beantwoord

Stiltecoupe

• 21 september 2018
  • 6 reacties
  • 592 Bekeken

Als student heb ik het maar druk, dus ik probeer mijn tijd in de trein altijd zo goed mogelijk te benutten. Daarom vind ik het fijn om in de stiltecoupe te zitten. Nu merk ik dat er vaak toch gepraat wordt in de stiltecoupe, vaak zijn dit gewoon 'volwassen' mensen die mij als 19-jarige niet serieus nemen als ik er wat van zeg. Ik heb een enkele keer meegemaakt dat een andere 'volwassene' het dan voor me opneemt en de betreffende herriemaker er nog een keer op attendeert dat we in een stiltecoupe zitten. Vaker echter zegt niemand er verder iets van en zit ik de rest van mijn reis in rumoer te werken. Zou er misschien vaker door de conducteur gecontroleerd kunnen worden? Ik heb namelijke deze afgelopen week geen een keer een conducteur gezien op dit traject tussen Utrecht en Den Haag (redelijk druk traject lijkt me). Of hoe kan ik de conducteur van de trein bereiken op het moment dat ik overlast ondervind en ik niet serieus word genomen?
icon

Beste antwoord door Ben NS 21 september 2018, 21:44

Hallo lottevdd, en welkom bij de NS Community!

Het is altijd erg jammer wanneer mensen zich niet aan de regels houden in de stiltecoupé.
Daarom is het ook zeker goed te begrijpen dat je graag zou zien dat er vaker gecontroleerd zou worden.
Helaas kan er niet op elk moment een conducteur langskomen om deze personen erop aan te spreken.
Je kunt eventueel op zo'n moment de conducteur opzoeken om hem/haar hierop te attenderen.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 5
Hallo lottevdd, en welkom bij de NS Community!

Het is altijd erg jammer wanneer mensen zich niet aan de regels houden in de stiltecoupé.
Daarom is het ook zeker goed te begrijpen dat je graag zou zien dat er vaker gecontroleerd zou worden.
Helaas kan er niet op elk moment een conducteur langskomen om deze personen erop aan te spreken.
Je kunt eventueel op zo'n moment de conducteur opzoeken om hem/haar hierop te attenderen.
Reputatie 1
Hoewel ik me de frustratie van Lottevdd absoluut kan voorstellen, ga ik even advocaat van de duivel spelen. Jammer dat @Ben NS dat niet al gedaan heeft (gemiste kans, Bennyboy, een moderator moet het debat juist door prikkelende vragen en content stimuleren), nu zit ik zijn werk te doen terwijl ik er geen euro rijker van wordt :P

Ik begrijp @lottevdd, maar ik begrijp de oudere weigeraars in deze ook.
Want 9 van de 10x zijn het niet de ouderen die kabaal maken in de stiltecoupé, maar de studenten (zeker als het bijvoorbeeld vrijdag-, zaterdag- of zondagavond is). Ik reis op regelmatige basis voor mijn werk met diverse treinvervoerders en praktisch altijd zit ik met m'n laptoppie in de stiltecoupé en veelal zijn het de jongeren die zoiets hebben van 'Ah joh, het is vrijdagavond, pretbederver'. Of 'voor ons gelden die regels niet, want wij zijn student en dit hoort bij het studentenleven'.

Probeer het ook eens van die kant te bekijken, beste Lotte.

Daarnaast vinden veel ouderen het onbeleefd als een jongere ze aanspreekt. Ik vind het bezopen (iedereen is gelijk), maar helaas zijn er van die onverlaten die vinden dat - omdat ze bijv. de oorlog hebben meegemaakt - ze meer rechten hebben dan de jongeren. Of je hebt van die malloten die menen dat ze in hun grondrechten aangetast worden (van die activistische gekkies, weet je wel).

En daarbij: ik als 34 jarige word soms ook niet serieus genomen als ik mensen erop attendeer. Het is maar net welke idioot je voor je hebt.

Wat overigens niet wegneemt dat als ik bemerk dat iemand - of die nou jonger of ouder is, of het nu een student of toevallige forens is - last heeft van een stel lawaaischoppers, ik altijd zal vragen of het een onsje minder kan met het kabaal.

Om maar te concluderen met 'Een betere wereld begint bij jezelf'.
Reputatie 1
@lottevdd stelde twee vragen.
De eerste is beantwoord, er kan niet op elk moment een conducteur langskomen.
Op de tweede vraag kwam wel een reactie maar dat was geen antwoord.
Vraag: " ...hoe kan ik de conducteur van de trein bereiken op het moment dat ik overlast ondervind en ik niet serieus word genomen?"
Antwoord: "Je kunt eventueel op zo'n moment de conducteur opzoeken om hem/haar hierop te attenderen."
Graag alsnog een antwoord hoe de conducteur bereikt/opgezocht kan worden?
Waarbij aangetekend dat een trein weleens erg lang kan zijn, twee "verdiepingen" kan hebben en dat er bij een fysieke zoektocht een kans bestaat dat je je plek in de (niet zo stille) stilte coupé kan kwijtraken.
Badge
@Spoorfan, toch is dit de enige manier en je vind de hoofdconducteur altijd buiten de trein bij een stationnement aangezien hij/zij degene is die de deuren van de trein sluit en toezicht houdt op de veiligheid daarbij.

Anders zou je je klacht via twitter bij NSonline kunnen melden als de overlast ernstig is zodat de medewerkers hiervan de hoofdconducteur kunnen verwittigen.

Andere mogelijkheden zijn er niet.
"Helaas kan er niet op elk moment een conducteur langskomen..."

Ik reis iedere maand enkele keren op en neer van Groningen naar Eindhoven naar Den Haag en andere routes. Het komt me ongeveer even vaak voor dat ik -zelfs op die lange reizen in 2 of 3 verschillende treinen- wel of juist helemaal geen conducteur zie langskomen. Ze zijn er wel maar je ziet ze op het station alleen een keer in de verte in een deuropening.

Overigens zou iedere Nederlander eens met een Franse intercity een binnenlandse reis moeten maken. Doodstil in de hele trein! Zelfs kinderen van een jaar of 6 weten vaak dat ze het kort en zacht moeten houden als ze wat tegen hun ouders willen zeggen, verder gaan ze stil zitten kleuren. Kunnen we hier echt wel wat van leren.

Niet dat ik vind dat het hier in de hele trein net zo stil moet worden, maar ik vind dat in ieder geval voor de stiltecoupés hetzelfde respect naar elkaar toe zou mogen zijn.
Ik begrijp @lottevdd, maar ik begrijp de oudere weigeraars in deze ook.
Want 9 van de 10x zijn het niet de ouderen die kabaal maken in de stiltecoupé, maar de studenten

Dat is wat ze noemen een whataboutism.
Ik had altijd het idee dat het de herriemakers zijn die herrie maken. Dat het normaal altijd "andere demografische groep" is die het doen heb ik weinig aan op het moment dat ik overlast ervaar. Ik heb dan alleen met de huidige overlast te maken.

Ik zit vandaag al in de 2e trein waar in beide treinen een andere grote groep vrouwen (ik vermoed richting gepensioneerde leeftijd) de werk&rust coupé binnenkomen en allemaal luid door elkaar gaan zitten kletsen en lachen na een dagje shoppen. Morgen zijn het vast studenten als ik in de avond terug reis. Het verandert de bedoeling van de werk&rust en stilte coupés niet.

Reageer