Stand van het land, en speciek de NS

Reputatie 3
Nog onderweg in de trein van Groningen naar Amsterdam in 1e klas. In Zwolle stapt jonge knul (13 a 14 jaar)in en gaat 1e klas zitten. Dit heb ik hem op dit traject vaker zien doen en aan alles in houding blijkt dat hij geen 1e klas kaartje heeft. Eerst door schichtig om zijn heen te kijken en de deuren in de gaten te houden. Maar blijkbaar komt hij er altijd mee weg, want in zijn houding wordt hij steeds brutaler en uitdagender. Ik heb hem wel eens aangesproken en geïnformeerd dat het een 1e klas stilte coupe was. Resultaat, ik kreeg een grote bek. En geen steun van de andere reizigers in de coupe.
Maar nu kwamen achter hem 2 conducteurs aanlopen die in dezelfde coupe gingen zitten. Ze zien hem, maar vragen niet naar zijn vervoersbewijs.Sterker nog, die deden hun uiterste best om te doen alsof ze hem niet hadden gezien. Die knul kwam niet meer bij van het lachen. Dat is dus het niveau van het personeel. Nu zie ik al zelden een conducteur, en als er al eens een voorbij loopt wordt er ook niet altijd om je vervoersbewijs gevraagd. En ik reis 6 dagen per week met de trein.
Blijkbaar hoef je als conducteur bij NS niet te werken, en wordt je betaald alleen om aanwezig te zijn.
En dit is volgens mij tekenend voor Nederland. We spreken elkaar niet meer aan op gedrag. Sterker nog, we doen alsof we het niet zien.Niemand neemt nog zijn verantwoording.

12 reacties

Nee iemand corrigeren mag niet meer
Sinds de invoer van de OV Chipkaart heeft het NS personeel zeer veel last van smetvrees. Vroeger had bijna iedereen een papieren kaartje die ook nog kort daarvoor was aangeschaft en dus veel minder kans hadden op bacteriën. Tegenwoordig hebben we allemaal een chipkaart die maar liefst 5 jaar geldig is. U wilt niet weten wat sommige mensen met deze ov chipkaart allemaal doen. Om de kans voor het oplopen van ziektes zoveel mogelijk te beperken, heeft het personeel besloten om de controles zo min mogelijk uit te voeren. De door u aangehaalde 13 á 14 jarige reiziger is in deze natuurlijk een typisch voorbeeld van een reiziger die zo veel mogelijk gemeden dient te worden. (het aantal bacteriën op een dergelijke kaart is vele malen hoger dan het aantal bacteriën op de deurkruk van het gemiddelde kantoortoilet. 🙂
Reputatie 5
Hee, zo had ik het nog niet bekeken.
Reputatie 4
Hoi Mokum, dank je wel voor je bericht.

Ik kan me goed voorstellen dat het voor jou onprettig is wanneer deze situatie zich voordoet in de trein en je dan ook nog het gevoel hebt dat er niets aan gedaan wordt door onze conducteurs. Echter vind ik het knap lastig om in te schatten of deze persoon niet in de tweede klasse 'hoort' of niet. Ik kan namelijk niet zonder feiten een oordeel vellen. Als je verwacht dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan door deze persoon dan ontvang ik graag je voorletters, achternaam, postcode, huisnummer, geboortedatum en OV-chipkaartnummer in een privébericht. Dit doe je door op mijn naam te klikken en vervolgens een muisklik te zetten op "stuur bericht". Dan kan ik deze situatie melden bij de betreffende afdeling en kan er een stokje voor gestoken worden.

Wat betreft de NS medewerkers die in dezelfde coupé zaten; het kan best zijn dat deze medewerkers buiten dienst aan het reizen waren. Alleen opnieuw; ik heb geen feiten, dus mag ik eigenlijk geen oordeel hebben.
Waarom eigenlijk zóveel gegevens, inclusief ovcp-nummer?! Zonder ovcp kan je geen melding maken?
Reputatie 4
Henk_NL Je hebt ook gelijk, alleen conform de nieuwe AVG wetgeving kan ik niet voorzichtig genoeg zijn.
Zeker, dus alle gegevens die je niet verzamelt hoef je onder de GDPR ook niet te verantwoorden. Naam zou genoeg moeten zijn dus 😀

Het is niet dat je voor een melding aan klantdata hoeft te zitten verders lijkt me?!
Zoals Nathan NS al aangeeft vermoed ik dat deze HC's geen dienst deden op deze trein maar passagierden naar bv een cursus. Binnen de NS is het voor Mcn en HC verplicht om naar cursus in NS kleding te reizen waardoor het bv op de treinen richting Amersfoort net is alsof er enorm veel NS personeel in de trein zit en dit wekt een bepaald onbegrip als er niet gecontroleerd wordt bv.

Daarnaast wordt er ook tijdens diensten door machinisten geregeld meegereden met een trein als passagier om op de volgende locatie te komen waar je verder gaat met je rijdende dienst. Dan zit je ook wel eens bij elkaar of je bent met zijn tweeën omdat er 1 leerling is en de ander de mentor.

Persoonlijk zouden heel veel medewerkers naar deze cursus dagen in eigen kleding willen reizen juist om dit beeld te voorkomen, echter moeten wij ons ook aan de regels houden.
Zoals Nathan NS al aangeeft vermoed ik dat deze HC's geen dienst deden op deze trein maar passagierden naar bv een cursus. Binnen de NS is het voor Mcn en HC verplicht om naar cursus in NS kleding te reizen waardoor het bv op de treinen richting Amersfoort net is alsof er enorm veel NS personeel in de trein zit en dit wekt een bepaald onbegrip als er niet gecontroleerd wordt bv.

Daarnaast wordt er ook tijdens diensten door machinisten geregeld meegereden met een trein als passagier om op de volgende locatie te komen waar je verder gaat met je rijdende dienst. Dan zit je ook wel eens bij elkaar of je bent met zijn tweeën omdat er 1 leerling is en de ander de mentor.

Persoonlijk zouden heel veel medewerkers naar deze cursus dagen in eigen kleding willen reizen juist om dit beeld te voorkomen, echter moeten wij ons ook aan de regels houden.

Passagierden naar bv een cursus... of naar huis. Ofwel hoeveel cursusdagen hebben jullie per jaar als Mcn en hc ?

En hoeveel procent van de eerste klas wordt bezet door medewerkers van de NS? Terwijl er in de spits ook regelmatig betalende reizigers moeten staat . En nee, niet komen met het argument dat personeel hier ook voor betaald. De reiziger op 1,2 en 3. ..
Tja als ik de toon van je reactie lees vraag ik me af zal ik reageren of toch maar niet ... Maar het kan ook anders over komen dan bedoeld natuurlijk. ;)

De dagen cursus ligt er aan of het om landelijke herinstructie gaat of om een opleiding voor bv machinist/hoofdconducteur/ mentor/ ERTMS/materieel instructies/ etc. ...

Maar loopt van zo'n 2 dagen per jaar naar zo'n ca. 60 dagen denk ik voor de Mcn opleiding en de herinstructie doet iedere HC/Mcn elk jaar.

Ik heb nog nooit gezegd dat NS medewerkers ook betalen voor reizen in de eerste klas, ik weet hoe je daar bij komt ?

Zolang er plek is in de trein mogen wij uiteraard gewoon gebruik maken van de zitplaatsen, zodra mensen moeten zou het gebruikelijk moeten zijn om je plek af te staan aan een reiziger of als er 2e klas ruimte is ga je daar zitten. Ik maak me zelf nooit zo druk over of ik 1e of 2e klasse reis en als het erg druk is neem ik als het kan wel een onbediende cabine in overleg met de HC.

Niet iedereen staat er hetzelfde in maar ik moet eerlijk zeggen dat er ook veel reizigers zijn die niet verder kijken in de trein voor een zitplek dan de coupe waar ze ingestapt zijn. Afgelopen week nog meegemaakt dat een Virm met 10 bakken voor een deel staanplaatsen (vooral het midden van de trein) had maar de laatste en eerste coupe nagenoeg leeg waren.

En op de A2 corridor met de 10 minuten trein zie ik ook geregeld dat er een trein bijna uitpuilt om vervolgens te zien dat de trein daarachter zat zit plekken heeft. Soms is het ook zelf even kijken en verder kijken dan die ene trein of die ene coupe.
De reiziger op 1,2, 3. Lijkt mij een prima motto. Klant is koning. 🤗
Ik denk dat veel conducteurs tegenwoordig het idee hebben dat het poortjessysteem al genoeg garantie is dat iemand in elk geval "een" ingecheckt vervoerbewijs heeft, en dat controle in de trein dus niet meer zo nodig is. Ik hoor wel regelmatig dat die conducteurs IN de trein uren bezig zijn met allerlei administratieve werkzaamheden en daarom minder zichtbaar in de trein aanwezig zijn, maar als je dan vraagt wát al die administratieve werkzaamheden waar ze blijkbaar uren mee bezig zijn dan inhouden, krijg je nooit een antwoord...

Reageer