staan met een 1e klas abonnement | NS Community

staan met een 1e klas abonnement

  • 24 January 2023
  • 20 reacties
  • 482 Bekeken

Ook mijn ervaring 1e klas vol en jij die een duur abonnement hebt kan staan dan hoop je maar op een conducteur die controleert maar dat is tegenwoordig een zeldzaamheid. Zorg in ieder geval weer voor voldoende treinen met voldoende zitplaatsen.


20 reacties

Reputatie 7
Badge

Heb je een voorbeeld?

Reputatie 7
Badge +3

Ook een 1e klas abonnement geeft geen recht op zitplaats maar recht op vervoer.

Twijfel je of iedereen die zit een 1e klas vervoersbewijs heeft, dan kun je er op wijzen dat het niet toegestaan is om met 2e klasvervoersbewijs in de 1e klas te zijn en of men dan weg wilt gaan als men geen 1e klas vervoersbewijs heeft. Dit is in feite taak van conducteur, maar die zal zich zoals gewoonlijk niet laten zien.

De meest populaire werkdagen zijn dinsdag en donderdag. Dan is het extra druk op de weg en in OV. Meer kans op zitplaats heb je op de andere dagen.

 

Reputatie 5

 

Heb je een voorbeeld?

 

Het was in het najaar dagelijkse kost, ik heb weinig zicht op de situatie na 12 december. Ik heb in november/december 2 keer met een 1e klas abonnement in de 1e klas gestaan en heb 3 keer in een 1e klas gezeten waar anderen moesten staan. Allemaal maar netjes gemeld via de App. Dat was voornamelijk tussen Utrecht en Den Haag, maar ook tussen Arnhem en Utrecht. Een enkele keer waren voorgaande treinen uitgevallen.   

Meerdere van deze treinen zijn inmiddels uit de dienstregeling gehaald omdat het ritten op ‘rustigere momenten’ waren 🙄.

Reputatie 7
Badge +1

Vandaag op twitter ook weer veel klachten over te korte treinen. NS blijft maar met de druktemelder komen. Ik heb zelf niet de indruk dat daar echt veel mee gebeurd.

 

Reputatie 7
Badge +3

NS blijft maar met de druktemelder komen. Ik heb zelf niet de indruk dat daar echt veel mee gebeurd.

NS-personeel ook niet 🙁 https://www.nu.nl/binnenland/6232772/ns-conducteurs-machteloos-in-stampvolle-treinen-we-worden-totaal-niet-gehoord.html

"Drukte in de trein maken we dagelijks mee. Er is een app waarin we kunnen melden of een trein te druk is. Maar zelfs na een jaar waarin je mensen als sardientjes in een blik moet vervoeren, is daar niets meegedaan."

Reputatie 7

De druktemelder is leuk voor de bühne. Heb deze de afgelopen jaren al ontelbare keren gebruikt. Ben ermee gestopt aangezien concreet resultaat uitbleef. Vaak trof ik ook rustige treinen die als druk vermeld staan en andersom. Verder ben ik van mening dat personeel op de trein zelf heel goed weet hoe druk en vol het is. Dat kunnen zij toch intern doorgeven, een reiziger hoeft dat niet dat te doen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar goed, je hebt natuurlijk geen druktemelder nodig om te bedenken dat ICM-4 midden in de spits vrij weinig is. Er waren oorspronkelijk ook tien bakken gepland. Daar zijn er helaas slechts vier van overgebleven ...

Reputatie 7
Badge +1

Maar goed, je hebt natuurlijk geen druktemelder nodig om te bedenken dat ICM-4 midden in de spits vrij weinig is. Er waren oorspronkelijk ook tien bakken gepland. Daar zijn er helaas slechts vier van overgebleven ...

Dat klopt natuurlijk helemaal mrfreeze, maar waarom wordt dat dan gewoon niet op twitter zo gecommuniceerd. altijd weer van die afleidingsmanoeuvres waar je niets aan hebt. En inderdaad zoals Rene74 aangeeft het personeel kan dat ook zelf doen.

Reputatie 5

Ook een 1e klas abonnement geeft geen recht op zitplaats maar recht op vervoer.

Twijfel je of iedereen die zit een 1e klas vervoersbewijs heeft, dan kun je er op wijzen dat het niet toegestaan is om met 2e klasvervoersbewijs in de 1e klas te zijn en of men dan weg wilt gaan als men geen 1e klas vervoersbewijs heeft. Dit is in feite taak van conducteur, maar die zal zich zoals gewoonlijk niet laten zien.

De meest populaire werkdagen zijn dinsdag en donderdag. Dan is het extra druk op de weg en in OV. Meer kans op zitplaats heb je op de andere dagen.

 

een 1e klas abonnement geeft geen recht op zitplaats zolang er alleen maar mensen met een voor die plek geldig vervoersbewijs zitten heb ik uit zeer betrouwbare bron vernomen.

Dus bij twijfel moet niet de reiziger,maar NS zorgen dat de illegaalzitters daar verdwijnen! (het liefst met een UVB)

Reputatie 6

Over die druktemelder gesproken, dat is natuurlijk een populair “afleidingsinstrument” zoals dat de laatste jaren populair is bij veel commerciële bedrijven (en tegenwoordig ook al overheidsinstellingen). Je maakt iets waar de klant z’n stoom in kan afblazen en het resultaat gooi je gewoon weg. Resultaat: klant tevreden want die denk dat-ie gehoord wordt en het bedrijf hoeft niks te doen, niet eens de klacht aan te horen. Ik heb helaas echt veel te veel meegemaakt dat met dit soort feedback echt “0” gedaan wordt om het nog serieus te nemen.

Spijtig dat je dat zo ziet. In het verleden kon je via onze website achterhalen op welke trajecten er veel meldingen binnenkwamen. Daarnaast stond er ook aangegeven wat de status was van deze meldingen en informatie over wat we eraan gingen doen. Ondanks dat dit niet inzichtelijk is voor de reiziger verzamelen we deze gegevens nog steeds om in te spelen op de drukke trajecten, indien mogelijk.

Reputatie 6

Maar hoe kan dan verklaard worden dat de gebruikers niet het gevoel hebben dat er ook maar iets mee gebeurt? Misschien is er dan toch iets mis met tenminste de terugkoppeling.

Ik zelf heb niks te klagen, op de tijden dat ik met de trein reis, is het meestal heel erg rustig, maar ik heb toch wel te doen met al die mensen die als tonijntjes in een blikje zitten. Probeer dan ook maar eens virus-overdracht te voorkomen (van welk soort je favoriet is, ik zelf van geen enkele).

Reputatie 7
Badge +4

@Satneef: een 1e klas abonnement geeft geen recht op zitplaats zolang er alleen maar mensen met een voor die plek geldig vervoersbewijs zitten heb ik uit zeer betrouwbare bron vernomen.

 

;-)

Reputatie 7
Badge +2

Spijtig dat je dat zo ziet. In het verleden kon je via onze website achterhalen op welke trajecten er veel meldingen binnenkwamen. Daarnaast stond er ook aangegeven wat de status was van deze meldingen en informatie over wat we eraan gingen doen.

Toen die info nog op de site stond gebeurde er net zo weinig mee anders. Ik heb de materieelinzet van NS altijd als een soort cyclus ervaren: een net te krappe trein wordt ruimer, vervolgens is 'ie voor NS te rustig dus wordt hij kleiner en vervolgens nog kleiner, waarna weer een lengte die net past en zo verder.

In het verleden zo vaak treinen opeens kleiner zien worden bij onveranderd reizigersaanbod. Dat kan niet uit de telcijfers volgen, tenzij de cijfers niet kloppen.

Reputatie 7
Badge

Vandaag op twitter ook weer veel klachten over te korte treinen. NS blijft maar met de druktemelder komen. Ik heb zelf niet de indruk dat daar echt veel mee gebeurd.

 

Dit kwam door een storing rondom Amersfoort. De trein die vanuit Utrecht naar Leeuwarden had moeten gaan, keerde weer terug naar Rotterdam. Bij aankomst in Utrecht werd er niets omgeroepen, dus met een beetje pech (er bleven veel reizigers zitten) kwamen zij er rond Woerden achter dat ze niet waren afgebogen naar Amersfoort maar weer richting huis gingen….. Hopelijk is er net voor vertrek toch nog een goede omroep geweest…

De signalen van te drukke treinen zullen altijd zichtbaar zijn waar de reizigers die wel verbetering merken dit minder vaak zullen verkondigen. Ondanks dat we toen beschreven wat we met de meldingen deden kregen we alsnog vaak te horen dat we niks deden, net zoals Daniel nu ook aangeeft.

Reputatie 7
Badge +2

Ondanks dat we toen beschreven wat we met de meldingen deden kregen we alsnog vaak te horen dat we niks deden, net zoals Daniel nu ook aangeeft.

Dat zit 'm denk ik vooral in de nogal lange doorlooptijd die dat vaak had. Aanpassingen in de inzet gebeurden vaak pas weer met het eerstvolgende wijzigingsblad dus dan was je zomaar weer een maand of meerdere maanden verder.

Zou me niks verbazen als sommige reizigers het net daarvoor zat waren en een andere trein gingen nemen. Daardoor heb je dan opeens wat minder reizigers, waardoor de verlengde trein weer te rustig lijkt en dan weer korter wordt net nadat de eerder verdwenen reizigers door hebben dat er consequent een langere trein rijdt en weer terugkeerden.

Maar er zijn ook gewoon situaties die NS nogsteeds niet lijkt te snappen, zoals dat je in treinen rond 11.00 uur in Amersfoort ri. Utrecht geen korte treintjes moet gaan inzetten. Was voor mij ooit de reden om een 1e klas WeekendVrij te nemen, want je kon destijds (eind 2017) er de klok op gelijk zetten dat zo'n trein altijd overvol was bij gebrek aan ingezet materieel. Iets wat vandaag de dag nog onveranderd is trouwens, net als dat die treinen klassiek vol zitten met de dagjesmensen vanuit het noorden.

Reputatie 3

Ook mijn ervaring 1e klas vol en jij die een duur abonnement hebt kan staan dan hoop je maar op een conducteur die controleert maar dat is tegenwoordig een zeldzaamheid. Zorg in ieder geval weer voor voldoende treinen met voldoende zitplaatsen.


Waarom controleren als ze zelf amper beweegruimte hebben in de trein. Ik kon een paar maanden geleden ook gezellig op de trap staan en hopen dat ik stabiel kon blijven, anders lag ik zo op de rest beneden aan de trap. Er valt niks te controleren in een overvolle trein waar men geeneens arm ruimte heeft.

Badge +3

Och, een paar jaar geleden betekende dat dat de NS zowat een rechtszaak wegens genocide kon verwachten.

Totaal onverantwoord, besmettingsgevaar alom, en natuurlijk de reizigers die zelf verkeerd mondkapjesgedrag (van anderen) niet wilden handhaven…😅

Reputatie 5

De signalen van te drukke treinen zullen altijd zichtbaar zijn waar de reizigers die wel verbetering merken dit minder vaak zullen verkondigen. Ondanks dat we toen beschreven wat we met de meldingen deden kregen we alsnog vaak te horen dat we niks deden, net zoals Daniel nu ook aangeeft.

Ga in het weekend maar eens op Utrecht centraal kijken bij de treinen richting Amsterdam centraal.

Sinds de intercity uit Enkhuizen niet verder rijdt dan Amsterdam Centraal en V.V. is dat een chaos.

 

O,ik vond nog een leuk stuk van de tweede kamer:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29984-94.html

Neem dit ter harte!

Met name onderaan.

Reageer