beantwoord

Stilte ver te zoeken, klagen op forum helpt niet, waarom moet reiziger opdraaien voor handhaving?

• 4 oktober 2019
  • 36 reacties
  • 1210 Bekeken

Stilte ver te zoeken, forum helpt niet, ns handhaaft niet, reiziger moet handhaven
icon

Beste antwoord door Jouke NS 4 oktober 2019, 19:08

Ik snap dat dit over de stiltecoupé gaat, Octoron. Als je een specifieke trein bedoelt kan ik melding maken van je ongenoegen.
Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat is dus een taak voor handhavers, want op zich wil ik best één rotte appel er uit halen en weggooien (iemand ergens op aanspreken en desnoods de stiltecoupé of 1e klas uit jagen) maar als de halve fruitmand rot is...
Als de halve fruitmand rot is moet je misschien concluderen dat er geen draagvlak is. Nog meer controleurs klinkt leuk maar daar is domweg geen geld voor. NS heeft het niet, de tarieven zijn al extreem hoog en de politiek gaat hier geen subsidie voor geven. Financiële realiteitszin graag, als je voor de stiltecoupé extra controleurs moet gaan inzetten is het product stiltecoupé gewoon volkomen onrendabel en moet je er als bedrijf mee stoppen.

Hetzelfde geldt voor de eerste klas. Een aantal van de meest overbezette sprinters van het land rijden rond Den Bosch (Oss-Den Bosch, Geldermalsen-Den Bosch). In deze treinen staan de reizigers in de spits als haringen in een ton terwijl de eerste klas vrijwel leeg is. Dat probleem los je niet op met nog meer controleurs maar met een herbezinning op het eerste klas product.
Ja leuk en aardig dat melden, ik kan natuurlijk aangeven dat het op het traject Delft-Leiden tussen 16:00 en 16:30 gebeurde, en de melding komt ergens in een Excel sheet te gaan, en dat wordt weer verder doorgespeeld naar een laag hoger. Maar je ziet het met de moord op een advocaat, er moet eerst een dode vallen en dan gebeurt er misschien iets. Het probleem van stilte in de stiltecoupé is kennelijk niet urgent genoeg, er vallen geen slachtoffers.
Probleem van de 1e klas is dat de grootste aso's van de 2e klas geen schroom hebben om 1e klas te gaan zitten, en die zijn luidruchtiger dan gemiddeld. Kortom 1e klas wordt bij tijd en wijle een mindere klasse om in te vertoeven dan de tweede klasse. In rustige avonduren zoeken mensen zonder kaartje juist de rust van de 1e klas op om hun roes uit te slapen.
Simpele analyse van het forum is dat het probleem al heel lang bestaat en niet minder is geworden. Dan is mijn conclusie, dat het aankaarten van deze problemen dus geen nut hebben gehad en dus geen zin hebben. Kennelijk heeft de NS andere prioriteiten. Ik zou zeggen schaf dan 1e klas reizen (en stilte coupé) af, want je betaalt voor 1e klas service die er niet is en door anderen gebruikt die gratis van die extra service gebruik maken.
Reputatie 6
In de Sprinters kan de 1e klas wel weg, dat kleine stukje stelt toch niets voor. In ruil de prijs van het 1e klasabonnement heel iets omlaag. In intercity's zouden 1e klascoupés helemaal vooraan en helemaal achteraan moeten zitten, over het gehele treinstel. Dat verhoogt de waarde van het product doordat de doorloop grotendeels weg zal zijn. De indeling zoals hij nu is (treinstel half 1e, half 2e- klapdeurtje ertussen in VIRM) werkt niet.
Ik vind verder niet dat de 1e klas afgeschaft zou moeten worden omdat treinen te vol zijn. Je moet niets afschaffen (ook niet omdat een blijkbaar flink deel van de Nederlanders eigengereid is, zichzelf als de koning(in) van de trein ziet en eigen regels maakt).Je moet treinen toevoegen of verlengen. Dat is niet zomaar geregeld en juist daar zit de uitdaging de komende jaren.
Reputatie 3
Antwoord verbaast me niet...

Kennelijk is die groep toch ook niet zo heel klein.

Blijft dat je gewoon fatsoen hebt te hebben, ook al vind je het zelf flauwekul. Desnoods ga je demonstreren op het Malieveld, maar in de tussentijd gewoon naleven.

Ik zelf vind een stiltecoupé absoluut onzin maar ze zijn intussen gewoon dus dat moeten we respecteren.
Reputatie 4
De stilte coupe heeft geen meerwaarde en de huidige 1ste klasse ook niet. Als de 1ste klasse aan het begin en einde van een treinstel zou zitten, een eigen deur zou hebben voor in en uitstappen.... en een binnendeur naar de 2de klasse die alleen vanaf de 1ste klasse kant te openen is en vanaf de 2de klasse kant alleen met de sleutel van de HC dan... Dan zou de 1ste klasse de kans hebben 1ste klasse te zijn.
De stilte coupe is natuurlijk een gedrocht waar niemand blij van is geworden. Oordopjes werken beter en voorkomen veel stress. Het is met de stilte coupe een beetje als met voorrangsregels, je kan wel voorrang hebben maar als je het probeert af te dwingen ben je meestal zelf de pineut. Wat is stilte???? op sommige trajecten gaat de trein zo piepend door de bocht dat je het niet stil kan noemen. Moet de trein dan maar zo langzaam gaan rijden dat je niets hoort? En hoe zit het met het gepiep van de sluitende deuren? Mag dat ook niet hoorbaar zijn in de stilte coupe?
Reputatie 6
Stop met stiltecoupé en maak er rustzone van, net als in in intercity's in bijv. Duitsland, Oostenrijk en het VK.

Im Sinne der Mitreisenden bitten wir Sie, die Ruhezone einzuhalten. In der Ruhezone gelten folgende Spielregeln:
  • sich leise zu unterhalten/flüstern
  • Ihr Mobiltelefon lautlos zu stellen
  • Musik mit Kopfhörern leise zu hören
Quiet Coach: If you choose a seat in this coach you are asked to not use your mobile phone, use electrical equipment in silent mode, ensure music cannot be heard by other passengers, and generally to keep noise levels to a minimum.

Muisstil hoeft echt niet. Maar waarom toch vaak zo luid en nadrukkelijk aanwezig, ook in niet stiltecoupés. Soms hele groepen die luid binnenkomen en naar elkaar blijven schreeuwen dwars door de coupé. Verbazend! Voor mij reden om te verkassen naar een andere plek, omdat ik al tweemaal een zinloze aanvaring had met zulke lui.
Badge +3
Ganz/heel leuk voor die paar ganz wichtige Leute, mee eens / damit eins!
Ik heb afgelopen dagen weer genoeg gezien en gehoord om inderdaad te beamen dat de regels wel voor anderen gelden, maar niet voor degene die de regel breekt. In 3 diensten 2 wildplassers tegengekomen, collega's die rokende reizigers uit de internationale trein gezet hebben, reizigers die elkaar het licht niet in de ogen gunde in de stiltecoupes, discussies over vervoersbewijzen, waar anderen zich mee gingen bemoeien....
@Momo

Op het station. Heb er wel wat extra werk aan gehad overigens.
Huur eens een statisticus in, of meerdere Loes-en. Als er op de tijdstippen dat ik overlast ervaar er 1 op de 25 keer (en dan ben ik nog aan de veilige kant) iemand langs komt om te controleren, dan is het veel.
Het kan zijn dat ik toevallig erg veel pech heb, maar als ik andere reacties zie dan ben ik niet de enige die de NS hier op aanvalt. Wordt er bijgehouden hoe veel mensen er door de conducteur naar de tweede klas worden teruggestuurd? Hoe groot is het probleem eigenlijk? Neem een goede steekproef en breng het probleem in kaart. Arme @Loes kan inderdaad niet overal zijn. De politie, verplegers en leraren doen ook hun best, maar als er te weinig zijn om het werk goed te doen. Het is wel heel makkelijk het probleem weg te moffelen onder het mom dat iedereen zijn stinkende best doet, dat maakt het probleem niet minder. Breng het probleem in kaart, of kunnen jullie bv een vraag als "hoeveel 2e klas reizigers reizen 1e klas tijdens de spits op het traject Rotterdam-Amsterdam" al beantwoorden.
"Het is onmogelijk bij elke stiltecoupé een conducteur neer te zetten" lijkt me een juiste constatering, maar is dit de enige maatregel die de NS kan verzinnen om de overlast tegen te gaan?
Ik kan wel wat aanvullende maatregelen verzinnen:
  • Tijdens de ritten de gedragsregels met enige regelmaat laten omroepen.
  • Enkele huisregels op de NS-kaart zetten
  • Een aparte 1e klas of stilte wagons, in ieder geval niet waar je van de een naar de ander kunt.
  • Geluidssensoren in stiltecoupés aanbrengen, en geautomatiseerd vragen om stilte
  • landelijke campagne er tegen aan gooien.
  • een betrouwbare uitgebreide enquête
Kijk, ik wil niet zeggen dat een of meerdere van deze maatregelen praktisch haalbaar zijn. Maar een opmerking "We doen ons best om aan alle behoeften van alle reizigers te voldoen maar kunnen onmogelijk bij elke stiltecoupé een conducteur neerzetten, hetzelfde geldt voor de 1e klas" vind ik badinerend. Ik snap dat iedereen bij de NS zijn best probeert te doen, maar u gaat mij niet wijsmaken dat er problemen niet anders, veel slimmer en op meerdere niveau's aan te pakken zijn. Maar NS begin maar eens met data te verzamelen die het probleem goed in kaart brengen, want het lijkt erop dat er twee parallelle werelden zijn.
Reputatie 7
Badge
Waarom veel mensen niet even hun mond kunnen houden?
- omdat het land vele duizenden prinsen en prinsessen telt die zich niet geroepen voelen rekening te houden met medemensen of in hun ogen onzinnige regels
- omdat mensen weten dat er toch geen boete voor gegeven kan worden
- omdat mensen zich door onbekenden zonder gezag niet graag de les laten lezen

Ja dus. Dat is nog geen excuus.
Badge +3
Ik ben het 'stilletjes' met @Octoron eens (hoewel niet met de toon van zijn/haar berichten),

Want zowel de stiltezone als de 1e klas zijn min of meer 'vogelvrij' verklaard door mensen die de regels niet (willen) volgen.

"Schiet mij maar af, ik doe toch waar ik zin in heb en jij moet je bek houden als ik hier (1e klas) zit, en/of zit te bellen (stiltezone)"! 👿

@Loes signaleert het ook, maar handhaaft gelukkig zoveel als mogelijk. Veel van haar collega's zijn helaas een stuk lakser en doen de moeite niet eens, zo lijkt het. Dat zal best een reden hebben (drukte in de trein of druk met andere taken) maar toch, dat is de beleving van (heel) veel reizigers.

@Jouke NS geeft aan "onmogelijk bij elke stiltecoupé een conducteur neerzetten, hetzelfde geldt voor de 1e klas". Als dat (blijkbaar) nodig/gewenst is "we kunnen niet overal tegelijk zijn" dan heb je dus een personeelstekort en moeten er (bij drukte) mensen bij!

Want als dat allemaal zo onmogelijk (totaal niet te handhaven) is, waarom zijn die 1e klas en stiltezones er dan eigenlijk nog? Van de mensen met goed fatsoen hoef je het niet te hebben (de goede appels die de rotte er maar uit moeten gooien, spreek ze er zelf maar op aan!?).

Dat is dus een taak voor handhavers, want op zich wil ik best één rotte appel er uit halen en weggooien (iemand ergens op aanspreken en desnoods de stiltecoupé of 1e klas uit jagen) maar als de halve fruitmand rot is...

Tegen een groep 'vrolijke' studenten of concertgangers in een stiltecoupé (1e klas of niet) doe je bijzonder weinig! Die zijn "Oostindisch doof" of ze lachen je keihard uit, of erger....

Dit overigens niet alleen in treinen hoor, want onlangs nog bij een concert in een voetbalstadion (rookverbod!) deden diverse beveiligers ook 5 stappen achteruit of zijwaarts van hun 'werkplek' om er eentje op te steken...
Automatisch omroepen van regels (en dan wel verstaanbaar en ook in meerdere talen) vind ik een prima idee. Ik vraag me af waarom dat nog niet gebeurt.
Reputatie 3
Als de halve fruitmand rot is moet je misschien concluderen dat er geen draagvlak is. Nog meer controleurs klinkt leuk maar daar is domweg geen geld voor. NS heeft het niet, de tarieven zijn al extreem hoog en de politiek gaat hier geen subsidie voor geven. Financiële realiteitszin graag, als je voor de stiltecoupé extra controleurs moet gaan inzetten is het product stiltecoupé gewoon volkomen onrendabel en moet je er als bedrijf mee stoppen.

Maar geheel los daarvan, mensen moeten ook eens "leren" dat je je soms gewoon aan een regel moet houden, ook al zie je er zelf het nut niet van of vind je dat het niet op jou van toepassing is. De maatschappij is steeds minder geneigd kennis of autoriteit van anderen te accepteren en het daaruit voortvloeiende hufterige gedrag is daar dan inderdaad helaas het resultaat van. Balkenende en consorten hadden dat op zich goed vastgesteld, alleen het met zo'n overweldigende spruitjeslucht overgoten dat echt niemand er meer trek in had (inclusief ikzelf).
Reputatie 7
Badge +3
@eriksl
Het probleem met de stiltecoupé is dat NS zijn oren destijds heeft laten hangen naar een kleine groep fanatieke lobbyisten en dan wordt handhaving dweilen met de kraan open.

Dan kun je constateren dat mensen dat maar moeten accepteren maar ja in de Nederlandse cultuur wordt je niet aan de regels houden als normaal geaccepteerd (overheden doen zelf niet anders, zie de gemeente Amsterdam met zijn illegalen, NS zelf met het boerkaverbod, het drugsbeleid, etc). Regels zijn er alleen voor anderen.
Reputatie 7
Badge +3
@eriksl
Je kunt van je klanten niet verwachten dat ze zich aan de regels houden als je dat zelf ook weigert te doen.
Reputatie 3
Dat klinkt best populistisch en kort door de bocht. De NS kan zelf ook zo redeneren en dan gaat er nooit iets gebeuren. Soms is het gewoon beter als één partij even z'n trots opzij set. Werkt beter dan hufterigheid.
Badge +3
Bingo!

Nu zijn Duitsers en Engelsen natuurlijk uit zichzelf al veel 'beschaafder' dan reizigers in Nederland... (zegt mijn ervaring)
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Vorig jaar heb in een Duitse IC nog een vechtpartij in de Ruhezone meegemaakt omdat iemand vond dat er te hard werd gepraat. Dat helpt dus niet.
Badge +3
Ook in het VK wordt het concept van de Quiet Coach nauwelijks begrepen en wordt die bij de meeste vervoerders weer afgeschaft. Ook daar blijkt het onmogelijk om de stilte te handhaven en is het voor het treinpersoneel onmogelijk om te bemiddelen tussen ruziënde reizigers.
Badge +3
Bemiddelen door reizigers werkt dus nergens, dank @Tamzin voor het (tegen)voorbeeld, ook al was ik ooit succesvol om een stel Italianen op stilte te wijzen.

Zij verlieten de coupé en belden net zo hard door op het balkon natuurlijk, maar respect! Ik voelde me al ongemakkelijk daarover, want mensen terechtwijzen is niet echt mijn ding als ik ergens 'te gast' ben, zoals in een trein.

Het gewoon laten gebeuren (waar de freck is/blijft die conducteur?!) is ook geen optie dus, want mensen die donders goed weten dat ze een boete kunnen krijgen zijn dan ineens braaf stil, en wie ben ik dan om ze te 'verklikken' (hij en zij en die ene daar zaten te bellen hoor!)

Dat kan niet eens.. want een HC wil op zijn minst een 'heterdaad' zien natuurlijk.

Voor de rest, wat ik al zei. NS Webcare mag (vind ik, mijns inziens of gewoon q.e.d) gerust/gevoeglijk per direct stoppen met hun suffe standaard advies 'spreek ze er (gerust) zelf eerst maar op aan'.. 😥

Tja, ieder voor zichzelf moet (veel) meer handhaven om die onzin NIET in stand te houden? Want je krijgt bijna geheid ruzie of klappen als je volhoudt dat iemand (volkomen terecht!) weg moet uit jouw reisomgeving/beleving (dus waar zijn die HC's of conducteurs dus die je vroegâh altijd zag overal?)

Valt vaak wel mee, zijn incidenten dus. Maar 'waar is die HC in godelieventjesnaam?' is een veel gehoorde wens...

En 'die zit lekker een sudoku op te lossen tussen het fluiten en sluiten door, of in de onbemande machinistencabine een sigaartje te roken' is geen uitzondering meer. Het spijt me om dat te zien gebeuren of te horen/lezen krijg.
Reputatie 6
Het blijft ergernis geven. Maar blijkbaar is er overal wel behoorlijke vraag naar het rustig kunnen reizen anders was dit concept nooit ingevoerd. Ik weet ook wel dat de problemen ermee in andere landen ook bestaan en ook daar geen handhaving plaatsvindt (kan plaatsvinden). Zo vond ik op een Duits forum uit 2011 (!!) ook tal van vragen en ergernissen over dit onderwerp. Zoals: (....) Ich möchte gern die Möglichkeit nutzen, in Ruhe zu arbeiten und buche gewöhnlich Platzreservierungen in der Ruhezone. Dabei fällt mir auf, dass es stets Fahrgäste gibt, die entweder die Beschilderung nicht lesen können oder wollen und ausgedehnte Handy-Gespräche führen.(....)
Een vrouw die luid telefoneert. En dan wordt de conducteur aangesproken om te handhaven. Deze legt uit dat de reiziger dit zelf ook kan doen. Vervolgens doet de conducteur na enige discussie en "ik heb nog meer te doen" het dan toch maar met merkbare tegenzin en dan zegt de vrouw met de telefoon cynisch hardop:(...) Ich muss leider Schluss machen. Hier sitzen ein paar ganz wichtige Leute, die sich über mich beschwert haben."

Ook op dat forum wordt als antwoord gegeven dat de vervoerder óf structureel moet handhaven, óf het concept helemaal afschaffen, een middenweg geeft alleen maar altijd weer ergernis en discussie.

Desalteniettemin bestaan de Ruhezonen en Quiet Coaches en Stiltecoupés na al die jaren nog steeds en ik ben benieuwd of NS hier ook echt mee gaat stoppen in de toekomst. De 1e klas afschaffen gaat niet gebeuren in ieder geval, tenminste dat is al meerdere malen door NS aangegeven. Meestal is het daar wel redelijk tot erg rustig qua volume, ook zonder stiltecoupé.
Reputatie 3
De stiltecoupé heeft niet mijn voorkeur, maar onlangs heb ik er met genoegen in gereisd. Op de heenweg eerst een stukje niet-stilte eerste klas in een stoptrein. Wat mij betreft mogen daarin, vanwege gebrek aan meerwaarde t.o.v. de tweede klas, zowel de stilte- als de eerste klas afdeling worden afgeschaft.
Het vervolg in een intercity, stilte en eerste klas. Op het tweede gedeelte van het traject heb ik met mijn reisgenoot kunnen praten, nadat de enige andere reiziger was uitgestapt. Daar is niet op gehandhaafd. Op de terugweg weer een stiltecoupé, meerdere reizigers, iedereen stil, vervoersbewijzen zijn gecontroleerd en één van de conducteurs is nog een keer langsgelopen. Alles goed dus, en dat mag hier ook wel eens gemeld worden.
Reputatie 7
Badge +3
Maar blijkbaar is er overal wel behoorlijke vraag naar het rustig kunnen reizen anders was dit concept nooit ingevoerd.
Er is door een kleine groep fanatiekelingen voor gelobbied maar dat zegt niets over de vraag.
Reputatie 6

Maar blijkbaar is er overal wel behoorlijke vraag naar het rustig kunnen reizen anders was dit concept nooit ingevoerd.Er is door een kleine groep fanatiekelingen voor gelobbied maar dat zegt niets over de vraag.

Hoe weet je dat?
Gek dat NS en buitenlandse vervoerders dan ingaan op de wensen van dit kleine groepje.
En als het niet goed werkt, al jaren niet, ergernis te over, waarom is het dan niet allang afgeschaft? Ik ben wel benieuwd naar de reactie van NS zelf hierover.

Reageer