Staan in de coupe van de 1e klas | NS Community
beantwoord

Staan in de coupe van de 1e klas

  • 5 November 2022
  • 74 reacties
  • 3815 Bekeken

Reputatie 1

Ik stond gisteren om 17:14 achteraan in de 1e klas bij het bagagerek, omdat het altijd zo druk is in de spits van Rotterdam naar Tilburg. Ik reis normaal gewoon 2e klas (altijd vrij), maar omdat ik geen zitplek had gevonden ging ik in de 1e klas staan. De hele reis stond ik, ook al waren er zitplekken vrij in de 1e klas. Ik ga expres niet zitten, want dat vind ik oneerlijk voor degene die wel een 1e klas kaartje hebben en recht hebben op een zitplek in de 1e klas. Ik werd ook gecontroleerd en de conducteur zei niks.
 

Maar dan krijg je de volgende dag een mailtje dat er een correctietarief wordt toegepast omdat je eerste klas reisde. Ik heb de hele reis gestaan! Hoe kun je dan profiteren van de “luxe” van de 1e klas? In mijn optiek niet, dus ik vind het belachelijk.

icon

Beste antwoord door MoDe 5 November 2022, 10:20

Bekijk origineel

74 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Men kan met flex makkelijk upgraden naar 1e klas als de 2e klas vol is, maar dat doen velen niet. Liever zeuren dat het zo druk is en dan zonder upgrade in de 1e klas willen zitten.

Tja, je kunt het ook omdraaien, in plaats van te zeggen dat je naar 1e klas kunt upgraden als je weer eens als vee vervoerd wordt, kan NS er ook eens voor gaan zorgen dat reizigers op een fatsoenlijke manier in de 2e klas kunnen reizen. 

Men kan met flex makkelijk upgraden naar 1e klas als de 2e klas vol is, maar dat doen velen niet. Liever zeuren dat het zo druk is en dan zonder upgrade in de 1e klas willen zitten.

Wellicht had je de post waarop je reageert niet goed gelezen/begrepen, maar dit topic gaat nu juist over STAAN in de 1e klas zodat de mensen met een vervoersbewijs voor de 1e klas kunnen zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Men kan met flex makkelijk upgraden naar 1e klas als de 2e klas vol is, maar dat doen velen niet. Liever zeuren dat het zo druk is en dan zonder upgrade in de 1e klas willen zitten.

Wellicht had je de post waarop je reageert niet goed gelezen/begrepen, maar dit topic gaat nu juist over STAAN in de 1e klas zodat de mensen met een vervoersbewijs voor de 1e klas kunnen zitten.

Ik heb de post zeker goed gelezen/begrepen. Daar heb ik eerder op gereageerd dat je met 2e klas vervoersbewijs niet in de 1e klas mag zijn. De discussie is Inmiddels algemener geworden en gaat over gebruik maken van 1e klas met 2e klaskaartje bij drukte.

Reputatie 1

Toch bijzonder dat waar mensen die zich ten onrechte in de 1e klas bevinden doorgaans in het beste geval een waarschuwing krijgen deze persoon die een van de duurste abonnementen heeft die NS kent een stiekeme boete krijgt. Als de conducteur dan tenminste nog het fatsoen zou hebben gehad om haar hier even op te wijzen had ze in ieder geval het restant van de reis zittend kunnen afleggen...

Ja, daar heb je gelijk in. Ik wist het oprecht niet dat dat niet zou mogen, dus vanaf nu zal ik het niet meer doen. Maar het is wel vervelend om een email de dag erna te krijgen dat je nog 20 euro extra moet betalen. Dan had die conducteur dat ook wel meteen tegen mij kunnen zeggen. Daarnaast werden er meer mensen weggestuurd uit de 1e klas, die wel op een stoel zaten, waarvan ik denk dat ze niet extra hoefden te betalen. Al met al vind ik het niet terecht en als ze een waarschuwing had gegeven was ik ook meteen weggegaan. Raar dat ze er mij niet op aansprak. Zo gevaarlijk zie ik er nu ook weer niet uit.

Reputatie 7
Badge +3

Toch bijzonder dat waar mensen die zich ten onrechte in de 1e klas bevinden doorgaans in het beste geval een waarschuwing krijgen deze persoon die een van de duurste abonnementen heeft die NS kent een stiekeme boete krijgt. Als de conducteur dan tenminste nog het fatsoen zou hebben gehad om haar hier even op te wijzen had ze in ieder geval het restant van de reis zittend kunnen afleggen...

Ja, daar heb je gelijk in. Ik wist het oprecht niet dat dat niet zou mogen, dus vanaf nu zal ik het niet meer doen. Maar het is wel vervelend om een email de dag erna te krijgen dat je nog 20 euro extra moet betalen. Dan had die conducteur dat ook wel meteen tegen mij kunnen zeggen. Daarnaast werden er meer mensen weggestuurd uit de 1e klas, die wel op een stoel zaten, waarvan ik denk dat ze niet extra hoefden te betalen. Al met al vind ik het niet terecht en als ze een waarschuwing had gegeven was ik ook meteen weggegaan. Raar dat ze er mij niet op aansprak. Zo gevaarlijk zie ik er nu ook weer niet uit.

Het kan zijn dat er onderscheid is gemaakt tussen mensen met flex (correctietarief is zo ingetypt) en andere vervoerbewijzen (kost meer tijd om uvb uit te schrijven).

Wanneer het jouw eerste boete/correctie was, kun je via de klantenservice vragen dit ongedaan te laten maken.

Reputatie 5

@Laura.M zit nu wel opgescheept met een discutabele correctie 😥

Er is niets dubieus aan, de regels zijn duidelijk.

 

Beter een HC die zegt “ik kan er niet mee zitten, zolang je maar blijft staan” 😅

Het is niet de bedoeling dat iedere conducteur zijn eigen regels gaan verzinnen. 

Maar helaas is dat wel de praktijk. Er is geen eenduidig beleid. Sommige conducteurs nodigen reizigers uit om in de 1e klas plaats te nemen als de trein erg druk is. Dat is misschien wel sympathiek naar de 2e klas reizigers maar niet zo fijn voor de betalende 1e klas reizigers. Andere conducteurs doen dat dan weer niet. Dat zorgt ook voor onduidelijkheid naar reizigers toe. Als reizigers zich aan de regels moeten houden dan zou dat zeker ook voor NS personeel moeten gelden.

Het kan zijn dat er onderscheid is gemaakt tussen mensen met flex (correctietarief is zo ingetypt) en andere vervoerbewijzen (kost meer tijd om uvb uit te schrijven).

En dat maakt het juist extra kwalijk, waarom zou je je beste klanten het hardste straffen bij een vergissing?

Maar helaas is dat wel de praktijk. Er is geen eenduidig beleid. Sommige conducteurs nodigen reizigers uit om in de 1e klas plaats te nemen als de trein erg druk is. Dat is misschien wel sympathiek naar de 2e klas reizigers maar niet zo fijn voor de betalende 1e klas reizigers.

Meestal doen ze dat op het moment dat ze het onverantwoord druk vinden in de trein. Dan hebben ze in principe twee opties. Iedereen verzoeken uit te stappen (en daarmee het probleem te verplaatsen naar de volgende trein, want die mensen gaan echt niet het restant van hun reis te voet afleggen) of de 1e klas vrijgeven. Dat laatste is natuurlijk heel vervelend voor de 1e klas reizigers, dat eerste is echter nog veel vervelender voor ze.

Reputatie 7
Badge +3

Maar helaas is dat wel de praktijk. Er is geen eenduidig beleid. Sommige conducteurs nodigen reizigers uit om in de 1e klas plaats te nemen als de trein erg druk is. Dat is misschien wel sympathiek naar de 2e klas reizigers maar niet zo fijn voor de betalende 1e klas reizigers.

Meestal doen ze dat op het moment dat ze het onverantwoord druk vinden in de trein. Dan hebben ze in principe twee opties. Iedereen verzoeken uit te stappen (en daarmee het probleem te verplaatsen naar de volgende trein, want die mensen gaan echt niet het restant van hun reis te voet afleggen) of de 1e klas vrijgeven. Dat laatste is natuurlijk heel vervelend voor de 1e klas reizigers, dat eerste is echter nog veel vervelender voor ze.

Soms is er een willekeur in het door de conducteur laten plaatsnemen in de 1e klas met 2e klas kaartje als deze niet in geheel vrijgegeven wordt. Mensen die vragen mogen dan wel, ouderen en mensen die slecht kunnen staan krijgen die mogelijkheid niet als zij het niet vragen en krijgen tegenwoordig ook bijna nooit een stoel in de 2e klas aangeboden bij drukte. 

Ook is er een willekeur in wie er met 2e klaskaartje mag blijven zonder correctie/boete zitten bij controle. Studenten met ‘we zijn hier gaan zitten, omdat het druk is in de 2e klas en wij wilden even rustig praten’ mochten bijvoorbeeld blijven zitten (terwijl de 2e klas voor de helft gevuld was).

Badge +3

 

Beter een HC die zegt “ik kan er niet mee zitten, zolang je maar blijft staan” 😅

Het is niet de bedoeling dat iedere conducteur zijn eigen regels gaan verzinnen. 

Maar helaas is dat wel de praktijk. Er is geen eenduidig beleid. Sommige conducteurs nodigen reizigers uit om in de 1e klas plaats te nemen als de trein erg druk is. Dat is misschien wel sympathiek naar de 2e klas reizigers maar niet zo fijn voor de betalende 1e klas reizigers. Andere conducteurs doen dat dan weer niet. Dat zorgt ook voor onduidelijkheid naar reizigers toe. Als reizigers zich aan de regels moeten houden dan zou dat zeker ook voor NS personeel moeten gelden.

Ging mij meer over de overdrachtelijke betekenis van ‘zitten’ 😃

zich bevinden; = zijn: waar zit hij toch?

Reputatie 7
Badge +3

Uit het verhaal van @Laura.M maak ik op dat de betreffende Hc er een nogal laffe werkwijze op nahoudt. Mensen zonder Flex worden blijkbaar zonder boete weggestuurd uit de eerste klas terwijl mensen met Flex heel geniepig zonder iets te zeggen een correctietarief krijgen. 

Als @Laura.M het hier niet had aangekaart zou ze nooit geweten hebben dat je met een vervoerbewijs geldig in de tweede klas niet in de eerste klas mag staan.

Reputatie 2

Wat ik van deze casus leer is dat wanneer je door de drukte naar de eerste klas gedwongen wordt, je het beste kan gaan zitten. Prima!

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik van deze casus leer is dat wanneer je door de drukte naar de eerste klas gedwongen wordt, je het beste kan gaan zitten. Prima!

Kan je dus wel €50 kosten als je met 2e klaskaartje in de 1e klas gaat zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Alleen als een controleur een correctietarief via Flex kan doorvoeren. In andere gevallen zul je hoogstwaarschijnlijk alleen maar worden weggestuurd.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik van deze casus leer is dat wanneer je door de drukte naar de eerste klas gedwongen wordt, je het beste kan gaan zitten. Prima!

Kan je dus wel €50 kosten als je met 2e klaskaartje in de 1e klas gaat zitten.

Correctietarief voor 1e kas reizen met 2e klas vervoerbewijs is €20. Die van €50 is voor als je niet bent ingecheckt of tegen de reisrichting reist. 

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarief-en-instaptarief.html

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik van deze casus leer is dat wanneer je door de drukte naar de eerste klas gedwongen wordt, je het beste kan gaan zitten. Prima!

Kan je dus wel €50 kosten als je met 2e klaskaartje in de 1e klas gaat zitten.

Correctietarief voor 1e kas reizen met 2e klas vervoerbewijs is €20. Die van €50 is voor als je niet bent ingecheckt of tegen de reisrichting reist. 

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarief-en-instaptarief.html

Dankjewel voor de verduidelijking. Ik heb geen flex en betaal altijd keurig voor mijn reizen. Dus geen ervaring met boete of correctietarief.

Reputatie 2

Niet om flauw te doen maar de NS heeft ooit aangegeven dat de kaartjes een vervoersbewijs is en geen plaatsbewijs. Ze garanderen geen zitplek maar geeft het kaartje je klasse aan tijdens de rit, ongeacht of je zit of staat.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is helemaal niet flauw. Het is juist heel goed om dit breed levende misverstand nog een keer te weerspreken. 

Reputatie 7

Dat is helemaal niet flauw. Het is juist heel goed om dit breed levende misverstand nog een keer te weerspreken. 

Een breed levend misverstand inderdaad. Maar er zijn steeds meer mensen die staan eigenlijk niet meer accepteren. Ik hoor steeds vaker van mensen dat ze vinden dat ze voor de in hun ogen pittige prijs die betaald wordt toch wel een zitplaats verwachten. Sommigen gaan dan toch eigen besluiten nemen en bijvoorbeeld gewoon "grijszitten" in de 1e klas.

Reputatie 3

...

 

 

Dat u de hele reis hebt gestaan ondanks vrije plaatsen in de eerste klas is daarnaast oncontroleerbaar, iedereen kan dat achteraf beweren.

 

Het is op zijn minst achterbaks om niets te zeggen en dan achteraf de rekening te sturen, en bovendien oncontroleerbaar.

 

Het is op zijn minst achterbaks om niets te zeggen en dan achteraf de rekening te sturen, en bovendien oncontroleerbaar.

Interessante opmerking een jaar later. ????

Reputatie 7
Badge +3

...

 

 

Dat u de hele reis hebt gestaan ondanks vrije plaatsen in de eerste klas is daarnaast oncontroleerbaar, iedereen kan dat achteraf beweren.

 

Het is op zijn minst achterbaks om niets te zeggen en dan achteraf de rekening te sturen, en bovendien oncontroleerbaar.

Een plek innemen van iemand met 1e klaskaartje, terwijl jij een 2e klaskaartje hebt is niet achterbaks?

Reputatie 4

Jouw 2e klas vervoersbewijs is geldig in de 2e klas. Jij bevond je in de 1e klas waar jouw vervoersbewijs niet geldig is. Het maakt daarvoor niet uit of je stond of zat. Je hoorde daar niet te zijn met een 2e klas vervoersbewijs.

Fijn te lezen dat er toch weer eens gecontroleerd is.

Inderdaad er moet keihard opgetreden worden voor deze mensen die niet in de eerste klas hoort te zijn. Wil je 1 e klas reizen dan hoor je een upgrade te doen en anders betaald je een toeslag van 100 euro boete en mag je een kaartje kopen bij de conducteur. Ik ben er zo klaar mee met dit pauper volk!!!

Reputatie 4

Geef u volkomen gelijk. Dit is in een openbare voorziening niet acceptabel.

Raad u aan om contact op te nemen met de Klantenservice van NS.

Klopt het is niet acceptabel om met een 2e klas kaartje in de 1e klas te zijn.

Er moet een mogelijkheid dat de conducteur de klasse wissel kan wijzigen naar 1 e klas + een boete van 150 euro standaard!! Wanneer de reiziger op saldo reist moet het minimaal bedrag 200 euro zijn om te reizen. 

Reageer