is in geen enkel opzicht wenselijk en gaat niet gebeuren.
Reputatie 7

Eerste klas afschaffen en het probleem is opgelost.Helemaal mee eens. En totdat het zover is: stoppen met het rondstrooien van de upgrades.

1e klas afschaffen is een veel te drastische "oplossing" en is al meermalen aangegeven dat dit niet gaat gebeuren. Er is toenemende vraag naar begreep ik. En dat merk ik ook onderweg. Veelal oudere mensen. Mensen die rustig willen lezen of werken. Mensen die een beetje ontspannen willen reizen. Waarschijnlijk omdat de 2e klas niet meer de 2e klas van vroeger is. Het is nu vaak een grote kakofonie waarin mensen zich totaal geen rekenschap ervan geven dat je met vele onbekenden samen in een ruimte zit en je je dus rustig dient te gedragen 😁 Niet muisstil, maar rustig. Opvoeding? De vraag om (en invoering van) die stiltecoupés komt ook ergens vandaan.... En wat blijkt, ook daar passen velen zich gewoon niet aan. Maar goed dat is weer een ander topic.
Wanneer er wel wordt gecontroleerd worden de mensen met een tweede klas kaart weggestuurd. Een boete heb ik nog nooit gezien.


Ik heb hier één keer gezien dat hier een boete voor werd gegeven. En dat was voor iemand die in een vrijwel compleet lege 1e klas stond om snel even haar telefoon op te laden. Dat mag inderdaad ook niet, maar het viel me nogal op omdat het een van de weinige conducteurs geweest lijkt te zijn die überhaupt beboet voor de verkeerde klasse.

Ik denk dat, vooral in het weekend, de treinen zo druk zijn en er zoveel mensen met een gratis upgrade of goedkoop weekendabonnement reizen dat controleren vaak ook niet meer helpt. Ik heb niet het idee dat het NS veel interesseert, een reiziger die goedkoop 1e klas reist levert ook geld op. Je 1e klas abonnement opzeggen maakt het ook niet beter (wel goedkoper), maar het is niet zo dat je kunt overstappen naar een aanbieder met een betere 1e klas.
Reputatie 7
Eerste klas afschaffen en het probleem is opgelost.

Helemaal mee eens. En totdat het zover is: stoppen met het rondstrooien van de upgrades.
Eerste klas afschaffen en het probleem is opgelost.
Reputatie 6
In de eerste klas moeten staan als deze vol zit met tweede klas reiziger voelt inderdaad niet goed, maar behoorlijk onrechtvaardig. Een ieder kan in de daluren of in het weekend voor relatief weinig extra geld eerste klas reisen ( resp. 9 en 5 euro). Wanneer men er voor kiest omdat niet de doen, is dat een keuze.
Helaas wordt er in het weekend (wanneer ik eerste klas reis) helaas erg weinig gehandhaafd. Wanneer er wel wordt gecontroleerd worden de mensen met een tweede klas kaart weggestuurd. Een boete heb ik nog nooit gezien.
In hele drukke treinen loopt de conducteur vaak niet door de trein omdat dit erg lastig is. De eerste klas zit dan bijna altijd vol met tweede klas reizigers. Afgelopen weekend 2 keer moeten staan om die reden (Almere´- Amsterdam). Wanneer controleren lastig is zou omroepen dat het niet toegestaan is om met een tweede klas kaartje in de eerste klas te zitten een optie zijn.. Vaak helpt dit voor een gedeelte.




hier de ervaring van een weekendvrij reiziger: juist deze weekenden is het bar en boos ivm het gratis opwaardeerkaartjes. Mensen combineren dat vrolijk met een actiekaartje terwijl dat niet mag. Controle is minimaal. Afgelopen zondag; trein van 08.20 uit Zwolle naar Rotterdam, korte trein met slechts een deel eerste klas die al helemaal vol zat. Ik ben dus noodgedwongen maar tweede klas gaan zitten.

Heb eerder al een gepost dat een conducteur omriep (andere reis, zelfde traject) ‘ ik loop zo een serviceronde, u kunt uw kaartjes in de zak laten zitten’ en plop plop plop er schoven zo meerdere mensen de eerste klas in (toen zat ik al) die vervolgens heerlijk gingen praten in een stiltecoupé. Zo werk je het ook wel enorm in de hand hè.......dus wat mij betreft: controleer in ieder geval de eerste klas , zeker bij drukte en beboet nu eens wie daar onterecht zit. En roep het nog eens extra om ....
In de eerste klas moeten staan als deze vol zit met tweede klas reiziger voelt inderdaad niet goed, maar behoorlijk onrechtvaardig. Een ieder kan in de daluren of in het weekend voor relatief weinig extra geld eerste klas reisen ( resp. 9 en 5 euro). Wanneer men er voor kiest omdat niet de doen, is dat een keuze.
Helaas wordt er in het weekend (wanneer ik eerste klas reis) helaas erg weinig gehandhaafd. Wanneer er wel wordt gecontroleerd worden de mensen met een tweede klas kaart weggestuurd. Een boete heb ik nog nooit gezien.
In hele drukke treinen loopt de conducteur vaak niet door de trein omdat dit erg lastig is. De eerste klas zit dan bijna altijd vol met tweede klas reizigers. Afgelopen weekend 2 keer moeten staan om die reden (Almere´- Amsterdam). Wanneer controleren lastig is zou omroepen dat het niet toegestaan is om met een tweede klas kaartje in de eerste klas te zitten een optie zijn.. Vaak helpt dit voor een gedeelte.
Reputatie 7
Voor de tweede keer in een week het genoegen gehad om met mijn dure eerste klaskaart te moeten staan. De kans is groot dat veel zitplastsen ingenomen zijn door reizigers met een tweedeklas kaartje. Helaas is dat niet vast te stellen omdat er geen conducteur te bekennen is... De doddoener dat je geen recht hebt op een zitplasts is m.i. Onhoudbaar omdat jullie de klant lvoor een premium produkt laten betalen en dan een derdeklas produkt leveren! Op zijn minst kun je toch een conducteur laten controleren!!!!
Kan me dit goed voorstellen. Moeten staan voelt niet als 1e klas reizen en je voelt je bekocht. Je verwachting is anders. Maar NS begrijp ik ook wel, je hebt nooit automatisch recht op een zitplaats, noch in de 1e noch in de 2e klas. Het is soms gewoon te druk en te vol en reserveren kan hier niet. Handhaving in de 1e klas is weer punt 2, dat is gewoon een kleine kans (en dat weten veel mensen helaas).
Ik beaam wat @TrainViking aangeeft, ik was ook al meer in de handhaafmodus en ook ik probeer hier collega's in mee te krijgen. Toch ben ik laatst in de avondspits verrast tussen Amsterdam Zuid en Utrecht Centraal, iedereen zat in de goede klasse. Was een fijn gevoel dat dit ook kan.
Reputatie 4
In de eerste klas gaan zitten met een tweede klas ticket is niet ok en moet gehandhaafd worden. Eens.
Maar de suggestie dat staan in de 1e klas vervelender is dan staan in de 2e klas (en dat de NS er dus meer aan zou moeten doen om dat te voorkomen) vind ik akelig elitair.
Puur uit nieuwsgierigheid, kunt u mij vertellen welk traject dit allemaal betreft?

Deze HC is het met u eens wat betreft frequenter controleren in de eerste klas (Ik handhaaf niet alles maar laatste tijd wel veel meer, "joh blijf rustig zitten dan upgrade ik je wel even" 😉)

Maar even terug, ik krijg gelukkig steeds meer collega's mee hierin en nu zijn we benieuwd waar de probleem regio's zijn.

Alvast bedankt!
Voor de tweede keer in een week het genoegen gehad om met mijn dure eerste klaskaart te moeten staan. De kans is groot dat veel zitplastsen ingenomen zijn door reizigers met een tweedeklas kaartje. Helaas is dat niet vast te stellen omdat er geen conducteur te bekennen is... De doddoener dat je geen recht hebt op een zitplasts is m.i. Onhoudbaar omdat jullie de klant lvoor een premium produkt laten betalen en dan een derdeklas produkt leveren! Op zijn minst kun je toch een conducteur laten controleren!!!!
Reputatie 7
Badge +4
Het is veel te fraudegevoelig, omdat het niet met zekerheid na te gaan is. Dan is het binnen de kortste keren een graairegeling.

Je moet het voorkomen door de eerste klas consequent te controleren en zodanig sanctioneren dat calculerende reizigers een andere afweging maken. Namelijk: je kunt niet zo maar meer in de eerste klas gaan zitten, je krijgt een boete en dat wordt me te duur. De angst voor agressie met domme discussies kweken helpt ook niet meer.

Er is wel degelijk een verschilt tussen staan in de eerste klas en staan in de tweede klas. Als je in de eerste klas staat, heb je meer betaald voor je kaartje en moet je vaak staan omdat een reiziger met een tweedeklaskaartje is gaan zitten. Het gevoel van onrechtvaardigheid is groter. Deze categorie van het vleesgeworden egocentrisme gaat echt niet voor u staan omdat u wel heeft betaald en hij niet. Met negeren, een rotsmoes en wat agressie zit je toch goedkoop?

Dat moet toch een keer landen bij NS en de mensen die dat geacht worden het uit te voeren. Controleren en handhaven, de social media doen de rest. In België kan het ook, zo dom zijn ze daar niet 😉
Wellicht kan de NS dit eens duidelijk aangeven bij de pagina's over 1e klas want daar staat niets gemeld over dat je bij drukte in dec trein alleen recht hebt op de extra faciliteit om te mogen staan in een coupe met rode stoelen voor 70% extra kosten. Lijkt mij wel zo eerlijk als de NS echt vind dat ze weg kunnen komen door heel weinig te controleren in de eerste klas en reizigers niet kunnen zitten wel hele volle tarief te laten betalen.

Mijns inziens is het wel raar dat dit niet vergoed wordt. Als ik bij een willekeurige winkel een upgrade koop die niet geleverd wordt dan krijg ik dat geldt gewoon terug.
Hallo donkies en welkom bij de NS Community,

Helaas vergoeden wij geen verschil tussen de eerste en tweede klasse als je niet kan zitten. Ik zal je signaal doorzetten dat je dit liever anders had gezien.
Nee, ook als eerste klas reiziger heeft u geen recht op een zitplaats maar uitsluitend op vervoer.

Reageer