Stiltecoupé

Toon eerste bericht

111 reacties

Reputatie 6
Nouja het is ook wel te begrijpen. De primaire taak van de conducteur is het zorgen voor de veiligheid, niet het zorgen voor stilte in de stiltecoupé. Ze hebben de handen al meer dan vol aan het zorgen voor de veiligheid.
Nou nu er minder zwartrijders zijn door de OV chipkaart kunnen ze mooi de mensen aanspreken die in de stiltecoupe's lawaai maken.

Het zijn notabene de conducteurs die vaak nog het meeste lawaai maken in de stiltecoupe.
Ik zie zelden conducteurs die de handen vol hebben met het zorgen voor de veiligheid. De meeste conducteurs die ik zie nemen hun taken heel licht op. Lekker de hele dag kletsen met collega's en bij het station even de deuren sluiten is alles wat ze doen. Controleren doen ze alleen als het rustig is en als er mensen dreigen te moeten staan, dan duiken ze het hok van de machinist in.

Net als macca728 ervaar ik dat het vaak NS-personeel is dat (na de huisvrouwen op hun enige uitstapje in het jaar) het meeste lawaai maakt in de stiltezones. Vrijwel dagelijks tref ik conducteurs pratend aan in de eerste klasse stiltezone.
Reputatie 6
Tsja, dat is altijd de reden die genoemd wordt waarom je de conducteur zo zelden ziet.

Zo ook vandaag de hc van trein 7456, let wel deze trein reed slechts van Utrecht tot Breukelen. Na het sleutelen werd direct weer naar de 1e klasse uitgeweken, waar de veiligheid kennelijk urgent gegarandeerd moest worden (de hc was de enige persoon in de 1e klasse). Van kaartcontrole of service verlenen kwam op die manier uiteraard niets terecht.

Het leuke van deze dienst was dat vervolgens ook nog eens een half uur de veiligheid op het keerspoor gegarandeerd mocht worden!

Dus in drie kwartier werken alleen even vier keer sleutelen. Pff daar word je moe van!

Zomaar een praktijkvoorbeeld van de drukke werkzaamheden van de hc, waaruit duidelijk blijkt dat ze niet de tijd en gelegenheid hebben om kaartjes te controleren, service te verlenen en in een intercity een oogje in het zeil te houden in de stiltecoupé.
Uiteraard kan de conducteur reizigers erop aanspreken als ze niet de stilte respecteren in de stiltecoupé. Dit kan niet als een soort politieagent door constant te controleren, maar als ze tijdens de controle langskomen kunnen ze dit doen.
Ik vind het een prachtig verhaal over veiligheid. Maar dat is niet het punt. Je maakt mij niet wijs, dat dit bij elk vertrekkende trein uit Nederland gebeurt. En dat er daarom geen tot weinig conducteurs rondlopen. Ik vraag niet om een politieagent, ik vraag om aandacht van dit probleem!!!! Bijvoorbeeld door dit op een scherm te vermelden. Betere zichtbaarheid van coupe's. Ik vraag de Ns wat hier de mogelijkheden zijn.
Voor alle duidelijkheid er wordt hier een product aangeboden(de stilte coupe)waarvan ik en vele andere dankbaar gebruik van maken. Ieder om zijn eigen redenen, studie, werk, ziekte enzovoort. Maar dit is wel een extra aandachtspunt voor de conducteurs als ze hun rondes doen door de coupe's. En ja het woord politieagent vind ik heel flauw, want kaartjes controleren en bekeuren als dit niet klopt valt hier dan ook onder.
Reputatie 6
Badge +2
Ja, dat is een beetje een vreemde opmerking, dus HC's gaan ook niet meer als een soort politieagent boetes uitdelen aan wie geen geldig vervoerbewijs heeft?
Wanneer gaan jullie de beletteringen aanpakken in de stilte coupe?? En wat wordt er nog meer gedaan om de stilte coupe nog duidelijkere maken?
Ik wijs mensen altijd bij binnenkomst erop dat het een stilte coupe is. Zeker als het groepen of mensen met kleine kinderen zijn. Vaak gaan ze dan een andere coupe opzoeken. Vandaag zat ik in de IC naar Hoorn en een meisje ging bellen. Toen heb ik haar er ook op gewezen. Ze beeindigde meteen het gesprek en zei dat ze niet gezien had dat het een stilte coupe was. Tot nu toe alleen maar positief dus. Maar vooral doorgaan met mensen erop wijzen dat ze zich in een stilte coupe bevinden.
Zolang het zo onduidelijk is, zullen mensen ook niet beseffen dat ze in een stiltecoupe zitten.

Dus jij gaat tegen iedereen zeggen dat het een stiltecoupe is ? Dat is ook niet nodig, alleen bij verkeerd gedrag.
dubbel
Nee niet tegen iedereen maar als een groep meiden binnen komen of ouders met kinderen dan waarschuw ik ze wel ... meestal kijken ze dan verschrikt om zich heen en gaan naar een andere coupe. En dat gebeurd niet heel vaak ... de meeste mensen zien toch wel het verschil tussen een gewone coupe en een stilte coupe. Maar idd ... de aanduiding zou beter kunnen!
Herkenbaar zelf ook vaker meegemaakt. Jammer dat je DENKT dat je stil en rustig kan zitten maar vervolgens juist gaat zitten ergeren aan mensen die vaak niks in de gaten hebben of er gewoon maling aan hebben en dat bedoel ik niet de bekende aso maar ook huisvrouwen met kinderen enzovoort. Mensen moeten bij binnenkomst gewoon duidelijk worden gemaakt dat ze een stiltecoupe betreden cq er hebben plaatsgenomen. Het is een taak van de NS dit uit te zoeken hoe te handhaven vind ik en niet van pasagiers want er zijn ook (agressieve) individuen waarbij het zelfs onverstandig is mensen erop aan te spreken. (meegemaakt).
Nouja het is ook wel te begrijpen. De primaire taak van de conducteur is het zorgen voor de veiligheid, niet het zorgen voor stilte in de stiltecoupé. Ze hebben de handen al meer dan vol aan het zorgen voor de veiligheid.

Neehoor, ik heb zwart op wit dat het niet de taak van conducteurs is te zorgen voor veiligheid. Ik heb een vervelende ervaring meegemaakt waarbij een groep van drie donkere figuren in een stiltecoupe compleet asociaal bezig waren en dan bedoel ik echt asociala niet alleen schreeuwen ook mensen lastig vallen zo erg dat een mevrouw zich er door bedreigt voelde (en velen denk ik) en een langslopende conducteur aansprak. Wat doet hij? Hij vraagt de vrouw plaats te nemen in een andere coupe! De rest van ons liet hij zitten.. ik heb deze conducteur er na de tijd op aangesproken en hij gaf aan dat hij 'alleen' niet tegen deze drie gasten kon beginnen wat ik wel kan geloven maar veiligeheid is dus NIET gegarandeerd bij de NS. btw ik gaf nog aan dat hij de politie had moeten inschakelen en ze waarschwijnijk drie veelplegende drugdealers die reizen vanaf Rdam/Adam om in oa in Enschede te straat dealen (want ze staan in Enschede te dealen) had opgepakt. Ik heb hier later over gemaild naar de NS maar die maakt er zich met hetzelfde excuus vanaf.
Plak een sticker op de deur, afgelopen zaterdag zat ik in een stiltecoupé en er werd zacht gesproken
Reputatie 1
Uiteraard kan de conducteur reizigers erop aanspreken als ze niet de stilte respecteren in de stiltecoupé. Dit kan niet als een soort politieagent door constant te controleren, maar als ze tijdens de controle langskomen kunnen ze dit doen.

Misschien is het dan handig om eerst de conducteurs te leren dat zij ook stil moeten zijn in de stiltecoupé. Hoe vaak ik al niet conducteurs heb moeten vragen of zij er rekening mee willen houden dat zij in een stiltecoupé zitten. Dat is echt niet op 2 handen te tellen. Heb er zelfs al 2 keer ruzie over gehad. De ene liet op zijn laptop filmpjes zien aan een collega, met geluid. Deze werd gewoon boos op mij omdat ik hem daar over aansprak. De ander zei dat ik dat ik hun niet kon horen praten in de andere stiltecoupé en ik was gewoon een leugenaar.

Dus eerst de conducteurs stil laten zijn in de stiltecoupé, zodat zij het goede voorbeeld kunnen geven. En daarna eens mensen er vaker op aanspreken dat zij stil dienen te zijn in de stiltecoupé. Ik ben op een gegeven momen niet meer in de stiltecoupé gaan zitten, omdat ik zo vaak mensen erop moest wijzen en 9 van de 10 keer krijg je een grote bek.
Reputatie 1
Plak een sticker op de deur, afgelopen zaterdag zat ik in een stiltecoupé en er werd zacht gesproken

Er zit een megagrote sticker op de ruit!! Als mensen dat niet zien, dan zijn ze stekeblind!

Er zit een megagrote sticker op de ruit? Als mensen dat niet zien, dan zijn ze stekeblind!

In het donker is die sticker nauwelijks zichtbaar.
Reputatie 1
Ik weet niet hoe het in andere treinsoorten is, maar in de ICM is die gewoon zichtbaar. Misschien moeten ze maar eens de stoelen aanpassen en daar een groot logo ofzo opplakken. En ach...al zien mensen het wel, dan zijn er nog mensen die er gewoon gaan zitten praten. Net als in de 1e klas gaan zitten terwijl je een 2e klas kaartje hebt. En dan tegen de conducteur zeggen 'heb ik niet gezien'.
Ik weet niet hoe het in andere treinsoorten is, maar in de ICM is die gewoon zichtbaar. Misschien moeten ze maar eens de stoelen aanpassen en daar een groot logo ofzo opplakken. En ach...al zien mensen het wel, dan zijn er nog mensen die er gewoon gaan zitten praten. Net als in de 1e klas gaan zitten terwijl je een 2e klas kaartje hebt. En dan tegen de conducteur zeggen 'heb ik niet gezien'.

In de ICM ramen is het erin gestraald en zijn het geen stickers op de ramen zoals bij de VIRM. Althans, dat heb ik me zo laten vertellen door een monteur. Voor de andere type treinen durf ik het niet te zeggen. Ik vermoed dat de oudere treinen dus stickers hebben en de nieuwe niet, maar voor de DDZ durf ik daar mijn hand niet voor in het vuur te steken 😉.
Regelmatig reis ik vanuit Utrecht met dubbeldekker IC's en ik gebruik graag de stiltecoupe. Een groot probleem echter is de matige zichtbaarheid vanaf de buitenkant van de trein. Mensen stappen in bij de dichtstbijzijnde deuren en als ze dan eenmaal de trap op zijn gegaan met al hun koffers en kinderen kan ik goed begrijpen dat ze niet meer gaan verkassen als ze er achter komen dat ze in een stiltecoupe zijn gaan zitten. Het is voor iedereen frustrerend, ook voor de mensen die per ongeluk met hun kinderen in de stiltecoupe zijn beland. Om de stiltezone's echt te kunnen laten werken zal het óók aan de buitenkant duidelijk moeten worden aangegeven.
Reputatie 7
Badge +4
Zo dat zal ze afschrikken zeg.

Dus conducteurs gaan mensen niet meer aanspreken op asociaal gedrag ?

Het is geen fatsoensnorm, het is gewoon een huisregel van NS. Net als niet roken in de trein en een geldig kaartje hebben.

Dit is niet juist. Een geldig kaartje en niet roken is bij wet afdwingbaar en bij overtreding te sanctioneren met een boete. Stil zijn in de stiltecoupé is -helaas- niet af te dwingen binnen de huidige wetgeving.
Lijkt mij wel, je gaat akkoord met de huisregels en op basis daarvan mag NS je heus wel sanctioneren.
Reputatie 7
Badge +4
Ik wou dat je gelijk had, want dit asogedrag is een van mijn grootste ergernissen maar helaas pindakaas, zo werkt het juridisch niet. Het is geen wet, dus geen overtreding of misdrijf, en dus niet van rechtswege af te dwingen of te beboeten.

De wet maar snel veranderen.
Er zijn linksom of rechtsom wel mogelijkheden om te beboeten hoor. Grootste probleem is wel dat het via een omweg moet, denk aan het geven van een aanwijzing.

Reageer