beantwoord

Staan in de trein wordt standaard?

Reputatie 2
In https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/staan-in-de-trein-25443 wordt geopperd dat nieuwe sprinters meer staanplaatsen krijgen.
Ik heb geloof ik ook weleens gelezen dat de NS opperde dat je betaald voor de reis van A naar B en niet voor een zitplaats.
Een kaartje voor alleen A naar B, zou veel goedkoper moeten zijn.
Dan zou een hotel dus ook kunnen opperen dat je betaald voor een overnachting en niet voor een bed. Een bioscoop dat je betaald voor de film en niet voor een zitplaats. Ik vind het onzin dat je alleen betaald voor de reis en niet voor de zitplaats.
De NS zou beter haar best moeten doen zodat vrijwel iedereen kan zitten. Vaak staan er zoveel mensen dat de NS dat beslist had moeten kunnen voorzien. Staan moet niet de standaard worden voor zulke dure kaartjes en helemaal als je je bedenkt dat de belastingbetaler door bovenop ook nog meebetaalt.

Staan moet bovendien niet de standaard worden omdat veel mensen helemaal niet kunnen staan. Ikzelf bijvoorbeeld ben groot en zie er sterk uit, maar mis bijna twee rugwervels. Ervan uitgaan dat als ik of elk ander die niet kan staan, iemand vraagt om zijn plaats af te staan aan mij, is onrealistisch. De eerste klas om te mogen zitten is niet voor iedereen betaalbaar.

In een hotel betaal ik voor een bed, niet voor een overnachting, in de bioscoop voor een zitplaats en niet voor een film in de trein wil ik zitten. Voor de huidige prijs plus aanvulling van de staat, moet iedereen kunnen zitten. Hoge boetes zouden moeten worden uitgedeeld als een erg groot percentage moet staan. Een modern bedrijf kan voorzien hoeveel klanten deze krijgt en anders moet een concurrent het overnemen.

Wil de NS sprinters daadwerkelijk inrichten voor meer staande reizigers? Worden kaartjes dan goedkoper? Wat doet de NS met klanten die niet kunnen staan?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 9 april 2018, 09:24

Omdat het sentiment in dit topic een dermate negatieve wending heeft gekregen, heb ik besloten dit topic te sluiten.

Als concluderend antwoord: wij richten onze treinen zo in dat de ruimte zo optimaal mogelijk wordt benut. Dit betekent in de huidige samenleving en de drukte in de spits, dat wij ook rekening moeten houden met het feit dat er tegenwoordig veel reizigers moeten staan. Dat betekent dat wij als organisatie ons blijven inzetten om iedereen van een zitplaats te voorzien, maar dit is een langdurig proces waarbij heel veel facetten betrokken zijn. Denk naast het fysiek optimaal inrichten van treinen ook aan de financiën en de belangen van onze reizigers wat betreft AVG-toegankelijkheid e.d. Om ook de reizigers, die in de spits vaak moeten staan, zo goed mogelijk te helpen met deze onwenselijke situatie, wordt er inderdaad gekeken naar de inrichting voor de staande passagier. Zoals in dit topic benoemd, zijn hier de lussen bovenin de trein gekomen en staan er in de Sprinters palen waar steun en stabiliteit gevonden kan worden.

Op de vraag "Wordt staan de nieuwe standaard voor de reizigers" is het antwoord "Nee".
Wij zullen ons altijd inzetten om iedereen van een comfortabele reis te voorzien, waar een zitplaats ook bij hoort.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

47 reacties

Reputatie 7
Badge
Het hangt er ook een beetje vanaf rond welke tijd je reist. Bijv in de spits is het niet bepaald realistisch om er 100 % vanuit te gaan dat je een zitplaats zal krijgen. Er reizen dan gewoon te veel mensen in de trein.
WERKELIJK nsrens99, heb je nu echt weer zo lopen zoeken dat je iets gevonden hebt om wederom een nieuw topic met een negatief verhaal te openen over de NS.

Je vergeet dan wel te vermelden dat deze treinen het totaal aantal zitplaatsen in de treinen verhoogt. Er komen dus MEER zitplaatsen bij in de treinen !!!! Als de NS echt meer mensen in de trein wilde vervoeren en meer staanplaatsen had willen hebben dan hadden er geen stoelen in de SNG gezeten en had er al helemaal geen toilet in gezeten.

Daarnaast zit er in deze nieuwe sprinters een toilet, heeft de trein wifi, stopcontacten en USB oplaadpunten. Wordt er in deze nieuwe sprinter gewerkt met een gescheiden afvalsysteem.

Daarnaast werkt deze nieuwe sprinter bij de deuren met een schuiftrede waardoor minder validen mensen zelf in de trein kunnen komen zonder daarvoor eerst hup te moeten regelen.

Wees blij dat er weer ruim 500 miljoen extra wordt besteed aan deze nieuwe serie treinen, dit om het totale aantal zitplaatsen in de trein te verhogen.

Heb je hem overigens al van binnen gezien in het echt en geteld hoeveel zitplaatsen er in deze trein zitten ??? NEE is vast je antwoord.

Hier laat ik het verder bij voor dit topic aangezien je in andere topics al hebt laten blijken alleen je eigen waarheid te kennen en te accepteren. Succes met je verdere zoektocht voor het volgende topic.
Reputatie 7
Badge
Negeren is vooruitzien 😉
Reputatie 2
WERKELIJK nsrens99, heb je nu echt weer zo lopen zoeken dat je iets gevonden hebt om wederom een nieuw topic met een negatief verhaal te openen over de NS.

Je vergeet dan wel te vermelden dat deze treinen het totaal aantal zitplaatsen in de treinen verhoogt. Er komen dus MEER zitplaatsen bij in de treinen !!!! Als de NS echt meer mensen in de trein wilde vervoeren en meer staanplaatsen had willen hebben dan hadden er geen stoelen in de SNG gezeten en had er al helemaal geen toilet in gezeten.

Daarnaast zit er in deze nieuwe sprinters een toilet, heeft de trein wifi, stopcontacten en USB oplaadpunten. Wordt er in deze nieuwe sprinter gewerkt met een gescheiden afvalsysteem.

Daarnaast werkt deze nieuwe sprinter bij de deuren met een schuiftrede waardoor minder validen mensen zelf in de trein kunnen komen zonder daarvoor eerst hup te moeten regelen.

Wees blij dat er weer ruim 500 miljoen extra wordt besteed aan deze nieuwe serie treinen, dit om het totale aantal zitplaatsen in de trein te verhogen.

Heb je hem overigens al van binnen gezien in het echt en geteld hoeveel zitplaatsen er in deze trein zitten ??? NEE is vast je antwoord.

Hier laat ik het verder bij voor dit topic aangezien je in andere topics al hebt laten blijken alleen je eigen waarheid te kennen en te accepteren. Succes met je verdere zoektocht voor het volgende topic.

De topics die gaan over te volle treinen en waarbij passagiers moeten staan geven mij echter gelijk. Er zijn zelfs websites ontstaan door de vele passagiers die moeten staan en ook die geven mij gelijk.
Bovendien vermeld ik een link met het antwoord waarin staat dat er meer staanplaatsen komen.
Heb je die link niet gevolgd? en even gelezen wat daar staat? Of wil je dit antwoord van Klaas-Jan NS
moderator bestempelen als leugen? Het staat er letterlijk... In de sprinter is al meer plek bedacht voor reizigers die staan. Liegt Klaas-Jan volgens jou?
Reputatie 7
Badge
TS wat wil je eigenlijk bereiken met dit topic?
Reputatie 2
In de sprinter is al meer plek bedacht voor reizigers die staan. Dat schreef Klaas-Jan en ik heb geen reden om hem te zien als leugenaar. Dus is de vraag van dit topic... Staan in de trein wordt standaard?
Een heel goede vraag en zonder antwoord, kun je beter niet reageren. Personen aanvallen in plaats van iets over het topic te schrijven lijkt een hobby van velen hier, maar daar schieten we niets mee op.
Klaas-Jan is vast geen leugenaar.
Reputatie 7
Het antwoord dan: nee
Reputatie 3
Dat er meer staplaatsen komen hoeft niet per definitie te betekenen dat er minder zitplaatsen zijn.
Reputatie 2
Natuurlijk is Klaas-Jan geen leugenaar en als iemand beweert van wel, dan moet deze met argumenten komen.
Klaas-Jan:"In de sprinter is al meer plek bedacht voor reizigers die staan."
Staan in de trein wordt standaard?
Reputatie 7
De norm is maximaal 15 minuten staan. Dat er meer faciliteiten komen om te staan, wil niet zeggen dat dat de bedoeling gaat worden. In sommige treinen sta je los, het kan zijn dat hier handgrepen en dergelijke komen, zodat het veilig komt en dat er echte staplaatsen zijn.
Genoeg stoelen lijkt me of wil nsrens99 ze ook nog graag in het looppad zien.
Reputatie 2
De norm is maximaal 15 minuten staan. Dat er meer faciliteiten komen om te staan, wil niet zeggen dat dat de bedoeling gaat worden. In sommige treinen sta je los, het kan zijn dat hier handgrepen en dergelijke komen, zodat het veilig komt en dat er echte staplaatsen zijn.
Wat moet ik doen na die 15 minuten? Wat doen mensen die niet kunnen staan? Durven deze om een zitplaats te vragen? Het valt zelfs onder daluren, maar vaak zijn de treinen laat in de avond ( de laatste trienen om thuis te komen ) op de lijn Den Haag - Groningen ook vol en staan er mensen. Houdt de NS hier rekening mee?
Reputatie 7
Voor staan zie je dat er handgrepen in de stoelen zijn, alsmede palen in de trein waar je je aan vast kunt houden
Reputatie 2
Wie doet alsof er niemand staat, zou voor elke staande reiziger een cent aan mij kunnen overmaken.
Dan kan ik stoppen met werken. Ik hoop dat de NS niet haar best gaat doen om het staande reizigers aangenamer te maken, maar dat ze haar best doet reizigers zittend te vervoeren. Maximaal 15 minuten staan, in 15 minuten kom je niet ver, dus ben ik benieuwd naar wat ik dan moet doen. Er zijn mensen die zelfs geen 15 min. kunnen staan, wat moeten deze doen?
Het valt zelfs onder daluren, maar vaak zijn de treinen laat in de avond ( de laatste trienen om thuis te komen ) op de lijn Den Haag - Groningen ook vol en staan er mensen. Houdt de NS hier rekening mee?

Geen flauwekul vertellen, deze treinen zijn over het algemeen DDZ-4 treinen met iets van 370 zitplaatsen en op deze tijden is er ruimschoots plek om te zitten.

En inmiddels wordt dit alweer zo'n nutteloos topic waarbij je van het een naar het andere toegaat.

I rest my case en ga mijn tijd aan wat nuttigs besteden in plaats van aan nsrens99 😃
Reputatie 6
Nee, staan wordt niet de standaard. De kans is wel veel groter dan vroeger dat je (voor een deel van de reis) moet staan. Vroeger was dat eigenlijk alleen in de spits. Tegenwoordig moet je af en toe ook staan in de daluren en op zondagmiddag. Trein veel te kort. Heb zelfs al eens gestaan op de latere avond in een korte intercity vanuit Utrecht. Iets met zo efficiënt mogelijke materieelinzet, dat dus soms de plank misslaat. Traditionele reispatronen zijn ook niet zo sterk meer, mede doordat mensen er veel meer en vaker opuit trekken dan vroeger, de opgekomen feest- en festivalcultuur, de OV-studentenkaart enz.
Reputatie 7
Badge

De SNG, prachtig ding. 😃
Reputatie 2
Niemand kan doen alsof niemand in de trein hoeft te staan. Iedereen die weleens met de trein gaat ziet dat bijna dagelijks. Kijk anders op http://www.volletreinen.nl/index.php/binnengekomen-klachten.

Stoelen in het gangpad? Hoe kom je erop? Treinen kunnen langer gemaakt worden, dubbeldeks i.p.v. enkel en zo zijn er vast nog wel een aantal meer realistische mogelijkheden te bedenken.

Maximaal 15 minuten staan, in 15 minuten kom je niet ver, wat moet ik dan doen? Er zijn mensen die zelfs geen 15 min. kunnen staan, wat moeten deze doen? Of is hier geen antwoord op?
Reputatie 2
Ik zat gisteravond overigens in de trein Den Haag - Groningen en op sommige stukken stonden de mensen als haringen in een ton. Ik ben niet degene die de klacht indiende op http://www.volletreinen.nl/index.php/binnengekomen-klachten maar het staat er wel tussen.
Amersfoort - Groningen en dat is langer dan 15 minuten.
Ja, de mensen willen met één van de laatste treinen nog thuis komen en dan zijn er andere mogelijkheden dan stoelen in het gangpad. Ik denk dus dat staan standaard gaat worden, want dit is al jaren aan de gang.
Reputatie 7
Badge
Niemand kan doen alsof niemand in de trein hoeft te staan. Iedereen die weleens met de trein gaat ziet dat bijna dagelijks. Kijk anders op http://www.volletreinen.nl/index.php/binnengekomen-klachten.

Stoelen in het gangpad? Hoe kom je erop? Treinen kunnen langer gemaakt worden, dubbeldeks i.p.v. enkel en zo zijn er vast nog wel een aantal meer realistische mogelijkheden te bedenken.

Maximaal 15 minuten staan, in 15 minuten kom je niet ver, wat moet ik dan doen? Er zijn mensen die zelfs geen 15 min. kunnen staan, wat moeten deze doen? Of is hier geen antwoord op?

Misschien dat het dak nog uitkomsten bied?

(Geintje) 😳
De norm is maximaal 15 minuten staan.
Dat was toch alleen voor intercity's? Wat ik begreep was de norm van de NS voor intercity's een zitplaats geboden moest worden boven de 15 minuten, maar voor sprinters 50% van de staanplaatsen gebruikt mocht worden voor ritten boven de 15 minuten. Dit waren overigens dan wel de eigen normen van de NS, niet de normen van de overheid als opdrachtgever, volgens mij eist die alleen een algemene zitplaatskans en is het aan de NS om deze in te vullen. Waarbij je als spitsreiziger op bepaalde trajecten het nakijken kan hebben, want de zitplaatskans is het gemiddelde van alle treinen.
Reputatie 6
En wat is er mis mee dat je als reiziger met een niet-zichtbare beperking vriendelijk aan iemand vraagt om op te staan van een zitplaats die daarvoor speciaal gemarkeerd is?
Reputatie 2
En wat is er mis mee dat je als reiziger met een niet-zichtbare beperking vriendelijk aan iemand vraagt om op te staan van een zitplaats die daarvoor speciaal gemarkeerd is?
Een zitplaats in de trein die daarvoor speciaal gemarkeerd is?
Nooit gezien, maar veel zullen dat niet durven. Je zult het dus moeten voorkomen dat dat moet. Maar ik heb nog geen antwoord op de vraag wat de conducteur doet als je langer dan 15 minuten moet staan?
nsrens99, beter kijken als je met de trein reist want ze zijn er echt. De stoelen welke het dichts bij de ingang zijn hebben vaak een sticker op de wand of het bagagerek waar dit op staat. Meer info vindt je hier:

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking/extra-voorzieningen-in-trein-en-op-het-station.html

En als je langer moet staan dan 15 minuten, wat verwacht je dan dat een HC voor je doet ??? Iemand uit een stoel zetten ???

Een HC kan in deze gevallen niet meer doen dan een omroep om tassen van stoelen te halen, soms geven ze zelfs nog aan waar er wel plekken vrij zijn in de trein zodat je daar naar toe kunt lopen. In hele uitzonderlijke gevallen wordt de 1e klas wel eens opengesteld voor reizigers met 2e klas kaartjes.

In veel gevallen is een bepaald deel van de trein heel erg druk maar zijn er in een ander gedeelte van de trein nog zat zitplaatsen vrij.

Hele drukke treinen worden doorgaans wel doorgegeven door de HC naar het interne meldpunt hiervoor.
Een zitplaats in de trein die daarvoor speciaal gemarkeerd is?
Nooit gezien, maar veel zullen dat niet durven. Je zult het dus moeten voorkomen dat dat moet. Maar ik heb nog geen antwoord op de vraag wat de conducteur doet als je langer dan 15 minuten moet staan?

Hee oelewapper. Dat jij blind bent neem ik je niet kwalijk. Ja er zijn stoelen gemarkeerd voor mensen die daar behoefte aan hebben. En als je niet langer dan 15 minuten kan staan....., wat zou je zelf doen???