Staan in de coupe van de 1e klas | NS Community
beantwoord

Staan in de coupe van de 1e klas

  • 5 November 2022
  • 74 reacties
  • 3815 Bekeken

Reputatie 1

Ik stond gisteren om 17:14 achteraan in de 1e klas bij het bagagerek, omdat het altijd zo druk is in de spits van Rotterdam naar Tilburg. Ik reis normaal gewoon 2e klas (altijd vrij), maar omdat ik geen zitplek had gevonden ging ik in de 1e klas staan. De hele reis stond ik, ook al waren er zitplekken vrij in de 1e klas. Ik ga expres niet zitten, want dat vind ik oneerlijk voor degene die wel een 1e klas kaartje hebben en recht hebben op een zitplek in de 1e klas. Ik werd ook gecontroleerd en de conducteur zei niks.
 

Maar dan krijg je de volgende dag een mailtje dat er een correctietarief wordt toegepast omdat je eerste klas reisde. Ik heb de hele reis gestaan! Hoe kun je dan profiteren van de “luxe” van de 1e klas? In mijn optiek niet, dus ik vind het belachelijk.

icon

Beste antwoord door MoDe 5 November 2022, 10:20

Bekijk origineel

74 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Jouw 2e klas vervoersbewijs is geldig in de 2e klas. Jij bevond je in de 1e klas waar jouw vervoersbewijs niet geldig is. Het maakt daarvoor niet uit of je stond of zat. Je hoorde daar niet te zijn met een 2e klas vervoersbewijs.

Fijn te lezen dat er toch weer eens gecontroleerd is.

Reputatie 7

Geef u volkomen gelijk. Dit is in een openbare voorziening niet acceptabel.

Raad u aan om contact op te nemen met de Klantenservice van NS.

Reputatie 7
Badge +3

Geef u volkomen gelijk. Dit is in een openbare voorziening niet acceptabel.

Raad u aan om contact op te nemen met de Klantenservice van NS.

Klopt het is niet acceptabel om met een 2e klas kaartje in de 1e klas te zijn.

Ik stond gisteren om 17:14 achteraan in de 1e klas bij het bagagerek, omdat het altijd zo druk is in de spits van Rotterdam naar Tilburg. Ik reis normaal gewoon 2e klas (altijd vrij), maar omdat ik geen zitplek had gevonden ging ik in de 1e klas staan. De hele reis stond ik, ook al waren er zitplekken vrij in de 1e klas. Ik ga expres niet zitten, want dat vind ik oneerlijk voor degene die wel een 1e klas kaartje hebben en recht hebben op een zitplek in de 1e klas. Ik werd ook gecontroleerd en de conducteur zei niks.
 

Maar dan krijg je de volgende dag een mailtje dat er een correctietarief wordt toegepast omdat je eerste klas reisde. Ik heb de hele reis gestaan! Hoe kun je dan profiteren van de “luxe” van de 1e klas? In mijn optiek niet, dus ik vind het belachelijk.

De boete is helaas terecht. U mag zich met een tweede klas kaartje niet in de eerste klas bevinden, ook niet als staande passagier, tenzij de conducteur daar expliciet toestemming voor heeft gegeven. U had beter in de tweede klas kunnen gaan staan.

Dat u de hele reis hebt gestaan ondanks vrije plaatsen in de eerste klas is daarnaast oncontroleerbaar, iedereen kan dat achteraf beweren.

Alles bij elkaar: gewoon niet handig.

Reputatie 2

Waarom staat dit dan nergens in de trein aangegeven? Zeker met de volle treinen van nu is dit een belachelijke en onhoudbare regel. 

 

En op deze manier had ze beter dus gewoon kunnen gaan zitten en dan maar kijken of er gecontroleerd wordt. In de meeste gevallen kom je er dan gratis mee weg. 

Waarom staat dit dan nergens in de trein aangegeven? Zeker met de volle treinen van nu is dit een belachelijke en onhoudbare regel. 

Het lijkt me nogal logisch dat je met een tweede klas kaartje niet in de eerste klas mag staan of zitten. Dat spreekt gewoon voor zichzelf, je betaalt er niet voor.

Volledig vergelijkbaar: in de supermarkt staat ook nergens aangegeven dat je geen spullen mag meenemen zonder ze af te rekenen. Of is dat volgens jou ook een "belachelijke en onhoudbare regel" bij de huidige inflatie?

Reputatie 7

Waarom staat dit dan nergens in de trein aangegeven? Zeker met de volle treinen van nu is dit een belachelijke en onhoudbare regel. 

Zo belachelijk is de regel niet. Met een 2e klas vervoerbewijs bevind je je altijd in de 2e klas, dat is toch logisch. Of je nu zit, staat of ligt doet er niet toe. Tenzij de conducteur de 1e klas vrijgeeft door dit om te roepen, dan mag het wel.

Ik heb ook een keer mensen op de grond zien zitten in de 1e klas (die zaten in een groepje te eten met elkaar), die dachten ook dat dat wel mocht met een 2e klasvervoerbewijs en een zeer volle 2e klas.

Reputatie 6
Badge +1

Waarom staat dit dan nergens in de trein aangegeven? 

Omdat het al in de algemene voorwaarden staat, waarmee je automatisch akkoord gaat bij het reizen met de trein. 

Reputatie 3

De conducteur had in dit geval ook best kunnen zeggen “Je mag hier niet staan, je hebt een vervoersbewijs voor tweede klas.” Waarom zei de conducteur niks maar is de reiziger wel beboet? Waar is de menselijke coulantie?

Badge +3

De conducteur had in dit geval ook best kunnen zeggen “Je mag hier niet staan, je hebt een vervoersbewijs voor tweede klas.” Waarom zei de conducteur niks maar is de reiziger wel beboet? Waar is de menselijke coulantie?

Wat ziet een conduteur eigenlijk op zijn apparaat?

Moet die het ding op ‘1e klas’ zetten zodra die daar binnen loopt? En kan bij NS Flex een registratie ook overgeslagen worden?

Hoe dan ook, dit gaat om een NS Flex correctie en dat zou men wel moeten melden (i.t.t. Business Cards).

De conducteur had in dit geval ook best kunnen zeggen “Je mag hier niet staan, je hebt een vervoersbewijs voor tweede klas.” Waarom zei de conducteur niks maar is de reiziger wel beboet? Waar is de menselijke coulantie?

Omdat mensen er zich dan niets van aantrekken en de volgende keer weer gewoon hetzelfde doen. Dat is het probleem van onze coulance maatschappij. De meeste mensen zijn heel berekenend en alleen gevoelig voor boetes. 

Om dezelfde reden zegt de conducteur tegen een zwartrijder ook niet dat hij de volgende keer wel een kaartje moet kopen. En doet de gemeente een bon onder je ruitenwisser en geen briefje dat je de volgende keer wel moet betalen bij de parkeermeter.

Badge +3

Fake news? https://twitter.com/hansijsvogel/status/1588947218563706880

NS is in de 2de klas vergeten tafeltjes te maken in de nieuwe sprinter. Gelukkig wel in 1ste klas. Daarom met koffie mag je zonder bijbetaling plaatsnemen in een 1ste klas. De 1ste goede beslissing van @wkoolmees als president-directeur van @NS_online

Reputatie 7
Badge +4

Zich bevinden is eigenlijk niet juist geformuleerd. Als iemand door de eerste klas loopt op weg naar de tweede, bevind je je er natuurlijk ook. Het is wel zo dat je je er niet mag ophouden, en dat doe je wel als je staat of in een groepje op de grond zit.

 

Feitelijk is het niet ‘zich bevinden’ maar ‘zich ophouden’; dat iemand door de eerste klas loopt op weg naar de tweede klas, kan veelal niet anders.

Reputatie 7
Badge +3

Fake news? https://twitter.com/hansijsvogel/status/1588947218563706880

NS is in de 2de klas vergeten tafeltjes te maken in de nieuwe sprinter. Gelukkig wel in 1ste klas. Daarom met koffie mag je zonder bijbetaling plaatsnemen in een 1ste klas. De 1ste goede beslissing van @wkoolmees als president-directeur van @NS_online

 

Bij de vierzitjes zitten wel tafeltjes. Echt groot zijn ze niet, dat moet wel gezegd worden, het is meer een plankje, maar er past nog wel net een bekertje koffie op. En als je wilt kan er ook nog een gevulde koek bij. 

 

Reputatie 7
Badge +4

 

NS is in de 2de klas vergeten tafeltjes te maken in de nieuwe sprinter. Gelukkig wel in 1ste klas. Daarom met koffie mag je zonder bijbetaling plaatsnemen in een 1ste klas. De 1ste goede beslissing van @wkoolmees als president-directeur van @NS_online

 

Antwoord de zot niet in zijn dwaasheid. (Erasmus)

Reputatie 7
Badge +4

Waarom staat dit dan nergens in de trein aangegeven? Zeker met de volle treinen van nu is dit een belachelijke en onhoudbare regel. 

Reputatie 7
Badge +3

Da's dan niet handig geformuleerd. “Zit” je tijdens ...

Badge +3

Las ooit dat men in Duitsland daar nogal duidelijk over is, daar mag je blijkbaar niet eens door de 1e klas lopen zonder geldig vervoerbewijs? Zal in de praktijk natuurlijk wel meevallen… 

Reputatie 7
Badge +4

Je kunt ook in de penarie zitten, of ergens mee zitten; dan is zitten ook overdrachtelijk. ‘Bevind je je’ was wel beter geweest.

Badge +3

@Laura.M zit nu wel opgescheept met een discutabele correctie 😥

Beter een HC die zegt “ik kan er niet mee zitten, zolang je maar blijft staan” 😅

Toch bijzonder dat waar mensen die zich ten onrechte in de 1e klas bevinden doorgaans in het beste geval een waarschuwing krijgen deze persoon die een van de duurste abonnementen heeft die NS kent een stiekeme boete krijgt. Als de conducteur dan tenminste nog het fatsoen zou hebben gehad om haar hier even op te wijzen had ze in ieder geval het restant van de reis zittend kunnen afleggen...

Reputatie 7
Badge +3

De conducteur had in dit geval ook best kunnen zeggen “Je mag hier niet staan, je hebt een vervoersbewijs voor tweede klas.” Waarom zei de conducteur niks maar is de reiziger wel beboet? Waar is de menselijke coulantie?

De conducteur is jaren coulant geweest tegenover mensen die zich met een 2e klaskaartje in de 1e klas bevonden. Van die coulantheid wordt nu fors misbruik gebruikt en staan tegenwoordig mensen met 1e klaskaartje in de 1e klas, terwijl zij met 2e  klaskaartje daar zitten. Ik ben blij dat er nu opgetreden wordt in de 1e klas. Zeker nu 1e klas duurder gaat worden.

@Laura.M zit nu wel opgescheept met een discutabele correctie 😥

Er is niets dubieus aan, de regels zijn duidelijk.

 

Beter een HC die zegt “ik kan er niet mee zitten, zolang je maar blijft staan” 😅

Het is niet de bedoeling dat iedere conducteur zijn eigen regels gaan verzinnen. 

Reputatie 3

De conducteur had in dit geval ook best kunnen zeggen “Je mag hier niet staan, je hebt een vervoersbewijs voor tweede klas.” Waarom zei de conducteur niks maar is de reiziger wel beboet? Waar is de menselijke coulantie?

De conducteur is jaren coulant geweest tegenover mensen die zich met een 2e klaskaartje in de 1e klas bevonden. Van die coulantheid wordt nu fors misbruik gebruikt en staan tegenwoordig mensen met 1e klaskaartje in de 1e klas, terwijl zij met 2e  klaskaartje daar zitten. Ik ben blij dat er nu opgetreden wordt in de 1e klas. Zeker nu 1e klas duurder gaat worden.

Ik denk eerder dat er misbruik wordt gemaakt van de afwezigheid van de conducteur dan van de coulantie van de conducteur.

Bovendien zat Laura helemaal niet in de 1e klas, ze stond er. Er waren nog plekken vrij.

@Thijs_jvv

Wat is er nou zo moeilijk te snappen aan de regel dat je je met een tweede klas kaartje niet in de eerste klas mag ophouden? Ook niet als er geen conducteur langskomt.

Reageer