Stilte coupe respecteren

• 30 oktober 2014
  • 23 reacties
  • 1281 Bekeken

Reis sinds anderhalve maand dagelijks met de trein naar mijn werk. Zoek dan altijd de stilte coupe op om te werken of te lezen. Er is tot nu toe nog geen dag voorbijgegaan dat door mij of mijn mede stiltecoupe reizigers gevraagd moet worden of reizigers de stilte willen respecteren door niet luid te praten,te telefoneren etc.
Leg dan uit dat wij hier bewust zitten om te werken of te studeren,maar de reacties daarop zijn meestal ronduit onbeschoft,wij moeten maar ergens anders gaan zitten ,of ze trekken zich er domweg niets van aan.
Is vooral 60+ ,en niet de jongeren, die zich hieraan schuldig maken.
Zou NS niet eens heel duidelijk kunnen communiceren wat een stilte coupe en respect daarvoor betekent??....

23 reacties

Hallo,
ik zie al meerdere keren deze klacht voorbij komen. Het zijn inderdaad niet de jongeren, maar de ouderen die zich misdragen in de stilte coupe en het is tijd dat hier een einde aan komt.
Ik zou zeggen, schaf enige kortingskaartjes af voor ouderen. Maak in tegendeel de Toyota Aygo's goedkoper, zodat deze ouderen weer terug gaan naar waar ze horen: in een Toyota Aygo. Dan is het niet meer een last van de NS, maar van de RDW, want ze kunnen ook niet rijden.

Groetjes
Bob
NS ziet de stiltecoupé niet als een regel, maar als een service. Daarom doen ze niets aan de naleving van de stilte in de stiltecoupé.
Integendeel Pe-pe. Het personeel van NS behoort tot de grootste groep schenders van de Stiltezone. Ik maak het inmiddels meerdere malen per week mee dat mensen van NS de eerste klasse Stiltezone gebruiken als kantine. Die mensen aanspreken heeft wisselend effect. Van diezelfde mensen verwachten dat ze anderen aanspreken die in Stiltezones herrie maken, kan natuurlijk al helemaal niet verwacht worden. Schandalig eigenlijk dat NS een grote hoeveelheid van dit soort tuig in dienst heeft.
Dit gaat me allemaal wat te ver,ik had het over respect in de stiltecoupe,met modder smijten met dit soort rare argumenten helpt niks.
Feit is dat in de sprinter waar ik mee reis slechts 1 stilte coupe per treinstel is,dus meestal ruimte zat voor iedereen.
Ik vind het niet mijn taak om reizigers die de stilte niet kunnen respecteren daar telkens op aan te moeten spreken. En ik vind het ook niet fijn om steeds onbeschoft behandeld te worden of hele discussies aan moet gaan als ik mensen vriendelijk aanpreek .NS heeft stilte coupes ingesteld om het de werkende en studerende mens aantrekkelijker te maken om met de trein te reizen,dan ligt er voor de NS ook een verantwoordelijkheid deze te handhaven.
Reis sinds anderhalve maand dagelijks met de trein naar mijn werk. Zoek dan altijd de stilte coupe op om te werken of te lezen. Er is tot nu toe nog geen dag voorbijgegaan dat door mij of mijn mede stiltecoupe reizigers gevraagd moet worden of reizigers de stilte willen respecteren door niet luid te praten,te telefoneren etc.
Leg dan uit dat wij hier bewust zitten om te werken of te studeren,maar de reacties daarop zijn meestal ronduit onbeschoft,wij moeten maar ergens anders gaan zitten ,of ze trekken zich er domweg niets van aan.
Is vooral 60+ ,en niet de jongeren, die zich hieraan schuldig maken.
Zou NS niet eens heel duidelijk kunnen communiceren wat een stilte coupe en respect daarvoor betekent??....

Beste wilemijn,

De stiltecoupé is duidelijk herkenbaar aan de stickers op de ramen en de beelden op de obis schermen. Het leeuwendeel van de treinreizigers weet heel goed waar een stiltecoupé voor staat. De stiltecoupé is een service, geen regel. We gaan dus niet als politie agentjes de trein door om iedereen tot stilte te manen. Het is ook een stuk volwassenheid en eigen verantwoordelijkheid om met elkaar een prettige en rustige reis in de stiltecoupé te hebben. In dit topic vind je een aantal tips.

Vriendelijke groet, Robby
Ah de politieagentjes weer.

Het is dus geen huisregel ?
Als u alle reacties leest weet u dat de duidelijkheid en herkenbaarheid van de stilte coupe te wensen over laat. Vooral voor reizigers die onbekend zijn met de trein ,de stickers op de ramen zijn niet goed zichtbaar. Volwassenheid en eigen verantwoordelijkheid klinkt leuk,maar een toenemende groep reizigers bezit deze kwaliteiten niet en daar zijn wij de dupe van. Niemand vraagt om politieagentje spelen, ik vraag om duidelijke communicatie,lees uitleg ,wat stilte coupe betekent. En als je als NS service wil bieden moet je ook zorgen dat je die service kunt waarborgen.En hoezo de hele trein door om politieagentje te spelen? Vind dit een nare reactie van NS.
Ja standaard reactie op dit onderwerp.

Als conducteurs kaartjes controleren kunnen ze wel politieagentje spelen, maar de stilte handhaven kan opeens niet.
NS biedt de reiziger een stiltecoupé, maar slechts als selfservice.

Ik ga toch eens letten op de "beelden op de obis schermen", want het is me nog nooit opgevallen dat die de reizigers in de stiltecoupé tot stilte manen.

De stiltecoupé is een service, geen regel.

Merkwaardig, want hij staat toch echt genoemd op het plakkaat met de belangrijkste huisregels van de NS dat in diverse treinen hangt.
Ik vind dat condecteurs weer echt boven de reizigers moeten staan. Als reizigers niet ingecheckt zijn, moet de condecteur meteen rake klappen uitdelen, en dan bedoel ik niet boetes van 35 euro maar gewoon 350 euro.
Verder is de stiltecoupe een terugkerend probleem, maar ik stel voor dat de condecteurs mensen niet meer aanspreken op praten in de stilte coupe, maar dit soort mensen direct uit de trein verwijderen. Het is belachelijk dat mensen nog steeds zo onrespectvol de stilte kunnen doorbreken.
Eruit zetten die hap, dit is de NS niet een of andere gekke vervoerder als de Syntus.
Reputatie 1
Gisteren was het weer raak in de stiltecoupé. Ik zat in een IMC 3, deze heeft 2 6-persoons coupé's als stiltecoupé. Ik zat in de ene en 2 heren in de andere. Omdat ik in de gaten had dat ze gingen kletsen en ik geen zin had om weer eens te vragen of zij stil wilden zijn, ben ik ergens anders gaan zitten. 1 Van de heren ging bellen naar iemand die hij in de trein had zien stappen en vertelde waar ze zaten. Ooohh...dat bleek de (of een) conducteur te zijn en die ging er gezellig bij zitten. Omdat zij behoorlijk hard aan het praten waren heb ik maar een muziekje voor mezelf aangezet.

In Tilburg kwam er een gezin met 3 kinderen binnen. Zij zochten overduidelijk een plek in de 2e klas, maar konden daar blijkbaar niet bij elkaar zitten, dus gingen zij in de 1e klas zitten. De kinderen waren zeer luidruchtig, ik hoorde ze door de muziek heen. Toch mijn spullen maar weer gepakt en in de stiltecoupé gaan zitten. Wel even extra hard gezegd 'fijn hé, zo'n stiltecoupé' en dat hielp wel een beetje.

Het wordt echt tijd dat het personeel eens het goede voorbeeld gaat geven en of stil is in de stilcoupé of daar gewoon niet gaat zitten. Hoe kan je nou verwachten dat reizigers zich aan de regels houden, als het personeel het zelf niet eens doet?
Wel even extra hard gezegd 'fijn hé, zo'n stiltecoupé' en dat hielp wel een beetje.

Reputatie 1
Oh...wat zal jij een lol hebben gehad bij het plakken van dit plaatje. Jij trekt echt volle zalen hoor.
Oh...wat zal jij een lol hebben gehad bij het plakken van dit plaatje. Jij trekt echt volle zalen hoor.
Zowel letterlijk als figuurlijk.
Reputatie 1
De stickers die de NS heeft uitgekozen zijn allerminst duidelijk: er staat een laptop op, een headset en nog iets. Niet direct de afbeeldingen die ik zou associeren met een stilte coupe. Heb het er met meer reizigers al eens over gehad, maar ook zij vonden dit geen logische stikker. Waarom niet de oude stikkers met 'stilte/silence'. Duidelijker kan niet.
Reputatie 1

Ja, als iemand anders het niet doet.
Reputatie 1
De stickers die de NS heeft uitgekozen zijn allerminst duidelijk: er staat een laptop op, een headset en nog iets. Niet direct de afbeeldingen die ik zou associeren met een stilte coupe. Heb het er met meer reizigers al eens over gehad, maar ook zij vonden dit geen logische stikker. Waarom niet de oude stikkers met 'stilte/silence'. Duidelijker kan niet.

Dan zit je in een werkcoupé, niet de stiltecoupé.

Ja, als iemand anders het niet doet.

Dat dacht ik ook.
Reputatie 7
Badge +4
Dat hele stickertje is natuurlijk onzin. Wie in stilte wil werken gaat naar de stiltecoupe en wie dat niet wil in de praatruimte.

Niemand snapt wat met die sticker bedoeld wordt, een geitewollensokkencompromis. Stilte en Silence in grote letters, dat is helder, je kunt er inderdaad een sssst sticker aan toevoegen. Vanaf Groningen werd er vrijdag door de conductrice weer eens op gewezen wat de bedoeling is van de stiltecoupe. Wat meer aandacht ervoor kan geen kwaad en het zou goed zijn dat het een huisregel werd en niet alleen een gedragsregel.

Het probleem is niet de ouderen of de jongeren maar de a-socialen. Dat zijn soms ook verbaal begaafde reizigers in de eerste klas met pak. Al wordt de stiltecoupe er over het algemeen in d eerste klas zeer gewaardeerd en daarmee ook gerespecteerd.
Reputatie 1
@Kaatje1970:

Dat zou je denken hè! Maar de afbeeldingen doelen op een stiltecoupé (voorheen stond er duidelijk: silence/stilte). In de nieuwe treintoestellen zorgt de NS voor verwarring door zulke symbolen te gebruiken. Vrijwel altijd als ik in een dergelijke coupé zit, dan zitten er mensen te bellen of tamelijk luid te kletsen. Ook daaruit blijkt dat het voor de meeste reizigers niet duidelijk is dat het een stiltecoupé betreft. En als er dan eens iemand iets van zegt, dan zijn ze -oprecht- verbaasd.
Yvo86, het is dan ook geen stiltecoupe maar een werkcoupe. Daar mag je gewoon bellen en praten. In de treinen die je bedoelt is ook een stiltezone aanwezig, maar daar staat daadwerkelijk met letters 'stilte/silence' op de ramen. De coupe's waar dat niet op de ramen staat zijn geen Stiltezone's.
Reputatie 1
De luchtmacht, wat is daar dan de gedachte achter?

Hoe dan ook, ik denk dat m'n punt wel duidelijk is: die stickers zijn verwarrend. Men denkt namelijk dat het een stilte coupe is, maar dat is het kennelijk niet..

Reageer