beantwoord

stikken in de trein?

• 27 maart 2015
  • 34 reacties
  • 1683 Bekeken

Toon eerste bericht

34 reacties

Dat is het zomerpakket neem ik aan? In de winter mag een warm dekentje ook niet ontbreken in het NS-overlevingspakket.
Yep. In de winter reis ik met een donsslaapzak, die is extra klein op te rollen en superlightweight. Warm tot temperaturen van -6 graden en en uitritsbaar tot een formaat van 180 bij 220 cm. Lekker hoor!
Met Loes op de trein zou ik niet bang zijn, maar ik heb toch wel nare situaties in de trein meegemaakt waar de conducteur er niet voor de reiziger zorgde.

Hoe vaak vallen mensen flauw door onverantwoord vervoer?

Als je in een overvolle IC zit dat zeker een uur onderweg zal zijn en dat een HC je verordend op te staan zodat er meer reizigers in gepropt kunnen worden ik ben blijven zitten, want het was onverantwoord.
Met Loes op de trein zou ik niet bang zijn, maar ik heb toch wel nare situaties in de trein meegemaakt waar de conducteur er niet voor de reiziger zorgde.

Hoe vaak vallen mensen flauw door onverantwoord vervoer?

Als je in een overvolle IC zit dat zeker een uur onderweg zal zijn en dat een HC je verordend op te staan zodat er meer reizigers in gepropt kunnen worden ik ben blijven zitten, want het was onverantwoord.

Het blijft natuurlijk te allen tijde je eigen verantwoordelijkheid om veilig te reizen. Je kunt als een gedwee slachtoffer ineen overvolle trein met kapotte airco gaan staan, maar slimmer is om een trein later te nemen. Er zijn legio redenen om dat vaker te overwegen. Helaas is het in dit land niet mogelijk om blind op de diensten van NS te vertrouwen. Never. Dus neem waar mogelijk ruim tijd om flexibel te blijven. Er zijn legio medewerkers van NS die zich inzetten voor (het comfort van) de reiziger, maar er zijn er ook die alleen hun eigen business behartigen. Eigenlijk is het bij NS, net als met andere methoden van vervoer als auto, fiets en noem maar op, noodzakelijk om, met name wanneer je persé ergens op tijd moet zijn, een trein eerder te nemen. En natuurlijk een noodpakket. Het lijkt een grapje, maar het is mij meermaals gebleken dat ik het nodig had.
Jammer genoeg, want hoe zou het zijn als de trein gewoon op tijd zou zijn...
Met de fiets kom ik zelden te laat hoor en je ervaart zoveel minder stress dat het iedereen aan te bevelen is (al kan het niet altijd vanwege de afstand)

Maar dit probleem kan je voorkomen door simpelweg ramen in te bouwen die open kunnen.
@destrijdenderechter ik stap regelmatig uit een trein of kies regelmatig voor een volgende trein. Voor 9 juli kocht ik regelmatig een upgrade naar de 1 e klas voor exact die reden: veilig reizen, maar dat mag van de NS niet meer.

In het beschreven geval moest ik van Nijmegen via den Bosch via Rotterdam naar Amsterdam reizen. Ik ben een trein ingestapt, een plekje gezocht waar ik kon zitten waar ik niemand in de weg zat (in de chaos), vervolgens wordt het balkon helemaal volgepropt. Ik kon er niets eens uit ook al had ik dat gewild. Ik snap wel dat mensen angst hebben ook met de trein mee te gaan.
@niek

Bedankt voor het vertrouwen.

Het is erg lastig inschatten wat wel en niet kan, maar ik vraag zelf ook wel eens om de ruimte zo goed mogelijk te gebruiken, proppen vind ik persoonlijk onveilig en dan kan ik er inkomen dat niemand zich prettig voelt.
Maar te gaan vragen om op te staan voor nog meer reizigers begrijp ik niet. Vreemde zaak.
Als je zit neem je meer ruimte in beslag, als dat stoeltje ingeklapt is kunnen er meer mensen staan.

Mensen kijken je heel boos aan als je blijf zitten (vooral in Frankrijk:D)
Ik zat niet op een klapstoel, ik zat op de grond bij de dichte deur, met mijn voeten opgetrokken op de interne trede. Als ik was gaan staan had ik meer ruimte in beslag genomen, want nu gebruikte ik dus juist de loze ruimte van de trap trede (de trap naar buiten).

Reizigers hadden inderdaad commentaar, maar ik kan niet meer dan een uur in een overvolle IC staan. Dat er vervolgens meer reizigers in gepropt worden door de HC en dat je moet gaan staan in een overvol balkon die de rit van Rotterdam naar Amsterdam moet gaan rijden, onverantwoord. Vol is vol, als reiziger zou je niets eens in die omstandigheden terecht komen.

De TS beschrijft een situatie waarin het niet goed ging, contact met de HC is dan belangrijk, hopelijk denkt de NS na over hoe dat gerealiseerd kan worden.
@niek

Over het contact met de HC ben ik het zeker over eens. Als er iets niet goed gaat, word ik het liefst direct geinformeerd. Er zijn al veel ideeen geopperd op dit forum en ik juich het helemaal toe.

Reageer