beantwoord

Stilte ver te zoeken, klagen op forum helpt niet, waarom moet reiziger opdraaien voor handhaving?

• 4 oktober 2019
  • 36 reacties
  • 1210 Bekeken

Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 3
Naar een onderbouwing of bronvermelding ben ik ook wel benieuwd.
Reputatie 7
Badge
Waarom is het zo moeilijk voor sommige mensen om gewoon hun mond te houden in de stiltecoupé? 🤔
Reputatie 7
Badge
@Rene74
Vorig jaar heb in een Duitse IC nog een vechtpartij in de Ruhezone meegemaakt omdat iemand vond dat er te hard werd gepraat. Dat helpt dus niet.

Hmmm die Duitsers kunnen er ook wat van dus. 😌
Badge +3
Waarom is het zo moeilijk voor sommige mensen om gewoon hun mond te houden in de stiltecoupé? 🤔
Dat is een goede vraag. Mijn indruk is dat veel mensen zich niet bewust zijn van het feit dat er stiltezones zijn in de IC's. Wanneer dan gevraagd wordt om stil te zijn voelen ze zich meteen aangevallen. Ze hebben de stickers vaak niet gezien. Of het interesseert ze helemaal niets. Er is een sterke neiging om te denken dat regels alleen voor anderen gelden.

Wat ook niet meehelpt is dat stiltezones niet in alle treinen te vinden zijn. Wel in IC's maar niet in Sprinters. Dat maakt het onduidelijk.

Iets vergelijkbaars zie je bij ons in het centrum van het dorp. Daar is van 12.00 tot 18.00 uur een stopverbod. Toch staan daar regelmatig auto's met knipperende alarmlichten stil om "even" een boodschap te doen, waarbij ze ook de fietsstrook blokkeren of veel te dicht bij de voetgangersoversteekplaats staan. Als je daar dan iets van zegt krijg je een grote bek.
Reputatie 7
Badge

Waarom is het zo moeilijk voor sommige mensen om gewoon hun mond te houden in de stiltecoupé? 🤔Dat is een goede vraag. Mijn indruk is dat veel mensen zich niet bewust zijn van het feit dat er stiltezones zijn in de IC's. Wanneer dan gevraagd wordt om stil te zijn voelen ze zich meteen aangevallen. Ze hebben de stickers vaak niet gezien. Of het interesseert ze helemaal niets. Er is een sterke neiging om te denken dat regels alleen voor anderen gelden.

Wat ook niet meehelpt is dat stiltezones niet in alle treinen te vinden zijn. Wel in IC's maar niet in Sprinters. Dat maakt het onduidelijk.

Iets vergelijkbaars zie je bij ons in het centrum van het dorp. Daar is van 12.00 tot 18.00 uur een stopverbod. Toch staan daar regelmatig auto's met knipperende alarmlichten stil om "even" een boodschap te doen, waarbij ze ook de fietsstrook blokkeren of veel te dicht bij de voetgangersoversteekplaats staan. Als je daar dan iets van zegt krijg je een grote bek.

Volgens mij zien ze die stickers heus wel. Zelfs ik zie ze (en ik zie nooit wat)
Ze willen daar gewoon zitten omdat verder lopen vermoeiend is en ook lekker praten want ze zijn nou eenmaal met een grote groep ofzo.
Reputatie 6
Waarom veel mensen niet even hun mond kunnen houden?
- omdat het land vele duizenden prinsen en prinsessen telt die zich niet geroepen voelen rekening te houden met medemensen of in hun ogen onzinnige regels
- omdat mensen weten dat er toch geen boete voor gegeven kan worden
- omdat mensen zich door onbekenden zonder gezag niet graag de les laten lezen
Ik heb afgelopen dagen weer genoeg gezien en gehoord om inderdaad te beamen dat de regels wel voor anderen gelden, maar niet voor degene die de regel breekt. In 3 diensten 2 wildplassers tegengekomen, collega's die rokende reizigers uit de internationale trein gezet hebben, reizigers die elkaar het licht niet in de ogen gunde in de stiltecoupes, discussies over vervoersbewijzen, waar anderen zich mee gingen bemoeien....
Reputatie 7
Badge +3
Jakkie, wildplassers. In de trein of op het perron?

En hopelijk ging het in de andere gevallen niet zo ver als in deze situstie:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7541773/Off-duty-police-officer-revealed-commuter-headbutted-man-packed-train.html
@Momo

Op het station. Heb er wel wat extra werk aan gehad overigens.
Ik kan wel wat aanvullende maatregelen verzinnen:
  • Tijdens de ritten de gedragsregels met enige regelmaat laten omroepen.
  • Geluidssensoren in stiltecoupés aanbrengen, en geautomatiseerd vragen om stilte

Dan krijg je nog meer herrie. Sowieso zou de intercom uit moeten staan in de stiltecoupés. De oplossing die echt helpt heb je zelf in de hand in de vorm van oordopjes / koptelefoon.
Reputatie 7
Badge
Waarom veel mensen niet even hun mond kunnen houden?
- omdat het land vele duizenden prinsen en prinsessen telt die zich niet geroepen voelen rekening te houden met medemensen of in hun ogen onzinnige regels
- omdat mensen weten dat er toch geen boete voor gegeven kan worden
- omdat mensen zich door onbekenden zonder gezag niet graag de les laten lezen

Ja dus. Dat is nog geen excuus.

Reageer