beantwoord

Stilte ver te zoeken, klagen op forum helpt niet, waarom moet reiziger opdraaien voor handhaving?

  • 4 oktober 2019
  • 42 reacties
  • 1636 Bekeken


Toon eerste bericht

42 reacties

Wat is dat toch dat eigen personeel ook regelmatig gewoon niet stil is in de stiltecoupé? Vandaag ook weer, twee medewerkers (Service en Beveiliging) luid in gesprek in 1e klas stiltecoupé. Er zat maar een handvol reizigers, maar toch. Dat is de zoveelste keer dat ik het meemaak. Nu heb ik er niet zoveel last van, maar het is wel opvallend dat mensen die regels behoren te handhaven regelmatig zelf het verkeerde voorbeeld geven.... Ik heb het opgemerkt en ze gaven me gelijk, waren even stil. Even later begonnen ze weer.... op zachtere toon over allerlei werkgerelateerde zaken, wat er niet deugde enz... Jammer dat dat gebeurt waar reizigers bij zitten.

 

Je hebt helemaal gelijk. Onze collega's horen het goede voorbeeld te geven, helemaal als jij je al hebt aangesproken. Als je aan kunt geven welk traject en welke vertrektijd het was ga ik er melding van maken. 

Reputatie 7
Het blijft ergernis geven. Maar blijkbaar is er overal wel behoorlijke vraag naar het rustig kunnen reizen anders was dit concept nooit ingevoerd. Ik weet ook wel dat de problemen ermee in andere landen ook bestaan en ook daar geen handhaving plaatsvindt (kan plaatsvinden). Zo vond ik op een Duits forum uit 2011 (!!) ook tal van vragen en ergernissen over dit onderwerp. Zoals: (....) Ich möchte gern die Möglichkeit nutzen, in Ruhe zu arbeiten und buche gewöhnlich Platzreservierungen in der Ruhezone. Dabei fällt mir auf, dass es stets Fahrgäste gibt, die entweder die Beschilderung nicht lesen können oder wollen und ausgedehnte Handy-Gespräche führen.(....)
Een vrouw die luid telefoneert. En dan wordt de conducteur aangesproken om te handhaven. Deze legt uit dat de reiziger dit zelf ook kan doen. Vervolgens doet de conducteur na enige discussie en "ik heb nog meer te doen" het dan toch maar met merkbare tegenzin en dan zegt de vrouw met de telefoon cynisch hardop:(...) Ich muss leider Schluss machen. Hier sitzen ein paar ganz wichtige Leute, die sich über mich beschwert haben."

Ook op dat forum wordt als antwoord gegeven dat de vervoerder óf structureel moet handhaven, óf het concept helemaal afschaffen, een middenweg geeft alleen maar altijd weer ergernis en discussie.

Desalteniettemin bestaan de Ruhezonen en Quiet Coaches en Stiltecoupés na al die jaren nog steeds en ik ben benieuwd of NS hier ook echt mee gaat stoppen in de toekomst. De 1e klas afschaffen gaat niet gebeuren in ieder geval, tenminste dat is al meerdere malen door NS aangegeven. Meestal is het daar wel redelijk tot erg rustig qua volume, ook zonder stiltecoupé.
Reputatie 3
De stiltecoupé heeft niet mijn voorkeur, maar onlangs heb ik er met genoegen in gereisd. Op de heenweg eerst een stukje niet-stilte eerste klas in een stoptrein. Wat mij betreft mogen daarin, vanwege gebrek aan meerwaarde t.o.v. de tweede klas, zowel de stilte- als de eerste klas afdeling worden afgeschaft.
Het vervolg in een intercity, stilte en eerste klas. Op het tweede gedeelte van het traject heb ik met mijn reisgenoot kunnen praten, nadat de enige andere reiziger was uitgestapt. Daar is niet op gehandhaafd. Op de terugweg weer een stiltecoupé, meerdere reizigers, iedereen stil, vervoersbewijzen zijn gecontroleerd en één van de conducteurs is nog een keer langsgelopen. Alles goed dus, en dat mag hier ook wel eens gemeld worden.
Reputatie 7
Badge +3
Maar blijkbaar is er overal wel behoorlijke vraag naar het rustig kunnen reizen anders was dit concept nooit ingevoerd.
Er is door een kleine groep fanatiekelingen voor gelobbied maar dat zegt niets over de vraag.
Reputatie 7

Maar blijkbaar is er overal wel behoorlijke vraag naar het rustig kunnen reizen anders was dit concept nooit ingevoerd.Er is door een kleine groep fanatiekelingen voor gelobbied maar dat zegt niets over de vraag.


Hoe weet je dat?
Gek dat NS en buitenlandse vervoerders dan ingaan op de wensen van dit kleine groepje.
En als het niet goed werkt, al jaren niet, ergernis te over, waarom is het dan niet allang afgeschaft? Ik ben wel benieuwd naar de reactie van NS zelf hierover.
Reputatie 3
Naar een onderbouwing of bronvermelding ben ik ook wel benieuwd.

Helaas heb ik niets meer vernomen. Zonder details kan ik geen melding maken. Ik laat dit topic dan ook voor nu voor wat het is. 

Reputatie 7
Badge
@Rene74
Vorig jaar heb in een Duitse IC nog een vechtpartij in de Ruhezone meegemaakt omdat iemand vond dat er te hard werd gepraat. Dat helpt dus niet.


Hmmm die Duitsers kunnen er ook wat van dus. 😌

Neemt niet weg dat ook personeel gewoon stil moet zijn in de stiltecoupe.(op de noodzakelijke ‘vervoersbewijs a.u.b’ . na dan)

Daarin heb je zeker gelijk. We verwachten van onze collega's dat ze het goede voorbeeld geven. 

Reputatie 3

Neemt niet weg dat ook personeel gewoon stil moet zijn in de stiltecoupe.(op de noodzakelijke ‘vervoersbewijs a.u.b’ . na dan)

Reputatie 7
Badge

Waarom is het zo moeilijk voor sommige mensen om gewoon hun mond te houden in de stiltecoupé? 🤔Dat is een goede vraag. Mijn indruk is dat veel mensen zich niet bewust zijn van het feit dat er stiltezones zijn in de IC's. Wanneer dan gevraagd wordt om stil te zijn voelen ze zich meteen aangevallen. Ze hebben de stickers vaak niet gezien. Of het interesseert ze helemaal niets. Er is een sterke neiging om te denken dat regels alleen voor anderen gelden.

Wat ook niet meehelpt is dat stiltezones niet in alle treinen te vinden zijn. Wel in IC's maar niet in Sprinters. Dat maakt het onduidelijk.

Iets vergelijkbaars zie je bij ons in het centrum van het dorp. Daar is van 12.00 tot 18.00 uur een stopverbod. Toch staan daar regelmatig auto's met knipperende alarmlichten stil om "even" een boodschap te doen, waarbij ze ook de fietsstrook blokkeren of veel te dicht bij de voetgangersoversteekplaats staan. Als je daar dan iets van zegt krijg je een grote bek.


Volgens mij zien ze die stickers heus wel. Zelfs ik zie ze (en ik zie nooit wat)
Ze willen daar gewoon zitten omdat verder lopen vermoeiend is en ook lekker praten want ze zijn nou eenmaal met een grote groep ofzo.
Reputatie 7
Badge +3
Gaat het weer eens over de stiltecoupé?
Reputatie 7
Waarom veel mensen niet even hun mond kunnen houden?
- omdat het land vele duizenden prinsen en prinsessen telt die zich niet geroepen voelen rekening te houden met medemensen of in hun ogen onzinnige regels
- omdat mensen weten dat er toch geen boete voor gegeven kan worden
- omdat mensen zich door onbekenden zonder gezag niet graag de les laten lezen
Reputatie 7
Badge +3
Jakkie, wildplassers. In de trein of op het perron?

En hopelijk ging het in de andere gevallen niet zo ver als in deze situstie:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7541773/Off-duty-police-officer-revealed-commuter-headbutted-man-packed-train.html
Ik snap dat dit over de stiltecoupé gaat, Octoron. Als je een specifieke trein bedoelt kan ik melding maken van je ongenoegen.
Ik kan wel wat aanvullende maatregelen verzinnen:
  • Tijdens de ritten de gedragsregels met enige regelmaat laten omroepen.
  • Geluidssensoren in stiltecoupés aanbrengen, en geautomatiseerd vragen om stilte

Dan krijg je nog meer herrie. Sowieso zou de intercom uit moeten staan in de stiltecoupés. De oplossing die echt helpt heb je zelf in de hand in de vorm van oordopjes / koptelefoon.
Ik vind de vergelijking helaas niet echt passend, zelfs kwetsend. We doen ons best om aan alle behoeften van alle reizigers te voldoen maar kunnen onmogelijk bij elke stiltecoupé een conducteur neerzetten, hetzelfde geldt voor de 1e klas. Onze conducteurs, waar @Loes er een van is, doen hun best om ongewenst gedrag aan te pakken maar ze kunnen onmogelijk overal tegelijk zijn. Een melding maken heeft wel degelijk zin. Als gedrag regelmatig op hetzelfde traject, rondom hetzelfde tijdstip wordt geconstateerd kunnen we hier extra op ageren. Spijtig dat je het zo oppakt. Wat verwacht je op dit moment van ons?

Reageer