"Staan in de trein? Wen eraan!"

  • 9 november 2015
  • 25 reacties
  • 705 Bekeken

Reputatie 5
Kop op voorkant van de Metro vanochtend ... schrijver is zeker geen trein-spits-reiziger ; het wennen is allang geleden begonnen.

Maar het klinkt allemaal nogal zorgwekkend met de winter op komst.

25 reacties

Ja haha, ik moest er ook erg om lachen. Het zou pas nieuws zijn als je kunt zitten in de trein in de spits 😳
Reputatie 7
Badge +3
Laat ik maar gelijk zeggen dat ik reiziger ben en niet bij NS werk.

Dat er in de spits in een aantal treinen gestaan moet worden is mijns inziens onvermijdelijk gezien de slechte spreiding van de reizigers over de dag. Dat is overal het geval of je nu in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Korea of Japan komt. Spoorwegmaatschappijen kunnen er niet aan beginnen om materieel aan te schaffen dat ze alleen op schooldagen 's morgens een kwartiertje of halfuurtje hoeven in te zetten. Extra materieel heeft een torenhoog prijskaartje dat moet iemand betalen en de meeste reizigers willen nu eenmaal niet nog hogere tarieven betalen.

Verder is de publiciteit die Rover via RTL Nieuws probeerde te zoeken in hoge mate demagogisch en hypocriet. Op de eerste plaats noemde Rover treinen met hun volledige traject, terwijl er in de praktijk slechts op een klein deel van het totale traject gestaan moet worden. Verder is het juist Rover dat maatregelen om reizigers uit de spits te krijgen blokkeert, zie bijv. de afschaffing van de korting op de Voordeelurenkaart in de spits die uitgerekend door Rover wordt tegengehouden.

Veel klagers zijn ook studenten, maar die vergeten dat het juist de onderwijsinstellingen zijn die wel graag zien dat hun studenten met forse korting kunnen reizen maar niet bereid zijn tot enige medewerking als het gaat om de spreiding van hun aanvangstijden.

En wat betreft de winterperiode: in weken met sneeuw en ijs reizen er in het algemeen minder mensen met de trein dan normaal. Reden is dat veel mensen niet dringend noodzakelijke ritjes bij winterweer uitstellen of afblazen. Daar komt bij dat er in de periode januari-juni sowieso al minder mensen in de spits reizen dan in de periode september-december doordat studenten tussentijds door het jaar afstuderen of stoppen met hun studie. Het alarm van Rover over het komende voorjaar als Plan V is afgevoerd is dan ook niet nodig. Het is belangrijker dat in september de DDM-1 dubbelsdekkers weer in dienst zijn want dan wordt het weer echt druk.
Reputatie 5
Dat je regelmatig enige tijd moet staan is inderdaad niet zo'n probleem, maar als je als sardientjes op elkaar gepakt staat en met een beetje pech niet eens meer in de trein past is er wel degelijk een probleem ... dat gebeurt nu al en wordt dus nog veel erger met de aangekondigde tekorten.
Af en toe een keertje staan is niet zo erg Tamzin mits het maar niet structureel wordt.
Dat reizigers de schuld krijgen van de drukte omdat ze naar hun werk school moeten is natuurlijk belachelijk.
De reizigers gaan niet voor hun lol met de trein dit moeten ze wel.
Het werkelijke probleem ligt niet bij de reiziger maar bij de NS die gewoon te laat is geweest met het bestellen van materieel.
Voldoende materieel zorgt voor minder drukte en meer treinen laten rijden in de spits en minder buiten de spits helpt ook.

Soms heeft de reiziger wel schuld.
Zie de twee foto's vandaag genomen.
Een petje die een eigen plaats heeft en even later een tas.
Nota bene op een voorrangszitplaats.
Reputatie 7
Badge +3
Af en toe een keertje staan is niet zo erg Tamzin mits het maar niet structureel wordt.
Als er niet goedschiks of kwaadschiks (zoals in Japan) meer spreiding van de spitsuren komt zal staan zeker op de korte afstand steeds meer structureel worden. Het is gewoon niet te betalen om treinen aan te schaffen die je hooguit een halfuur per dag gebruikt. Sowieso worden de nieuwe Sprinters structureel ingericht met behoorlijk veel staanplaatsen, vergelijkbaar met bijv. de Duitse B-bahnen.

Dat NS te laat treinen heeft besteld klopt maar die nieuwe treinen waren sowieso niet bestemd voor uitbreiding maar voor vervanging van Mat64, SGM, het restant DD-AR en het DDZ dat nu nog in de Sprinterdienst rijdt. Voor het niet op tijd bestellen waren er overigens twee redenen. Op de eerste plaats moest de order voor de vervanging van Mat64 worden geannuleerd toen de politiek plotseling alsnog toiletten in de treinen eiste iets wat Bombardier niet kon (of wilde) leveren. Ten tweede begon de politiek daarna een oeverloze discussie over het wel/niet afschaffen van de OV-studentenkaart. Hangende die discussie kon NS geen aanbesteding doen omdat ze niet wisten hoeveel ze moesten bestellen. Er zijn meer partijen die boter op hun hoofd hebben.
Reputatie 6
En dus is het niet de schuld, noch de verantwoordelijkheid van NS dat er (niet) te weinig treinen zijn. Het ligt immers altijd aan anderen.
Reputatie 5
Sowieso worden de nieuwe Sprinters structureel ingericht met behoorlijk veel staanplaatsen,
Het vervelende is dat sprinters ingezet worden op behoorlijk lange trajecten. Ik zit/sta er al ruim 40 min. in op traject R'dam - Den Haag, maar die sprinter komt dan al uit Roosendaal/Breda ... als je dus instapt op een station waar alleen sprinters stoppen, dan kun je best lang staan. Of overstappen, nog erger.
Reputatie 1

Veel klagers zijn ook studenten, maar die vergeten dat het juist de onderwijsinstellingen zijn die wel graag zien dat hun studenten met forse korting kunnen reizen maar niet bereid zijn tot enige medewerking als het gaat om de spreiding van hun aanvangstijden.


Ik ben het met u eens dat studenten niet zouden moeten klagen: reisproduct is gratis; een gegeven paard moet je niet in de bek kijken.

Maar er zijn voor een aantal trajecten ook oplossingen denkbaar die de NS op verkeerde gronden weigert. Zo is er bijvoorbeeld met name in de ochtendspits vaak sprake van bomvolle sprinters (deze worden gereden met DDZ-4's) tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal via Haarlem. Daar is vaak over geklaagd en op de vraag of er geen langere treinen ingezet zouden kunnen worden is het antwoord van de NS: Neen, past niet op ieder station. Naar mijn weten is het kortste perron op het traject station Heemskerk, met een perronlengte van (zo meen ik) ongeveer 230 meter. Daar passen zowel een dubbele DDZ-4 als een enkele DDZ-6.

Als het excuus is dat het materieel elders nodig is: prima, maar wees daar dan eerlijk over. Nu vormt het een van de vele frustraties onder reizigers omdat men het idee heeft dat er niet eens serieus naar gekeken wordt.
Reputatie 7
Badge +3
Daar is vaak over geklaagd en op de vraag of er geen langere treinen ingezet zouden kunnen worden is het antwoord van de NS: Neen, past niet op ieder station. Naar mijn weten is het kortste perron op het traject station Heemskerk, met een perronlengte van (zo meen ik) ongeveer 230 meter. Daar passen zowel een dubbele DDZ-4 als een enkele DDZ-6.
Het excuus van te korte perrons wordt inderdaad vaak ten onrechte gebruikt. Een fraai voorbeeld was er afgelopen dinsdag toen in Oss West en Rosmalen alle reizigers achterbleven op het perron. Er was daar enkele ICM3 ingezet (normaal DD-AR of 3xPlan V), waarna een woordvoerder van NS doodleuk aan het Brabants Dagblad vertelde dat de trein helaas niet langer kon vanwege de beperkte perronlengte.

Als het excuus is dat het materieel elders nodig is: prima, maar wees daar dan eerlijk over.

Ik vind dat NS daar inderdaad eerlijker over moet communiceren. Het is prima uit te leggen dat je om financiele redenen niet onbeperkt treinen kunt bijkopen die je alleen in de ochtendspits een halfuurtje gebruikt. Verder is en blijft het vervelend dat het grootste deel van het Sprinter-materieel nogal ouderwets/verouderd is en behalve SLT eigenlijk niet ingericht is om ook staande passagiers te herbergen.
Reputatie 2
Wat mij verbaast, in ieder geval op het traject Rotterdam CS - Amsterdam CS via Leiden CS, is dat op het drukste moment van de dag tussen 15:45 en 17:15 juist die intercity's maar 6 delen in plaats van 10 delen zijn. Ik hoor al sinds ik rij op dat traject de machinist/conducteur zichzelf verontschuldigen met smoezen als dat er te weinig materieel meegegeven is en dat het gemeld zal worden. Geloofwaardig is het in ieder geval niet meer. Gewoon een logistiek falen van de bovenste plank.
Reputatie 7
Badge +3
Wat mij verbaast, in ieder geval op het traject Rotterdam CS - Amsterdam CS via Leiden CS, is dat op het drukste moment van de dag tussen 15:45 en 17:15 juist die intercity's maar 6 delen in plaats van 10 delen zijn.
Het is overal op de dezelfde momenten druk en op die momenten wordt alle materieel al ingezet. Nogmaals NS kan er financieel niet aan beginnen alleen voor de spits grote hoeveelheden extra materieel aan te schaffen die de rest van de tijd werkeloos op het rangeerterrein staan te roesten.
Reputatie 6
Inderdaad, daarom gaan er over vier weken ook nog eens 64 rijtuigen extra aan de kans. NS heeft immers een fors materieeloverschot op het moment.
Inderdaad, daarom gaan er over vier weken ook nog eens 64 rijtuigen extra aan de kans. NS heeft immers een fors materieeloverschot op het moment.

O?
Leg eens uit hoe dat zit?
De grootste ergernis van reizigers is de inzet van verouderd en te krap materieel.
Hier is best wat aan te doen.
En ja, buiten de spits is er dan minder materieel nodig dat geeft helemaal niets want minder treinen rijden buiten de spits betekent ook minder personeel nodig en minder slijtage van het materieel dus lagere onderhoudskosten.
De levensduur van materieel is best hoog, als een trein dus even geparkeerd wordt omdat het rustig is maakt dat niet uit. De trein kan op die manier jaren mee als deze niet continu blijft rijden.
Tussen continue rijden en af en toe rijden zit een verschil.
Reputatie 6
Het verouderde materieel waar u op doelt (de oude gele stoptreinen) worden met ingang van de nieuwe dienstregeling over vier weken buiten dienst gesteld. Er is namelijk een overschot aan stoptreinmaterieel (kennelijk).
Reputatie 7
Badge +3
Het verouderde materieel waar u op doelt (de oude gele stoptreinen) worden met ingang van de nieuwe dienstregeling over vier weken buiten dienst gesteld. Er is namelijk een overschot aan stoptreinmaterieel (kennelijk).
Zucht. Het inmiddels algemeen bekend dat de revisietermijnen voor dit materieel aflopen en dat betekent dat als je het nog langer in dienst wil houden dat het eerst een grote rivisie moet ondergaan waarbij (door nieuwe wettelijke eisen) ook nog eens allerlei nieuwe voorzieningen moeten worden ingebouwd. Als NS er zonder revisie mee doorrijdt is NS bij ongevallen niet meer verzekerd en kan het als er ooit iets gebeurt gigantische miljoenclaims tegemoet zien. En dat er iets kan gebeuren hebben de vele spontane brandjes van de afgelopen jaren wel aangetoond.

En stel dat je het wel reviseert dan moet het eerst voor langere periode buiten dienst omdat de revisie zoals gezegd behoorlijk ingrijpend is (draaistellen) en in die periode is het ook niet inzetbaar. Tegen die tijd dat het dan weer terugkomt is het niet meer nodig door de terugkeer van DDM1 en de komst van de Flirts van Stadler.

Als je iets zinvols had willen doen dan had NS beter de vloot DM'90 diesels terug in dienst kunnen nemen maar daar is het nu ook te laat voor.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens kan NS uiteraard nog altijd tijdelijk ook bussen inzetten, dat lijkt wel een eenvoudig alternatief.
Reputatie 6
Zucht. Het inmiddels algemeen bekend dat de revisietermijnen voor dit materieel aflopen en dat betekent dat als je het nog langer in dienst wil houden dat het eerst een grote rivisie moet ondergaan waarbij (door nieuwe wettelijke eisen) ook nog eens allerlei nieuwe voorzieningen moeten worden ingebouwd. Als NS er zonder revisie mee doorrijdt is NS bij ongevallen niet meer verzekerd en kan het als er ooit iets gebeurt gigantische miljoenclaims tegemoet zien. En dat er iets kan gebeuren hebben de vele spontane brandjes van de afgelopen jaren wel aangetoond.
Zucht. Revisietermijnen lopen voor de meeste stellen nog tot eind 2016. Uiteraard ligt het aan alles en iedereen behalve de NS, maar dat is in dit geval niet zo.
Ik word nieuwsgierig, waar staan die revisietermijnen?
Reputatie 1
Ik word nieuwsgierig, waar staan die revisietermijnen?

Op de volgende pagina's is daarover het een en ander aan informatie te vinden

Somda forum over de MAT'64:
http://somda.nl/forum/12856/74/Ontwikkelingen+Mat+'64/

Artikel over de uitfasering van de MAT'64 in het OV Magazine:
http://www.ovmagazine.nl/2015/10/mat-64-kan-tot-2017-in-dienst-blijven-0801/

En de Railwiki pagina van de MAT'64 met de revisiedata per treinstel:
http://www.railwiki.nl/index.php/V_-_Treinstellen_Plan_V
Dank je Kernafval voor de links.
Reputatie 1
Dank je Kernafval voor de links.

Graag gedaan
Die revisietermijn had men dus al jaren geleden aan zien komen. Daar had men toen al op in moeten springen door tijdig nieuwe treinen te bestellen. Over een maand is er chaos door het tekort aan treinstellen. En dat zal voorlopig dus ook zo blijven.
Owja, blindstaren op revisietermijnen. Bedenk wel dat een aanzienlijk deel van de bevoegdheden van personeel op korte termijn verloopt, dat zal een succes worden, het halve NSR machinistenbestand uitjes naar Amersfoort laten doen t.b.v. instructie. En dan krijgen we daarna de bijsturing nog. Dat gaat ├ęcht geen succes worden. Durf er heel wat geld op in te zetten.
Ook het verlopen van bevoegdheden is geen onverwacht natuurverschijnsel.
Gelukkig niet zeg, het gerommel in Groningen is al natuurverschijnsel genoeg 🆒

Reageer