Stilte in de stiltecoupé

Ik reis 2 x per week, 2 x 1,45 uur per dag. Heel graag in stilte, om te kunnen werken in die tijd. Dus ik ga steeds in een stiltecoupée zitten. Het komt echter bijna nooit voor dat ik van de stilte kan genieten; medereizigers hebben niet in de gaten dat ze in een stiltecoupée zitten, of ze hebben er lak aan. Ik vind het heel vervelend om er iets van te zeggen. Toch heb ik dat 1 x gedaan en ik kreeg meteen een grote mond en discussie ... Dat dus liever niet meer. Laatst riep een conducteur het om; in deze trein bevinden zich stiltecoupées, daar is stil ook echt stil. Het lijkt mij een goed plan als dat vaken wordt omgeroepen, als men toch omroept 'u bvindt zich in de trein naar, etc. ' Dat zou het bewustzijn enorm vergroten. Zeker ook voor mensen die zelden in een trein zitten en er niet op bedacht zijn. Is dat mogelijk?

15 reacties

Je kunt er wel degelijk jouw medereizigers op aanspreken, dat helpt diverse keren. Het zijn juist de mensen die weinig met de trein reizen die 'verkeerd' gaan zitten.
En niet in discussie gaan, de feiten (stiltecoupé) zijn er gewoon; een eigen mening moeten die mensen maar ergens anders ventileren.
Omdat ik het te ver vind gaan om mensen met kinderen 'weg te sturen' vraag ik ze bij het uitstappen om de volgende keer op de stiltecoupés te letten bij het instappen.
Dank je wel, ik ga de moed verzamelen 🙂 (maar het lijkt mij toch ook handig als dit wat vaker omgeroepen wordt)
Reputatie 5
Ja, of bijvoorbeeld ook dat de conducteur hier extra zichtbaar is. Zo zou de conducteur tussen de controlerondes en veiligheidstaken door ook in de stiltecoupé kunnen gaan zitten, ipv in de 1e klasse of een van de cabines.
Beste Lasagitte, Welkom op het NS Serviceforum. Bedankt voor het aanmaken van dit topic. Ik stel voor om in dit topic tips uit te wisselen over de stilte in de stiltecoupé die gewenst is. Wat doen jullie als andere reizigers geluid maken? Spreken jullie hier andere reizigers hierop aan?

Ik heb dit topic verplaatst naar 'In de trein' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Is het niet handiger om daarvoor een ander topic te gebruiken en om in dit topic antwoord te geven op de vraag van Lasagitte of de NS de stiltecoupé meer onder de aandacht wil brengen van de reizigers, bijvoorbeeld door deze vaker te noemen in de omroepberichten?
theofiel schreef:

Is het niet handiger om daarvoor een ander topic te gebruiken en om in dit topic antwoord te geven op de vraag van Lasagitte of de NS de stiltecoupé meer onder de aandacht wil brengen van de reizigers, bijvoorbeeld door deze vaker te noemen in de omroepberichten?

Dat is een goed idee. Laten we dat topic blijven gebruiken.
Ik heb mezelf speciaal geregistreerd op dit forum vanwege de problemen rond de stiltecoupés. Ik ben geen frequente treinreiziger, af en toe slechts. Als ik de trein neem, zoek ik altijd naar de stiltecoupé. In de oude variant met de plastic strips op de ramen werkte dat redelijk goed. De pictogrammen waren ook duidelijk, met de vinger voor de mond.
Gisteren reisde ik van Leiden naar Amersfoort. Voor het eerst maakte ik mee dat de intercity naar Utrecht met het allernieuwste treinstel werd uitgevoerd. En daar begon de 'ellende'. Ik stel stilte op prijs, maar er zaten twee dames hardop te praten. Ik sprak ze aan, maar ze gaven aan dat ze niet stil hoefden te zijn, het plastic op de ramen met de grote S was er immers niet meer. En op de ramen staat een vaag pictogrammetje, met een persoon, en drie activiteiten. Een verzoek tot stilte kan je er niet meer uit afleiden, en tot mijn verrassing kwam ik tot de conclusie dat ik de dames niets kon verwijten, het is inderdaad niet duidelijk dat stilte niet de bedoeling is.
Ik probeerde eergisteren: "mag het iets zachter?"
Maar dat was op een camping, en het hielp wel.
Het is niet leuk een grote mond terug te krijgen, jezelf zeker en ontspannen voelen kan helpen.
Reputatie 4
Badge
dirkvdberg68 schreef:

Voor het eerst maakte ik mee dat de intercity naar Utrecht met het allernieuwste treinstel werd uitgevoerd.

Waarschijnlijk bedoelt u hier de in de laatste jaren gerenoveerde dubbeldekkers (DDZ). In deze dubbeldekkers zijn drie zones:
  1. "Social" zone, deze is beneden. Voor praten en loungen.
  2. "Rustige" zone, deze is in de meeste bovenste verdiepingen. Hier hoeft het dus niet helemaal stil te zijn.
  3. "Stilte" zone, deze is boven in het voorste of achterste rijtuig waar 2 verdiepingen zijn. Dit is te herkennen aan de stilte indicatie op de ramen zoals dit ook bij het andere intercity materiaal is.

Aangezien u spreekt over een vaag pictogrammetje, met een persoon, en drie activiteiten vermoed ik dat u in de "Rustige" zone zat en niet in de echte stilte zone. Voor de echte stilte zone moet u bij deze dubbeldekkers helemaal naar voren of achteren lopen.

Zie ook het topic: Stiltecoupe-tips
dirkvdberg68 schreef:

Ik heb mezelf speciaal geregistreerd op dit forum vanwege de problemen rond de stiltecoupés. Ik ben geen frequente treinreiziger, af en toe slechts. Als ik de trein neem, zoek ik altijd naar de stiltecoupé. In de oude variant met de plastic strips op de ramen werkte dat redelijk goed. De pictogrammen waren ook duidelijk, met de vinger voor de mond.
Gisteren reisde ik van Leiden naar Amersfoort. Voor het eerst maakte ik mee dat de intercity naar Utrecht met het allernieuwste treinstel werd uitgevoerd. En daar begon de 'ellende'. Ik stel stilte op prijs, maar er zaten twee dames hardop te praten. Ik sprak ze aan, maar ze gaven aan dat ze niet stil hoefden te zijn, het plastic op de ramen met de grote S was er immers niet meer. En op de ramen staat een vaag pictogrammetje, met een persoon, en drie activiteiten. Een verzoek tot stilte kan je er niet meer uit afleiden, en tot mijn verrassing kwam ik tot de conclusie dat ik de dames niets kon verwijten, het is inderdaad niet duidelijk dat stilte niet de bedoeling is.

Hoi Dirk,

De nieuwe intercity, de DDZ heeft nog steeds een aparte Stiltecoupe. De opzet van de DDZ is inderdaad dat er boven gewerkt wordt en stiller is en beneden is het samenkomen en het loungen en praten met elkaar. De echte stiltecoupe in de DDZ wordt nog steeds aangegeven met het bekende pictogram en de S op de ramen. Deze bevindt zich altijd of helemaal vooraan de DDZ of helemaal achteraan. De DDZ is namelijk zo dat je een motorbak hebt, dit is de enige enkele verdieping en de andere kant is het stuurrijtuig en heeft twee verdiepingen, zoals de andere rijtuigen ook hebben. Bovenin het stuurrijtuig vind je de Stiltecoupe. Zowel voor de eerste als voor de tweede klas.
De andere indeling, die ik eerder noemde is onder het reizende publiek inderdaad niet echt bekend en ik moet ook eerlijk toegeven dat ik daar niet vraag aan reizigers om wat zachter aan te doen, wel doe ik dat in de echte stiltecoupe.

Ik hoop toch wat duidelijkheid te hebben kunnen geven.

PS: In dit topic heb ik getracht alles een op te sommen waar wat te vinden is per materieelsoort.
Die drie zones lijken me lastig te begrijpen, vooral voor sporadisch reizende reizigers lijkt me een duidelijk wel of geen geluid beter.

Verder spreek ik mijn mede reizigers wel aan en heb nog nooit een grote mond gehad. Verontschuldigend wordt de telefoon opgehangen of verplaatsen de kwebbelende dames zich naar een ander rijtuig.

Het is me zelf ook wel eens overkomen druk in gesprek per ongeluk op de verkeerde plek te gaan zitten en ben dankbaar als iemand me daar dan op wijst.

Oh en, ik werk graag beneden in de trein want daar schommelt het minder 🙂
Tot nu toe heb ik mensen er steeds op gewezen dat ze zich in een stilte coupe bevonden. En dat helpt. Mensen staken hun telefoongesprekof pakken hun spullen en gaan ergens anders zitten. Mensen met kinderen waarschuw ik al bij het binnenkomen dat ze in een stilte coupe zijn. Dan gaan ze ook op zoek naar een andere plek. De stilte coupe is er nou eenmaal en ik vind het heerlijk om in rust te kunnen reizen. Dus vooral niet afschaffen!!
Reputatie 1
Het is jammer dat het gebruik van een jammer illegaal is, anders had ik zo een probleem tegen al dat bel-terreur in de stiltecoupé gevonden, of heb ik nu anderen op een bepaald idee gebracht?
Ik maak toch ook maar een berichtje aan. Ik reis 6 dagen in de week met de trein en zoek dan ook graag de stiltecoupes op. Wanneer ik op het station sta en ik zie dat er veel medereizigers staan weet ik al hoe laat het is: kleine kans op stilte.
Wanneer het 1 groepje is dat niet door lijkt te hebben dat het een stilte coupe is probeer ik het sinds kort maar te vragen (en dat kost al veel lef!). Maar wanneer er meerdere groepen aan het praten zijn is er no way dat ik het voor elkaar krijg om ze stil te krijgen.
Wanneer er een conducteur langs loopt zegt hij/zij er helemaal niks van! Ik heb het maar 1 keer in de 4 jaar dat ik al regelmatig met de trein reis meegemaakt. Ik snap dat ze niet vaker langs kunnen lopen (helaas) maar doe er alsjeblieft wel wat aan als ze er wel zijn!
Ik reis iedere dag met de trein en ook ik zit graag in de stiltecoupé of om te werken of te ontspannen met een boek.
Regelmatig moet ik mensen aanspreken en dan krijg ik of een sorry, met een beschaamde blik of een grote mond.
Ik zie altijd dat veel mensen wel de "overtreders" aan willen spreken maar dit niet durven.
Mij maakt het niet uit.

Wat ik wel heel erg vervelend vindt is dat er mensen zijn die gewoon doorgaan met bellen/gesprekken voeren nadat je ze hebt aangesproken.

Reageer