beantwoord

staanplaats/zitplaats

• 21 mei 2020
  • 9 reacties
  • 300 Bekeken

Wat als in Corona tijd er geen goedgekeurde zitplaats in de trein is als je bent ingestapt en de trein rijdt al?

icon

Beste antwoord door MoDe 21 mei 2020, 10:03

Dan zul je moeten staan en hopen dat er iemand gaat uitstappen bij de volgende stop, want anders zul je zelf moeten uitstappen.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dan zul je moeten staan en hopen dat er iemand gaat uitstappen bij de volgende stop, want anders zul je zelf moeten uitstappen.

Om 0545 uur zal het niet echt snel gebeuren maar ik voor zie problemen op schiphol waar ik om 1500 uur moet terug reizen.  Ik zie wel

Reputatie 3

leuk als je op een traject reist met elke 10 of 15 minuten een trein. Buiten de randstad lijkt me dit niet heel realistisch. Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken; of mensen het risico nemen en niet een half uur of een uur gaan wachten. En hoe dar vervolgens op gereageerd gaat worden.

Badge

Het wordt zichtbaar drukker maar nog niet zo druk.

De zitplaatsen zijn bewust bij het raam zodat het gangpad op gepaste afstand is van de zitplaatsen, ik verwacht niet dat er snel een probleem gemaakt wordt als er enkele mensen staan in de trein  op gepaste afstand.

Ook verwacht ik nog niet zo snel dat treinen zo vol zullen zitten op/rondom Schiphol tenzij de vliegreizen weer op gang gaan komen en er weer veel toeristen naar Amsterdam gaan komen.

Als treinpersoneel rijden we natuurlijk voor de reizigers en het is geen streven om treinen op te heffen, dit zijn uiterste maatregelen als we echt twijfelen of het nog veilig is om door te rijden met de trein.  Dilemma's daarbij zijn dat als we een trein opheffen de volgende trein nog drukker zal worden.

Reputatie 5

Het wordt zichtbaar drukker maar nog niet zo druk.

Als treinpersoneel rijden we natuurlijk voor de reizigers en het is geen streven om treinen op te heffen, dit zijn uiterste maatregelen als we echt twijfelen of het nog veilig is om door te rijden met de trein.

Dilemma's daarbij zijn dat als we een trein opheffen de volgende trein nog drukker zal worden.

En precies dat vraag ik me al die tijd ook af. Wat heeft het eigenlijk voor nut een trein leeg te maken als het midden in de spits is en je dus kan uitrekenen dat treintje later nog voller al is? Denk bvb aan die recente chaos in Weesp-als daar weer eens een aansl. wordt gemist dan heb je een dubbele aantal mensen en dus dubbel te veel vraag naar plaatsen. En in de praktijk laat de NLer zich nou niet zo makkelijk reguleren in wat hij/zij meest als zinloze ambtenarij vindt.

Reputatie 3

Hoe is dat toen in Weesp, en eerder in Gouda, eigenlijk opgelost?

Badge

In die gevallen is het een afweging geweest waarbij voor de Hc op de trein de werksituatie niet meer veilig geacht werd i.v.m. het risico op besmetting met Corona. In ieder geval van de treinen op Gouda heb ik begrepen dat mensen ok het balkon waar gesleuteld moest worden door de Hc niet vrij wilden maken en daar op is niet meer vertrokken. (ik was er niet bij maar dit is wat ik begrepen heb)

Indien reizigers niet mee werken in zo'n situatie en mijn collega op de trein voor zijn/haar gevoel niet veilig kan werken dan is voor mij als machinist de keuze ook makkelijk, dan vertrek ik niet tot het probleem is opgelost.

Ik ben niet degene die gaat oordelen of reiziegrs nog voldoende reizigers houden naar elkaar, dat is geheel eigen verantwoording. 

Maar als ik zelf vind dat het voor mij niet veilig is of mijn collega vindt dat dan is dat wel een duidelijke grens in deze Corona tijd. Zo zal ik zelf niet passagieren in een te drukke trein waar geen mogelijkheid is voldoende afstand te houden of een cabine te gebruiken op dit moment. Als dat inhoudt dat ik later thuis ben dan is dat maar zo en als ik niet op tijd bij mijn volgende trein kan komen dardoor dan moet de bijsturing dat oplossen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat Tonnyschonewille vooral bedoelt hoe die reizigers uiteindelijk wel vervoerd zijn. Waren die volgende treinen dan ook niet extreem druk? Of waren die een stuk langer?

Badge

Ik denk dat Tonnyschonewille vooral bedoelt hoe die reizigers uiteindelijk wel vervoerd zijn. Waren die volgende treinen dan ook niet extreem druk? Of waren die een stuk langer?

Geen idee, ik was er niet bij.  Er zijn later wel langere treinen ingezet op dat traject maar dat zal neit de eerstvolgende trein zijn geweest.

Reageer