beantwoord

Staan in de trein wordt standaard?

Reputatie 2
In https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/staan-in-de-trein-25443 wordt geopperd dat nieuwe sprinters meer staanplaatsen krijgen.
Ik heb geloof ik ook weleens gelezen dat de NS opperde dat je betaald voor de reis van A naar B en niet voor een zitplaats.
Een kaartje voor alleen A naar B, zou veel goedkoper moeten zijn.
Dan zou een hotel dus ook kunnen opperen dat je betaald voor een overnachting en niet voor een bed. Een bioscoop dat je betaald voor de film en niet voor een zitplaats. Ik vind het onzin dat je alleen betaald voor de reis en niet voor de zitplaats.
De NS zou beter haar best moeten doen zodat vrijwel iedereen kan zitten. Vaak staan er zoveel mensen dat de NS dat beslist had moeten kunnen voorzien. Staan moet niet de standaard worden voor zulke dure kaartjes en helemaal als je je bedenkt dat de belastingbetaler door bovenop ook nog meebetaalt.

Staan moet bovendien niet de standaard worden omdat veel mensen helemaal niet kunnen staan. Ikzelf bijvoorbeeld ben groot en zie er sterk uit, maar mis bijna twee rugwervels. Ervan uitgaan dat als ik of elk ander die niet kan staan, iemand vraagt om zijn plaats af te staan aan mij, is onrealistisch. De eerste klas om te mogen zitten is niet voor iedereen betaalbaar.

In een hotel betaal ik voor een bed, niet voor een overnachting, in de bioscoop voor een zitplaats en niet voor een film in de trein wil ik zitten. Voor de huidige prijs plus aanvulling van de staat, moet iedereen kunnen zitten. Hoge boetes zouden moeten worden uitgedeeld als een erg groot percentage moet staan. Een modern bedrijf kan voorzien hoeveel klanten deze krijgt en anders moet een concurrent het overnemen.

Wil de NS sprinters daadwerkelijk inrichten voor meer staande reizigers? Worden kaartjes dan goedkoper? Wat doet de NS met klanten die niet kunnen staan?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 9 april 2018, 09:24

Omdat het sentiment in dit topic een dermate negatieve wending heeft gekregen, heb ik besloten dit topic te sluiten.

Als concluderend antwoord: wij richten onze treinen zo in dat de ruimte zo optimaal mogelijk wordt benut. Dit betekent in de huidige samenleving en de drukte in de spits, dat wij ook rekening moeten houden met het feit dat er tegenwoordig veel reizigers moeten staan. Dat betekent dat wij als organisatie ons blijven inzetten om iedereen van een zitplaats te voorzien, maar dit is een langdurig proces waarbij heel veel facetten betrokken zijn. Denk naast het fysiek optimaal inrichten van treinen ook aan de financiën en de belangen van onze reizigers wat betreft AVG-toegankelijkheid e.d. Om ook de reizigers, die in de spits vaak moeten staan, zo goed mogelijk te helpen met deze onwenselijke situatie, wordt er inderdaad gekeken naar de inrichting voor de staande passagier. Zoals in dit topic benoemd, zijn hier de lussen bovenin de trein gekomen en staan er in de Sprinters palen waar steun en stabiliteit gevonden kan worden.

Op de vraag "Wordt staan de nieuwe standaard voor de reizigers" is het antwoord "Nee".
Wij zullen ons altijd inzetten om iedereen van een comfortabele reis te voorzien, waar een zitplaats ook bij hoort.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

47 reacties

Hee oelewapper. Dat jij blind bent neem ik je niet kwalijk. Ja er zijn stoelen gemarkeerd voor mensen die daar behoefte aan hebben. En als je niet langer dan 15 minuten kan staan....., wat zou je zelf doen???

Klapstoel meenemen 😃 😃 😃

Hee oelewapper. Dat jij blind bent neem ik je niet kwalijk. Ja er zijn stoelen gemarkeerd voor mensen die daar behoefte aan hebben. En als je niet langer dan 15 minuten kan staan....., wat zou je zelf doen???

Klapstoel meenemen 😃 😃 :D

Misschien komt nsrens99 nog met een reactie waar we wat mee kunnen. ?
Ik mis het vakje, problemen aangekaart 😃 😃

Nee, die is al druk met het bedenken van een nieuw probleem/dilemma om een topic over de openen.
Laatst heb ik echt moeten lachen. Een groep studenten had inderdaad klapstoelen mee en gebruikten deze ook. Was niet echt nodig, maar vond het wel briljant. Veilig was het niet te noemen, weet ook niet of ze er echt lang op gezeten hebben.
Reputatie 2
nsrens99, beter kijken als je met de trein reist want ze zijn er echt. De stoelen welke het dichts bij de ingang zijn hebben vaak een sticker op de wand of het bagagerek waar dit op staat. Meer info vindt je hier:

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking/extra-voorzieningen-in-trein-en-op-het-station.html

En als je langer moet staan dan 15 minuten, wat verwacht je dan dat een HC voor je doet ??? Iemand uit een stoel zetten ???

Een HC kan in deze gevallen niet meer doen dan een omroep om tassen van stoelen te halen, soms geven ze zelfs nog aan waar er wel plekken vrij zijn in de trein zodat je daar naar toe kunt lopen. In hele uitzonderlijke gevallen wordt de 1e klas wel eens opengesteld voor reizigers met 2e klas kaartjes.

In veel gevallen is een bepaald deel van de trein heel erg druk maar zijn er in een ander gedeelte van de trein nog zat zitplaatsen vrij.

Hele drukke treinen worden doorgaans wel doorgegeven door de HC naar het interne meldpunt hiervoor.

Bijdrage 10 Slidestops
Medewerker Veiligheid en Service NS
Schreef...
De norm is maximaal 15 minuten staan. Dat er meer faciliteiten komen om te staan, wil niet zeggen dat dat de bedoeling gaat worden. In sommige treinen sta je los, het kan zijn dat hier handgrepen en dergelijke komen, zodat het veilig komt en dat er echte staplaatsen zijn.

Dan is mijn vraag... wat gebeurt er als ik 15 minuten sta.
Een heel normale vraag, maar niemand gaf antwoord en jij doet alsof ik dat bedacht heb?
Slidestops, Medewerker Veiligheid en Service NS schreef het en ik vraag naar het hoe.
Reputatie 2
En wat is er mis mee dat je als reiziger met een niet-zichtbare beperking vriendelijk aan iemand vraagt om op te staan van een zitplaats die daarvoor speciaal gemarkeerd is?
Een zitplaats in de trein die daarvoor speciaal gemarkeerd is?
Nooit gezien, maar veel zullen dat niet durven. Je zult het dus moeten voorkomen dat dat moet. Maar ik heb nog geen antwoord op de vraag wat de conducteur doet als je langer dan 15 minuten moet staan?

Schelden doet geen zeer en dat jij mij oelewapper noemt zegt meer over jou dan over mij. Wie weleens als een sardientje in de trein heeft gestaan zoals ik gisteren, weet dat die paar plaatjes weinig nut hebben. Misschien leuk voor de rustige uren, maar anders kun je er amper komen, laat staan gebruik van maken.
Wat je zegt ben je zelf. Nananananaaaaa.
Antwoord op je vraag, als jij 15 minuten staat gebeurt er helemaal niets.

Dan sta jij daar maar wat te staan en waarschijnlijk ook nog wel wat langer dan die 15 minuten, tenzij je in de tussentijd uitstapt.
Reputatie 2
Niemand heeft of wil het antwoord geven... na 15 minuten gebeurt er niets en de max. van 15 minuten staan is onzin. Die max. heb ik niet bedacht slimmeriken. Als we niets meer in te brengen hebben gaan we schelden? Mooi, clubje hebben jullie. Allemaal NS medewerkers die het vervelend vinden als ze geen verweer hebben en dan gaan schelden en een persoon onderuit halen? Alleen mensen die jullie gelijk geven deugen?
Schelden doet geen zeer. Nanananaaaa.
En jij hebt als ict'er root rechten binnen het bedrijf waar je werkt? ......

Reputatie 2

Ook deze opmerking zegt meer over jouw niveau dan over mij.
Ik pas mij aan.... nanananaaaa! Sliep uit! Wat je zegt ben jezelf.
Reputatie 7
De norm is 15 minuten. Na die 15 minuten gebeurt er niets magisch en dat had je denk ik zelf ook wel kunnen bedenken. De norm zal ook gerust wel eens overtreden worden. Dat is dan helaas niet anders. Je zult dan dus wat langer moeten blijven staan.
Reputatie 2

En dat noemt mij Oelewapper? Hahahahaha
Als je al op je eigen berichten gaat reageren ......, zucht

Sssst!
Reputatie 2
De norm is 15 minuten. Na die 15 minuten gebeurt er niets magisch en dat had je denk ik zelf ook wel kunnen bedenken. De norm zal ook gerust wel eens overtreden worden. Dat is dan helaas niet anders. Je zult dan dus wat langer moeten blijven staan.
Ja, dat had ik al bedacht en jij ook, maar waarom begin je er dan over in bijdrage 10?
Het is dus een illusie en als er geen plaats is en je kunt niet staan, zit je op de grond en in mijn geval ( gebroken rugwervels ) zal dat plat op de rug moeten. Ja, om te kunnen zitten koop ik steeds vaker 1e klas, maar dat kan niet iedereen. Dat is de reden dat ik hoop dat zitten de standaard blijft. Reizen moet voor iedereen bereikbaar zijn. De tram kan ik meestal al vergeten en dat vind ik niet acceptabel.
Reputatie 7
Badge +3
Of wil je dit antwoord van Klaas-Jan NS moderator bestempelen als leugen? Het staat er letterlijk... In de sprinter is al meer plek bedacht voor reizigers die staan. Liegt Klaas-Jan volgens jou?
In dat zelfde antwoord staat ook "We willen zoveel mogelijk mensen een zitplek bieden."

Wat betreft de nieuwe sprinters, op https://nieuws.ns.nl/ns-nieuwe-sprinters-en-vaker-sprinters/
staat dat de nieuwe SNG sprinters totaal 20.000 zitplaatsen zullen hebben. Dat is al meer dan het totaal aantal zitplaatsen van de SGM's die er op termijn uitgaan (al is nog wel de vraag welke termijn). En ik geloof dat er ook nog de mogelijkjheid is meer SNG's te bestellen.
Hoe is het binnen het bedrijf waar je werkt geregeld t.a.v. de avg?

Gebroken rugwervels kunnen, lijkt mij, pijnlijk zijn. Bezoekje arbo arts?
Reputatie 2

Sssst!
Reputatie 7
Als je niet kunt zitten kun je gebruik maken van de mindervalide/voorrangs plaatsen. Het is een utopie te denken dat staan in het openbaar vervoer nooit voorkomt. Dit kan ook niet voorkomen worden en hoort er gewoon bij. Als je het daar niet mee eens bent, kun je beter gebruik maken van besloten vervoer.

Sssst!

Die wervels kan ik weinig mee.

Hoe is het geregeld t.a.v. de avg wetgeving bij jou werkgever?

Reputatie 2

Sssst!

Sssst!

Die wervels kan ik weinig mee.

Hoe is het geregeld t.a.v. de avg wetgeving bij jou werkgever?

Reputatie 7
Omdat het sentiment in dit topic een dermate negatieve wending heeft gekregen, heb ik besloten dit topic te sluiten.

Als concluderend antwoord: wij richten onze treinen zo in dat de ruimte zo optimaal mogelijk wordt benut. Dit betekent in de huidige samenleving en de drukte in de spits, dat wij ook rekening moeten houden met het feit dat er tegenwoordig veel reizigers moeten staan. Dat betekent dat wij als organisatie ons blijven inzetten om iedereen van een zitplaats te voorzien, maar dit is een langdurig proces waarbij heel veel facetten betrokken zijn. Denk naast het fysiek optimaal inrichten van treinen ook aan de financiën en de belangen van onze reizigers wat betreft AVG-toegankelijkheid e.d. Om ook de reizigers, die in de spits vaak moeten staan, zo goed mogelijk te helpen met deze onwenselijke situatie, wordt er inderdaad gekeken naar de inrichting voor de staande passagier. Zoals in dit topic benoemd, zijn hier de lussen bovenin de trein gekomen en staan er in de Sprinters palen waar steun en stabiliteit gevonden kan worden.

Op de vraag "Wordt staan de nieuwe standaard voor de reizigers" is het antwoord "Nee".
Wij zullen ons altijd inzetten om iedereen van een comfortabele reis te voorzien, waar een zitplaats ook bij hoort.