beantwoord

Stilte ver te zoeken, klagen op forum helpt niet, waarom moet reiziger opdraaien voor handhaving?

  • 4 oktober 2019
  • 47 reacties
  • 1967 Bekeken


Toon eerste bericht

47 reacties

Reputatie 3
Naar een onderbouwing of bronvermelding ben ik ook wel benieuwd.
Reputatie 7
Badge
Waarom is het zo moeilijk voor sommige mensen om gewoon hun mond te houden in de stiltecoupé? 🤔
Reputatie 7
Badge
@Rene74
Vorig jaar heb in een Duitse IC nog een vechtpartij in de Ruhezone meegemaakt omdat iemand vond dat er te hard werd gepraat. Dat helpt dus niet.


Hmmm die Duitsers kunnen er ook wat van dus. 😌
Reputatie 7
Badge +3
Waarom is het zo moeilijk voor sommige mensen om gewoon hun mond te houden in de stiltecoupé? 🤔
Dat is een goede vraag. Mijn indruk is dat veel mensen zich niet bewust zijn van het feit dat er stiltezones zijn in de IC's. Wanneer dan gevraagd wordt om stil te zijn voelen ze zich meteen aangevallen. Ze hebben de stickers vaak niet gezien. Of het interesseert ze helemaal niets. Er is een sterke neiging om te denken dat regels alleen voor anderen gelden.

Wat ook niet meehelpt is dat stiltezones niet in alle treinen te vinden zijn. Wel in IC's maar niet in Sprinters. Dat maakt het onduidelijk.

Iets vergelijkbaars zie je bij ons in het centrum van het dorp. Daar is van 12.00 tot 18.00 uur een stopverbod. Toch staan daar regelmatig auto's met knipperende alarmlichten stil om "even" een boodschap te doen, waarbij ze ook de fietsstrook blokkeren of veel te dicht bij de voetgangersoversteekplaats staan. Als je daar dan iets van zegt krijg je een grote bek.
Reputatie 7
Badge

Waarom is het zo moeilijk voor sommige mensen om gewoon hun mond te houden in de stiltecoupé? 🤔Dat is een goede vraag. Mijn indruk is dat veel mensen zich niet bewust zijn van het feit dat er stiltezones zijn in de IC's. Wanneer dan gevraagd wordt om stil te zijn voelen ze zich meteen aangevallen. Ze hebben de stickers vaak niet gezien. Of het interesseert ze helemaal niets. Er is een sterke neiging om te denken dat regels alleen voor anderen gelden.

Wat ook niet meehelpt is dat stiltezones niet in alle treinen te vinden zijn. Wel in IC's maar niet in Sprinters. Dat maakt het onduidelijk.

Iets vergelijkbaars zie je bij ons in het centrum van het dorp. Daar is van 12.00 tot 18.00 uur een stopverbod. Toch staan daar regelmatig auto's met knipperende alarmlichten stil om "even" een boodschap te doen, waarbij ze ook de fietsstrook blokkeren of veel te dicht bij de voetgangersoversteekplaats staan. Als je daar dan iets van zegt krijg je een grote bek.


Volgens mij zien ze die stickers heus wel. Zelfs ik zie ze (en ik zie nooit wat)
Ze willen daar gewoon zitten omdat verder lopen vermoeiend is en ook lekker praten want ze zijn nou eenmaal met een grote groep ofzo.
Reputatie 7
Waarom veel mensen niet even hun mond kunnen houden?
- omdat het land vele duizenden prinsen en prinsessen telt die zich niet geroepen voelen rekening te houden met medemensen of in hun ogen onzinnige regels
- omdat mensen weten dat er toch geen boete voor gegeven kan worden
- omdat mensen zich door onbekenden zonder gezag niet graag de les laten lezen
Ik heb afgelopen dagen weer genoeg gezien en gehoord om inderdaad te beamen dat de regels wel voor anderen gelden, maar niet voor degene die de regel breekt. In 3 diensten 2 wildplassers tegengekomen, collega's die rokende reizigers uit de internationale trein gezet hebben, reizigers die elkaar het licht niet in de ogen gunde in de stiltecoupes, discussies over vervoersbewijzen, waar anderen zich mee gingen bemoeien....
Reputatie 7
Badge +3
Jakkie, wildplassers. In de trein of op het perron?

En hopelijk ging het in de andere gevallen niet zo ver als in deze situstie:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7541773/Off-duty-police-officer-revealed-commuter-headbutted-man-packed-train.html
@Momo

Op het station. Heb er wel wat extra werk aan gehad overigens.
Ik kan wel wat aanvullende maatregelen verzinnen:
  • Tijdens de ritten de gedragsregels met enige regelmaat laten omroepen.
  • Geluidssensoren in stiltecoupés aanbrengen, en geautomatiseerd vragen om stilte

Dan krijg je nog meer herrie. Sowieso zou de intercom uit moeten staan in de stiltecoupés. De oplossing die echt helpt heb je zelf in de hand in de vorm van oordopjes / koptelefoon.
Reputatie 7
Badge
Waarom veel mensen niet even hun mond kunnen houden?
- omdat het land vele duizenden prinsen en prinsessen telt die zich niet geroepen voelen rekening te houden met medemensen of in hun ogen onzinnige regels
- omdat mensen weten dat er toch geen boete voor gegeven kan worden
- omdat mensen zich door onbekenden zonder gezag niet graag de les laten lezen


Ja dus. Dat is nog geen excuus.
Reputatie 7

Wat is dat toch dat eigen personeel ook regelmatig gewoon niet stil is in de stiltecoupé? Vandaag ook weer, twee medewerkers (Service en Beveiliging) luid in gesprek in 1e klas stiltecoupé. Er zat maar een handvol reizigers, maar toch. Dat is de zoveelste keer dat ik het meemaak. Nu heb ik er niet zoveel last van, maar het is wel opvallend dat mensen die regels behoren te handhaven regelmatig zelf het verkeerde voorbeeld geven.... Ik heb het opgemerkt en ze gaven me gelijk, waren even stil. Even later begonnen ze weer.... op zachtere toon over allerlei werkgerelateerde zaken, wat er niet deugde enz... Jammer dat dat gebeurt waar reizigers bij zitten.

Reputatie 4

Wat is dat toch dat eigen personeel ook regelmatig gewoon niet stil is in de stiltecoupé? Vandaag ook weer, twee medewerkers (Service en Beveiliging) luid in gesprek in 1e klas stiltecoupé. Er zat maar een handvol reizigers, maar toch. Dat is de zoveelste keer dat ik het meemaak. Nu heb ik er niet zoveel last van, maar het is wel opvallend dat mensen die regels behoren te handhaven regelmatig zelf het verkeerde voorbeeld geven.... Ik heb het opgemerkt en ze gaven me gelijk, waren even stil. Even later begonnen ze weer.... op zachtere toon over allerlei werkgerelateerde zaken, wat er niet deugde enz... Jammer dat dat gebeurt waar reizigers bij zitten.

 

Zaten wij in dezelfde trein :) ik had dit afgelopen zondag ook, wel iets van gezegd. Ik reis ook bewust eerste klas en het liefst in stilte maar idd de keren dat er gecontroleerd wordt is <5%. Ik heb maar opgegeven om het door te geven.

Wat is dat toch dat eigen personeel ook regelmatig gewoon niet stil is in de stiltecoupé? Vandaag ook weer, twee medewerkers (Service en Beveiliging) luid in gesprek in 1e klas stiltecoupé. Er zat maar een handvol reizigers, maar toch. Dat is de zoveelste keer dat ik het meemaak. Nu heb ik er niet zoveel last van, maar het is wel opvallend dat mensen die regels behoren te handhaven regelmatig zelf het verkeerde voorbeeld geven.... Ik heb het opgemerkt en ze gaven me gelijk, waren even stil. Even later begonnen ze weer.... op zachtere toon over allerlei werkgerelateerde zaken, wat er niet deugde enz... Jammer dat dat gebeurt waar reizigers bij zitten.

 

Je hebt helemaal gelijk. Onze collega's horen het goede voorbeeld te geven, helemaal als jij je al hebt aangesproken. Als je aan kunt geven welk traject en welke vertrektijd het was ga ik er melding van maken. 

Helaas heb ik niets meer vernomen. Zonder details kan ik geen melding maken. Ik laat dit topic dan ook voor nu voor wat het is. 

Reputatie 3

Neemt niet weg dat ook personeel gewoon stil moet zijn in de stiltecoupe.(op de noodzakelijke ‘vervoersbewijs a.u.b’ . na dan)

Neemt niet weg dat ook personeel gewoon stil moet zijn in de stiltecoupe.(op de noodzakelijke ‘vervoersbewijs a.u.b’ . na dan)

Daarin heb je zeker gelijk. We verwachten van onze collega's dat ze het goede voorbeeld geven. 

Ik wil even reageren.

 

vandaag heb ik en man aangesproken in de trein (traject amsterdam centraal- Almere centrum) intercity  van 19:38.

Ik spreek een man aan op het bellen in een stilte coupé. De man kijkt mij aan en wordt boos en geeft aan in het Engels dat ik de baas niet ben en er niks van kan zeggen. Het is grappig zoiets moet je niet tegen mij zeggen. Ik geef aan dat als hij moet bellen hij dit op een andere plek kan doen. Ik krijg een grote bek terug dat ik niks moet zeggen. Vervolgends loopt de man weg omdat wij bijna in Almere zijn gearriveerd. 
 

Ik spreek de conducteur aan op het feit dat er niet gehandhaafd wordt in de treinen. Ik zie nergens service en veiligheid en de conducteur is niet zichtbaar en loopt niet door de trein heen. De man staat namelijk in de zelfde gang in de trein en de man komt aggresief over en ik krijg allemaal scheldserenades als snitch Niger naar me toe gesmeten. (Man was zelf ook getint) het punt wat ik duidelijk wil maken is dat ik mij niet veilig heb gevoeld in de trein. Ik heb een klacht ingediend bij NS over het feit dat er niet gehandhaafd wordt in de trein.

 

ik wordt verplicht voor een prijs meer dan 15euro te betalen de reis gaat namelijk door maar Zwolle. Ik betaal en wat krijg ik er voor terug. Ik verwacht gewoon dat er bevoegd personeel is om mij te helpen in een situatie die er om vraagt. Ik verwacht dan ook (heb ik ons de klacht vermeld) dat er contact met mij wordt opgenomen. Ik heb mijn gegevens achtergelaten. Ik snap niet dat als de conducteur aangeeft dat het een probleem is dat er geen boetes worden geven voor het verstoren van en het niet naleven van de regels.

 

schande en schaam je NS dit kan echt niet. 
 

wat betekenen wij voor jullie? Zijn wij alleen goed voor het geld of komt er ook nog wat richting de klanten aan service en aandacht ?

Reputatie 7
Badge +3

Zijn wij alleen goed voor het geld ?

Ja want NS durft de conducteurs niet aan het werk te zetten omdat de directie het in zijn broek doet voor de vakbonden. 

Reputatie 6

Handhaving staat helaas niet op de eerste plaats bij NS. Aso's hebben vrij spel in de trein.

Reputatie 7

Ik voel me ook lang niet altijd prettig in de trein. Er is veel volk dat gewoon doet waar het zin in heeft en regels negeert of naar believen interpreteert zoals het uitkomt. Als ik me niet happy voel ga ik meestal ergens anders zitten. Dat gaat sneller dan wachten op of zoeken naar een conducteur. Het is eigenlijk de wereld op zijn kop. Ik denk niet dat het beter zal worden. 

Reputatie 3

Ik voel me ook lang niet altijd prettig in de trein. Er is veel volk dat gewoon doet waar het zin in heeft en regels negeert of naar believen interpreteert zoals het uitkomt. Als ik me niet happy voel ga ik meestal ergens anders zitten. Dat gaat sneller dan wachten op of zoeken naar een conducteur. Het is eigenlijk de wereld op zijn kop. Ik denk niet dat het beter zal worden. 


Mijn ervaring van de laatste tijd is (en dat heeft niks met corona te maken): de conducteur komt even uit zijn “schuilplaats” om het vertreksignaal te geven, en zodra de deuren zich sluiten, haast de conducteur zich weer terug naar zijn eigen ruimte, en is gedurende de hele reis niet meer zichtbaar (of vindbaar) voor de reizigers.

Reageer