beantwoord

Stiltecoupé

• Anonymous
  • 0 reacties
Voorstel: is het mogelijk om de stiltecoupé duidelijker aante geven, bijvoorbeeld met een rode S in het midden? Het wordt zó vervelend om altijd mensen er op re moeten wijzen dat ze in een stiltecoupé zitten! Het gebeurd veel te vaak dat mensen niet in de gaten hebben dat ze in een speciale coupé zitten.
icon

Beste antwoord door Tochjo 15 juli 2017, 12:16

Uit onderzoek is gebleken dat 92 procent van de reizigers in een stiltecoupé wel weet dat zij zich in een stiltecoupé bevinden. NS heeft in het verleden een proef gehouden met aaanduidingen op de hoofdsteunen van de stoelen, waardoor dat percentage omhoog ging naar 97 à 98 procent, maar NS vond dat het verschil met de oude situatie onvoldoende was en heeft deze aanduidingen weer verwijderd.

Op basis van deze proef en de conclusies die NS eraan verbond, verwacht ik niet dat NS zal investeren in het beter aanduiden van de stiltecoupé.
Bekijk origineel

27 reacties

Badge +3
Uit onderzoek is gebleken dat 92 procent van de reizigers in een stiltecoupé wel weet dat zij zich in een stiltecoupé bevinden. NS heeft in het verleden een proef gehouden met aaanduidingen op de hoofdsteunen van de stoelen, waardoor dat percentage omhoog ging naar 97 à 98 procent, maar NS vond dat het verschil met de oude situatie onvoldoende was en heeft deze aanduidingen weer verwijderd.

Op basis van deze proef en de conclusies die NS eraan verbond, verwacht ik niet dat NS zal investeren in het beter aanduiden van de stiltecoupé.
Reputatie 7
Badge
De meeste kunnen het ook niks schelen. Ze weten heus wel dat ze in de stiltecoupé zitten, maar trekken zich er niks van aan.
Hallo kolfa en welkom op het NS Serviceforum! Goed dat je ons hebt gevonden.

Zoals Tochjo al aangeeft hebben we vorig jaar een proef uitgevoerd, met helaas teleurstellende resultaten. Vandaar dat de kans inderdaad klein is dat we verdere proeven gaan starten met andere indicaties.

Daarnaast, wat Trein-D ook al subtiel weet aan te geven, constateren we vaak dat het wel duidelijk is dat mensen in de stiltecoupé zitten, maar dat mensen dit vaak negeren of er geen boodschap aan hebben.

Uiteindelijk is de stiltecoupé dan ook iets wat reizigers voor elkaar, met elkaar moeten realiseren. Ik snap dat het erg vervelend is wanneer je in een stiltecoupé zit waar mensen aan het praten zijn, maar de beste oplossing daarvoor is toch echt om ze aan te spreken en aan te geven dat je er last van hebt. Als dat niet werkt kun je natuurlijk altijd de conducteur op zoeken.
En toch blijft het een vervelend bericht wat je aan de mensen die niet stil zijn in een stiltecoupé geeft. Boos en mopperig worden mensen ervan en het bederft ook mijn moment om lekker te lezen in een stiltecoupé. Ik heb het niet over de mensen die zich nergens van aan trekken en Remi, alleen op de wereld, spelen. Het gaat mij om de mensen, die met z'n tweeën al keuvelend de trein in komen en echt niet zien dat ze in een stiltecoupé zijn gestapt. Eerlijk gezegd is mij dat zelf ook wel eens overkomen. Ik blijf erbij dat een betere aanduiding van de stiltecoupé een oplossing is want voor die ene procent die dat oplevert geen slecht humeur over te houden aan een treinrit lijkt mij het wel waard. Overigens mijd ik tegenwoordig de stiltecoupé om die reden en lees dan maar niet. Wat mij betreft kan de stiltecoupé beter worden opgeheven want de verwachting die het lijkt te scheppen wordt niet waar gemaakt en het is wel erg makkelijk om het bij de reiziger te laten liggen terwijl de NS de 'service' biedt.
NS zou er goed aan doen om het woord ‘stiltecoupé’ op de glazen toegangsdeuren tot de coupés te zetten met eventueel de Engelse vertaling erbij. Dit wordt ook oa zo gedaan bij de nieuwe treinen van Keolis en daar werkt het best wel goed. Je houdt alleen wel het probleem dat wanneer de deur open is, de tekst niet te lezen is. Daarom zouden er nog extra markeringen aangebracht kunnen worden.
goed idee treinspotter123 om de stilte coupé beter aan te geven. het is mij ook onduidelijk vanaf het perron te zien waar die zich bevinden. bijna onzichtbaar op de ramen werkt niet goed genoeg.
er is ook een aanpalende discussie over de verwarring met de zogenaamde werkcoupés. de ns mag daar ook echt helderheid verbeteren door die af te schaffen.
Reputatie 1
Er vinden wel degelijk verbeteringen plaats om de stilte coupé beter aan te duiden. Zie bijvoorbeeld op deze gerenoveerde dubbeldekker: https://i.ytimg.com/vi/Qa4COws12KU/maxresdefault.jpg
@jordy94 - bedankt voor de update, ik zie dat de NS van goede wil is, maar nog steeds niet wat je noemt effectief. de tekst staat daar ook op 'fluistertoon', zoals die op de ramen (alleen minder mooi gedaan). en niet makkelijk vindbaar als je op het perron staat en een trein binnenzoeft.
ook - moeten we wachten op de renovaties om van dit nieuwe fluisterberich te genieten?
Reputatie 1
In deze gerenoveerde trein is dit ook duidelijker aangegeven. Ik heb zo snel geen foto, maar bijvoorbeeld op de trapleuning staat "stilte" of "lounge" aangegeven. Mij viel dit direct op toen ik voor het eerst in deze trein stapte. Ik heb deze trein zelden, dus of het effectief is kan helaas niet zeggen. Ik ben het verder met je eens.

Je laatste punt klopt inderdaad, aan de huidige treinen zal niet veel gaan veranderen tot een renovatie.
tragisch, toch, zo moeilijk kan het niet zijn. alhoewel, er zijn waarschijnlijk vele burocratische wegen die gewandeld moeten worden en voordat een puntje ergens op een i gezet wordt.
PS vind de NS dat het bericht van 6 maanden geleden nu afdoende is?
Reputatie 1
Hoe bedoel je dat? Ik ben maar een gewone reiziger die net iets meer van de treinen weet dan de gemiddelde, hihi 🙂
lol, ik wilde dat aan stijn NS richten maar dat werkte niet.
Wat zou je nog graag willen toevoegen? We denken voortdurend na over verbeteringen, zoals bijvoorbeeld de extra aanduiding op de gerenoveerde IC-treinen, zoals Jordy al liet zien.
klaas-jan NS

heb je mijn reactie nr 9 gezien? als je meer wilt dan denk ik graag mee met de NS team bij een kopje koffie. 😃
Zeker. Ik heb dit doorgegeven. We hebben de mogelijkheid om suggesties door te zetten naar de diverse afdelingen en dat hebben we hiermee ook gedaan. Fijn dat je met ons meedenkt!
graag gedaan! het moet fijn zijn en fijn blijven in de trein.
graag gedaan! het moet fijn zijn en fijn blijven in de trein :))
Wat mij betreft mag de opstelling in alle stiltecoupes zo zijn dat er geen bankjes meer tegenover elkaar zitten. Dat voorkomt al een deel van de mogelijke verstoring volgens mij.
dat zou kunnen maar het zou jammer zijn. ik vind het juist zo heerlijk ergens vrije ruimte en uitzicht voor me te hebben ipv zitpaatsen dicht op mijn neus.
Reputatie 1
Vanaf het perron koos ik vaak een plaats in de stiltecoupé, dat is goed te zien. Gelukkig lees ik dat meer mensen zich vervolgens ergeren aan het negeren van die stilte. Vaak komen mensen kletsend binnen en als ze eenmaal zitten, dan zien ze pas dat het een stiltecoupé is. Als je er iets van zegt, dan kan je vaak een boze blik krijgen of een kattige opmerking. Mijn idee is daarom het ook op de tussendeur te vermelden, ik zie net dat het al eerder in dit forum gezegd is. Om ergernis te voorkomen mijd ik tegenwoordig de stiltecoupé. Jammer, je kon er altijd zo lekker rustig uitrusten of lezen. Ook dat lees ik in dit forum terug. Waarom dan toch een melding? Om aan te geven dat meer mensen zich hier mee bezig houden en prijs stellen op een stiltecoupé.
Tsja, onduidelijke logo's en gebrekkige handhaving wekken veel irritatie op.

Ga terug naar twee smaken: stilte-coupe of niet!

De discussie over dit topic is al 3 jaar oud, luistert NS wel naar haar klanten...?:@
@star - helemaal eens. de NS reageert wel, zie bericht nr 15 en 17 maar wat er van komt is nog een vraag.
Ik ga dit topic weer bovenaan plaatsen want het wordt veel te makkelijk afgedaan door de NS.

Allereerst vanwege de sfeer in de trein. Er komt vrijwel altijd ruzie van als ik mensen vraag stil te zijn in de stiltecoupe. Zelfs als mensen het niet doorhadden, vinden ze het vaak zo vervelend dat iemand ze ergens op aanspreekt, dat ze agressief uit de hoek komen.

Verder mijn treinplezier. Ik kan zelf de helft van de tijd niet fijn in de trein zitten omdat ik steeds voor politie agent moet spelen. Dat dus nog los van het niet in relatieve stilte kunnen werken.

De NS bagatelliseren het belang van de stiltecoupe door deze niet duidelijk kenbaar te maken. Als mensen het woord Stilte al zien, komt het zo bescheiden over dat mensen het makkelijk opzettelijk negeren. Ze komen er ook mee weg omdat niemand in de stiltecoupe praters graag erop aanspreekt.

Rood is een duidelijke indicatie van een verbod. Pas het aan, maak het minder vriendelijk/optioneel om stil te zijn in de uitstraling! Zowel in de coupé zelf als bij de toegang.

En het argument van de NS van dat onderzoek houdt geen stand. De NS wegen de percentages compleet verkeerd. 5 procent verschil is hier niet hetzelfde als 92 of 97 procent stilte. Ook al pretenderen de NS dat wel, het is feitelijk onjuist. Eén reiziger is genoeg om de stilte geheel te laten verdwijnen. Bij 36 zitplaatsen is dat 3 procent van een volle coupé. Maar het zijn er minimaal 2 die kletsen dus 6 procent. 5 procent minder praters kan dus een verschil maken van 0 procent naar 100 procent stilte.
Kortom: het argument van de NS dat het te weinig uitmaakt is flauwekul. En gezien alle geruzie in de coupé, moet het belang van vanzelfsprekende stilte veel meer onderkend worden door de NS.

Reageer