Stations aankondiging in de trein, hoe lang van te voren?

• 9 december 2014
  • 5 reacties
  • 363 Bekeken

Reputatie 1
Op mijn vaste traject weet ik wel wanneer ik in moet pakken en m'n jas aan moet trekken, zo ook als ik zicht heb op een van de monitoren, maar soms heb je slecht zicht of werken ze niet......dan moet je dus zelf rekenen en plannen of vertrouwen op de omroep berichten van de conducteur.

Met dit in mijn achterhoofd heb ik vandaag eens opgelet, bij het ene station wordt netjes 1 a 2 minuten voor aankomst omgeroepen, maar bij het andere staat de trein al bijna stil. Als ik dan nog m'n laptop op moet bergen en m'n jas aan moet gaan trekken loop ik toch mooi tegen de stroom in.

Wat zijn de regels mbt het omroepmoment in de trein?

5 reacties

Reputatie 1
Loes,

Dank voor je antwoord, inderdaad begrijpelijk dat je het niet altijd haalt. En inderdaad, de schermen (maar die staan wel eens uit, of diverse apps kunnen hier ook bij helpen.
Reputatie 1
Badge
Inmiddels is vrijwel elk treinstel (niet de oude wagons) voorzien van screens of die digitale teksten die de komende stations (zouden moeten) aangeven, incl tijd en event. vertraging. A lijkt het er wel op dat in de SPRinter stellen ze steeds vaker kaduuk zijn.
Alle lof voor conductrice Loes en haar zeer open en hulpzame inbreng, maar ook zij weet, net als vele vaste reizigers, dat erg veel conducteurs er meestal/soms niet zo'n zin in hebben en liever babbelen met collega's in de 1e klas en dan van alles vergeten.
Reputatie 3
Badge
Maar daar heb je tegenwoordig toch een telefoon met reisplanner en een wekkerfunctie voor?

Op zichzelf zou dat natuurlijk kunnen. Sterker nog: ik heb ooit een app gehad die je waarschuwde als je binnen een door jou te definiƫren afstand van een door jou te bepalen station kwam, op basis van de GPS-gegevens. Hartstikke handig, want dat werkt dus niet op tijd, maar op de plek waar je daadwerkelijk bent, en dus ook als je vertraging hebt of juist wat aan de vroege kant bent.

Maar als een HC net aan het controleren is, of een UvB aan het uitschrijven, of iets aan het opzoeken voor een reiziger, op het moment dat de trein dichtbij een station is, kan ik me voorstellen dat het wel eens misgaat.
Reputatie 4
Badge
Maar daar heb je tegenwoordig toch een telefoon met reisplanner en een wekkerfunctie voor?
Hoi Conrad,

Da's wel een mooie vraag. De regel, die we proberen te hanteren is 2 a 3 minuten voor binnenkomst om te roepen. De HC roept om bij de knooppuntstations, dus waar de reiziger kan overstappen, de tussenstation de machinist.
Het wil wel eens voorkomen dat we aan de late kant zijn, denk aan de controleronde of geen omroeppunt in de buurt. Dan is het voor ons nog van belang in ieder geval te vertellen waar we zijn, maar het klopt dan wat je zegt, als je dan alles nog moet inpakken, is dat niet echt tof nee.
Als ik op onbekend gebied ben, ben ik ook wel eens te laat of juist heel erg vroeg. Ik heb dan nog niet echt de herkenning waar ik ben en ik vermoed dat meer collega HC dat herkennen.
Het streven is dus 2 a 3 minuten voor binnenkomst van het station. Vaak wachten we met omroepen tot het laatste sein voorbij is voor we daadwerkelijk binnenkomen, dan weten we zeker dan de aansluitingen echte aansluitingen zijn.

Reageer