Station alweer overgeslagen


Ik reis elke dag van Nijmegen Lent naar Deventer en terug. Zo ook gisteren (16 september, de trein van 16.45 vanuit Deventer). Er was vertraging door een deur niet dicht wilde. Uiteindelijk was de deur dicht en reden we weg, maar door teveel vertraging werden voor de zoveelste keer de stations tussen Arnhem en Nijmegen overgeslagen. Ik vind dit erg slechte service, ook omdat ik het idee heb dat dit alleen gebeurt om de boete voor teveel vertraging te ontlopen.

17 reacties

Daar heeft u 100% gelijk in. Anders telt de trein mee als vertraging nu niet.

Die paar reizigers die klachten hebben negeert NS gewoon.
Kortom door de trein niet te laten stoppen op stations heeft niet alleen deze trein geen vertraging maar ook andere treinen niet.

Waarmee uiteindelijk een boete wordt voorkomen. ProRail krijgt net zo goed boetes bij wanprestaties en ProRail / NS zijn er allebei bij gebaat.
Als jouw trein elke keer jouw station voorbij rijdt piep je wel anders.

Zullen we bij bussen dit ook gewoon gaan invoeren ? Gewoon haltes overslaan zodat we op tijd op ons werk zijn ?

Ik vind stations overslaan om maar op tijd te rijden geen optie.
Ik vraag me dan af of de tussengelegen stations nog wel nut hebben als de treinen met vertragingen niet zouden stoppen? Is er geen alternatief vervoer mogelijk om de reizigers op kleine stations te brengen, zoals bijvoorbeeld een NS stop bus?
Het zou gewoon niet mogen gebeuren.

NS heeft een dienstregeling, die zijn zij verplicht uit te voeren. Kunnen ze dat niet, krijgen ze een boete.
Treinen die stations overslaan moet je gewoon meetellen als uitgevallen treinen.

Bussen en trams slaan ook nog geen halte over, je moet er toch op kunnen vertrouwen ?
Dat NS dit niet begrijpt, toont aan dat ze incompetent zijn.
Zoals Hertog al aangeeft, wordt er in sommige gevallen een station overgeslagen, om zo voor een zo groot mogelijke groep vertraging te voorkomen. Door incidenteel een station over te slaan halen veel reizigers toch hun aansluiting op de volgende stations, en hoeven intercity's niet te wachten vertraagde sprinters. Ik begrijp heel goed dat dit niet voor iedereen ideaal is. Ik blijf verhalen zoals die van MarjonR hier ook delen, zodat we deze werkwijze kritisch in de gaten blijven houden. Mocht je door het overslaan van een station een vertraging van meer dan 30 minuten hebben opgelopen, dien dan een claim voor geld terug bij vertraging in. Mocht de claim onverhoopt toch worden afgewezen, neem dan even contact op met de klantenservice.
Als de houding van Thijs NS gelijk is aan hoe NS in dit soort zaken staat, dan vindt ik dat tamelijk idioot. Waarom zouden reizigers in dit geval immers alleen bij 30 minuten vertraging een vergoeding 'verdienen'? De gedupeerde reizigers zijn het slachtoffer van een keuze van NS, waarbij derden (waar de reizigers richting de tussengelegen stations werkelijk niets mee te maken hebben) bevoordeeld worden. Daarbij gaat het bovendien ook nog eerder om het egocentrische belang van NS dan om dat van elk van de reizigers. De gedupeerde reizigers verdienen excuses en volledige vergoeding van alle gemaakte kosten. Er mag immers niet van de reiziger worden verlangt dat deze opdraait voor de gevolgen waar deze totaal niets mee te maken heeft. Het belang van reizigers van NS is in eerste instantie een probleem van NS, niet van de andere klanten.
Of de trein door een niet goed sluitende deur de vertraging heeft opgelopen is natuurlijk altijd mogelijk.
Volgens de beschikbare gegevens had de trein tot Dieren geen vertraging en vertrok daar ook precies op tijd (17:08), maar kwam vervolgens met 12 minuten vertraging aan in Arnhem om vervolgens met 13 minuten vertraging uit Arnhem te vertrekken.

Nou is het niet het treinpersoneel dat dan maar besluit om niet te stoppen op een aantal tussenliggende station. Die beslissing wordt genomen door de treindienstleiding van ProRail.
Die treindienstleiding kan overziet n.l. een groot deel van hete treinverkeer en kan ook beoordelen welke invloed die 13 minuten vertraging kan hebben op het overige treinverkeer (sneeuwbaleffect).

Kennelijk heeft men er bij ProRail in dit geval (weer) voor gekozen de trein tussen Arnhem en Nijmegen niet op de tussenliggende stations (Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent) te laten stoppen., waardoor de machinist in de gelegenheid werd gesteld een deel van de vertraging weg te rijden.
De trein kwam immers met nog slechts 3 minuten vertraging in Nijmegen aan.

Kortom, dergelijke beslissingen worden niet genomen door NS om boetes te ontlopen of de trein uit vertraqagingslijsten te houden, het is de treindienstleiding van ProRail die beslist.
Vergeet in dit verband niet dat in Arnhem bijv. de rechtstreekse intercity naar Nijmegen van 17:34 ook al vertrekklaar stond en moest wachten tot de door u bedoelde trein vertrokken was en daardoor ook met enkele minuten vertraging vertrok)

Zou uw Intercity op elk tussenstation zijn gestopt, dan zou die Intercity van 17:34 "boemelend" achter die telkens stoppende vertraagde intercity naam Nijmegen zijn gereden en ook daar met zo'n 10 minuten vertraging zijn gearriveerd.

Door een paar stations over te slaan zijn overige treinen langzaam maar zeker weer in de juiste dienstregeling terecht gekomen en is een sneeuwbaleffect ( zoals hiervoor geschetst met die opvolgende intercity van 17:34) voorkomen.
Kortom door de trein niet te laten stoppen op stations heeft niet alleen deze trein geen vertraging maar ook andere treinen niet.

Waarmee uiteindelijk een boete wordt voorkomen. ProRail krijgt net zo goed boetes bij wanprestaties en ProRail / NS zijn er allebei bij gebaat.


Jij ziet dus liever door het stoppen van een trein met vertraging dat de trein die erachter komt ook een oplopende vertraging krijgt. Op die manier is dat handjevol mensen dat op die 3 tussenliggende stations in- en uitstapt geen slachtoffer (hoewel, die missen met 13 minuten vertraging wellicht ook hun aanlsuiting in Nijmegen).

Je gaat er daarbij ook aan voorbij dat door niet te stoppen voor een veelvoud van reizigers in die trein op die manier (verdere) vertraging wordt voorkomen en zij er ook weer baat bij hebben.

Soms heb je geen andere keus dan het belang van een handjevol mensen op te offeren om het belang van vele duizenden anderen te dienen, hoe triest het voor die kleine - benadeelde - groep ook is.

Nu was die vertraagde - doorrijdende - trein met slechts 3 minuten vertraging in Nijmegen (i.p.v. met 13 minuten) en de daarachter rijdende Intercity arriveerde gewoon op tijd (i.p.v. met een vertraging van ca. 10 minuten).

Soms moet je belangen (ook die van reizigers) tegen elkaar afwegen

Reputatie 4
Badge
Hertog heeft een zakelijk verhaal met allemaal feitelijkheden en weinig begrip voor deze gedupeerde reiziger, maar het blijft onacceptabel dat stations structureel worden overgeslagen. Dat is namelijk het geval tussen Arnhem en Nijmegen, waar de IC Zwolle-Roosendaal gemiddeld vaker dan een maal per werkdag de tussengelegen stations overslaat.
Dat betekent dat er structureel iets mis is. Er wordt een dienstregeling aangeboden die niet waar te maken is.
Dat is al een aantal jaar zo. En dat weet men. Doe er iets aan.

De kritiek van MaronR is meer dan terecht en ik zou het ook bijzonder vervelend vinden als mij dat zou overkomen.
Reputatie 4
Badge
Naar verluidt baseren de NS zich wel op deze gegevens voor het toekennen van geld-terug-bij-vertraging... Slechte zaak als deze gegevens niet kloppen.

Cynisch: in dit geval maakt het toch niet uit, want overstappers in Zutphen die hun aansluitende trein hebben gemist en daardoor een half uur vertraging hebben, krijgen toch geen compensatie, omdat ze - zonder dat ze daar zelf ooit voor gekozen hebben of iets aan kunnen doen - met een andere vervoerder verder moesten reizen.
Reputatie 4
Badge
Er worden natuurlijk veel vaker stations overgeslagen, maar meestal wordt dat niet zo genoemd: het gaat om treinen die uit de dienstregeling worden gehaald, omdat de opgelopen vertraging te hoog is.
Zo wordt de trein Den Helder/Schiphol - Arnhem - Nijmegen regelmatig tot Arnhem beperkt, om zonder vertraging de terugtocht naar de Randstad te kunnen beginnen. Alleen rijdt de betreffende trein dan niet voor je neus langs en dat is minder confronterend. Maar de mensen die in Arnhem (en in Nijmegen) op dit materieel stonden te wachten, hebben net zo goed geen trein als de reiziger in Lent die de IC Zwolle-Roosendaal voor z'n neus ziet langs zoeven.

Wat ik belangrijker vindt: niet dat de reiziger extra compensatie krijgt (bovenop de normale GTBV, maar dat NS en Prorail stevig afgerekend worden op overgeslagen stations. Zodat de beslissing om een station over te slaan niet lichtvaardig genomen wordt en in ieder geval niet (financieel) voordeliger is dan een vertraging in stand te houden. Als dat zo zou zijn, kan een faire afweging ten behoeve van de reiziger worden gemaakt en niet ten behoeve van de financiële belangen van NS en ProRail.
Reputatie 4
Badge
Hmm kennelijk is de informatie op deze site ook niet helemaal correct! We vertrokken al met flinke vertraging uit Deventer, omdat daar op het station een deur niet dicht wilde.

Op de website van ov tijden staat voor trein 3663 van 16 september op de pagina voor een specifiek station bij Deventer 16.45 +14m, Zutphen 16.58 +15m14s en Dieren 17.08 +14m31s. Dit komt dus niet overeen met de tijden die bij de trein 3663 staan op dezelfde website (zie het schermafdruk hierboven).

Dit geldt ook voor bijvoorbeeld trein 1931 van 17 september.

De data die op de website wordt getoond is in ieder geval niet altijd consistent. Dat komt waarschijnlijk niet door de website zelf, maar door de partij die de brondata aanlevert.

Conclusie: Als er geen vertraging is vermeld, kan er in werkelijkheid wel een vertraging zijn geweest.
Of de trein door een niet goed sluitende deur de vertraging heeft opgelopen is natuurlijk altijd mogelijk.
Volgens de beschikbare gegevens had de trein tot Dieren geen vertraging en vertrok daar ook precies op tijd (17:08), maar kwam vervolgens met 12 minuten vertraging aan in Arnhem om vervolgens met 13 minuten vertraging uit Arnhem te vertrekken.

Nou is het niet het treinpersoneel dat dan maar besluit om niet te stoppen op een aantal tussenliggende station. Die beslissing wordt genomen door de treindienstleiding van ProRail.
Die treindienstleiding kan overziet n.l. een groot deel van hete treinverkeer en kan ook beoordelen welke invloed die 13 minuten vertraging kan hebben op het overige treinverkeer (sneeuwbaleffect).

Kennelijk heeft men er bij ProRail in dit geval (weer) voor gekozen de trein tussen Arnhem en Nijmegen niet op de tussenliggende stations (Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent) te laten stoppen., waardoor de machinist in de gelegenheid werd gesteld een deel van de vertraging weg te rijden.
De trein kwam immers met nog slechts 3 minuten vertraging in Nijmegen aan.

Kortom, dergelijke beslissingen worden niet genomen door NS om boetes te ontlopen of de trein uit vertraqagingslijsten te houden, het is de treindienstleiding van ProRail die beslist.
Vergeet in dit verband niet dat in Arnhem bijv. de rechtstreekse intercity naar Nijmegen van 17:34 ook al vertrekklaar stond en moest wachten tot de door u bedoelde trein vertrokken was en daardoor ook met enkele minuten vertraging vertrok)

Zou uw Intercity op elk tussenstation zijn gestopt, dan zou die Intercity van 17:34 "boemelend" achter die telkens stoppende vertraagde intercity naam Nijmegen zijn gereden en ook daar met zo'n 10 minuten vertraging zijn gearriveerd.

Door een paar stations over te slaan zijn overige treinen langzaam maar zeker weer in de juiste dienstregeling terecht gekomen en is een sneeuwbaleffect ( zoals hiervoor geschetst met die opvolgende intercity van 17:34) voorkomen.


Natuurlijk, vertraging kan worden opgelopen. Alleen is kennelijk uw informatie niet helemaal correct, want de vertraging werd opgelopen in Deventer en niet tussen Dieren en Arnhem. Daardoor zou ook de andere intercity geen vertraging opgelopen hebben, omdat die dan in Arnhem zou zijn voordat mijn vertraagde trein daar was. En John de Jong heeft gelijk, dit is geen incident.
Hmm kennelijk is de informatie op deze site ook niet helemaal correct! We vertrokken al met flinke vertraging uit Deventer, omdat daar op het station een deur niet dicht wilde.
Oh dat is wel echt slecht inderdaad. En het zou ook wel zo eerlijk zijn als vervoerders samenwerken voor geld terug bij vertraging!

Reageer