beantwoord

Stilte ver te zoeken, klagen op forum helpt niet, waarom moet reiziger opdraaien voor handhaving?

  • 4 oktober 2019
  • 36 reacties
  • 1205 Bekeken

Stilte ver te zoeken, forum helpt niet, ns handhaaft niet, reiziger moet handhaven
icon

Beste antwoord door Jouke NS 4 oktober 2019, 19:08

Ik snap dat dit over de stiltecoupé gaat, Octoron. Als je een specifieke trein bedoelt kan ik melding maken van je ongenoegen.
Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge
Waarom veel mensen niet even hun mond kunnen houden?
- omdat het land vele duizenden prinsen en prinsessen telt die zich niet geroepen voelen rekening te houden met medemensen of in hun ogen onzinnige regels
- omdat mensen weten dat er toch geen boete voor gegeven kan worden
- omdat mensen zich door onbekenden zonder gezag niet graag de les laten lezen


Ja dus. Dat is nog geen excuus.
Ik kan wel wat aanvullende maatregelen verzinnen:
  • Tijdens de ritten de gedragsregels met enige regelmaat laten omroepen.
  • Geluidssensoren in stiltecoupés aanbrengen, en geautomatiseerd vragen om stilte

Dan krijg je nog meer herrie. Sowieso zou de intercom uit moeten staan in de stiltecoupés. De oplossing die echt helpt heb je zelf in de hand in de vorm van oordopjes / koptelefoon.
@Momo

Op het station. Heb er wel wat extra werk aan gehad overigens.
Reputatie 7
Badge +3
Jakkie, wildplassers. In de trein of op het perron?

En hopelijk ging het in de andere gevallen niet zo ver als in deze situstie:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7541773/Off-duty-police-officer-revealed-commuter-headbutted-man-packed-train.html
Ik heb afgelopen dagen weer genoeg gezien en gehoord om inderdaad te beamen dat de regels wel voor anderen gelden, maar niet voor degene die de regel breekt. In 3 diensten 2 wildplassers tegengekomen, collega's die rokende reizigers uit de internationale trein gezet hebben, reizigers die elkaar het licht niet in de ogen gunde in de stiltecoupes, discussies over vervoersbewijzen, waar anderen zich mee gingen bemoeien....
Reputatie 6
Waarom veel mensen niet even hun mond kunnen houden?
- omdat het land vele duizenden prinsen en prinsessen telt die zich niet geroepen voelen rekening te houden met medemensen of in hun ogen onzinnige regels
- omdat mensen weten dat er toch geen boete voor gegeven kan worden
- omdat mensen zich door onbekenden zonder gezag niet graag de les laten lezen
Reputatie 7
Badge

Waarom is het zo moeilijk voor sommige mensen om gewoon hun mond te houden in de stiltecoupé? 🤔Dat is een goede vraag. Mijn indruk is dat veel mensen zich niet bewust zijn van het feit dat er stiltezones zijn in de IC's. Wanneer dan gevraagd wordt om stil te zijn voelen ze zich meteen aangevallen. Ze hebben de stickers vaak niet gezien. Of het interesseert ze helemaal niets. Er is een sterke neiging om te denken dat regels alleen voor anderen gelden.

Wat ook niet meehelpt is dat stiltezones niet in alle treinen te vinden zijn. Wel in IC's maar niet in Sprinters. Dat maakt het onduidelijk.

Iets vergelijkbaars zie je bij ons in het centrum van het dorp. Daar is van 12.00 tot 18.00 uur een stopverbod. Toch staan daar regelmatig auto's met knipperende alarmlichten stil om "even" een boodschap te doen, waarbij ze ook de fietsstrook blokkeren of veel te dicht bij de voetgangersoversteekplaats staan. Als je daar dan iets van zegt krijg je een grote bek.


Volgens mij zien ze die stickers heus wel. Zelfs ik zie ze (en ik zie nooit wat)
Ze willen daar gewoon zitten omdat verder lopen vermoeiend is en ook lekker praten want ze zijn nou eenmaal met een grote groep ofzo.
Badge +3
Waarom is het zo moeilijk voor sommige mensen om gewoon hun mond te houden in de stiltecoupé? 🤔
Dat is een goede vraag. Mijn indruk is dat veel mensen zich niet bewust zijn van het feit dat er stiltezones zijn in de IC's. Wanneer dan gevraagd wordt om stil te zijn voelen ze zich meteen aangevallen. Ze hebben de stickers vaak niet gezien. Of het interesseert ze helemaal niets. Er is een sterke neiging om te denken dat regels alleen voor anderen gelden.

Wat ook niet meehelpt is dat stiltezones niet in alle treinen te vinden zijn. Wel in IC's maar niet in Sprinters. Dat maakt het onduidelijk.

Iets vergelijkbaars zie je bij ons in het centrum van het dorp. Daar is van 12.00 tot 18.00 uur een stopverbod. Toch staan daar regelmatig auto's met knipperende alarmlichten stil om "even" een boodschap te doen, waarbij ze ook de fietsstrook blokkeren of veel te dicht bij de voetgangersoversteekplaats staan. Als je daar dan iets van zegt krijg je een grote bek.
Reputatie 7
Badge
@Rene74
Vorig jaar heb in een Duitse IC nog een vechtpartij in de Ruhezone meegemaakt omdat iemand vond dat er te hard werd gepraat. Dat helpt dus niet.


Hmmm die Duitsers kunnen er ook wat van dus. 😌
Reputatie 7
Badge
Waarom is het zo moeilijk voor sommige mensen om gewoon hun mond te houden in de stiltecoupé? 🤔
Reputatie 3
Naar een onderbouwing of bronvermelding ben ik ook wel benieuwd.
Reputatie 6

Maar blijkbaar is er overal wel behoorlijke vraag naar het rustig kunnen reizen anders was dit concept nooit ingevoerd.Er is door een kleine groep fanatiekelingen voor gelobbied maar dat zegt niets over de vraag.


Hoe weet je dat?
Gek dat NS en buitenlandse vervoerders dan ingaan op de wensen van dit kleine groepje.
En als het niet goed werkt, al jaren niet, ergernis te over, waarom is het dan niet allang afgeschaft? Ik ben wel benieuwd naar de reactie van NS zelf hierover.
Reputatie 7
Badge +3
Maar blijkbaar is er overal wel behoorlijke vraag naar het rustig kunnen reizen anders was dit concept nooit ingevoerd.
Er is door een kleine groep fanatiekelingen voor gelobbied maar dat zegt niets over de vraag.
Badge +3
Ganz/heel leuk voor die paar ganz wichtige Leute, mee eens / damit eins!
Reputatie 3
De stiltecoupé heeft niet mijn voorkeur, maar onlangs heb ik er met genoegen in gereisd. Op de heenweg eerst een stukje niet-stilte eerste klas in een stoptrein. Wat mij betreft mogen daarin, vanwege gebrek aan meerwaarde t.o.v. de tweede klas, zowel de stilte- als de eerste klas afdeling worden afgeschaft.
Het vervolg in een intercity, stilte en eerste klas. Op het tweede gedeelte van het traject heb ik met mijn reisgenoot kunnen praten, nadat de enige andere reiziger was uitgestapt. Daar is niet op gehandhaafd. Op de terugweg weer een stiltecoupé, meerdere reizigers, iedereen stil, vervoersbewijzen zijn gecontroleerd en één van de conducteurs is nog een keer langsgelopen. Alles goed dus, en dat mag hier ook wel eens gemeld worden.
Reputatie 6
Het blijft ergernis geven. Maar blijkbaar is er overal wel behoorlijke vraag naar het rustig kunnen reizen anders was dit concept nooit ingevoerd. Ik weet ook wel dat de problemen ermee in andere landen ook bestaan en ook daar geen handhaving plaatsvindt (kan plaatsvinden). Zo vond ik op een Duits forum uit 2011 (!!) ook tal van vragen en ergernissen over dit onderwerp. Zoals: (....) Ich möchte gern die Möglichkeit nutzen, in Ruhe zu arbeiten und buche gewöhnlich Platzreservierungen in der Ruhezone. Dabei fällt mir auf, dass es stets Fahrgäste gibt, die entweder die Beschilderung nicht lesen können oder wollen und ausgedehnte Handy-Gespräche führen.(....)
Een vrouw die luid telefoneert. En dan wordt de conducteur aangesproken om te handhaven. Deze legt uit dat de reiziger dit zelf ook kan doen. Vervolgens doet de conducteur na enige discussie en "ik heb nog meer te doen" het dan toch maar met merkbare tegenzin en dan zegt de vrouw met de telefoon cynisch hardop:(...) Ich muss leider Schluss machen. Hier sitzen ein paar ganz wichtige Leute, die sich über mich beschwert haben."

Ook op dat forum wordt als antwoord gegeven dat de vervoerder óf structureel moet handhaven, óf het concept helemaal afschaffen, een middenweg geeft alleen maar altijd weer ergernis en discussie.

Desalteniettemin bestaan de Ruhezonen en Quiet Coaches en Stiltecoupés na al die jaren nog steeds en ik ben benieuwd of NS hier ook echt mee gaat stoppen in de toekomst. De 1e klas afschaffen gaat niet gebeuren in ieder geval, tenminste dat is al meerdere malen door NS aangegeven. Meestal is het daar wel redelijk tot erg rustig qua volume, ook zonder stiltecoupé.
Badge +3
Bemiddelen door reizigers werkt dus nergens, dank @Tamzin voor het (tegen)voorbeeld, ook al was ik ooit succesvol om een stel Italianen op stilte te wijzen.

Zij verlieten de coupé en belden net zo hard door op het balkon natuurlijk, maar respect! Ik voelde me al ongemakkelijk daarover, want mensen terechtwijzen is niet echt mijn ding als ik ergens 'te gast' ben, zoals in een trein.

Het gewoon laten gebeuren (waar de freck is/blijft die conducteur?!) is ook geen optie dus, want mensen die donders goed weten dat ze een boete kunnen krijgen zijn dan ineens braaf stil, en wie ben ik dan om ze te 'verklikken' (hij en zij en die ene daar zaten te bellen hoor!)

Dat kan niet eens.. want een HC wil op zijn minst een 'heterdaad' zien natuurlijk.

Voor de rest, wat ik al zei. NS Webcare mag (vind ik, mijns inziens of gewoon q.e.d) gerust/gevoeglijk per direct stoppen met hun suffe standaard advies 'spreek ze er (gerust) zelf eerst maar op aan'.. 😥

Tja, ieder voor zichzelf moet (veel) meer handhaven om die onzin NIET in stand te houden? Want je krijgt bijna geheid ruzie of klappen als je volhoudt dat iemand (volkomen terecht!) weg moet uit jouw reisomgeving/beleving (dus waar zijn die HC's of conducteurs dus die je vroegâh altijd zag overal?)

Valt vaak wel mee, zijn incidenten dus. Maar 'waar is die HC in godelieventjesnaam?' is een veel gehoorde wens...

En 'die zit lekker een sudoku op te lossen tussen het fluiten en sluiten door, of in de onbemande machinistencabine een sigaartje te roken' is geen uitzondering meer. Het spijt me om dat te zien gebeuren of te horen/lezen krijg.
Badge +3
Ook in het VK wordt het concept van de Quiet Coach nauwelijks begrepen en wordt die bij de meeste vervoerders weer afgeschaft. Ook daar blijkt het onmogelijk om de stilte te handhaven en is het voor het treinpersoneel onmogelijk om te bemiddelen tussen ruziënde reizigers.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Vorig jaar heb in een Duitse IC nog een vechtpartij in de Ruhezone meegemaakt omdat iemand vond dat er te hard werd gepraat. Dat helpt dus niet.
Badge +3
Bingo!

Nu zijn Duitsers en Engelsen natuurlijk uit zichzelf al veel 'beschaafder' dan reizigers in Nederland... (zegt mijn ervaring)
Reputatie 6
Stop met stiltecoupé en maak er rustzone van, net als in in intercity's in bijv. Duitsland, Oostenrijk en het VK.

Im Sinne der Mitreisenden bitten wir Sie, die Ruhezone einzuhalten. In der Ruhezone gelten folgende Spielregeln:
  • sich leise zu unterhalten/flüstern
  • Ihr Mobiltelefon lautlos zu stellen
  • Musik mit Kopfhörern leise zu hören
Quiet Coach: If you choose a seat in this coach you are asked to not use your mobile phone, use electrical equipment in silent mode, ensure music cannot be heard by other passengers, and generally to keep noise levels to a minimum.

Muisstil hoeft echt niet. Maar waarom toch vaak zo luid en nadrukkelijk aanwezig, ook in niet stiltecoupés. Soms hele groepen die luid binnenkomen en naar elkaar blijven schreeuwen dwars door de coupé. Verbazend! Voor mij reden om te verkassen naar een andere plek, omdat ik al tweemaal een zinloze aanvaring had met zulke lui.
Reputatie 4
De stilte coupe heeft geen meerwaarde en de huidige 1ste klasse ook niet. Als de 1ste klasse aan het begin en einde van een treinstel zou zitten, een eigen deur zou hebben voor in en uitstappen.... en een binnendeur naar de 2de klasse die alleen vanaf de 1ste klasse kant te openen is en vanaf de 2de klasse kant alleen met de sleutel van de HC dan... Dan zou de 1ste klasse de kans hebben 1ste klasse te zijn.
De stilte coupe is natuurlijk een gedrocht waar niemand blij van is geworden. Oordopjes werken beter en voorkomen veel stress. Het is met de stilte coupe een beetje als met voorrangsregels, je kan wel voorrang hebben maar als je het probeert af te dwingen ben je meestal zelf de pineut. Wat is stilte???? op sommige trajecten gaat de trein zo piepend door de bocht dat je het niet stil kan noemen. Moet de trein dan maar zo langzaam gaan rijden dat je niets hoort? En hoe zit het met het gepiep van de sluitende deuren? Mag dat ook niet hoorbaar zijn in de stilte coupe?
Reputatie 3
Dat klinkt best populistisch en kort door de bocht. De NS kan zelf ook zo redeneren en dan gaat er nooit iets gebeuren. Soms is het gewoon beter als één partij even z'n trots opzij set. Werkt beter dan hufterigheid.
Reputatie 7
Badge +3
@eriksl
Je kunt van je klanten niet verwachten dat ze zich aan de regels houden als je dat zelf ook weigert te doen.
Reputatie 3
Antwoord verbaast me niet...

Kennelijk is die groep toch ook niet zo heel klein.

Blijft dat je gewoon fatsoen hebt te hebben, ook al vind je het zelf flauwekul. Desnoods ga je demonstreren op het Malieveld, maar in de tussentijd gewoon naleven.

Ik zelf vind een stiltecoupé absoluut onzin maar ze zijn intussen gewoon dus dat moeten we respecteren.

Reageer