Stiltecoupé

Toon eerste bericht

111 reacties

@SirMax

Het overkomt mij ook als ik bezig ben met mijn ronde dat mijn mobiel gaat (die van NS) of ik via de porto wordt opgeroepen. Sommige reizigers vinden niet kunnen dat ik daar op reageer. Met een enkeling een pittige discussie gevoerd.
Waarom zijn er in de treinen stilte coupe's? Er zijn maar weinig mensen die zich eraan houden. Als je de pratende/bellende mensen hier attent op maakt, krijg je een grote mond terug. Conducteurs niet aanwezig. Ik zou zeggen: of mensen hier meer attent opmaken, misschien door dit om te roepen, of de stilte coupe afschaffen. Want dit werkt echt niet helaas. :-(

IMHO zou er in deze ipv Stilte een gematigde versie van Stilte in 1 of meer Coupé`s moeten worden aangepast. Immers een Conducteur of Conductrice moet wel wat zeggen.

Nog niet zo lang geleden samen met mijn vrouw zat ik 1 è klas S ...mijn Mobiel ging vanwege een taxi die ons af zou halen. Ik had opgenomen en mijn naam gezegd en omdat het maar om een kort gesprek zou gaan liep ik niet uit de Coupé. een mede reiziger kwam naar ons toe en zeer agressief , ja bijna dreigend hief hij zijn vinger op en wees op de S. Deze kennelijk van buitenlandse komaf, gezien uiterlijk, was kennelijk niet ge-íntegreerd in ons land wat betreft coulantie. Derhalve bleef ik beleefd en vroeg maar niet of hij de taaltoets al had volbracht waarin ook vragen omtrent gewoontes en gebruiken autochtone medelanders c.q. reizigers. 😉.
Reputatie 2
Zat laatst eens in zo'n stiltezone. Ik had zelf m'n koptelefoon op en de muziek vrij zacht staan. Niet eens de huidige 'boemboemboem' die de hitlijsten domineert, maar ontspannende muziek van Enya. Want, na een dag hard werken, is het heerlijk om zo even af te schakelen. En zelfs dáár werd ik op gewezen: gaat dat niet wat ver? Ik vroeg nog, of zachte muziek op de koptelefoon ook verboden was. De reiziger gaf aan dat het feit dat ik iets aan had al genoeg was me aan te spreken! En anders moest ik heel dringend maken dat ik elders ging zitten, aldus die reiziger. Goed, dat was dus écht ook de laatste keer...

Ik kruip weer terug op m'n veilige klapzitje of de trap. Allereerst zal daar nooit iemand je aankijken omdat je muziek luistert. Ik sta liever tien keer extra op omdat iemand naar de wc moet (en daar een glimlach voor terugkrijg), dan een snauw van iemand krijgen omdat ik alleen al muziek op de koptelefoon (zeer zacht) heb aanstaan. Sowieso al beter omdat je in een VIRM (bij ons rijd niets anders) over het algemeen drie of vier trappen op en af moet voor je (misschien) een zitplaats hebt (vooral de VIRM-1, omdat die vooral op het SAMEN reizen is gebouwd).

dat had ik dus niet gedaan. Ik had allang tegen zo'n reiziger gezegd dat hij nu diegene is die het meeste lawaai maakte en dat hij niet verplicht is om hier te zitten. Van mij kreeg hij een woord als hypocriete-mafketel er gratis bij als toetje.:8
Reputatie 3
Zat laatst eens in zo'n stiltezone. Ik had zelf m'n koptelefoon op en de muziek vrij zacht staan. Niet eens de huidige 'boemboemboem' die de hitlijsten domineert, maar ontspannende muziek van Enya. Want, na een dag hard werken, is het heerlijk om zo even af te schakelen. En zelfs dáár werd ik op gewezen: gaat dat niet wat ver? Ik vroeg nog, of zachte muziek op de koptelefoon ook verboden was. De reiziger gaf aan dat het feit dat ik iets aan had al genoeg was me aan te spreken! En anders moest ik heel dringend maken dat ik elders ging zitten, aldus die reiziger. Goed, dat was dus écht ook de laatste keer...

Ik kruip weer terug op m'n veilige klapzitje of de trap. Allereerst zal daar nooit iemand je aankijken omdat je muziek luistert. Ik sta liever tien keer extra op omdat iemand naar de wc moet (en daar een glimlach voor terugkrijg), dan een snauw van iemand krijgen omdat ik alleen al muziek op de koptelefoon (zeer zacht) heb aanstaan. Sowieso al beter omdat je in een VIRM (bij ons rijd niets anders) over het algemeen drie of vier trappen op en af moet voor je (misschien) een zitplaats hebt (vooral de VIRM-1, omdat die vooral op het SAMEN reizen is gebouwd).
Reputatie 2
Uiteraard kan de conducteur reizigers erop aanspreken als ze niet de stilte respecteren in de stiltecoupé. Dit kan niet als een soort politieagent door constant te controleren, maar als ze tijdens de controle langskomen kunnen ze dit doen.

Wie neemt zichzelf weer niet serieus? NS! Wat hierboven staat is weer typisch zo'n NS-l*lverhaaltje, ofwel je kont ervoor wegdraaien. NS, willen jullie het probleem nou oplossen, of niet? Zo ja, ga dan met z'n allen als de wiedeweerga aan het werk en los het probleem op, zou ik zeggen. Nu krijg je een grote mond als je iemand verzoekt stil te zijn in de coupé. Als NS zo doorgaat met niks doen, zullen er over 10-15 vast en zeker de eerste doden vallen.
Het is onvoorstelbaar hoeveel en hoe vaak ik aangesproken word hierop. Serieus ik let erop, maar heel vaak is de trein vol en je kunt niet verwachten dat ik met twee kleine kinderen door de hele trein banjer om een andere zitplaats te vinden die er niet is (staande mensen in het gangpad). Is verdraagzaamheid dan onmogelijk???

Aan u de keus om plaats te nemen in de stiltecoupé en ervoor te zorgen dat de kinderen daar stil zijn, of elders in de trein plaats te nemen, waar de kinderen wel geluid mogen maken voor zover dat andere reizigers niet stoort. slechts een achtste tot een zesde van de trein is ingericht als tweede klas stiltecoupé en bij dubbeldekkers bevinden die zich allen op de bovenverdieping, dus als u niet stil wenst te zijn, dan gaat u gewoon naar de benedenverdieping.
Reputatie 2
Ik snap niet dat de stiltecoupe niet gewoon afgeschaft wordt. Ik ben iemand die zowel veel alleen reist als met kleine kinderen. Ik heb vandaag weer een nieuw dieptepunt bereikt in deze. Ingestapt in Leeuwarden en goed gekeken naar de stiltecoupé. Vervolgens....pech onderweg waardoor ik dus met twee kleine kinderen in propvolle treinen terechtkom. En ja....dan ga ik dus niet met twee kleine kinderen staan als ik kan zitten in een stiltecoupé. Vervolgens dus aangesproken door de conducteur die mij ook nog eens dreigt uit te trein te zetten omdat mijn kinderen moesten lachen om een filmpje die ze keken (met koptelefoon op!!!).
Tja waar hebben we het dan over.......

Het is onvoorstelbaar hoeveel en hoe vaak ik aangesproken word hierop. Serieus ik let erop, maar heel vaak is de trein vol en je kunt niet verwachten dat ik met twee kleine kinderen door de hele trein banjer om een andere zitplaats te vinden die er niet is (staande mensen in het gangpad). Is verdraagzaamheid dan onmogelijk???
Ik vind de stiltecoupé's onvoldoende zichtbaar en te frequent in aantal. Waarom deze niet aan einde en begin van de trein zetten, dan weet je waar je aan toe bent. Mensen die dat dan willen kunnen daar gaan staan of lopen maar wat extra.

Als ik alleen rijd, ga ik weleens met opzet in de stiltecoupé zitten en ook dan wordt er veelvuldig gepraat. Ik denk dat zo'n stiltecoupé dus enkel en alleen tot frustratie leidt: onder degene die stilte willen en onder degene die dat niet willen en vaak heb je weinig keuze in de randstad mbt tot waar je in stapt. Dus afschaffen, zeker met de spits.

Als je stilte wilt, zijn er hele goede alternatieven: koptelefoons die nagenoeg geen geluid doorlaten (ja,ja dat bestaat!) of gewoon lekker met de auto in je eigen hokje. Anders samenleven met de andere mensen en verdraagzaamheid oefenen!!

Die conducteur deed wat hem of haar voorgeschreven is: het erop aanspreken van mensen die bepaalde regelgevingen niet naleven (hulde voor de conducteur die er tenminste iets van durft te zeggen, want genoeg types die het maar zo laten, omdat ze geen zin hebben in een grote mond terug, of - nog erger!-- zelfs klappen te mogen incasseren. Als deze dreigt je eruit te gooien, moet de situatie ook wat geëscaleerd zijn. Had je misschien een grote mond tegen de conducteur opgezet, had je hem/haar iets gezegd, wat deze niet zinde, was het een conducteur die misschien eerder op de dag iets vervelends heeft meegemaakt? Het zou niet moeten mogen, maar bepaalde gebeurtenissen kunnen er goed inhakken.

Een regel die ouders maar al te graag vergeten is dat je als ouder verantwoordelijk bent voor wat je kinderen doen, wie dat niet wil naleven, had misschien maar beter geen kinderen moeten nemen! Dit is ook meteen een goeie om te zien in hoeverre men in staat is zijn/haar kinderen een beetje stil te kunnen krijgen, ik moest vroeger in de trein ook stil van mijn ouders zijn (en toen bestonden stilte-coupé's nog helemaal niet) en ga maar eens in een Frans restaurant kijken, daar spreken hun ouders hun kroost(en) er meteen op aan (heel indringend sssssttt!!). Het probleem is dat vele ouders en met name in Nederland kun kinderen als heilig beschouwen. Daarom zie je ook vaak hoe brutaal kinderen van tegenswoordigs zijn, geen manieren meteen een grote mond, als ze op hun gedrag worden aangesproken. Of dat laatste bij u van toepassing is, dat even geheel terzijde, ik ken u niet, ik ken uw kinderen niet, dus ga ik daar ook geen oordeel over vellen. Tsja en als er geen plaats is in de gewone coupé, is het toch of staan geblazen, of toch je kinderen stil laten zijn in de stiltecoupé. Wat in dit land ook vaak vergeten wordt: een treinkaartje geeft recht op vervoer, niet op een plek die je graag wilt hebben, (anders moet NS maar een reserveringssysteem opzetten waar je voor 2-3 Euro een zitplaats kunt reserveren). Nu mag er in een stilte-coupé natuurlijk weleens wat gezegd worden (en daar zul je ook niemand over horen, mij ook niet!), maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat er constant gejengeld wordt. Ik ben het in elk geval met je eens dat de stiltecoupé's wat beter verdeeld mogen worden. Een 1e klas-stiltecoupé naast een 2e klas niet-stiltecoupé is het resultaat van niet nadenken wat NS heeft gedaan bij het uitkiezen van de coupé's. En de 1e klas mag ook weleens wat beter van de 2e klas afgescheiden en met een echt-dichtgaande deur afgesloten worden. Begin maar eens met het verplaatsen van beide 1e klas helften in de VIRM naar 1 geheel (en het liefst voor of achteraan de trein, dan hebben de reizigers ook geen last van het 2e-klas volk dat door de 1e klas loopt op zoek naar een plek in de 2e klas.
Ik snap niet dat de stiltecoupe niet gewoon afgeschaft wordt. Ik ben iemand die zowel veel alleen reist als met kleine kinderen. Ik heb vandaag weer een nieuw dieptepunt bereikt in deze. Ingestapt in Leeuwarden en goed gekeken naar de stiltecoupé. Vervolgens....pech onderweg waardoor ik dus met twee kleine kinderen in propvolle treinen terechtkom. En ja....dan ga ik dus niet met twee kleine kinderen staan als ik kan zitten in een stiltecoupé. Vervolgens dus aangesproken door de conducteur die mij ook nog eens dreigt uit te trein te zetten omdat mijn kinderen moesten lachen om een filmpje die ze keken (met koptelefoon op!!!).
Tja waar hebben we het dan over.......

Ik vind de stiltecoupé's onvoldoende zichtbaar en te frequent in aantal. Waarom deze niet aan einde en begin van de trein zetten, dan weet je waar je aan toe bent. Mensen die dat dan willen kunnen daar gaan staan of lopen maar wat extra.

Als ik alleen rijd, ga ik weleens met opzet in de stiltecoupé zitten en ook dan wordt er veelvuldig gepraat. Ik denk dat zo'n stiltecoupé dus enkel en alleen tot frustratie leidt: onder degene die stilte willen en onder degene die dat niet willen en vaak heb je weinig keuze in de randstad mbt tot waar je in stapt. Dus afschaffen, zeker met de spits.

Als je stilte wilt, zijn er hele goede alternatieven: koptelefoons die nagenoeg geen geluid doorlaten (ja,ja dat bestaat!) of gewoon lekker met de auto in je eigen hokje. Anders samenleven met de andere mensen en verdraagzaamheid oefenen!!
Reputatie 2
Waarom zijn er in de treinen stilte coupe's? Er zijn maar weinig mensen die zich eraan houden. Als je de pratende/bellende mensen hier attent op maakt, krijg je een grote mond terug. Conducteurs niet aanwezig. Ik zou zeggen: of mensen hier meer attent opmaken, misschien door dit om te roepen, of de stilte coupe afschaffen. Want dit werkt echt niet helaas. :-(

Daarvoor hoeft NS alleen maar naar een land als Ierland te kijken. Daar heeft men de stiltezones voorzien van een laagje die de signalen van buitenaf tegenhoudt, (kooi van Faraday). Als je maar ervoor zorgt dat de rest van de trein bereikbaar is voor telefoontjes van hulpdiensten etc., kan een rechter dat nooit verbieden.
@thom

Klopt, meestal blijft het bij aanspreken of laten verhuizen. Ik heb er inderdaad zelf nog niet eerder voor geschreven. Het is wel wat je zegt, het is een maatschappelijk probleem, net als al die koffers die op stoelen worden gezet en fietsen de doorgang blokkeren.
Reputatie 7
Badge +4
Ja, maar dan moet je het doen met kapstokartikelen, zoals het niet opvolgen van de aanwijzingen van de conducteur. Of met een meer algemeen geformuleerde basisregel. Overlast veroorzaken door spreken in de stiltecoupe moet je dan in een ander kader plaatsen. In de praktijk gebeurt dat niet of zelden en het is, ook voor de conducteur, lastig.

Beschaving hoort van binnen te zitten en dat dat bij velen niet het geval is, is feitelijk een maatschappelijk probleem, dat weerklinkt bij de NS.
Er zijn linksom of rechtsom wel mogelijkheden om te beboeten hoor. Grootste probleem is wel dat het via een omweg moet, denk aan het geven van een aanwijzing.
Reputatie 7
Badge +4
Ik wou dat je gelijk had, want dit asogedrag is een van mijn grootste ergernissen maar helaas pindakaas, zo werkt het juridisch niet. Het is geen wet, dus geen overtreding of misdrijf, en dus niet van rechtswege af te dwingen of te beboeten.

De wet maar snel veranderen.
Lijkt mij wel, je gaat akkoord met de huisregels en op basis daarvan mag NS je heus wel sanctioneren.
Reputatie 7
Badge +4
Zo dat zal ze afschrikken zeg.

Dus conducteurs gaan mensen niet meer aanspreken op asociaal gedrag ?

Het is geen fatsoensnorm, het is gewoon een huisregel van NS. Net als niet roken in de trein en een geldig kaartje hebben.

Dit is niet juist. Een geldig kaartje en niet roken is bij wet afdwingbaar en bij overtreding te sanctioneren met een boete. Stil zijn in de stiltecoupé is -helaas- niet af te dwingen binnen de huidige wetgeving.
Regelmatig reis ik vanuit Utrecht met dubbeldekker IC's en ik gebruik graag de stiltecoupe. Een groot probleem echter is de matige zichtbaarheid vanaf de buitenkant van de trein. Mensen stappen in bij de dichtstbijzijnde deuren en als ze dan eenmaal de trap op zijn gegaan met al hun koffers en kinderen kan ik goed begrijpen dat ze niet meer gaan verkassen als ze er achter komen dat ze in een stiltecoupe zijn gaan zitten. Het is voor iedereen frustrerend, ook voor de mensen die per ongeluk met hun kinderen in de stiltecoupe zijn beland. Om de stiltezone's echt te kunnen laten werken zal het óók aan de buitenkant duidelijk moeten worden aangegeven.
Ik weet niet hoe het in andere treinsoorten is, maar in de ICM is die gewoon zichtbaar. Misschien moeten ze maar eens de stoelen aanpassen en daar een groot logo ofzo opplakken. En ach...al zien mensen het wel, dan zijn er nog mensen die er gewoon gaan zitten praten. Net als in de 1e klas gaan zitten terwijl je een 2e klas kaartje hebt. En dan tegen de conducteur zeggen 'heb ik niet gezien'.

In de ICM ramen is het erin gestraald en zijn het geen stickers op de ramen zoals bij de VIRM. Althans, dat heb ik me zo laten vertellen door een monteur. Voor de andere type treinen durf ik het niet te zeggen. Ik vermoed dat de oudere treinen dus stickers hebben en de nieuwe niet, maar voor de DDZ durf ik daar mijn hand niet voor in het vuur te steken 😉.
Reputatie 1
Ik weet niet hoe het in andere treinsoorten is, maar in de ICM is die gewoon zichtbaar. Misschien moeten ze maar eens de stoelen aanpassen en daar een groot logo ofzo opplakken. En ach...al zien mensen het wel, dan zijn er nog mensen die er gewoon gaan zitten praten. Net als in de 1e klas gaan zitten terwijl je een 2e klas kaartje hebt. En dan tegen de conducteur zeggen 'heb ik niet gezien'.
Plak een sticker op de deur, afgelopen zaterdag zat ik in een stiltecoupé en er werd zacht gesproken

Er zit een megagrote sticker op de ruit? Als mensen dat niet zien, dan zijn ze stekeblind!

In het donker is die sticker nauwelijks zichtbaar.
Reputatie 1
Plak een sticker op de deur, afgelopen zaterdag zat ik in een stiltecoupé en er werd zacht gesproken

Er zit een megagrote sticker op de ruit!! Als mensen dat niet zien, dan zijn ze stekeblind!
Reputatie 1
Uiteraard kan de conducteur reizigers erop aanspreken als ze niet de stilte respecteren in de stiltecoupé. Dit kan niet als een soort politieagent door constant te controleren, maar als ze tijdens de controle langskomen kunnen ze dit doen.

Misschien is het dan handig om eerst de conducteurs te leren dat zij ook stil moeten zijn in de stiltecoupé. Hoe vaak ik al niet conducteurs heb moeten vragen of zij er rekening mee willen houden dat zij in een stiltecoupé zitten. Dat is echt niet op 2 handen te tellen. Heb er zelfs al 2 keer ruzie over gehad. De ene liet op zijn laptop filmpjes zien aan een collega, met geluid. Deze werd gewoon boos op mij omdat ik hem daar over aansprak. De ander zei dat ik dat ik hun niet kon horen praten in de andere stiltecoupé en ik was gewoon een leugenaar.

Dus eerst de conducteurs stil laten zijn in de stiltecoupé, zodat zij het goede voorbeeld kunnen geven. En daarna eens mensen er vaker op aanspreken dat zij stil dienen te zijn in de stiltecoupé. Ik ben op een gegeven momen niet meer in de stiltecoupé gaan zitten, omdat ik zo vaak mensen erop moest wijzen en 9 van de 10 keer krijg je een grote bek.
Nouja het is ook wel te begrijpen. De primaire taak van de conducteur is het zorgen voor de veiligheid, niet het zorgen voor stilte in de stiltecoupé. Ze hebben de handen al meer dan vol aan het zorgen voor de veiligheid.

Neehoor, ik heb zwart op wit dat het niet de taak van conducteurs is te zorgen voor veiligheid. Ik heb een vervelende ervaring meegemaakt waarbij een groep van drie donkere figuren in een stiltecoupe compleet asociaal bezig waren en dan bedoel ik echt asociala niet alleen schreeuwen ook mensen lastig vallen zo erg dat een mevrouw zich er door bedreigt voelde (en velen denk ik) en een langslopende conducteur aansprak. Wat doet hij? Hij vraagt de vrouw plaats te nemen in een andere coupe! De rest van ons liet hij zitten.. ik heb deze conducteur er na de tijd op aangesproken en hij gaf aan dat hij 'alleen' niet tegen deze drie gasten kon beginnen wat ik wel kan geloven maar veiligeheid is dus NIET gegarandeerd bij de NS. btw ik gaf nog aan dat hij de politie had moeten inschakelen en ze waarschwijnijk drie veelplegende drugdealers die reizen vanaf Rdam/Adam om in oa in Enschede te straat dealen (want ze staan in Enschede te dealen) had opgepakt. Ik heb hier later over gemaild naar de NS maar die maakt er zich met hetzelfde excuus vanaf.
Herkenbaar zelf ook vaker meegemaakt. Jammer dat je DENKT dat je stil en rustig kan zitten maar vervolgens juist gaat zitten ergeren aan mensen die vaak niks in de gaten hebben of er gewoon maling aan hebben en dat bedoel ik niet de bekende aso maar ook huisvrouwen met kinderen enzovoort. Mensen moeten bij binnenkomst gewoon duidelijk worden gemaakt dat ze een stiltecoupe betreden cq er hebben plaatsgenomen. Het is een taak van de NS dit uit te zoeken hoe te handhaven vind ik en niet van pasagiers want er zijn ook (agressieve) individuen waarbij het zelfs onverstandig is mensen erop aan te spreken. (meegemaakt).
Nee niet tegen iedereen maar als een groep meiden binnen komen of ouders met kinderen dan waarschuw ik ze wel ... meestal kijken ze dan verschrikt om zich heen en gaan naar een andere coupe. En dat gebeurd niet heel vaak ... de meeste mensen zien toch wel het verschil tussen een gewone coupe en een stilte coupe. Maar idd ... de aanduiding zou beter kunnen!

Reageer