staan in 1e klas

• 12 januari 2016
  • 20 reacties
  • 480 Bekeken

treinrit Breda-Den Haag centraal (7:39).
dacht dat we in 2016 goed zouden beginnen.

20 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Heeft u al een melding gemaakt op volletreinen.nl en via de NS app?
Reputatie 7
Badge +3
Dit is de beruchte trein waar om de haverklap een van beide treinstellen ontbreekt door koppelingsproblemen met de DDZ-stellen in Eindhoven.
Reputatie 5
volgens ovtijden.com had die trein maar liefst 3 stellen :

1920 07.39 +1m37s NSR Intercity Den Haag Centraal 8 ICM-3 + ICM-3 + ICM-3

nog langer dan dat rijden ze daar niet, zo te zien ..
Reputatie 7
Badge +3
Dan is kennelijk recentelijk de samenstelling veranderd want deze trein reed altijd met 2 x DDZ4. Qua zitplaatscapaciteit is dat met 3 x ICM iets minder maar ook weer niet zo heel veel. En er zijn geen storingen op dit traject gemeld.
Reputatie 6
Badge +1
En het kan ook nog zijn dat de spreiding van reizigers over de trein niet zo optimaal was...
Uitgaande van de mededeling van Tamzin dat er regelmatig een DDZ4 komt voorrijden, is het logisch dat reizigers zich niet over het perron verspreiden voor een trein van 9 bakken.
Reputatie 6
Badge +1
2xDDZ 4 is niet heel veel korter dan ICM9...
1xDDZ4 wel. Juist als er een te korte trein rijdt, wil je niet 4 bakken verderop op het perron staan, dus de geoefende reiziger rekent op 4 bakken qua positionering op het perron.
Reputatie 4
De geoefende reiziger kijkt op zijn telefoon om te weten uit welk materieel de trein bestaat en dus hoe lang de trein is. Aan de hand daarvan kan hij precies gaan staan waar hij wil op het perron. Is het alleen nog te hopen dat de machinist zijn trein precies bij het goede bordje langs het spoor parkeert (wat de laatste tijd bij mijn treinen niet meer nauwkeurig gebeurt.)
Reputatie 5
De geoefende reiziger kijkt op zijn telefoon om te weten uit welk materieel de trein bestaat en dus hoe lang de trein is. Aan de hand daarvan kan hij precies gaan staan waar hij wil op het perron.
Yep!!
Heb speciaal daarvoor een app gekozen die dat laat zien. Samenstelling van treinen op sommige tijden 's ochtends varieert nogal (1 x SLT-4 of SLT-4 + SLT-6) en dan hoef je niet opeens 40 meter achter een korte trein aan te hollen.

Heb al eens gevraagd of die info niet op de perron-borden kan, dat zou het instappen en verdeling echt verbeteren ... nu blijft iedereen maar in het midden v/h perron op een kluitje hangen.
Er schijnt een (1) proef te zijn geweest (Den Bosch?) en dat was het.
Reputatie 4
Een treinlengte indicator op de elektronische vetrekdisplays lijkt me ook veel makkelijker en goedkoper te implementeren dan wat er bij die proef in Den Bosch werd gedaan (grote lange displays langs het hele perron voor de reizigers, plus een heel systeem van blauwe lampen voor de machinisten).
Zie ook: https://forum.ns.nl/op-station-17/treinlengte-toevoegen-reisplanner-4635
Op de TBP's toevoegen kan (technisch), maar dan moet je wel je materieelbalans op orde hebben. Daar zou je momenteel tegenaan lopen.

Het komt wel op "korte" termijn in de Reisplanner Xtra-app voor iOS, voor de iPhone-gebruikers.
Reputatie 2
Tegenwoordig zijn treinen met 4 rijtuigen meer regel dan uitzondering. En in de app wordt niet altijd de lengte weergegeven, in die gevallen staat er in de app niets vermeld. Begrijpelijk dat mensen er structureel vanuit gaan dat een trein uit 4 rijtuigen bestaat. En wie dat niet doet, moet rennen naar de voorste of achterste ingang.
Reputatie 3
Misschien kan NS eens een campagne beginnen dat mensen zich over de trein moeten verspreiden.
Ik heb op Utrecht centraal eens een vertraging van 10 minuten doordat mensen niet door wilden lopen.
De coupe bij de trap was blijkbaar overvol en ik zat in een verder lege (!) coupe.
Reputatie 4
Ligt er dan waarschijnlijk aan welke app gebruikt wordt. Ik gebruik daar de "OV Info" android app voor en heb nog nooit een verkeerde treinsamenstelling bij de treinen in de app zien staan (en dat terwijl ik hem zeer regelmatig door heel nedeland gebruik).
Reputatie 2
In de NS Xtra App wel. Klik op het reisadvies en vervolgens het traject. Dan verschijnen de details van de treinsamenstelling (of niet).

Soms zijn treinen zo vol dat je er amper uit komt. De laatste is nog niet uitgestapt of men begint al te duwen en te trekken om maar in de trein te komen. Logisch dat men dus op de balkons blijft staan, anders loopt men het risico de bestemming te missen.
Reputatie 4
Misschien kan NS eens een campagne beginnen dat mensen zich over de trein moeten verspreiden.
De proef in Den Bosch was daarvoor bedoeld. Die heeft drie maanden goed gewerkt tot ProRail/NS in december de vertreksporen daar weer hebben veranderd waardoor het systeem nu grotendeels nutteloos is geworden.
Reputatie 5
En in de app wordt niet altijd de lengte weergegeven,
Welke app is dat ??
Ik gebruik Treinreis op Windowsphone en die geeft altijd de juiste samenstelling.
Reputatie 1
Ik gebruik Rijden de treinen of ovtijden.com, daar staat echt altijd de juiste informatie over welke soort trein er rijdt. Overigens heb ik ook al even geen DDZ meer gezien op het traject Venlo - Den Haag. Beter!!

Reageer