beantwoord

stikken in de trein?

• 27 maart 2015
  • 34 reacties
  • 1683 Bekeken

Ik ben bang in de trein.

In de zomer heb ik het meegemaakt dat de airco uit was gevallen: iedereen zat te stikken en te waaien met kranten, mensen werden angstig en onwel.
Ik dacht toen: als de trein nu in de zon stil komt te staan, zijn we dood.
Maar gelukkig reed hij door en kwamen we half verdoofd uit de trein.
Geen conducteur gezien.

Vroeger konden er ramen open, nu zit alles potdicht ivm de airco.
In het meest gunstige geval zit je bij een calamiteit in een treinstel waar een conducteur in zit, maar dat is niet gezegd.
En of deze ook deuren open zal zetten is de vraag.

Er zijn geen noodramen. En geen hamers om de ramen in te slaan.
In de Duitse treinen is het middelste raam voorzien van een greep waarmee de rubberen raamsponning weg getrokken kan worden (geen idee of dit ook echt werkt trouwens).

Ik ga altijd in het voorste treinstel zitten, omdat ik hoop dat de machinist in ieder geval zijn deur open kan zetten.
Op dit filmpje zie je (bij een stroomstoring in Noord-Holland) dat die gedachte niet zo gek is:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23855405/__Stroomstoring_in_het_weiland__.html
Maar je moet er niet aan denken dat dit de enige uitgang is in een stampvolle trein met stikkende mensen!
Of in een trein zonder conducteur. Het komt voor hoor dat ik in een trein(stel) zit zonder conducteur!

Ik heb een voorlichter van de NS hierover gesproken. Hij zei dat er geen mogelijkheden waren om opengaande ramen aan te brengen. Dan werkt het aircosysteem niet. En hij wuift bezwaren weg als: geen conducteur in treinstellen enz, want in zijn optiek komt dat niet voor. Hij bevestigde wel dat ivm de de veiligheid en om te voorkomen dat mensen uit de trein stappen, de deuren dicht blijven. De hamers zijn ook uit de treinen ngehaald ivm 'de veiligheid'.
Ik vroeg hem wat er gebeurt als in trein op een warme dag stil komt te staan met uitgevallen airco. Hij wist het niet.

Kunnen jullie mij geruststellen?
icon

Beste antwoord door Herman NS 27 maart 2015, 16:22

Beste Inkiepinkie,

In elke trein is personeel aanwezig. Op eigen gezag bijvoorbeeld een raam inslaan zou tot extra gevaar kunnen leiden. De ramen zijn dusdanig dubbel uitgevoerd dat als het binnenste raam kapot gaat, het buitenste raam heel zou blijven. Dit kan natuurlijk tot gevaarlijke situaties leiden. De dubbele uitvoering heeft dan wel als voordeel dat het raam je beschermt tegen voorwerpen die van buitenaf tegen het raam aankomen.

Het treinpersoneel zal in geval van verstoringen de leiding houden, omdat zij het best de veiligheid kunnen waarborgen. Deuren kunnen bij nood als de trein stilstaat worden geopend. Vanuit jouw bericht begrijp ik jouw bezorgheid, maar we doen onze uiterste best om reizigers zo veilig mogelijk te vervoeren.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

34 reacties

Gevalletje 'De mens lijdt het meest, onder het lijden dat hij vreest'.
Volgens komen er juist weer ramen die in nood, door de conducteur geopend kunnen worden. Net zoals de ICM en ICR.
Althans dit begreep ik, daar zijn ze nu met de DDZ mee bezig en de VIRM krijgt het ook tijdens de ombouw naar VIRMm.
Beste Inkiepinkie,

In elke trein is personeel aanwezig. Op eigen gezag bijvoorbeeld een raam inslaan zou tot extra gevaar kunnen leiden. De ramen zijn dusdanig dubbel uitgevoerd dat als het binnenste raam kapot gaat, het buitenste raam heel zou blijven. Dit kan natuurlijk tot gevaarlijke situaties leiden. De dubbele uitvoering heeft dan wel als voordeel dat het raam je beschermt tegen voorwerpen die van buitenaf tegen het raam aankomen.

Het treinpersoneel zal in geval van verstoringen de leiding houden, omdat zij het best de veiligheid kunnen waarborgen. Deuren kunnen bij nood als de trein stilstaat worden geopend. Vanuit jouw bericht begrijp ik jouw bezorgheid, maar we doen onze uiterste best om reizigers zo veilig mogelijk te vervoeren.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Reputatie 5
Door het niet meer kunnen openen van ramen wordt een airco een veiligheidskritisch systeem.
Mocht dit niet meer kunnen werken om wat voor reden dan ook, dient er dus een back-up systeem te zijn om toch voldoende verse lucht in de trein te kunnen krijgen en te voorkomen dat temperaturen te ver oplopen.
Dus Herman NS, op welke manier garandeert NS in deze de veiligheid van de reizigers in de trein?
Juist! Hele goeie vraag!
Beste Inkiepinkie,

Vriendelijke groet,
Herman NS

Dus .... in feite zitten de mensen in een 'glazen kooi' die bij een plotselinge calamiteit niet open kan, als alleen de deuren? Geen life-hammers meer? Komt bij mij ietwat tegenstrijdig over! :S
Ik vind het ook merkwaardig dat er geen mogelijkheid is om de ramen in te slaan :S

Ik begrijp inkiepinkie heel goed, mochten de reizigers zich erg ongemakkelijk voelen dan kan 112 gebeld worden. De centrale kan dan contact opnemen met de NS, die hopelijk de situatie serieus neemt en hulp in zet. In geval van nood kunnen de deuren geopend worden door de reizigers, maar de trein moet je niet op je eigen houtje verlaten.
Het is helaas wel zo ja. Nog niet zo lang geleden waren er ook mensen onwel geworden door het gebrek aan lucht na urenlange opsluiting toen de deuren niet open mochten van de conducteur en de airco uiteraard uit was (omdat de trein gestrand was)
TS zat ws in deze trein

http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3479813/2013/07/22/Acht-mensen-onwel-in-gestrande-trein.dhtml
Als het echt zo erg is dat er mensen van hun stokje gaan, kun je de deuren openen met de noodbediening. Probeer wel te voorkomen dat er mensen naar buiten gaan, want dat kan ten eerste gevaarlijk zijn en ten tweede voor nog meer oponthoud zorgen.
Ik zie voor mij dat in zo'n situatie er allemaal flesjes water en een versnapering uit het plafond naar beneden komen voor de reizigers. Dat zou sympathiek zijn. Of een mobiel team die het even langs komt brengen.
Edit
Reputatie 5
De belangrijkste taak van de conducteur is het garanderen van de veiligheid. Op welke wijze heeft de conducteur de veiligheid gegarandeerd als er mensen onwel worden door een gebrek aan verse lucht?

Overigens meen ik mij te herinneren dat vroeger in de TKR (toelating) van IRM stond dat bij stroomstoring de deuren geopend dienden te worden ivm uitvallen airco.
Volgens mij mocht dat niet van de conducteur, al was dat een andere trein.

Die heeft niet altijd iets te willen. Als de conducteur qua veiligheid een inschattingsfout maakt (dus in dit geval als er echt mensen onwel worden, niet als het alleen maar oncomfortabel is), is het je burgerplicht om dat te corrigeren. De passagiers in een zekere trein nabij Eschede (D) mochten van de conducteur ook niet aan de noodrem trekken toen zich een stuk metaal door de bodem van de trein priemde. Helaas hebben ze gehoorzaamd.
Overigens meen ik mij te herinneren dat vroeger in de TKR (toelating) van IRM stond dat bij stroomstoring de deuren geopend dienden te worden ivm uitvallen airco.
Klopt, de noodventilatie in de IRM is onvoldoende, dus mag er een deur onder begeleiding open.
Het rijdend personeel heeft duidelijke instructies wanneer er voor verse lucht gezorgd moet worden. De HC dient zorg te dragen voor zijn of haar reizigers en zal altijd in overleg met de mcn gaan handelen.
In de zomer speelt warmte ook mee en soms kan er geen goede luchtstroom op gang gebracht worden. Dan zullen echt andere maatregelen getroffen moeten worden.
Zelf heb ik hier gelukkig weinig ervaring mee, maar ik ken mijn instructies hierover.
Het rijdend personeel heeft duidelijke instructies wanneer er voor verse lucht gezorgd moet worden. De HC dient zorg te dragen voor zijn of haar reizigers en zal altijd in overleg met de mcn gaan handelen.
In de zomer speelt warmte ook mee en soms kan er geen goede luchtstroom op gang gebracht worden. Dan zullen echt andere maatregelen getroffen moeten worden.
Zelf heb ik hier gelukkig weinig ervaring mee, maar ik ken mijn instructies hierover.

Ik wil dan zo graag weten wat die instructies zijn. Want je zegt het zelf: 'gelukkig' nooit meegemaakt, maar dat ik nu juist mijn punt: het KAN gebeuren en ik heb het dus wel een keer meegemaakt zonder airco op een warme dag. Het is echt heel eng!

Ik wil dan zo graag weten wat die instructies zijn. Want je zegt het zelf: 'gelukkig' nooit meegemaakt, maar dat ik nu juist mijn punt: het KAN gebeuren en ik heb het dus wel een keer meegemaakt zonder airco op een warme dag. Het is echt heel eng!

Als het aircosysteeem tijdens warme periodes moeilijk op gang kan worden gebracht schort er blijkbaar iets aan het systeem. Ik mis toch wel de trein met van die luchtinlaten, welke je handmatig open en dicht kan zetten door middel van een schuifrooster. Van die luchthappers. Oke, als het waait hoor je ze wat fluiten misschien, maar onder het rijden komt er wel verse lucht naar binnen. Ook als de airco het niet aan zou kunnen. Dus treinstellen misschien eens voorzien van deze gratis luchtvoorziening?
Er zijn twee belangrijke verschillen te noemen in deze situaties. Is er sprake van een storing, waardoor de betreffende trein geen stroom meer krijgt (stroomstoring, kapotte bovenleiding) of is er een storing in het aircosysteem.

Op het moment dat een trein om wat voor reden stroomloos wordt, zal de luchttoevoer voor verse lucht ook stoppen. Er wordt geen verse lucht van buiten meer door de trein gepompt worden en het treinpersoneel zal zeer snel gaan reageren om een verse luchtstroom te realiseren. Dit kan dus door deuren te openen of bij enkele treintypes ramen te openen. Op een hete zomerdag is het erg lastig om verse lucht door de trein heen te krijgen, want de hete lucht zonder wind trekt niet door een trein heen, dan zal binnen bepaalde tijd toch echt overgegaan moeten worden tot evacuatie van die trein.

Als de trein niet stroomloos is, kan het helaas altijd voorkomen dat een deel van het airco systeem niet goed werkt, elke bak heeft een apart aircosysteem, dan komt er ook geen verkoelende lucht en zal de HC gaan regelen dat de noodventilatie gebruikt wordt. Wederom kan het heet worden in de trein, want de lucht komt van buiten, dus in de zomer heb je hier meer last van dan in de winter. Een HC is verantwoordelijk voor het welzijn van zijn of haar passagiers en op het moment dat een deel van de airco uitvalt en te heet wordt, zal men beter over de trein verplaatst moeten worden en in het ergste geval wordt de trein om veiligheidsreden opgeheven.
We hebben het nu nog alleen over de aircotreinen, maar geloof me, op een hete zomerdag is het ook afzien in de Mat'64 als deze stil staat op een station. De ramen kunnen open en toch kan het verstikkend heet zijn.

Gelukkig komt het niet vaak voor dat een trein stroomloos komt te staan of dat het hele luchtverversingssysteem eruit ligt. Als dat het geval is, zal de trein er zo snel mogelijk waar dat kan uit worden gehaald.

Soms heeft een trein meerdere treinstellen bij zich, waar 1 HC dienst op doet. Tja, ik kan me niet opsplitsen. Dan wil ik ook de volgende situatie erbij betrekken. Onder andere bij Veolia rijdt men zonder conducteur rond en met maximaal 2 treinstellen. Ook hier is de situatie dus dat 1 treinstel altijd onbemand is.
Dus mensen kunnen in dat geval letterlijk stikken :D

Alleen voor zulke dingen (en genoeg andere zaken qua veiligheid) zou er altijd 1 conducteur per treinstel minimaal moeten zijn)

Gewoon weer ramen in treinen die open kunnen of inderdaad luchtinlaten wat BlackDogArt zei.
Beste Loes, ben jij zelf nooit bang in de trein voor dit soort situaties? Ben jij ervan overtuigd dat het altijd goed komt? En dan heb ik het echt over warme dagen, die er weer aan gaan komen, en het systeem dat om wat voor reden dan ook kan uitvallen. Een bovenleiding die knapt, een weiland, volle zon...?
Met gewoon warm weer is het vaak al om te stikken in NS treinen, ook al werkt de airco nog.
Dan ben ik na 20 minuten reizen al dolblij dat ik weer verse lucht kan ademen.
Beste Loes, ben jij zelf nooit bang in de trein voor dit soort situaties? Ben jij ervan overtuigd dat het altijd goed komt? En dan heb ik het echt over warme dagen, die er weer aan gaan komen, en het systeem dat om wat voor reden dan ook kan uitvallen. Een bovenleiding die knapt, een weiland, volle zon...?

Nee, ik ben daar niet bang voor, want op het moment dat ik in een dergelijke situatie kom, zal ik direct actie ondernemen om zorg te dragen voor de veiligheid van de reizigers. Ik ben daar verantwoordelijk voor en zal die verantwoordelijkheid ook gewoon nemen. Ik heb net als mijn reizigers last van dezelfde situatie, dus zal ik proberen om dit goed op te lossen. Is er geen luchtverversing, heb ik daar als HC dus ook direct last van. Geldt dus ook als de airco defect is en ik gewoon door mijn treinen ga om te kijken hoe het met de reizigers gesteld is.
Note to self: naast zaklantaarn, fles water, extra telefoonaccu en energiebars ook een lifehammer in het noodpakket voor NS-reizen stoppen.
Dat is het zomerpakket neem ik aan? In de winter mag een warm dekentje ook niet ontbreken in het NS-overlevingspakket.

Reageer