Stiltecoupé


Waarom zijn er in de treinen stilte coupe's? Er zijn maar weinig mensen die zich eraan houden. Als je de pratende/bellende mensen hier attent op maakt, krijg je een grote mond terug. Conducteurs niet aanwezig. Ik zou zeggen: of mensen hier meer attent opmaken, misschien door dit om te roepen, of de stilte coupe afschaffen. Want dit werkt echt niet helaas. 😞

111 reacties

Dit onderwerp is inmiddels - pakweg - 50x aan de orde geweest op dit forum.
Als u rechtsboven bij Zoeken in het forum alleen al het woord stiltecoupé intikt krijgt u een waslijst aan topics te zien met vaak tientallen reacties.

Goede kans dat die reacties de komende tijd ook weer op dit topic herhaald zullen gaan worden.
Maakt mij niet uit hoe vaak dit is besproken! Het gaat mij erom dat dit totaal niet werkt op deze manier!! En kan dit op deze manier bekent maken.
@Hertog. Bejaarden die massaal topics aanmaken omdat ze de Keuzedagen niet snappen, krijgen in dit forum ook uitgebreid de kans om voor de zoveelste keer hetzelfde verhaal te vertellen. Ik zie geen reden waarom Janina dan niet opnieuw een topic over de Stiltezone mag beginnen. Volgens mij valt het trouwens wel mee met het aantal topics over de Stiltezone. Het zijn er een stuk of 10.

Het is in elk geval jammer dat NS nog steeds geen enkele verantwoordelijkheid toont om ervoor te zorgen dat mensen die gebruik maken van de Stiltezone ook daadwerkelijk in stilte kunnen reizen.
Bedankt voor je reactie en begrip@ de luchtmacht!! Helaas is het inderdaad zo dat de NS hier nog steeds niks aan doet!! En niet met een oplossing komt voor dit probleem! En ja dan hoor ik ze denken ga dan niet met de trein......alleen omdat er mensen zijn die andere niet respecteren..............zo jammer
Reputatie 7
Badge +4
Het zelfzuchtige gedrag is natuurlijk de oorzaak van de problemen binnen de trein. Als je ervoor kiest in de stiltecoupe te gaan zitten, hou je je mond en in de praatcoupe hoeft dat niet. De stiltecoupes zijn echt in de minderheid.

Een typische reactie had Maamke: ik wil met mijn kinderen reizen en we konden niet bij elkaar zitten. Dus we gingen in de stiltecoupe. Je kunt toch niet van kinderen verwachten dat ze hun mond houden? Vervolgens vroeg ze om begrip wat kennelijk van haar kant niet nodig was. Tsja, met kleine kinderen kies je voor het gedeelte waar kinderen mogen praten en ga je dus niet in de stiltecoupe zitten. Kinderen houden zich nu eenmaal niet lang stil en dat hoeft ook niet - maar ga dan niet in een stiltecoupé zitten.

Conducteurs kunnen pratende reizigers in de stiltecoupé niet verbaliseren, hooguit kan er op elementair fatsoen worden gewezen. Mensen kunnen of willen dat kennelijk in toenemende mate niet meer begrijpen. Zo van ik doe waar ik zin in heb en als je daar wat van zegt, word ik agressief. In West-Nederland en met name rond de grote steden, is dat wel erger dan erbuiten. Het is echter een maatschappelijk vraagstuk en niet specifiek een probleem van de spoorwegen.

Eerste klas reizen is duur maar daar wordt de stiltecoupé doorgaans wel gerespecteerd, men wil het ook graag omdat veel van deze reizigers er rustig willen/moeten werken.

Het internetgebruik komt de rust ten goede maar werkt nog niet optimaal.
Helemaal mee eens...
Dan maar geen stilte coupé en waarom is het niet mogelijk om weer een topic hierover te openen. Het gaat toch om de beleving van iemand anders. Ik ben het er volkomen mee eens.
Het is toch belachelijk dat als je ergens mee zit om eerst alles te lezen voordat je wat moet schrijven.
JE mag er een verwijzing naar doen als er al een oplossing ergens anders in een topic staat maar dat is er volgens mij nog steeds niet.


@Hertog. Bejaarden die massaal topics aanmaken omdat ze de Keuzedagen niet snappen, krijgen in dit forum ook uitgebreid de kans om voor de zoveelste keer hetzelfde verhaal te vertellen. Ik zie geen reden waarom Janina dan niet opnieuw een topic over de Stiltezone mag beginnen. Volgens mij valt het trouwens wel mee met het aantal topics over de Stiltezone. Het zijn er een stuk of 10.

Het is in elk geval jammer dat NS nog steeds geen enkele verantwoordelijkheid toont om ervoor te zorgen dat mensen die gebruik maken van de Stiltezone ook daadwerkelijk in stilte kunnen reizen.
Hoi janina, welkom op het NS Serviceforum. Als je het niet prettig vindt om in de stiltecoupé plaats te nemen, ben je natuurlijk volledig vrij om in een normale coupé te reizen. Ik vind het jammer om te lezen dat je minder leuke ervaringen hebt in de stiltecoupé. We proberen de stiltezones zo goed mogelijk aan te geven en rekenen erop dat iedereen zich aan de waarden houdt in deze coupés. Klik hier voor meer informatie. We zijn continu bezig het comfort in de trein te verhogen, en onderzoeken hierbij hoe we de stiltezones nog beter kunnen communiceren. Desondanks bedankt voor je feedback.

Groet,
Stephan
Stephan, lees die reactie van Janina nou nog eens! Ze wil juist reizen in de stiltezone, maar doordat NS het zo sullig aanpakt werkt het absoluut niet. Reizigers die graag in de stiltezone reizen, verlangen nu eindelijk eens actie van NS! Je kunt niet enerzijds stiltezones inrichten en anderzijds verlangen van reizigers dat ze zelf de boel daar gaan handhaven.

Zelf pak ik het tegenwoordig als volgt aan. Ik vraag eenmaal netjes of mensen stil willen zijn. Als ze dat niet doen, dan vraag ik het nog eens, maar dan veel minder vriendelijk. "Bek houden, tyfuswijven", bijvoorbeeld. Dat werkt prima!
ik zit vaak in de trein in de stiltecoupe en meestal letten de mensen er wel op om niet (luid) te praten. helaas hoor je idd weleens mensen gewoon bellen enzo. conducteurs moeten hier wat van zeggen vind ik. maar lijkt me moeilijk om op te staan en de conducteur te zoeken in de trein! misschien een knopje net als in de vliegtuig dat er iemand van de "bemanning" komt? :))
Misschien eerst eens gewoon zichtbaar maken ? Negen van de 10x heb zelfs ik het niet eens door dat ik een stiltecoupe zit.
Het is wel heel apart dat het in de Thalys wel werkt. als er in de coupé waar je niet mag bellen toch belt komt er een medewerker je vriendelijk verzoeken om het niet te doen of naar de daarvoor bestemde ruimte. Het werkt moet ik zeggen. Aan de andere kant een kaartje met de Thalys is ook een stuk duurder maar je krijgt er wel goede service voor terug.
- schone toilet
- schone coupé
- betere controle
- eten/drinken in de trein
- werkende wifi
- krantje/tijdschrift

Dus wil je meer betalen voor betere service en controle?
Reputatie 7
Badge +4
Niet-Nederlanders zijn doorgaans minder grof en het zou kunnen zijn dat de hoge tarieven mensen met dit wangedrag afschrikken. Thalys rijdt echter alleen naar Parijs en staat denk ik niet model voor de modale reis in Nederland. Nederlanders hebben op dit punt nu eenmaal geen goede naam, dat moeten we helaas vaststellen - en helaas niet ten onrechte. Het prijsniveau van de Thalys is erg hoog, de service ook maar dan zal het treinkaartje wel erg duur worden, vrees ik. Nederland heeft ooit een Intercity plus gehad met een krantje en een broodje voor toen zes gulden extra maar dat is geen succes geworden. Als het gaat om de stiltecoupé: de egocentrische mentaliteit van te veel mensen hier, is denk ik vooral de oorzaak van de problemen. Een grote persoonlijke vrijheid, wat een hoog goed is, wordt verward met het 'recht' om je niks van een ander aan hoeven te trekken, helaas. En als je zelf het centrum van het universum bent, is het ontoelaatbaar dat iemand je op asogedrag wijst tenslotte.
Stephan Ns jij hebt geen idee hoe het werkt in de stilte coupe!!!! Je leest inderdaad mijn verhaal maar half 😞
Ik wil juist in de stilte coupe zitten, maar helaas willende de pratende en bellende mensen dit ook!!! De ns verwacht van mij dat ik de mensen hier zelf op attent maak????? En ja er zijn mensen die dit niet door hadden, maar meestal krijg ik een grote mond!!!! Je kunt mij wel verwijzen naar een Ns site, de praktijk is heel anders. Kom eens met daadwerkelijke oplossingen. Misschien eens extra personeel inzetten?( undercover?)
En waarom zou ik meer moeten betalen voor een kaartje? Alleen omdat andere mensen de stilte coupe niet kunnen respecteren? In de tijd dat er rokers en niet rokers coupe's waren was er ook geen prijsverschil.
Dus Stephan ik wil een beter antwoord en vind dat er op het gebied van Stilte coupe's eens echt Actie moet
Worden ondernomen!!!!!!!!
Janina, ik begrijp je frustratie. Iedereen dient zich te houden aan de regels van de stiltecoupé, maar hier zit ook een stuk eigen verantwoordelijkheid in van de reiziger zelf. Niet iedereen heeft het fatsoen om zich aan de regels te houden en zij dienen hier inderdaad op gewezen te worden. Zoals mijn collega Stephan NS al aangeeft zijn we continu bezig het comfort in de trein te verhogen, waaronder dus ook de stilte coupé. We kunnen alleen niet in alle treinen en in alle stiltecoupé's personeel inzetten, want dit zijn er nogal wat. Deze medewerkers hebben ook nog andere werkzaamheden. We doen ons best en nemen je feedback mee.
Laura, Als jullie continu bezig zijn het comfort in de trein te verhogen, kun je vast wel aangeven welke acties er dit jaar allemaal zijn ondernomen om de Stiltezones te verbeteren. Ik heb er namelijk nooit wat van gemerkt. Jullie hebben die dingen in de trein ingericht en er nooit meer naar omgekeken.

Overigens behoren medewerkers van NS, die plaatsnemen in de eerste klasse Stiltezone, tot de grootste verstoorders van de rust aldaar.
Janina, ik begrijp je frustratie. Iedereen dient zich te houden aan de regels van de stiltecoupé, maar hier zit ook een stuk eigen verantwoordelijkheid in van de reiziger zelf. Niet iedereen heeft het fatsoen om zich aan de regels te houden en zij dienen hier inderdaad op gewezen te worden. Zoals mijn collega Stephan NS al aangeeft zijn we continu bezig het comfort in de trein te verhogen, waaronder dus ook de stilte coupé. We kunnen alleen niet in alle treinen en in alle stiltecoupé's personeel inzetten, want dit zijn er nogal wat. Deze medewerkers hebben ook nog andere werkzaamheden. We doen ons best en nemen je feedback mee.

Jullie hebben toch conducteurs lopen. Laat ze elke reis de stiltecoupe doorlopen bv.

Geef het veel beter aan en geef ook boetes. En zet undercoverteams in.
Beste Laura, ik probeer er achter te komen wat de Ns hier dan aan doet of gaat doen? Aan die mensen die deze verantwoordelijkheid niet aan kunnen in een stilte coupe? Voor mij is comfort de stilte coupe en niet de frustratie erom heen omdat ik helaas weer iemand hier op moet wijzen. Ik hoor van de Ns nog steeds niet hoe jullie dit gaan aanpakken? Ik ga heel geregeld met de trein en zie bijna nooit een conducteur?? Roep het voor vertrek eens wat vaker om in de trein dat er stilte coupe's zijn!!! En ik ben echt niet de enige die zich hier aan stoort!!! Ik verwacht actie van de Ns naar de klanten toe die gebruik maken van deze stilte coupe's!!!!!!! En hier op dit forum vragen om dit probleem daadwerkelijk aan te pakken!!!!!!!!!!
Dat de stilte coupes nu regelmatig niet werken lijkt mij inmiddels na alle topics wel duidelijk. Dat de NS het afdoet met (vrij vertaald) "we zijn er mee bezig" is op het moment meer een dooddoener dan een daadwerkelijke oplossing.

In 1e instantie lijkt het mij een perfect begin om de conducteur het regelmatig te laten omroepen. 1 keer in de 100 ritten gebeurt dat door een oplettende conducteur. Maar dat lijkt mij zinvoller dan het continue "We komen op tijd aan", "We zijn op tijd vertrokken" waar de conducteurs volgens mij nu tot verplicht zijn (wat bij mij persoonlijk meer irritatie oproept dan als de trein daadwerkelijk een keer vertraging heeft).

Simpele instructie, makkelijk te implementeren, kost vrijwel niets, en levert snel resultaat....
Ik erger mij ook aan de mensen die zich niet houden aan de regels en drukte maken in de stilte coupé. Ik wil er zeker niet extra voor betalen.
Omdat ik mij ook erger aan mensen die in mijn ogen asociaal bezig zijn, ga ik bewust niet in een stilte coupé zitten. Dan maar geen stilte en hoef mij niet te ergeren.
Telkens omroepen over de stilte coupé lijkt mij geen goede optie omdat je dan juist, door het omroepen onnodig overlast veroorzaakt en mensen er toch niet naar luisteren.
IS het niet een idee om de stilte coupé van geluidsabsorberend materiaal te maken?
of coupé's zoals vroeger waar maar een beperkt aantal mensen in kunnen.
Ander optie zoals andere al hebben geschreven de conducteur toezicht laten houden.
Beste Ns mensen jullie blijven nu wel erg stil!!!! Ik wil van jullie weten welke actie er daadwerkelijk wordt genomen? Lijkt mij niet teveel gevraagd. Aan antwoorden als we nemen je feedback mee, waar na toe? We begrijpen het maar.....verwijzingen naar jullie Ns site over de stilte coupe's, ik weet hoe dit werkt hoor, heb ik nog steeds geen daadkrachtig antwoord gehad......Wie o wie neemt het voor mij op bij de Ns?
I too have noticed that many people do not notice the signs. Therefore it is logical for the NS to improve signage. Most riders will follow the rules if they know what they are. I also suggest a media campaign to reach the younger crowd to teach them the rules of riding the train, which for some of them is their first real "commuting" experience.
I think if we keep this topic ongoing and persistent we may get some concrete action out of the NS.
De stilte coupe, meestal de meest luidruchtige coupe in de trein.. Zelf werk ik tijdens het reizen aan mijn studie. Regelmatig heb ik mensen aangesproken, maar na een rijtje grote waffels hou je daar ook wel mee op.
NS schuift het handhaven van de stilte in die coupe nu in de schoenen van de reizigers. Wat mij ook vaak opvalt is dat er best wel vaak personeel van NS door deze coupés wandelt, maar nog nooit heb ik er 1 aan iemand zien vragen of hij/zij de gedragsregels wil naleven. Dat vind ik wel een gemiste kans. Want als wij als reizigers er wat over opmerken maakt het op niemand geen indruk.
Stephan Ns en Laura Ns jullie blijven stil of wie dan ook van de Ns!! ik wil zoveel mogelijk mensen vragen om hun ervaringen over de stilte coupe hier te melden. Want ik ga net zolang door totdat ik een daadkrachtig antwoord/actie heb gehad/gehoord! Het énige wat Ns doet is stickers op de coupe's plakken en voor de rest stelt het niks voor!! Niks comfort alleen maar grote monden die je krijgt als je er wat van zegt...........Op stations al vaak genoeg mij geuit hierover bij het Ns personeel.........Ze horen je aan en verder??? Niks helemaal niks............Echt waardeloos! De bovenstaande mensen wil ik alvast bedanken voor jullie reacties en het meedenken voor oplossingen!! Nu de Ns nog!!
Concrete actie komt er niet. Onze conducteurs gaan niet als een politieagent door alle stiltecoupes lopen om iedereen aan te spreken op hun gedrag. De stiltecoupé is een fatsoensnorm tussen reizigers onderling. Wat wij wel gaan doen is nog duidelijker aangeven dat het een stiltecoupé betreft. Het blijkt dat de nieuwe stickers in de stiltecoupé niet voor iedereen duidelijk was. Vandaar dat er nu ook het woord stilte bijkomt.
Zo dat zal ze afschrikken zeg.

Dus conducteurs gaan mensen niet meer aanspreken op asociaal gedrag ?

Het is geen fatsoensnorm, het is gewoon een huisregel van NS. Net als niet roken in de trein en een geldig kaartje hebben.

Reageer