beantwoord

Stilte coupe

Het is al zo fijn NOT dat de horde vakantiegangers met hun koffer tussen de benen in de weg zitten i.p.v. in het bagage rek bovenin leggen.
Maar dan ook nog uitgebreid gaan kakelen in een stilte coupe. Lijkt wel of iedereen daar tegenwoordig maling aan heeft!
Dat terwijl je muziek op je oren hebt (volume standje nog net géén gehoorbeschadiging) hoor je soms de mensen er bovenuit.
Trajecten
Schiphol - Enschede en Utrecht Enschede.
icon

Beste antwoord door Rizana NS 5 juli 2019, 15:06

Ik kan me jouw frustratie goed voorstellen. In de treinen richting schiphol kom je vaak reizigers met koffers tegen en inderdaad, niet iedereen plaatst de koffer op de daarvoor bestemde plekken.
Als je er hinder van hebt, kan je dit natuurlijk aangeven.

Dit zelfde geldt voor het praten in de stilte coupé. Je mag iemand daar best op attenderen. Niet iedereen heeft door dat het een stilte coupé is. 😉
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De stiltecoupe is erg controversieel. Het is duidelijk dat NS vooraf niet goed onderzocht heeft of daar wel voldoende draagvlak voor is en hoe de handhaving zou moeten gebeuren. Daarnaast gedragen voor- en tegenstanders zich steeds agressiever,

https://www.gelderlander.nl/rheden/zo-mondt-geklaag-over-een-kind-in-een-stiltecoupe-uit-in-vechtpartij-met-de-conducteur-in-dieren~a15c9411/
Ik kan me jouw frustratie goed voorstellen. In de treinen richting schiphol kom je vaak reizigers met koffers tegen en inderdaad, niet iedereen plaatst de koffer op de daarvoor bestemde plekken.

Dit zelfde geldt voor het praten in de stilte coupé. Je mag iemand daar best op attenderen. Niet iedereen heeft door dat het een stilte coupé is. 😉
De stiltecoupe is erg controversieel. Het is duidelijk dat NS vooraf niet goed onderzocht heeft of daar wel voldoende draagvlak voor is en hoe de handhaving zou moeten gebeuren. Daarnaast gedragen voor- en tegenstanders zich steeds agressiever,

https://www.gelderlander.nl/rheden/zo-mondt-geklaag-over-een-kind-in-een-stiltecoupe-uit-in-vechtpartij-met-de-conducteur-in-dieren~a15c9411/

Toch belachelijk dat het uit moet monden in een vechtpartij! Waar is wederzijds respect tegenwoordig gebleven en gewoon doen wat er gevraagd word? 🙄
De meeste kunnen dat ook wel opbrengen, maar je hebt altijd van die mensen die wel ergens schijt aan hebben!
Reputatie 7
Badge +3
Toch belachelijk dat het uit moet monden in een vechtpartij! Waar is wederzijds respect tegenwoordig gebleven en gewoon doen wat er gevraagd word? 🙄
Het probleem is dat NS buiten de spitsuren (vooral in het weekend) zo weinig materieel inzet dat in veel treinen alle zitplaatsen bezet zijn behalve die in de stiltecoupé die dan vaak nog halfleeg is. Mensen gaan daar dan noodgedwongen zitten maar weigeren dan stil te zijn onder het motto dat NS maar voldoende materieel moet inzetten.
Badge
Maar als u met een koptelefoon of oortjes het volume maximaal heeft staan dan zult u zelf ook hidner veroorzaken met uw geluid, u zou dan zelf ook niet in de stiltecoupe moeten gaan zitten.
Reputatie 7
Badge
Maar als u met een koptelefoon of oortjes het volume maximaal heeft staan dan zult u zelf ook hidner veroorzaken met uw geluid, u zou dan zelf ook niet in de stiltecoupe moeten gaan zitten.

Die mensen in de stiltecoupe moeten gewoon hun bakkes houden.
Ooit gehoord van dempende oordopjes? Die kan je namelijk niet horen.
Dus als TS dempende oortjes in had dan had iedereen hem nog steeds niet gehoord. 😌
Reputatie 7
Badge +2

Helemaal mee eens. Ik maak in de trein meer ruzies in en over de stiltecoupé mee dan bijvoorbeeld over zwartrijden. Goed met elkaar omgaan in de stiltecoupé zal denk ik, net als roken, nooit samen worden opgelost.
Reputatie 5
Noise cancelling headphones. Ik heb ze zowel als hoofdtelefoon als als dopjes gehad, aanradertje. Hoef je niet mee te genieten van (vooral) allerlei privé telefoongesprekken, want telefoneren, dat moet vooral altijd HARD🤔

Enige nadeel is dat ik nogal eens een dutje doe en dat de conducteur me dan echt even moet porren. Maar dan ben ik wel zo beleefd om hoofdtelefoon/dopjes even af/uit te doen, die beleefdheid heeft lang niet iedereen zie ik helaas.

En overigens, op mijn traject heb ik niet eens de mogelijkheid om een intercity te nemen, laat staan een stiltecoupé. Is ook wel een beetje een luxeprobleem hoor 🙄
Het is al zo fijn NOT dat de horde vakantiegangers met hun koffer tussen de benen in de weg zitten i.p.v. in het bagage rek bovenin leggen.
Maar dan ook nog uitgebreid gaan kakelen in een stilte coupe. Lijkt wel of iedereen daar tegenwoordig maling aan heeft!
Dat terwijl je muziek op je oren hebt (volume standje nog net géén gehoorbeschadiging) hoor je soms de mensen er bovenuit.
Trajecten
Schiphol - Enschede en Utrecht Enschede.Maar als u met een koptelefoon of oortjes het volume maximaal heeft staan dan zult u zelf ook hidner veroorzaken met uw geluid, u zou dan zelf ook niet in de stiltecoupe moeten gaan zitten.

ik heb m’n oortjes niet vol volume staan, want ik wil geen gehoorbeschadiging. En nee in de stiltecoupé hoor je dat idd ook.
Noise cancelling headphones. Ik heb ze zowel als hoofdtelefoon als als dopjes gehad, aanradertje. Hoef je niet mee te genieten van (vooral) allerlei privé telefoongesprekken, want telefoneren, dat moet vooral altijd HARD🤔

Enige nadeel is dat ik nogal eens een dutje doe en dat de conducteur me dan echt even moet porren. Maar dan ben ik wel zo beleefd om hoofdtelefoon/dopjes even af/uit te doen, die beleefdheid heeft lang niet iedereen zie ik helaas.

En overigens, op mijn traject heb ik niet eens de mogelijkheid om een intercity te nemen, laat staan een stiltecoupé. Is ook wel een beetje een luxeprobleem hoor 🙄

Eriksl:
ik doe ook altijd uit beleefdheid m’n dopjes uit als er controle komt. Luxe probleem, vind het niet meer dan wel of geen respect hebben wat er simpelweg gevraagd of van je verlangd wordt.
Dat is ook een luxeprobleem dat mensen er schijt aan hebben en alleen maar ik, ik, ik denken tegenwoordig.

Ja je kan er wel wat van zeggen, maar sommige mensen trekken zich ook daar niks van aan. Of je krijgt een grote mond.
Reputatie 7
Badge +3
Ik merk heel vaak dat mensen het pas door hebben op het moment dat ze zijn gaan zitten en het raam zien. De drempel om dan nog op te staan en een andere plek te zoeken is blijkbaar erg groot, zelfs in een rustige trein. Wat ik ergens ook wel weer snap. Jammer is alleen dat ze dan toch vaak niet het fatsoen kunnen opbrengen om dan maar een keer stil te zijn in de trein.
Reputatie 7
Badge +3
Ik merk heel vaak dat mensen het pas door hebben op het moment dat ze zijn gaan zitten en het raam zien. De drempel om dan nog op te staan en een andere plek te zoeken is blijkbaar erg groot, zelfs in een rustige trein.
Dat snap ik vooral in een drukke trein. Je ziet overal volle coupes en hé daar zijn nog plekjes vrij. Dan pas merk je dat een stilte coupe is.
Of mensen hebben de instelling dat wanneer het elders vol is de regels van de stilte coupe niet gelden, net als dat er een groep reizigers hardnekkig blijft beweren dat je gewoon 1e klas mag gaan zitten als de 2e klas vol is, onder het mom van "moet NS maar zorgen voor genoeg plek". Je wilt ze niet de kost geven.
Reputatie 5
@Querines ik denk dat we bij de kern van het probleem zijn aangekomen.

We leven in een tijdperk waarin alleen telt wat onszelf boeit. We hebben "recht" op alles zonder dat daar iets tegenover hoeft te staan. En geduld hoeven we al helemaal niet te hebben. Ik heb het al eens gekscherend "the ME generation" genoemd zien worden, maar het is wel zo. Op school zie ik ouders verhaal komen halen als hun kind straf heeft gehad, we moeten altijd plankgas kunnen rijden (ook al heeft dat totaal geen zin omdat het stoplicht over 200 meter op rood staat, het onnodig het milieu belast en extra onveilig t.o.v. normaal rijden). Als we staande gehouden worden door de politie (of conducteur), dan moeten we die eerst de huid volschelden want dat vinden we nodig en het ligt vooral nooit aan ons zelf, het zijn altijd die andere mensen die ons het leven zuur willen maken.

Naar mijn "bescheiden" mening werkt het allemaal wat beter als we respect voor elkaar hebben en beginnen dat te tonen in plaats van te eisen.

Gelukkig zie ik ook nog vaak genoeg hoe het wel kan. Mensen die vriendelijk en behulpzaam zijn t.o.v. elkaar.
Gaf net vakantiegangers aan “sorry, maar u zit wel in een stiltecoupe’, kreeg als antwoord......’maar we rijden toch nog niet?’ 🙈
Reputatie 7
Badge
Gaf net vakantiegangers aan “sorry, maar u zit wel in een stiltecoupe’, kreeg als antwoord......’maar we rijden toch nog niet?’ 🙈

Geweldige grap van hun zeg. 😭

Reageer