Steeds vaker storing

  • 17 januari 2017
  • 6 reacties
  • 253 Bekeken

Reputatie 2
Het valt mij op dat de NS steeds vaker storing heeft. Dit weekend al door een defecte trein, een kapotte bovenleiding en een defect aan het spoor.

En vanmorgen rijden er weer geen treinen rond Amsterdam door een stroomstoring in de bediening van seinen en wissels.

De staat van het spoor en de systemen daar om heen wordt met de dag slechter. Nu wordt er wel elk weekend hard aan gewerkt om het spoor weer te verbeteren maar er blijven storingen optreden. Is bijvoorbeeld het onderstation van de stroomvoorziening in Amstedam die weer kapot is (vergelijkbaar met de trafo van een modelspoorbaan) wel goed onderhouden geweest?

6 reacties

Reputatie 6
Aan de stroomstoring van vandaag kan NS of Prorail natuurlijk niets doen. Maar gek is wel dat 1 uitgevallen onderstation in Amsterdam betekent dat in het hele land de effecten worden gevoeld. Dat zou niet moeten kunnen. Hoe kwetsbaar ben je dan wel niet als spoorsysteem. Afgezien daarvan ben ik het met je eens dat er buitensporig veel defecten zijn in de infrastructuur en treinen. Zoiets heb ik als regelmatige reiziger bij de SBB in Zwitserland daar nooit meegemaakt. Toch een kwestie van degelijke, robuuste bouw en budgetten?
Reputatie 7
Badge +3
Geen kwestie van budgetten maar van besteding van budgetten. ProRail stopt al jarenlang alle geld in luxe stationspaleizen, tunnels voor het wegverkeer, etc. in plaats van in rails, bovenleiding en seinen. Hetzelfde bij NS, daar gaat veel te veel geld op aan personeel en veel te weinig aan materieel.
Hallo InterCityNederland, Rene74 en Tamzin, ik snap dat het ontzettend vervelend is wanneer je te maken krijgt met verstoringen om wat voor reden dan ook. De stroomstoring van vanochtend was voelbaar in het hele land. Dit heeft te maken met de strakke dienstregeling en het druk bereden spoornetwerk van Nederland. Omdat de hele dienstregeling met elkaar in verbinding staat is het spoorsysteem inderdaad kwetsbaar en kan zo'n stroomstoring als vanochtend er voor zorgen dat de dienstregeling de hele dag ontregeld is. Om even een voorbeeld te schetsen: dat een trein op plek A niet kan vertrekken betekent dat de conducteur niet op plek B zijn dienst kan voortzetten, daar ontstaat een tekort aan personeel waardoor die trein niet kan vertrekken wat er weer voor zorgt dat op plek C te weinig materieel is.
Reputatie 2
Dat het uitvallen van een onderstation dit kan veroorzaken is duidelijk. Maar de staat van dit en andere onderstations zal ook erg zijn. Waardoor deze bij het minste uitvallen. Goed onderhoud aan onderstations van de elektriciteitssystemen is net zo belangrijk als in rails en treinen. En ook de bovenleiding is zeer slecht (gaat vaak kapot).
Badge +3
Het helpt natuurlijk niet mee dat in Nederland een systeem is geïnstalleerd dat duur in aanleg, onderhoud en aantal onderstations is. Helaas wil niemand het meer hebben over de overstap van 1500V naar 25kV en een plan voor ombouw is er al helemaal niet. Op de korte termijn is het een fikse investering. Op de lange termijn dalen de kosten dramatisch.
Badge +3
Om even een voorbeeld te schetsen: dat een trein op plek A niet kan vertrekken betekent dat de conducteur niet op plek B zijn dienst kan voortzetten, daar ontstaat een tekort aan personeel waardoor die trein niet kan vertrekken wat er weer voor zorgt dat op plek C te weinig materieel is.

Dit is een mooi pleidooi voor het rondje om de kerk. Bij (grote) verstoringen is de impact veel kleiner.

Reageer