Staan en ongure types in 1e klas | NS Community

Staan en ongure types in 1e klas

  • 18 September 2022
  • 10 reacties
  • 387 Bekeken

Wekelijks rijd ik in het weekend op traject 's-Hertogenbosch-Utrecht Centraal. Sinds kort een eerste klas upgrade genomen op mijn Weekend Vrij abonnement. Ik dacht dat dat wel relaxed was, kostte ook maar paar euro extra.

Vanavond rit 872 overvolle trein en moeten staan in eerste klas vol grijsrijders. Week ervoor ongure types die continu om zich heen keken of er geen conducteur aankomt. Week daarvoor weer toevallig nog een zitplek vrij omdat trein veel te kort is en overloopt vanuit tweede klas.

Wat heeft het voor zin om te betalen voor eerste klas als je consequentieloos daar kunt gaan zitten zonder geldig vervoersbewijs?

Ik kijk dit nog een paar weken aan, maar als het elke week zo'n gezeik is hou ik er mee op en ga ik maar terug naar tweede klas. Conducteur(s) nergens te bekennen...

 


10 reacties

Wat heeft het voor zin om te betalen voor eerste klas als je consequentieloos daar kunt gaan zitten zonder geldig vervoersbewijs?

U steunt daarmee NS in financieel zware tijden.

U steunt daarmee NS in financieel zware tijden.

Laten wij hopen dat dit grappig bedoeld is.

Reputatie 7
Badge

Dat is ook de reden dat ik sinds corona vaak 2e klasse reis. Hoef ik me ook niet te ergeren.

Het probleem is bekend gelet op de talloze vergelijkbare onderwerpen op dit forum. De oplossing is bekend, maar daar wordt niet consequent op ingezet. Een moderator gaat heel misschien iets roepen dat een conducteur toch echt wel een boete mag geven (Loes, we zouden meer conducteurs zoals jij moeten hebben!) en zal dit topic dan als beantwoord markeren zonder dat het probleem wordt aangepakt.  

Gezien de hoeveelheid verzoeken tot coulance voor uitgeschreven boetes bij onze klantenservice kan ik aangeven dat er veel meer gecontroleerd wordt dan tijdens de corona crisis. Dat het sporadisch nog voorkomt dat je langere tijd geen controle ziet is zeer onprettig, maar toch toeval. 

Gezien de hoeveelheid verzoeken tot coulance voor uitgeschreven boetes bij onze klantenservice kan ik aangeven dat er veel meer gecontroleerd wordt dan tijdens de corona crisis. 

Misschien wordt het tijd die coulance nu eindelijk ook eens aan te pakken anders blijft het dweilen met de kraan open. 

Reputatie 7
Badge +4

Er ontstaat wel een cultuur van: er is toch weinig controle, dus het kan wel, je mag meestal gewoon weer

Er is weinig controle, je kunt de gok wel nemen, dan zit je toch lekker zonder te betalen.

Als er controle is word je alleen maar weggestuurd, dan zit je toch een tijd lekker zonder te betalen.

Als je toch een boete krijgt, wordt die de eerste keer kwijtgescholden, dan zit je toch lekker zonder te betalen.

Je kunt dus altijd rustig gaan zitten wat dus ook gebeurt.

Code voor gedrag in een duur betaalde  lees- en werkomgeving, wat is dat?

 

Schaf die coulance dus af bij de eerste boete, dat was functioneel toen het chipkaartsysteem werd ingevoerd.

Het schiet niet alleen zijn doel volledig voorbij, het neveneffect is dat parasitair Nederland ongestraft zijn gang kan gaan.

En de betalende reiziger gaat aarzelen. Dat levert al verlies op, omdat de dikbetalende eerste klas forenzen voor een vijfde nu al niet meer terugkomen. Het behandelen van deze coulance-aanvragen kost bij Klantenservice handen vol geld en bovendien ben je als NS nog eens vijftig euro per keer kwijt. Elke vorm van coulance kost werkloon bij de conducteur en Klantenservice.

Coulance is nergens voor nodig. Dan moet je maar niet eerste klas gaan reizen zonder te betalen. Elke niet-betaler weet heus wel dat hij in de eerste klas zit. De Duitsers vervolgen het als misdrijf en zien het als diefstal. Na vijf keer kun je veroordeeld worden tot een week gevangenisstraf en ja, dat gebeurt ook. Dit even voor de wegkijkende wazigkijkers.

 

De taal van de portemonnee is echt de duidelijkste voor veel mensen. Geen coulance meer, het stimuleert alle overlastgevend gedrag, en kost alleen maar geld. 

Dat geld moet opgebracht worden door de betalende reiziger, en dat zijn meestal u en ik.

 

Reputatie 7

Wat heeft het voor zin om te betalen voor eerste klas als je consequentieloos daar kunt gaan zitten zonder geldig vervoersbewijs?

Ik kijk dit nog een paar weken aan, maar als het elke week zo'n gezeik is hou ik er mee op en ga ik maar terug naar tweede klas. Conducteur(s) nergens te bekennen...

Denk er ook hard over om maar te downgraden naar 2e klas. 

1e klas stelt niks voor als er toch nauwelijks omgekeken wordt naar controle. Er schijnt weer meer gecontroleerd te worden ..... ik merk er echter niets van ondanks mijn dagelijkse reizen. Toeval? Ja vast, maar ondertussen koop ik daar niks voor en erger me groen en geel aan allerlei asociaal volk dat zich rechten toeëigent waar niet voor betaald is. Ik hou mijn hart vast wanneer de nieuwe en nog meer ingekrompen dienstregeling van start gaat.

Reputatie 7
Badge +2

Dat het sporadisch nog voorkomt dat je langere tijd geen controle ziet is zeer onprettig, maar toch toeval. 

Was het maar sporadisch. Ik kan niet eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst gecontroleerd ben in de trein.

Reputatie 5

Gezien de hoeveelheid verzoeken tot coulance voor uitgeschreven boetes bij onze klantenservice kan ik aangeven dat er veel meer gecontroleerd wordt dan tijdens de corona crisis. Dat het sporadisch nog voorkomt dat je langere tijd geen controle ziet is zeer onprettig, maar toch toeval. 

Niks van gemerkt.😡

Voor de veel te hoge loonsverhoging die de conducteurs hebben gekregen verwacht ik dat ze nu eens echt hun werk gaan doen.

@Rene74 en @A.Gabriel Ik adviseer het jullie om gewoon te downgraden.

Ik heb het ook gedaan en nooit geen spijt van gehad.

Het hier op het forum posten heeft toch geen zin!

Reageer