beantwoord

stilte coupe niet stilte

  • 24 March 2022
  • 21 reacties
  • 4002 Bekeken

Ik merk dat sinds Corona mensen de stiltecoupé gewoon niet meer opmerken.  Ik denk dat het zou helpen als de stille stickers ook op de deuren zouden worden weergegeven, niet alleen op de ramen.  Het zou ook helpen als de conducteur regelmatig zou controleren en mensen eraan zou herinneren, zodat de passagers dit niet hoeven te doen.

Bedankt!

icon

Beste antwoord door Lorena NS 24 March 2022, 11:30

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hi Zsofia en welkom bij de NS Community! 

Vervelend om te lezen dat de stiltecoupé niet meer wordt opgemerkt, zeker als je daar zit voor de stilte. Ik zal je melding doorzetten!

Reputatie 7
Badge +3

Ook voor corona was het vaak niet stil in de stiltecoupe. Het opmerkelijkst vond ik dat iemand een ander vroeg of er bezwaar was om muziek aan te zetten (zonder oortjes/koptelefoon). Die gaf toestemming. Waarop ik aangaf dat ik niet voor niets in de stiltecoupe was gaan zitten en dus bezwaar had. Detail: het was een rustige trein met meer dan genoeg plek in de gewone coupés.

Veel mensen ploffen neer zonder te kijken in welke coupé ze zijn gaan zitten. Die mensen zijn vaak niet aan te spreken. Betere aanduidingen zouden kunnen helpen om het stil te houden.

 

Reputatie 7
Badge +1

Zo trof ik gisteren iemand die keihard begon te bellen in de stiltecoupé… Tegelijkertijd waren elders in diezelfde coupé moeder en kind een woordenwisseling gestart (en besloot het kind lawaai te gaan maken met een of ander speeltje).

Van beiden had ik het idee dat ze niet door hadden dat ze in de stiltecoupé zaten.

Reputatie 7

Veel mensen ploffen neer zonder te kijken in welke coupé ze zijn gaan zitten. Die mensen zijn vaak niet aan te spreken. Betere aanduidingen zouden kunnen helpen om het stil te houden.

Dat klopt helemaal. Veel mensen zijn drukker met elkaar, en met appen, bellen enzovoorts dan met er acht op te slaan waar ze precies gaan zitten. Eerlijk gezegd denk ik ook dat het velen weinig interesseert.

En dan heb je nog een groep die je hoort opmerken "oh het is een stiltecoupé, nou ja ik ga niet meer ergens anders zitten hoor!" en dan vervolgens gewoon gaan zitten lachen en kletsen.

Badge +3

De tijd voor handhaving is er, nu! De HC’s mogen (en willen of durven?) weer door de trein!

Maar nee, geen tijd om een boete uit te schrijven dus bij controle graag ergens anders gaan zitten blijft het bij.

Van je medereizigers hoef je het niet te hebben (spreek ze zelf maar aan) want die krijgen dan de dikke vinger uiteraard. Waar bemoei jij je mee en zo…

Het is algemeen bekend dat er totaal niet gehandhaafd wordt, dus 1e klas of stiltecoupé maakt niets uit.

Sorry @Loes en/of @Slidestops, dat kan beter!

!00% controle is natuurlijk geen optie, maar een aanzet daartoe zou wenselijk zijn, al was het maar die 1e klas of stiltecoupé even ‘knippen’… 😴

Jullie zouden daarmee zoveel reizigers enorm blij maken, in de stiltezone maar met name in de 1e klas.

Dus, controleer op zijn minst de 1e klas graag op elke rit, en liefst meermaals.

Weg sturen naar een andere coupé is prima, want dan hebben ze je in ieder geval gezien, en zullen dat een volgende keer niet zomaar weer doen?

Reputatie 7
Badge +3

Veel mensen ploffen neer zonder te kijken in welke coupé ze zijn gaan zitten. Die mensen zijn vaak niet aan te spreken. Betere aanduidingen zouden kunnen helpen om het stil te houden.

Dat klopt helemaal. Veel mensen zijn drukker met elkaar, en met appen, bellen enzovoorts dan met er acht op te slaan waar ze precies gaan zitten. Eerlijk gezegd denk ik ook dat het velen weinig interesseert.

En dan heb je nog een groep die je hoort opmerken "oh het is een stiltecoupé, nou ja ik ga niet meer ergens anders zitten hoor!" en dan vervolgens gewoon gaan zitten lachen en kletsen.

Hoe vaak ik voor de pandemie, toen ik nog veel in het weekend moest reizen, mensen hoorde zeggen dat stilte in stiltecoupe niet in het weekend gold, want dat was alleen voor doordeweeks. 

Reputatie 7
Badge +1

De tijd voor handhaving is er, nu! De HC’s mogen (en willen of durven?) weer door de trein!

Maar nee, geen tijd om een boete uit te schrijven dus bij controle graag ergens anders gaan zitten blijft het bij.

Van je medereizigers hoef je het niet te hebben (spreek ze zelf maar aan) want die krijgen dan de dikke vinger uiteraard. Waar bemoei jij je mee en zo…

Het is algemeen bekend dat er totaal niet gehandhaafd wordt, dus 1e klas of stiltecoupé maakt niets uit.

Sorry @Loes en/of @Slidestops, dat kan beter!

!00% controle is natuurlijk geen optie, maar een aanzet daartoe zou wenselijk zijn, al was het maar die 1e klas of stiltecoupé even ‘knippen’… 😴

Jullie zouden daarmee zoveel reizigers enorm blij maken, in de stiltezone maar met name in de 1e klas.

Dus, controleer op zijn minst de 1e klas graag op elke rit, en liefst meermaals.

Weg sturen naar een andere coupé is prima, want dan hebben ze je in ieder geval gezien, en zullen dat een volgende keer niet zomaar weer doen?

 

Uitgezonderd de laatste regel ben ik het met je eens. Wegsturen zou alleen kunnen als er vervolgens binnen een kwartier een nieuwe controle plaatsvindt. Degene die dan weer 1e klas zijn gaan zitten dienen dan beboet te worden.

 

Het alleen wegsturen heeft geen enkel effect.

Toch een tegengeluid. Steeds grotere delen in de trein zijn hebben doelgroepen bestemmingen. Eerste klas, stiltecoupes, werkcoupes, fietsencoupes en dan zitten we ook nog met ruimte slurpende toiletten. En dan nu weer gezeur over mondkapjescoupes.

Ik vrees dat de gewone reizigers tweede klas er langzamerhand genoeg van krijg je dat ze bijna nergens meer kunnen zitten. Alles is gereserveerd voor drammende doelgroepen. 

Reputatie 7
Badge +4

De ruime toiletten bieden invalide mensen een goede mogelijkheid, om dat nou een drammende doelgroep te noemen? Bedenk dat mensen in een rolstoel vaak een aanvullende problematiek hebben op dit punt. 

Eersteklasreizigers, mensen die in rust willen werken of reizigers die een fiets willen meenemen in Nederland? Zijn dat drammers?

De drammende doelgroep wordt mijns inziens gevormd door de reizigers met een puur egocentrische levensinstelling en een agressieve vervolgstijl op filmpjeskijkersniveau, die met onbetaald reizen of anderszins overlast veroorzaken. Zij worden met het huidige beleid van niet-vervolgen inderdaad wel ruim gefaciliteerd en bemoeilijken alles voor de goedwillende reiziger. En dat zijn nog steeds veruit de meesten.

Overigens is het wel een maatschappelijk probleem dat zich door het zwakke controlebeleid sterker manifesteert in een sociale omgeving als de trein.

Toch een Bommelsch tegengeluid, ;-)

Reputatie 7
Badge +3

De vragen om toiletten en plaatsen voor fietsen zijn vooral ontstaan doordat NS niet naar de klanten heeft geluisterd door in de SLT geen toiletten te laten inbouwen en bij al het materieel te weinig ruimte voor fietsen te reserveren.

NS heeft op het verkeerde paard gewed door alles in te zetten op de OV-fiets. Veel mensen willen helemaal geen OV-fiets gebruiken maar hun eigen fiets meenemen. Het voordeel is dat je dan zowel je voor- als natransport geregeld hebt. NS heeft gedacht mensen naar het gebruik van de OV-fiets te kunnen dwingen door het meenemen van fietsen zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.

 

De ruime toiletten bieden invalide mensen een goede mogelijkheid, om dat nou een drammende doelgroep te noemen? 

Hoe lang geleden heeft u een invalide in de trein naar het toilet zien gaan? Die toiletten zijn er puur voor de bühne, kijk eens hoe inclusief wij zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Toch een tegengeluid. Steeds grotere delen in de trein zijn hebben doelgroepen bestemmingen. Eerste klas, stiltecoupes, werkcoupes, fietsencoupes en dan zitten we ook nog met ruimte slurpende toiletten. En dan nu weer gezeur over mondkapjescoupes.

Ik vrees dat de gewone reizigers tweede klas er langzamerhand genoeg van krijg je dat ze bijna nergens meer kunnen zitten. Alles is gereserveerd voor drammende doelgroepen. 

Die mondkapjescoupe zal er niet komen, want dat zal net als de vraag begin van de pandemie om een aparte coupé voor kwetsbaren niet gehonoreerd worden. NS wil blijkbaar geen betalende kwetsbaren en ouderen vervoeren, maar wel jongeren met jongerenkaartjes, grijs- en zwartrijders. Tot op heden komt NS ook niet de forens tegemoet die niet meer 5 dagen per week naar het werk gaat. Wel zijn er voor de incidentele reiziger vroegboekkaartjes gekomen en is er een experiment om met (fikse) korting in bepaalde daluren te reizen.

Maar als NS geen aparte mondkapjescoupe wil, is het voor kwetsbaren (nog steeds) niet veilig om te reizen. Die zullen dan niet of alleen noodzakelijk de trein nemen. Misschien kan @Tamzin er dan met succes voor zorgen dat die grote toiletten vervangen worden door zitplaatsen. 😉

Reputatie 7
Badge +3

De ruime toiletten bieden invalide mensen een goede mogelijkheid, om dat nou een drammende doelgroep te noemen? 

Hoe lang geleden heeft u een invalide in de trein naar het toilet zien gaan? Die toiletten zijn er puur voor de bühne, kijk eens hoe inclusief wij zijn.

Hoe lang geleden hield men rekening met kwetsbaren en konden zij veilig reizen? Sinds maart 2020 is het advies aan hen om het OV te vermijden.

De vragen om toiletten en plaatsen voor fietsen zijn vooral ontstaan doordat NS niet naar de klanten heeft geluisterd door in de SLT geen toiletten te laten inbouwen en bij al het materieel te weinig ruimte voor fietsen te reserveren.

Er rijden in Nederland al sinds 2005 treinen zonder toiletten. Daar heeft nooit iemand over geklaagd tot er een paar jaar geleden een actiegroepje stampij over begon te maken.

In heel veel land hebben regionale treinen geen toiletten, klaagt niemand over. Ook veel streekbussen hebben trajecten van een uur of langer en dan is het ontbreken van toiletten plotseling geen enkel probleem. 

Fietsruimte gaat gewoon keihard ten koste van erg veel zitplaatsen. Ook die moet er komen voor een klein groep drammers die het huren van een fiets te duur vindt..

Toch een tegengeluid. Steeds grotere delen in de trein zijn hebben doelgroepen bestemmingen. Eerste klas, stiltecoupes, werkcoupes, fietsencoupes en dan zitten we ook nog met ruimte slurpende toiletten. En dan nu weer gezeur over mondkapjescoupes.

Ik vrees dat de gewone reizigers tweede klas er langzamerhand genoeg van krijg je dat ze bijna nergens meer kunnen zitten. Alles is gereserveerd voor drammende doelgroepen. 

Tot op heden komt NS ook niet de forens tegemoet die niet meer 5 dagen per week naar het werk gaat. 

Dat is vrees ik een commerciële keuze die nu gemaakt is. Het afbouwen van de spitscapaciteit zou financieel wel eens veel aantrekkelijker kunnen zijn dan forensen terug te lokken in de trein met lagere tarieven. Zeker parttimers zijn in de spits door hun onvoorspelbare reisgedrag commercieel gezien erg onaantrekkelijk.

 

Maar als NS geen aparte mondkapjescoupe wil, is het voor kwetsbaren (nog steeds) niet veilig om te reizen. Die zullen dan niet of alleen noodzakelijk de trein nemen. 

De Jumbo heeft ook geen mondkapjesafdeling.

Reputatie 7

De OV-fiets kan handig zijn maar is alleen geschikt voor korte stukjes in de stad. Je gaat er geen rondje Zeeland mee doen. Recreatieve fietsers hebben er dus niks aan, die willen hun eigen fiets mee.

In veel andere landen zie je dan aparte fietscoupés, die bij NS allang niet meer bestaan. Blijkbaar is de druk om meer zitplaatsen te creëren elders niet zo groot? Of de treinen zijn er veel langer.

Ik zie weleens mensen hun fiets in het gangpad van de trein Eindhoven - Den Haag zetten, vooral achteraan waar vaak maar een handvol mensen zit en massa's stoelen leeg zijn. Er is elders dan geen ruimte meer voor fietsen. Het mag natuurlijk niet maar gebeurt wel. Conducteur zie je niet dus het gaat bijna altijd goed.

Je zou gezien de lengte en bezetting van deze trein makkelijk een half rijtuig om kunnen toveren in fietsafdeling. Met klapstoelen voor als er geen fietsen zijn.

Ik zie weleens mensen hun fiets in het gangpad van de trein Eindhoven - Den Haag zetten, vooral achteraan waar vaak maar een handvol mensen zit en massa's stoelen leeg zijn. Er is elders dan geen ruimte meer voor fietsen. Het mag natuurlijk niet maar gebeurt wel. Conducteur zie je niet dus het gaat bijna altijd goed 

De trein Den Haag - Eindhoven is een laatste inefficiënt relikwie uit een ver verleden toen NS nog veel getrokken treinen gebruikte met als motivatie dat dan de lokomotieven 's nachts ook gebruikt konden worden om goederentreinen te trekken.

Als je fietsen wil vervoeren dan moet dat gewoon tegen een commerciële prijs die rekening houdt met het enorme ruimtebeslag door fietsen.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin 

Het is in een fietsland als Nederland tamelijk idioot dat het zo lastig is om een fiets mee te nemen. NS zou veel meer kunnen doen met flexibele plekken: in de spits (wanneer geen fietsen mogen worden meegenomen) zitplaatsen en in de daluren fietsplekken. 

NS heeft zelf gekozen voor het eerst weghalen van alle bagagecompartimenten in de treinen en later voor het bestellen van materieel zonder veel fietsplekken. Dan is het logisch dat mensen gaan klagen. De OV-fiets is voor veel mensen die hun eigen fiets willen meenemen om ergens anders in het land te gaan fietsen geen alternatief.

Dat er regionale vervoerders zijn die geen toiletten hebben is ook geen goed idee. Maar we hebben het hier over NS en die heeft indertijd bewust gekozen voor het bestellen van de SLT zonder toiletten. Bij een vervoerder als NS gaat het om voorspelbaarheid en mag je er als reiziger vanuit gaan dat er bij NS een toilet in de trein zit. Het is daarom een goed idee dat de SLT alsnog toiletten heeft gekregen. Zeker in Sprinters zijn toiletten belangrijk omdat op veel stations waar alleen Sprinters stoppen geen toiletten zijn. 

@Tamzin

Geen toiletten hebben is ook geen goed idee. Maar we hebben het hier over NS en die heeft indertijd bewust gekozen voor het bestellen van de SLT zonder toiletten. Bij een vervoerder als NS gaat het om voorspelbaarheid en mag je er als reiziger vanuit gaan dat er bij NS een toilet in de trein zit. Het is daarom een goed idee dat de SLT alsnog toiletten heeft gekregen. Zeker in Sprinters zijn toiletten belangrijk omdat op veel stations waar alleen Sprinters stoppen geen toiletten zijn. 

Ik snap alleen nooit waarom dit in de rest van de wereld geen probleem is. In Japan heeft 90% van de treinen geen toilet, alleen Shinkansen en enkele langeafstandstreinen.

Reputatie 7
Badge +3

In andere landen zijn veel meer (gratis) openbare toiletten dan in Nederland.

Het valt inderdaad op dat er in de 1e klas regelmatig mensen, vooral jongeren zitten die overduidelijk geen eerste klas kaartje hebben. Dat vind ik op zich nog niet zo erg want ik gun iedereen een zitplek, maar de 2e klas was niet vol. Ik zit vrijwel altijd in de stilte coupe. Veel jongeren gaan uiteraard kletsen wat regelmatig uitmond in heel hard bellen. Ik heb er vandaag wat van gezegd. In het Nederlands en en het Engels. maar de jongens deden alsof zij mij niet verstonden. Een andere reiziger greep in en zei je verstaat haar wel, waarop de jongen voor de deur van de 1e klas stilte coupe heel hard pratend ging bellen. 

Ik ben echt verbaasd over het gedrag van sommige reizigers, maar ook over de conducteurs die ergens in de trein zitten of alleen heen en weer lopen en die niet controleren of iemand wel in de 1e klas thuishoort. Ik snap dat sommige mensen de 1e klas elitaire onzin vinden, maar ik werk als ondernemer 50-60 uur per week en ik ga niet met de trein om in de herrie en grote mond van een ander te zitten. 

Reageer